Valokuvauskilpailujen sääntökeskustelu

616 posts, 31 pages, 164,702 views

Jone

Posts: 8,258

#261 • • Jone Archibald Haddock

vaavu:
Ei sillä kuitenkaan ole lopputuloksen kannalta mitään merkitystä.



Not to be rude, mutta kyllä sillä on. Viime äänestyksessäkin kärjen pisteet ensimmäistä lukuunottamatta olivat todella lähellä toisiaan. Siihen en sit ota kantaa onko lopputuloksella mitään väliä jos kisa on leikkimielinen.
vaavu

Posts: 1,324

#262 • • vaavu vara-vana

Epailija:
kisat käydään niillä säännöillä, mitkä kisoissa ilmoitetaan ja kisan perustaja saa sitten puuttua itse kisan tapahtumiin, jos kokee ihmisten sooloilevan liikaa



No, nämä kisat ovat sitten niillä säännöillä kuin ovat, mutta entä seuraava kisa? Onko kaikissa seuraavissakin kisoissa tilanne se, että on pakko äänestää kolmea tai ei mitään?


Not to be rude, mutta kyllä sillä on. Viime äänestyksessäkin kärjen pisteet ensimmäistä lukuunottamatta olivat todella lähellä toisiaan.



Mutta auttaako usean henkilön äänestäminen sitten tähän pulmaan? Eikö tuolla kolmen äänestämisellä nimenomaan tavoitella sitä, että äänet jakautuisivat tasaisemmin, että myös ne peräpään henkilöt saisivat ääniä? Muutenhan kärkisijoja napsineet dominoisivat kisaa huomattavasti kovemmin.
Epailija

Posts: 5,636

#263 • • Epailija Physicist, 2nd class.

vaavu:
No, nämä kisat ovat sitten niillä säännöillä kuin ovat, mutta entä seuraava kisa? Onko kaikissa seuraavissakin kisoissa tilanne se, että on pakko äänestää kolmea tai ei mitään?



Se määritellään sitten kussakin kisassa erikseen. Tälläkin kertaa se määrittely muistaakseni löytyi, mutta ilmeisesti ihmiset eivät vain noudata määrittelyä. Jos Tres ei päätä puuttua asiaan, niin sitten mielestäni se on ihan ok.


Mutta auttaako usean henkilön äänestäminen sitten tähän pulmaan? Eikö tuolla kolmen äänestämisellä nimenomaan tavoitella sitä, että äänet jakautuisivat tasaisemmin, että myös ne peräpään henkilöt saisivat ääniä? Muutenhan kärkisijoja napsineet dominoisivat kisaa huomattavasti kovemmin.



En usko, että pisteet jakautuvat yhtään sen enempää sinne vähemmän hyvien kuvien puolelle. Aika pitkälti samasta otoksesta noita top 3:ia tunnutaan valittavan. Lähinnä järjestys vaihtelee. Suurelta osin samat henkilöt siis dominoivat, mutta keskinäisiin eroihin tuolla voi olla vaikutusta.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

toma

Posts: 2,009

#264 • • toma Tototoototo

vaavu:
Samaa mieltä. Mielestäni on aika älytöntä, että tästäkin asiasta on taas saatu hirveä riita aikaiseksi. Jos joku haluaa äänestää vain yhtä kuvaa, antaa äänestää. Ei sillä kuitenkaan ole lopputuloksen kannalta mitään merkitystä.

Mielestäni oikeasti aletaan olla jo aika kaukana leikkimielisestä kisailusta, jos jo äänestyskäyttäytymisestäkin saadaan tappelu pystyyn.



En nyt yhtään ymmärrä tätä asiaa. Jos kilpailu aloitetaan tietyillä
säännöillä, esim. sillä että pitää äänestää kolmea kuvaa, niin se
käydään niillä säännöillä ja mielestäni olisi täysin perusteltua
hylätä sellainen ääni joka ei pelkkää itsepäisyyttään halua
noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Täällä topikissa sitten voi vääntää
siitä tulisiko seuraavassa kilpailussa noudattaa eri sääntöjä.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

ville

Posts: 3,780

#265 • • ville olen oikeasti ujo

Epailija:
Mutta toisen paikan ansaitsisi? Että yksikään kuvista ei olisi paras, mutta toiseksi paras löytyy kyllä? Kyllä tuossa täytyy soveltaa jotain naisen logiikkaa, että saa siitä järkevää.



Jos luet sen mun postin huomaat, että olisin antanut nostatuksen kuvalle täydet 3 pistettä, mutta se jäi väliin, koska kuvassa on selvästi teknikka vähän pielessä (eli sävyt on tukossa).

Sen kyl myönnän et toi on _tosi_ pilkunnussintaa, mut minkäs teet kun on insinööri ja vaatii et kuva on teknisesti täydellinen jotta se ansaitsee ykköspaikan ..

Edelleen painotan, et kuvat ei keskimäärin olleet mitään paskoja, mutta tosta joukosta en vaan halua nostaa muita kuvia muiden yli.
sapeli

Posts: 11,768

#266 • • sapeli jokukukamikä?

ville:
Sen kyl myönnän et toi on _tosi_ pilkunnussintaa, mut minkäs teet kun on insinööri ja vaatii et kuva on teknisesti täydellinen jotta se ansaitsee ykköspaikan ..



Tää on oikeastaan ihan hyväkin juttu - kun joukossa ON mukana muutama ammattimainen valokuvaaja niin kun pitää näin tiukkaa linjaa niin se merkkaa sit sitäkin enemmän jos joku saa oman kuvansa keikkumaan sinne kärkitiloille. *joo*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

patis

Posts: 1,158

#267 • • Edited patis 10

Tres:

Mä joudun ilmeisesti selittään ton vielä, siin
on kuitenki ajatuxia jotka ei vaan ilmeisesti välity *nauru*



Tällä kertaa luulen jopa hiffanneeni :)

Sen sijaan Meowin kuva ei aukea.
sapeli

Posts: 11,768

#268 • • sapeli jokukukamikä?

toma:
En nyt yhtään ymmärrä tätä asiaa. Jos kilpailu aloitetaan tietyillä
säännöillä, esim. sillä että pitää äänestää kolmea kuvaa, niin se
käydään niillä säännöillä ja mielestäni olisi täysin perusteltua
hylätä sellainen ääni joka ei pelkkää itsepäisyyttään halua
noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Täällä topikissa sitten voi vääntää
siitä tulisiko seuraavassa kilpailussa noudattaa eri sääntöjä.



No mutta toisaalta en muista tuosta äänestysmenetelmästä keskusteltaneen ennen ensimmäisen kilpailun alkua, ja koko ajan on painotettu että nämä on leikkimielisiä ja leppoisia kilpailuja.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Epailija

Posts: 5,636

#269 • • Epailija Physicist, 2nd class.

ville:
Jos luet sen mun postin huomaat, että olisin antanut nostatuksen kuvalle täydet 3 pistettä, mutta se jäi väliin, koska kuvassa on selvästi teknikka vähän pielessä (eli sävyt on tukossa).



En minä tätä hakenut. Tuohan on ihan sivuseikka, sillä...


Edelleen painotan, et kuvat ei keskimäärin olleet mitään paskoja, mutta tosta joukosta en vaan halua nostaa muita kuvia muiden yli.



...kun nostit yhden muiden yli, niin silloin sen pitäisi saada ykkössija. Kysehän on paremmuusjärjestyksestä. Ei voi olla toiseksi parasta, jos ei ole ensimmäiseksi parasta.

"Anna pisteet mielestäsi kolmelle parhaalle kuvalle
seuraavasti:

Parhaan kuvan ottajan nick, 3 pistettä
2. parhaan kuvan ottajan nick, 2 pistettä
3. parhaan kuvan ottajan nick, 1 piste"

Kaiken logiikan mukaan kuva oli mielestäsi paras kyseisestä joukosta, jolloin sen myös pitäisi siis saada kolme pistettä.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

ville

Posts: 3,780

#270 • • ville olen oikeasti ujo

siveys:
Ei nyt millään pahalla, mutta näin tavallisen ihmisen silmistä tää on vaan ihan uskomatonta maitoperseilyä, vaikkei se "taiteilijapiireissä" mitenkään erikoista olisikaan. Minun näkemykseni mukaan tämän oli tarkoitus olla leikkimielinen kisailu ihan tavallisille ihmisille.



Pahoittelen että harrastan valokuvausta ja siten vaadin kilpailukuvalta joitakin kriteereitä.

Tässä se taas nähdään, että olisi varmaan pitänyt olla turpa kiinni ja kiltisti olla kertomatta omaa mielipidettään, jotta "leikkimieliset" eivät pahastu.

Kas! Kisan lopputulos olikin erilainen - mutta eri kuin mitä sinä halusit.



Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama mikä on kisan lopputulos. Ainoa mitä toivon on, että saisin äänestää niitä kuvia joita itse pidän parhaina. Taitaa vaan olla turha toivo tässä forumissa.

ps en pidä itseäni missään määrin taiteellisena, enkä taida tuntea yhtään taitelijaa. Omia kuvia pidän tylsänä dokumentaatiota, joilla ei ole mitään taiteellista arvoa.
vaavu

Posts: 1,324

#271 • • vaavu vara-vana

toma:
---
vaavu:
Samaa mieltä. Mielestäni on aika älytöntä, että tästäkin asiasta on taas saatu hirveä riita aikaiseksi. Jos joku haluaa äänestää vain yhtä kuvaa, antaa äänestää. Ei sillä kuitenkaan ole lopputuloksen kannalta mitään merkitystä.

Mielestäni oikeasti aletaan olla jo aika kaukana leikkimielisestä kisailusta, jos jo äänestyskäyttäytymisestäkin saadaan tappelu pystyyn.

---


En nyt yhtään ymmärrä tätä asiaa. Jos kilpailu aloitetaan tietyillä
säännöillä, esim. sillä että pitää äänestää kolmea kuvaa, niin se
käydään niillä säännöillä ja mielestäni olisi täysin perusteltua
hylätä sellainen ääni joka ei pelkkää itsepäisyyttään halua
noudattaa yhteisiä pelisääntöjä. Täällä topikissa sitten voi vääntää
siitä tulisiko seuraavassa kilpailussa noudattaa eri sääntöjä.



No eikö se tappelu ole juuri saatu aikaiseksi siitä, miten niitä sääntöjä pitäisi muuttaa?

Ymmärrän kyllä sen, että itse valokuvaamista säädellään jonkinlaisilla säännöillä, vaikka joissakin asioissa säännöt ovat mielestäni liian tiukat (esim. vaatimus kuvien ottamisesta kilpailun aikana). Sen sijaan on kummallista, että äänestäminenkin pitää olla noin rajoitettua. Sillä, että ääniä voi jättää tyhjäksi, on niin pieni vaikutus lopputulokseen, että mielestäni on ihan turha ruveta tässä suhteessa vetämään hirveää sotaa pystyyn. Jos joku haluaa jättää ääniä tyhjäksi, jättäköön.
Epailija

Posts: 5,636

#272 • • Epailija Physicist, 2nd class.

patis:
Tällä kertaa jopa luulen hiffaaneni :)

Sen sijaan Meowin kuva ei aukea.



Katsonko mä noita kuvia liian putkisilmäisesti, kun minusta siinä ei ole mitään sen kummempaa aukeamista ja Tresin kuvastakin jäävät kaikki piilomerkitykset huomaamatta (se on perinteinen ja kaunis asetelma ja lavastettu maalaustilanne? *ding*

Pitääkö tässä alkaa kaivella itsestään sitä taitelijahumanistia, joka tulkitsee jokaisen muodon joksikin symboliksi? "Silmien aukinaisuus ja tyhjä katse symboloi selvästi taiteilijan käsitystä elämän ja kuoleman välisestä yhdentekevyydestä ja niiden dynamiikan keveydestä. Kaakeleiden väri taas vihjailee taivaan porteista, mutta veriläntti lattialla antaa sille tietyn je ne sais quoi-henkisen tunnelma. Annan yhden pisteen!".

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

[Nuclear]

Posts: 5,855

#273 • • [Nuclear] el aprendiz

Epailija:
Pitääkö tässä alkaa kaivella itsestään sitä taitelijahumanistia, joka tulkitsee jokaisen muodon joksikin symboliksi? "Silmien aukinaisuus ja tyhjä katse symboloi selvästi taiteilijan käsitystä elämän ja kuoleman välisestä yhdentekevyydestä ja niiden dynamiikan keveydestä. Kaakeleiden väri taas vihjailee taivaan porteista, mutta veriläntti lattialla antaa sille tietyn je ne sais quoi-henkisen tunnelma. Annan yhden pisteen!".


:D sä oot kyllä sanallisesti viksu poika...

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

vaavu

Posts: 1,324

#274 • • Edited vaavu vara-vana

Epailija:
"Silmien aukinaisuus ja tyhjä katse symboloi selvästi taiteilijan käsitystä elämän ja kuoleman välisestä yhdentekevyydestä ja niiden dynamiikan keveydestä. Kaakeleiden väri taas vihjailee taivaan porteista, mutta veriläntti lattialla antaa sille tietyn je ne sais quoi-henkisen tunnelma. Annan yhden pisteen!".



Se olisikin aika hassua, jos jokainen ääni pitäisi perustella vastaavaan tapaan ääniä annettaessa. ;)


Itse tulkitsin tuon meowin kuvan perinteiseen dekkaritapaan, eli jonkun murha on lavastettu itsemurhaksi. Eihän se tuollaisenaan ole sisällöllisesti yhtä rikas kuin esim. nostatuksen, mutta on kuitenkin helposti tulkittavissa teeman mukaiseksi.
ville

Posts: 3,780

#275 • • ville olen oikeasti ujo

siveys:
Eli siis sä annoit yhdelle kuvalle kakkossijan ja kerroit, että siinä on jotain kehitettävää, jonka jälkeen annoit perusteltuna ja rakentavana kritiikkinä kaikille muille viestin: "Teidän työnne ovat mielestäni niin paskoja, etten voi antaa kenellekään ykkössijaa ja ne ovat kaikki niin samaa harmaata massaa, etten voi asettaa kuvia edes järjestykseen".



Vahinko näyttää olleen, että harmaa massa tarkoittaa samaa kuin paska. SItä en kuitenkaan henkilökohtaisesti tarkoittanut, vaikka harmaa sinänsä on aika ruskeaa.


Mitä osaa käsitteestä "leikkimielinen kisailu" sä et ymmärrä?



Henkilökohtaisesti ajattelen, että ylipäätään jos jotain kisailua järjestää ja asettaa töitään muiden arvioitavaksi se on aina oman työnsä esittelyä, joka johtaa jonkinsortin arvosteluun, riippumatta siitä onko homma leikkimielistä vai ei. Ongelma tässä tapauksessa on, että kuvia ei kukaan arvoi yksitellen ja siten tuollaiset yleiset lausahdukset (jonka itse sanoin) tulkitaan 100% samaksi kuin: "nää on kaikki ihan paskoja", vaikka tämä ei ole ollut alkuperäinen tarkoitus.

Mut pluu vaan
toma

Posts: 2,009

#276 • • toma Tototoototo

vaavu:
No eikö se tappelu ole juuri saatu aikaiseksi siitä, miten niitä sääntöjä pitäisi muuttaa?

Ymmärrän kyllä sen, että itse valokuvaamista säädellään jonkinlaisilla säännöillä, vaikka joissakin asioissa säännöt ovat mielestäni liian tiukat (esim. vaatimus kuvien ottamisesta kilpailun aikana). Sen sijaan on kummallista, että äänestäminenkin pitää olla noin rajoitettua. Sillä, että ääniä voi jättää tyhjäksi, on niin pieni vaikutus lopputulokseen, että mielestäni on ihan turha ruveta tässä suhteessa vetämään hirveää sotaa pystyyn. Jos joku haluaa jättää ääniä tyhjäksi, jättäköön.



Muuttaa voi toki, mutta mielestäni ei ole oikein äänestää
vastoin voimassaolevia sääntöjä. Jos sovitaan että ensi
kisassa niin saa tehdä niin ok, mutta siihen asti noudatetaan
niitä sääntöjä millä kisa käydään.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

vaavu

Posts: 1,324

#277 • • Edited vaavu vara-vana

toma:
Muuttaa voi toki, mutta mielestäni ei ole oikein äänestää
vastoin voimassaolevia sääntöjä. Jos sovitaan että ensi
kisassa niin saa tehdä niin ok, mutta siihen asti noudatetaan
niitä sääntöjä millä kisa käydään.



Aivan, mutta tämä on sikäli helppo ratkaista, että Tres voi kylmästi jättää laskuista ne äänestykset, jotka eivät ole tämän kierroksen sääntöjen mukaisia.

Mielelläni kuulisin kuitenkin ihmisten kommentteja tästä asiasta: millä säännöillä pelataan vastaisuudessa?
toma

Posts: 2,009

#278 • • Edited toma Tototoototo

vaavu:
Aivan, mutta tämä on sikäli helppo ratkaista, että Tres voi kylmästi jättää laskuista ne äänestykset, jotka eivät ole tämän kierroksen sääntöjen mukaisia.



Joo no se toki lienee yksi vaihtoehto. Äänten hylkääminen ei
vaan ikinä ole kovin suotavaa mielestäni. Parempi olisi vain
noudattaa niitä sääntöjä.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Karski

Posts: 6,049

#279 • • Karski Pomon kätyri
Jep, saahan vaaleissakin äänestää tyhjää
protestiäänenä mutta ei se tuloksiin mitenkään
vaikuta *piis* Katotaan nyt äänestys loppuun
ja mietitään katotaan kivemmat säännöt
seuraavalle kierrokselle. *plur*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Epailija

Posts: 5,636

#280 • • Epailija Physicist, 2nd class.

[Nuclear]:
:D sä oot kyllä sanallisesti viksu poika...



No hyvä jos edes sanallisesti! =D

Tulee vain vähän tyhmä olo noita "ei auennut"-kommentteja lukiessa, kun itse on monen kohdalla miettinyt "harmi, ettei ajatus ole haastava". Olen oikeasti varmaan missannut jotain hienoa ja kaunista, kun Nostatuksen kuva taisi olla ainoa, minkä "aukeamisessa" oikeasti meni hetki. Se on tämä luonnontieteilijän mentaliteetti... Tai sitten muut ylitulkitsevat. =P

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous