Valokuvauskilpailujen sääntökeskustelu

616 posts, 31 pages, 165,270 views

Lost-Soul

Posts: 3,107

#461 • • Lost-Soul los pallos
Nyt kun uusi kilpailu vihdoin on saatu aluilleen, niin voikin inistä äänestysajan pituudesta. Tuota aikaa voisi lyhentää ainakin vähän. Nyt jo viimeisinä päivinä ei ole juurikaan ääniä tullut ja edeltävässä kilpailussa kävi jo unohtuminenkin. Ääniä ei aluksi laskettu, sitten äänet laskettiin mutta voittajaa ei silti tiedetty ja pitkään kesti uuden kisan alotuskin.
Mitä nopeemmin uusi kisa saadaan alotettua, sitä varmemmin uusi kisa kanssa alkaa.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Hansu

Posts: 481

#462 • • Edited Hansu
Tämmöinen asia on kaivellut kun näitä Klubituksen valokuvakilpailuja olen seurannut. Ekaa kisaa lukuun ottamatta sääntönä on ollut, että kuva pitää olla otettu kilpailuajan sisällä, ts. arkistojaan ei saa kaivella ja poimia sieltä aiheeseen täydellisesti sopivaa kuvaa. Tämä sääntö rajaa osallistujat pelkästään niihin, joilla on käytössään digikamera. Vaikka omistaisitkin kunnon filmijärkkärin, ei kisaan ole asiaa, ainakaan jos haluaa olla rehdisti mukana eikä valehdella kuvan ikää. Ymmärrän kyllä, että läheskään kaikilla potentiaalisilla osallistujilla ei ole takanaan pitkäaikaista valokuvaharrastusta ja sen johdosta kertynyttä enemmän tai vähemmän mittavaa kuvakokoelmaa. Sellaista ei ole minullakaan, mutta muutaman vuoden harrastamisen jäljiltä kuvia olisi kuitenkin koossa sen verran, että niistä löytyisi monesti oikein passelisti teemaan sopiva otos, kuten nyt tässä uusimmassakin kisassa.

Niinpä ehdotankin, että jatkossa ainakin osassa kisoja saisi käyttää myös arkistonsa aarteita, jotta kiinnostuneita ei rajattaisi pois jo heti kättelyssä pelkästään sen vuoksi, ettei satu omistamaan digikameraa. Harvempi filmikameran omistaja nyt kuitenkaan lataa kameraansa uutta filmiä vain yhtä kisakuvaa varten, räpsii rullan täyteen ja maksaa kehityskulut.
kilobitti

Posts: 2,419

#463 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno

Hansu, 12.9.2005 21:05:
-clip-



Ymmärrettävä näkökulma, itseäni on parikin kertaa kaihertanut kun annettuun aiheeseen löytyisi se hyvä otos jo ennestään. Toisaalta;

Koko kisaa lähdettiin muistaakseni kehittämään ajatuksesta, että se aktivoisi valokuvauksen harrastajia, ja antaisi heille mielekkäitä haasteita toteutettavaksi. Mielestäni ton säännön purkaminen vesittäisi koko kisan idean, ja tekisi kilpailusta enemmänkin "postaa kuva ja voita"-kilpailun kuin valokuvauskilpailun. Ei juoksukilpailun voittoonkaan riitä että on joskus juossut maailmanennätyksen*hih*

edit: typoja

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Hansu

Posts: 481

#464 • • Hansu

kilobitti, 12.9.2005 21:38:
Koko kisaa lähdettiin muistaakseni kehittämään ajatuksesta, että se aktivoisi valokuvauksen harrastajia, ja antaisi heille mielekkäitä haasteita toteutettavaksi.


Ymmärrän kyllä tämän pointin. Siltikin olen sitä mieltä, että tässä on tarkoitus aktivoida vain digikameran omistajia, vaikka kaikilla harrastajilla, uskokaa tai älkää, ei sellaista ole. Mielestäni edes jossakin tulevassa koitoksessa tulisi armahtaa toisenlaisen tekniikan omistajia ja sallia myös vanhemmat kuvat.
Caro²

Posts: 5,301

#465 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Lyylikki, 31.5.2005 22:09:
Ottaisin sitten kuvani itse, rajaisin sen itse, mutta käyttäisin vain teknistä neuvonantajaa/säätäjää. Mitä mieltä olette tästä?


Sopii sitte ilmottaa, että kuvan säätäjä on toinen. Ensimmäinen sija pariskunnalle jne.
Ei o ongelmaa, lataapahan vähän haastetta muillekin sitte :)
kilobitti

Posts: 2,419

#466 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno

Hansu, 12.9.2005 21:44:
Ymmärrän kyllä tämän pointin. Siltikin olen sitä mieltä, että tässä on tarkoitus aktivoida vain digikameran omistajia, vaikka kaikilla harrastajilla, uskokaa tai älkää, ei sellaista ole. Mielestäni edes jossakin tulevassa koitoksessa tulisi armahtaa toisenlaisen tekniikan omistajia ja sallia myös vanhemmat kuvat.



Mielestäni se, onko käytössä filmi- vai digikamera, ei juuri
muuta mahdollisuuksia osallistua kilpailuun. Toki
filmikuvaaminen on vaivalloisempaa ja (liikkeessä kehitettynä)
kalliimpaa per ruutu, toisaalta esim. digijärjestelmäkamerat on
edelleen 2-3 krt filmijärkkäreitä kalliimpia -> kuvaaminen
maksaa joka tapauksessa.

Anycase, ei mua ainakaan haittaa jos joku haluaa perustaa
arkistokilpailun valokuvauskilpailun rinnalle, mutta samaan
kilpailuun en itse niitä haluaisi - kyse on kuitenkin niin eri
asiasta.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

littlebig

Posts: 753

#467 • • Edited littlebig aaat-chi kung
asiasta porkkanaan
koska saan kommenttia siitä että sarkastisesti heitän huulta että kilpailusta suurin osa menee kuvien odotteluun ehdotan seuraavaa jotta tuo turha odottelu saadaan pois
-kilpailun aihe kerrotaan
-ajan X kuluttua avataan kuvakisa sivusto johon voit tuotoksesi laittaa
-ajan X kuluttua äänestys alkaa

näin ehkä säästyisimme siltä että pällistelemme joka tyhjää kuvakisaa tai paria hassua kuvaa reilun viikon

edit: muissakin kilpailuissa on mahdollisuus työstää työtäsi rauhassa miettimättä ja näkemättä tekeekö joku muu samanlaista. siksi olisi hyvä että kilpailukuvat julkistettaisiin samaan aikaan

--
straight ______

gay ^______^

kilobitti

Posts: 2,419

#468 • • kilobitti 1-2-3 techno

boy-cut, 12.9.2005 23:52:
näin ehkä säästyisimme siltä että pällistelemme joka tyhjää kuvakisaa tai paria hassua kuvaa reilun viikon



En tiedä voiko tota kuvausaikaa lyhentää osallistujamäärien kärsimättä, itse en ainakaan välttämättä ehdi esim. viikon sisällä lähteä kuvailemaan. Sen sijaan luulen että äänestyksen/ääntenlaskun aikataulua vois kiristää. Useimmat äännestäneet on aika aktiivisia klubbaroitsijoita, joten luulen että äänet voitaisiin kerätä esim. 4 päivässä. Ääntenlaskuun ja voittajan julistamiseen jää päivä löpinää, jonka jälkeen voittajalla on ruhtinaallinen viikonloppu miettiä aihetta. Ts. äänestysprosessi ois tehty ja uusi kilpailu aluillaan viikossa. Esim. viime kierrokseen verrattuna aikaa säästyisi viikko.

edit: muissakin kilpailuissa on mahdollisuus työstää työtäsi rauhassa miettimättä ja näkemättä tekeekö joku muu samanlaista. siksi olisi hyvä että kilpailukuvat julkistettaisiin samaan aikaan



Kukaan ei pakota katsomaan muiden kuvia*vink* Toisaalta nykyinen järjestelmä ehkä monipuolistaa kuvia, kun tyypit ei lähde edes toteuttamaan ideoita jotka joku muu on jo tehnyt. Tiiä sit onko se hyvä vai paha.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

littlebig

Posts: 753

#469 • • littlebig aaat-chi kung

kilobitti, 13.9.2005 00:07:
---
En tiedä voiko tota kuvausaikaa lyhentää osallistujamäärien kärsimättä, itse en ainakaan välttämättä ehdi esim. viikon sisällä lähteä kuvailemaan.*snip*



ihan vaan pointtina kilpailu 4
kahdeksan päivää aikaa kuvata ja 48 osallistujaa (ulkomuistista, korjatkaa jos väärässä)

tarkoitukseni on saada kilpailuihin joitakin muitakin muutoksia kuin pelkkä topic
saisi hieman eloa tännekin eikä vain odottelua if you get my point?

--
straight ______

gay ^______^

kilobitti

Posts: 2,419

#470 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno

boy-cut, 13.9.2005 00:20:
saisi hieman eloa tännekin eikä vain odottelua if you get my point?



Joo, kuten aiemmin jo kommentoin, olen osin samaa mieltä. Toivon vaan ettei se tapahdu osallistujamäärien kustannuksella, kun kuvia on muutenkin tullut vähemmän.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

littlebig

Posts: 753

#471 • • littlebig aaat-chi kung
jotta kilpailusta saataisiin mielenkiintoinen ja osallistujia vetävä niin siihen kannattaisi panostaa
sääntöjen, kilpailuaikojen ja tapojen miten kiuvat tuodaan esille pysyessä samoina ei kaikkien mielenkiinto pysy aiheessa
kiisteillyin kilpailu täällä poiki eniten osallistujia
pitääkö taas pistää iso riita pystyyn että saadaan monet muutkin innostumaan ja osallistumaan?
ja riidalla tarkoitan sitä että pro kuvaajat voisi suuttua kun amatööreille kerrotaan miten kameraa käytetään
eiku, sehän tehtiin jo...

--
straight ______

gay ^______^

Caro²

Posts: 5,301

#472 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

boy-cut, 13.9.2005 00:20:
---
kilobitti, 13.9.2005 00:07:
---
En tiedä voiko tota kuvausaikaa lyhentää osallistujamäärien kärsimättä, itse en ainakaan välttämättä ehdi esim. viikon sisällä lähteä kuvailemaan.*snip*

---


ihan vaan pointtina kilpailu 4
kahdeksan päivää aikaa kuvata ja 48 osallistujaa (ulkomuistista, korjatkaa jos väärässä)

tarkoitukseni on saada kilpailuihin joitakin muitakin muutoksia kuin pelkkä topic
saisi hieman eloa tännekin eikä vain odottelua if you get my point?


Miun mielestä tuo on hieman ontuva vertaus. Ko. valokuvauskilpailu on saattanut olla juuri se piikki, jolloin "suuri yleisö" on kiinnittänyt huomiota ko. kisaan ja päättänyt osallistua samoihin aikoihin. Neljäs kilpailu on muutenkin koko sarjassa vielä niin alkupäässä, että se jo sen takia menis alkuinnostuksen piikkiin.
sapeli

Posts: 11,768

#473 • • sapeli jokukukamikä?
Ok - siis toisaalta laaja aihepiiri antaa kaikille vapauden toteuttaa itseään haluamallaan tavalla, mutta taas toisaalta (ainakin mun kohdalla) rajatumpi aihe tai kohde auttaa keksimään osuvamman kuvan. *joo* Jos antaa liikaa vapautta niin tulee runsaudenpula; ei tiedä mitä pitäisi kuvata kun on niin paljon vaihtoehtoja. Mutta jos on erittäin rajattu alue niin ei voi kuvata kun sen yhden (tai muutaman) asian mitä mieleen tulee, ja sitä voi sitten viilata viimeiseen asti. *hymy*

Molempi parempi, mutta mulle ainakin helpompi jos on tiukempi kohdepiiri. *hihu*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

kilobitti

Posts: 2,419

#474 • • kilobitti 1-2-3 techno
Monen mielestä nykyisten kilpailujen kierto on liian pitkä. Äänestys vie kuitenkin kaikkein vähiten aikaa, joten ajattelin että se olisi paras paikka nipistää löysiä pois-> äänestysaikaa on nyt vain 4 päivää. Lisäajatuksena taustalla on se, että näin kuvakilpailun sais kätevästi kulkemaan viikkojen mukaan;

-äänestys loppuu torstaina,
-perjantaina julistetaan voittaja,
-voittajalla on viikonloppu aikaa ideoida aihetta ja
-maanantaina toivottavasti ois jo kilpailu #13 pystyssä.

Olisiko seur. kilpailun pituutta syytä lyhentää vielä nykyisestään esim. lyhentämällä kuvausaika viikkoon?

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

littlebig

Posts: 753

#475 • • littlebig aaat-chi kung

kilobitti, 26.9.2005 16:02:
*snip*
Olisiko seur. kilpailun pituutta syytä lyhentää vielä nykyisestään esim. lyhentämällä kuvausaika viikkoon?



kannatetaan vaikka just ensi vkn oon muissa maisemissa joten kuvailut jää...
tosin kilpailua voisi uudistaa muultakin saralta kuin vain kuvausajan pituus
ehdotan keskustelua voittajan kanssa ennenkuin uusi kilpailu laitetaan kasaan
*may the best pic win -hymiö*

--
straight ______

gay ^______^

Caro²

Posts: 5,301

#476 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Kuvausaika on ihan hyvä olla se parikolmeviikkoa. Ihmiset saattaa olla pois. Visio ei tipahda ihan tuosta vain, jne jne.
Caro²

Posts: 5,301

#477 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Notta tasapeli.

Tällepä ei tunnu olevan sääntöä vielä. Mielenkiinnolla odotan mitä kilopitti keksii säännöksi tähän kohtaan. Sija on jokatapauksessa jaettu.. dj-battle kuvaajien kesken ^.^

Liekö voittajat arpoo tulevaisuudessa keskenään aiheen. Vai ratkooko arpakuutio kumpi saa päättää seuraavan :)

EDIT: Olin huomaavinani, että edellisen voittaja ei ollut osallistunut tähän laisinkaan. Onko se jossain kielletty?
Fyrisch

Posts: 4,525

#478 • • Fyrisch

Caro², 30.9.2005 00:45:
dj-battle kuvaajien kesken ^.^



*hih*

Voit mun puolest starttaa seuraavan skaban, ei se nii tarkkaa oo :)
Exlex

Posts: 497

#479 • • Exlex

Caro², 30.9.2005 00:45:

--8<--
Tällepä ei tunnu olevan sääntöä vielä. Mielenkiinnolla odotan mitä kilopitti keksii säännöksi tähän kohtaan.
--8<--



Tuon vois ratkaista vaikka sillä kumpi on saanut enemmän 3p. arvoisia ääniä ja jos vielä menee tasan niin sitten 2p. arvoisia ja jos vielä menee tasan niin sitten onkin tenkka på.
Epailija

Posts: 5,636

#480 • • Epailija Physicist, 2nd class.

Caro², 30.9.2005 00:45:
EDIT: Olin huomaavinani, että edellisen voittaja ei ollut osallistunut tähän laisinkaan. Onko se jossain kielletty?



Tuskin. Kyllä minäkin omaan kisaani osallistuin.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous