Valokuvauskilpailujen sääntökeskustelu

616 posts, 31 pages, 165,301 views

siveys

Posts: 2,492

#301 • • siveys lovely

ville:
Pahoittelen että harrastan valokuvausta ja siten vaadin kilpailukuvalta joitakin kriteereitä.


Mun on oikeasti aika vaikea nähdä miten valokuvaamisen harrastaminen johtaa vääjäämättä siihen, että ei voi kuvista valita kolmea omasta mielestään parasta vaan voit asettaa järjestykseen vain sellaisia kuvia, jotka täyttävät jotkut tietyt kriteerit.

Eikä sitä tosiaan tarvitse minulle pahoitella jos sinun pääsi sisällä tilanne oikeasti on näin. Jos se, että pidän mielipiteidesi ja toimintasi seurauksena sinua maitoperseilijänä haittaisi jotenkin minun elämäni, olisi pahoittelu varmaan paikallaan, mutta kuten ehkä arvaat; kynenen juuri ja juuri edelleen jatkamaan elämääni ilmankin.

Tässä se taas nähdään, että olisi varmaan pitänyt olla turpa kiinni ja kiltisti olla kertomatta omaa mielipidettään, jotta "leikkimieliset" eivät pahastu.


Mielipiteet on aina tervetulleita. Tuskin kukaan sun pisteidenannostasi sai pysyviä traumoja tai edes pahoitti suuresti mieltään. Emme vain jostain syystä ymmärtäneet sitä tapaa, jolla toimit mielipiteittesi seurauksena, joten halusimme herättää asiasta lisää keskustelua ja antaa omat mielipiteemme asiasta.

Mulle on henkilökohtaisesti ihan sama mikä on kisan lopputulos. Ainoa mitä toivon on, että saisin äänestää niitä kuvia joita itse pidän parhaina. Taitaa vaan olla turha toivo tässä forumissa.


Täysin turha toivo - ei kannata edes kuvitella! Me täällä foorumissa kiellämme sinua äänestämästä niitä kuvia, joita itse pidät parhaina. Tulemme vähintään kirveen kanssa ovesi taakse jos niin teet!
siveys

Posts: 2,492

#302 • • siveys lovely

ville:
Ongelma tässä tapauksessa on, että kuvia ei kukaan arvoi yksitellen ja siten tuollaiset yleiset lausahdukset (jonka itse sanoin) tulkitaan 100% samaksi kuin: "nää on kaikki ihan paskoja", vaikka tämä ei ole ollut alkuperäinen tarkoitus.


Ehkä meillä on "vähän" erilaiset näkemykset asiasta, mutta mun mielestäni se, että kieltäytyy antamasta millekään kuvalle ykkössijaa ja kieltäytyy asettamasta kuvia järjestykseen on osoitus aika vahvasta kuvia dissaavasta mielipiteestää.

Haluatko sä nyt meille kyynisille paskoille kertoa, että mitä tämä sinun toimintasi sitten oli tarkoitus signaloida jos ei sitä, että pidät kaikkia entryjä ala-arvoisina?

Ja etkö oikeasti ymmärrä miksi me muut (tai ainakin minä) näemme toimintasi vähintäänkin omituisena ottaen huomioon kilpailun leikkimielisen statuksen?
ville

Posts: 3,780

#303 • • Edited ville olen oikeasti ujo

siveys:
Haluatko sä nyt meille kyynisille paskoille kertoa, että mitä tämä sinun toimintasi sitten oli tarkoitus signaloida jos ei sitä, että pidät kaikkia entryjä ala-arvoisina?



Kuten sanoin, nostatuksen kuva olisi saanut ekan sijan, jos kuva olisi ollut teknisesti kohdallaan. Jos nostatuksen kuvan olisi ottanut joku, jolla ei ole nostatuksen kokemusta, olisin todennäköisesti sijoittanut hänet sijalle yksi. Tässä tapauksessa siis vaadin nostatukselta kuvan lähes täydellistä teknistä onnistumista, sillä hänellä pitäisi olla siihen erittäin hyvät edellytykset.

Muita kuvia en nostanut palkintosijoille, sillä mielestäni niiden tulkinnat kisan aiheesta olivat liian identtisiä. Siten yksittäiset kuvat eivät olleet missään nimessä ala-arvoisia, mutta kun (lähes) kaikki toistivat täysin samaa kaavaa, en kokenut, että halusin nostaa niistä yhtäkään muiden yläpuolelle. (HUOM: otan siis arvostelussa huomioon kuvaajan kokemuksen mahdollisuuksien mukaan eli esim tresin kuvaa arvostelen huomattavasti tiukemmilla kriteereillä kuin jonkun "ekaa kertaa kuvaavan")


Ja etkö oikeasti ymmärrä miksi me muut (tai ainakin minä) näemme toimintasi vähintäänkin omituisena ottaen huomioon kilpailun leikkimielisen statuksen?



Tottakai mä ymmärrän et varsinkin osallistujat saattaa ottaa nokkiinsa kun mä äänestän vaan yhtä. Toisaalta mun henkilökohtainen mielipide oli, että toi yksi kuva oli aivan omassa luokassaan ja siten en halunnut palkita muita.

EIköhän kaikilla kuitenkin ole oikeus sanoa mielipiteensä riippumatta siitä mikä se on tai mikä on mielipiteen sanojan tausta.
vaavu

Posts: 1,324

#304 • • vaavu vara-vana

Epailija:
Ihan hyviä pointteja. Kolikon toinen puoli on kuitenkin se, että arkistoiden kaivelu sotii käsittääkseni kilpailun ideaa vastaan, jonka Tres niin kauniisti edellisen kilpailun alustuksessa ilmaisi. Lisäksi aloittelevat kuvaajat joutuvat tuon seurauksena selvään alakynteen, kun ei ole mitään arkistoja, joista etsiä sopivia hauskoja tilannekuvia. Tällöin myös into osallistumiseen saattaa laskea, kun kisat voidaan nähdä semi-ammattilaisten arkistojenkaiveluna.



Eihän niiden vanhojen arkistokuvien tarvitse olla mitään "semi-ammattilaisen" ottamia. Noissa tilannekuvissahan usein ideana on, että ne syntyvät spontaanisti, ja niissä kuvan aihe on tekniikkaa tärkeämpää. Voisin kuvitella, että yhdellä jos toisella osallistujalla saattaa olla joitain hauskoja albumikuvia, jopa paljon enemmänkin kuin niillä jotka kuvaavat esimerkiksi bileissä paljon samantyyppisiä kuvia.

Tietenkin jos ei ole _koskaan_ kuvannut _mitään_, on tilanne vähän huonompi. Mutta kuten tuossa alempana sanoit, ilmeisesti tämä ei ensimmäisessä kilpailussakaan ollut kovin iso ongelma.

Itse ajattelen tätä asiaa lähinnä katsojan näkökulmasta. Katsojille ja äänestäjillekin olisi mukavampaa, jos kaikki kuvat eivät olisi kovin samanlaisia. Vaatimus kuvien tuoreudesta vähentää olennaisesti spontaanien tilannekuvien syntymistä. Esimerkiksi tässä nimenomaisessa kilpailussa ei tainnut olla yhtäkään tilannekuvaa, mikä mielestäni oli aika sääli. Itse nimittäin äänestäjänä koen aidon tilannekuvan arvokkaampana kuin "tehdyn" otoksen.


Ensimmäisessä kilpailussa arkistokuvia oli kuitenkin ilmeisesti aika vähän, eikä se vähäkään ketään pelottanut (kenties jopa kannusti yrittämään enemmän), joten ei tämä varmaan mikään aito ongelma ole.



Jep, ehkä tämä juuri osoittaa, että aika harvalla meistä on mitään valtavaa arkistoa, josta kaivella kuvia. Ja jos ongelma ei viime kerralla ollut suuri, miksi se olisi jatkossa?
patis

Posts: 1,158

#305 • • patis 10

Epailija:
---
patis:
Tällä kertaa jopa luulen hiffaaneni :)

Sen sijaan Meowin kuva ei aukea.

---


Katsonko mä noita kuvia liian putkisilmäisesti, kun minusta siinä ei ole mitään sen kummempaa aukeamista



Sen takia sitä en äänestänytkään.


ja Tresin kuvastakin jäävät kaikki piilomerkitykset huomaamatta (se on perinteinen ja kaunis asetelma ja lavastettu maalaustilanne? *ding*



Itse näen tuossa kuvassa maskin joka on jo itsessään jonkin sortin "lavaste" + tuossa kuvassa annetaan ensi silmäyksellä ymmärtää, että maskin merkit olisi maalattu kuvan pensselillä, jos oletetaan ettei näin ole -> lavastettu tilanne.


Pitääkö tässä alkaa kaivella itsestään sitä taitelijahumanistia, joka tulkitsee jokaisen muodon joksikin symboliksi?



Ei tässä mitään sisäistä taiteilijahumanistia tarvitse kaivella mutta vähän voi yrittää löytää kuvasta jotain ideoita. Jos asetan vaikka kynän pöydälle ja otan siitä kuvan niin en kyllä kehtaisi nimetä sitä lavastetuksi tilanteeksi. Tai jos ottaisin kuvan vessanpöntöstäni niin tuskin ilmoittaisin sitä kilpailuun jonka aiheena on lehdetön, vaikkei siellä vessanpöntössä yhtään lehteä olisikaan.

Varmaan 90% näihin kilpailuihin otetuista kuvista tulee kuitenkin olemaan lavastettuja, joten joku jippo ois kiva kuvasta löytyä jos aiheena on nimenomaan "lavastettu tilanne".
K

Posts: 511

#306 • • Edited K

ville:
Kuten sanoin, nostatuksen kuva olisi saanut ekan sijan, jos kuva olisi ollut teknisesti kohdallaan.



Sä oot tässä nyt mun mielestä vähän skutassa. Parhaalle kuvalle kuuluu selkeesti 3 pts. Sääntöjen mukaan pitäis äänestää kolmea kuvaa, mut ei mua oikeestaan niin kiinnosta, lasketaanko vajaat äänet vai ei. Mut hassusti sä ton pisteen omalta suosikiltas vähensit.

EIköhän kaikilla kuitenkin ole oikeus sanoa mielipiteensä riippumatta siitä mikä se on tai mikä on mielipiteen sanojan tausta.



Ilman muuta. Mut ens kerralla on toivottavasti selkeet säännöt, joit kans noudatetaan.

edit: viesti oli kesken. oho.
diorite

Posts: 437

#307 • • diorite 180+

K:
---
ville:
Kuten sanoin, nostatuksen kuva olisi saanut ekan sijan, jos kuva olisi ollut teknisesti kohdallaan.
---


Sä oot tässä nyt mun mielestä vähän skutassa. Parhaalle kuvalle kuuluu selkeesti 3 pts. Sääntöjen mukaan pitäis äänestää kolmea kuvaa, mut ei mua oikeestaan niin kiinnosta, lasketaanko vajaat äänet vai ei. Mut hassusti sä ton pisteen omalta suosikiltas vähensit.



Nimenomaan kun kyseessä ei ole että onko kuva täysien pisteiden (3. pisteen) arvonen vaan mikä on näistä kuvista paras jne. Ja paras kuva vaan sattuu saamaan 3 pistettä että jollain konstilla kaikkien äänestäneiden pisteet pystytään laskemaan yhteen.

Ehkä tuo että ihmiset on laittanut sijoitusten perään pistemäärät on sekottanut jotakin. Pisteethän eivät ole ne mitä tässä kuville haetaan vaan kolmen parhaan järjestys. Pisteillä sitten vaan kaikki äänet "lasketaan yhteen" ja saadaan lopulliset sijoitukset.

--
Kuka? Minäkö?

andi--

Posts: 1,381

#308 • • andi-- lunttu

ville:
... Tässä tapauksessa siis vaadin nostatukselta kuvan lähes täydellistä teknistä onnistumista, sillä hänellä pitäisi olla siihen erittäin hyvät edellytykset.



Tämän takia olen nimettömien kuvien kannalla (kunnes lopputulos julkistetaan). Mielestäni kilpailun idea on kuitenki laittaa jokainen osallistuja samalle viivalle ja äänestää _kuvien_ paremmuudesta. "En nyt äänestä kuvaa parhaaksi, koska kuvaajan tuntien hän olisi pystynyt paljon parempaan" -ajattelulla idea ei toteudu.

--
- RAAH -

Avatar
#309 • • astaroth Guest

ville:
... Tässä tapauksessa siis vaadin nostatukselta kuvan lähes täydellistä teknistä onnistumista, sillä hänellä pitäisi olla siihen erittäin hyvät edellytykset.
---
andi--:
Tämän takia olen nimettömien kuvien kannalla (kunnes lopputulos julkistetaan).


Tässä se paras pointti tulikin nimettömyyden suhteen.
Mosh

Posts: 137

#310 • • Mosh Adonis
Eli mikään kuva, joka on otettu ennen kilpailun alkua, ei ole kelvollinen?

Siitä hieman ikävä, että toisinaan räpsin ideoitani ja sitten ne jäävät johonkin vain lojumaan. Olenhan ne tuottanut jo aikoinaan, ja jos mielestäni kyseinen kuva stemmaa aiheen kanssa, olis ihan kivan tuoda luomus myös esille unholasta. Itse ne kuitenkin olen ottanut...

Onhan tuossa silti järkevä puolensa, mutta tuntuu välillä hieman ankaralta *uuh*

--
Naiset eivät ikinä ole ovelia. Naiset ovat vain katalia.

andi--

Posts: 1,381

#311 • • andi-- lunttu

Mosh:
Eli mikään kuva, joka on otettu ennen kilpailun alkua, ei ole kelvollinen?



Itse näkisin tän kilpailun ideana aktivoida ihmisiä ottamaan kameran lapaseen ja toteuttais jotain veikeetä. Tätä ideaa ei toi arkistokuvien käyttäminen hirveesti tue...

--
- RAAH -

Fyrisch

Posts: 4,525

#312 • • Fyrisch
Ihmettelin täs et nythän on nii et voittaja alottaa uuden skaban ja muokkaa omat säännöt kenties ja hoitaa pisteitten laskemisen sun muut jutut.. Mitä jos ei haluu ottaa tota vastuuta? *ding*
Karski

Posts: 6,049

#313 • • Karski Pomon kätyri

andi--:
---
Mosh:
Eli mikään kuva, joka on otettu ennen kilpailun alkua, ei ole kelvollinen?

---


Itse näkisin tän kilpailun ideana aktivoida ihmisiä ottamaan kameran lapaseen ja toteuttais jotain veikeetä. Tätä ideaa ei toi arkistokuvien käyttäminen hirveesti tue...



Juurikin näin.

En näe oikein mitään syytä miksi noita
arkistokuvia pitäisi hyväksyä mukaan,
kun käsittääkseni ei ole mikään tragedia
jättää osallistumatta menossa olevaan
kisaan.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Lost-Soul

Posts: 3,107

#314 • • Lost-Soul los pallos

mayah:
---
Fyraett:
Ihmettelin täs et nythän on nii et voittaja alottaa uuden skaban ja muokkaa omat säännöt kenties ja hoitaa pisteitten laskemisen sun muut jutut.. Mitä jos ei haluu ottaa tota vastuuta? *ding*
---
Varmaan löytyy joku vapaa-ehtoinen..


Jos voittaja nyt ei haluaisi uutta skabaa pistää pystyyn, niin silloin tokaksi sijoittunut voi hoitaa tämän.. Tietenkin jos ei heti kukaan halua aloittaa, niin silloin joku vapaa-ehtoinen. Kuitenkin olisi omasta mielestäni että seuraava kisa lähtisi mahdollisimman nopeasti käyntiin. Kohta osalla on lomaa vähän enemmänkin, jonka voi käyttää "hyödyllisesti" hyväksi.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Lost-Soul

Posts: 3,107

#315 • • Lost-Soul los pallos

mayah:
---
Lost-Soul:
Jos voittaja nyt ei haluaisi uutta skabaa pistää pystyyn, niin silloin tokaksi sijoittunut voi hoitaa tämän.. Tietenkin jos ei heti kukaan halua aloittaa, niin silloin joku vapaa-ehtoinen.
---
Sarjassamme "asioita, joista ei varmaankaan tarvitse kehittää ongelmaa." *piis*


Niin.. Enhän mä ollutkaan kehittämässä ongelmaa, vaan olin hyvin pitkälti samaa mieltä tosta..

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Mosh

Posts: 137

#316 • • Mosh Adonis

Tres:

Juurikin näin.

En näe oikein mitään syytä miksi noita
arkistokuvia pitäisi hyväksyä mukaan,
kun käsittääkseni ei ole mikään tragedia
jättää osallistumatta menossa olevaan
kisaan.



Siis ei siinä mitään, kylllä mä säännön ymmärrän ja tottakai tuun noudattamaan *hymy* Mietin vain, että joskus varmaan tulee eteen "hitsi tähän aiheeseen sopis NIIN täydellisesti toi yks kuva..." *hymy*

Uskoisin silti että jos joskus aiheeksi tulee jokin "aito tilanne" tai "ikimuistoinen tilanne" niin siihen on vähän pakko sallia vanhempiakin kuvia. Kun niitä hetkiä on toisinaan vähän mahdoton elää uusiks.

--
Naiset eivät ikinä ole ovelia. Naiset ovat vain katalia.

akir0

Posts: 2,554

#317 • • akir0 idleRPG champion 2009
Niin, jos/kun seuraava skaba ollaan vetämässä nimettömänä niin ilmeisesti kannattanee käyttää tuota siveys-nickin takana olevan herran tekemää valmista työkalua.
siveys

Posts: 2,492

#318 • • siveys lovely

akir0:
Niin, jos/kun seuraava skaba ollaan vetämässä nimettömänä niin ilmeisesti kannattanee käyttää tuota siveys-nickin takana olevan herran tekemää valmista työkalua.


Tästä nyt on keskusteltu jo vaikka kuin, mutta olisiko tämäkin mahdollisesti edellisen kisan voittajan päätettävissä? Ei se varmaan ketään haittaa jos voittajan päätöksestä osa kisoista on nimettömänä ja osa ei, kunhan uuden kisan julkistamisen yhteydessä kerrotaan miten tällä kertaa kisataan..

Jos tuota mun skriptiä tarvitaan niin mä teen sen kuvakäyttäjän, resetoin noi testikuvat ja laitan postaamaan kuvat oikeaan topicciin sitten kun se luodaan, jonka jälkeen sen pitäisi toimia - tästä ilmoittelen sitten topikkiin..
Mosh

Posts: 137

#319 • • Mosh Adonis
Eikös se toimi että kuvat vaa lähetettäis kilpailun pitäjälle, joka sitten uploadaa ne johonkin ftp:lle?

--
Naiset eivät ikinä ole ovelia. Naiset ovat vain katalia.

siveys

Posts: 2,492

#320 • • siveys lovely

Mosh:
Eikös se toimi että kuvat vaa lähetettäis kilpailun pitäjälle, joka sitten uploadaa ne johonkin ftp:lle?


Toimii vallan hyvin jos niin halutaan tehdä.

Ajatuksemme oli vain poistaa tarve tällaiselle manuaaliselle työlle, joka on tehtävä aina uudestaan ja uudestaan ja.. uudestaan.. Ja korvata se pienemmällä määrällä työtä.