Valokuvauskilpailujen sääntökeskustelu

616 posts, 31 pages, 165,262 views

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#221 • • Edited Aziz Combat Fighter

Jone:
---
Kyllä mä myönnän, että mua sieppaa kuulla kuinka esim. mun kuvan meriitit ovat siis selkeästi näiden kriitikoiden mielestä kuvaajan nimessä ja herran maineessa (joka ei ole hääppöinen, ellette ole huomanneet).



Sitäpä tässä ei varsinaisesti ole kukaan sanonut; tarkoitus oli luoda neutraali pohja myös täysin uusille naamoille antaa kuvansa arvioitavaksi, mutta kukin tulkitkoon asian miten haluaa.

Jone:
---
Ana-5000:
Miten niin?
---
Siten, että sun kontribuutiosi likipitäen threadiin kuin threadiin on jotain onlinereiden, replykuvien, wannabemoderoinnin ja provoilun välimaastoon sijoittuvaa. *vink*
---



Niin, mulla ei oo koskaan tapana kirjottaa esim. yli lauseen mittaisia replyjä, saatikka sisällyttää viesteihini mitään muuta kuin hymiöitä tai "En jaksanu lukee koko thredii mut mun mielestä..."-tyylisiä vastauksia. Mä en vaan jotenkin tunne kilometrin mittasten "nimim. närkästynyt kansalainen"-viestin kirjottamista passiivis-aggressiivisesti hampaita puristelleen ihan omimmaksi tyylikseni.

Jone:
---
Ana-5000:
Enköhän mä oo ottanut osaa ihan niin paljon kuin valokuvausta harrastamaton, kameraa omistamaton ihminen voi.
---
Enpä usko kaikkien edelliseenkään skabaan osaa ottaneiden olevan valokuvauksen harrastajia. Se ei ainakaan ollut skaban tarkoitus, vaan tarkoitus oli aktivoida kaikki mahdolliset, joita kiinnostaa hieman miettiä asiaa ja käydä ottamassa ideansa pohjalta kuva.



Niinpä - tosiaankaan, mulla ei ollut ideaa, taitoa tai kiinostusta ottaa itse skabaan osaa, joten oon pahoillani jos oon tuhlannu kaikkien aikaa keskustelemalla aiheesta. Saa ampua, tähdätkää kiveksiin.

Jone:
Mulla on tossa hyllyssä 3 "ylimääräistä" kameraa. Saat ihan vapaasti koska tahansa tulla lainaamaan minkä tahansa niistä ennaltamäärittelemättömäksi ajaksi päästäksesi osallistumaan muutenkin kuin sanallisesti. *joo*



Kiitos! Katotaan jos oon Keravalla päin niin voisin lainatakin hetkeksi, mulla on muutama juttu mistä on pitäny ottaa kuva jo pitkään.
Jone

Posts: 8,258

#222 • • Jone Archibald Haddock

Ana-5000:
Saa ampua, tähdätkää kiveksiin.



OT:
Oon vaan hopeisen ampumamerkin mies, ei niin pieniin maaleihin osu mun skilleilläni.


Ana-5000:
Kiitos! Katotaan jos oon Keravalla päin niin voisin lainatakin hetkeksi, mulla on muutama juttu mistä on pitäny ottaa kuva jo pitkään.



Anytime. Parempi käytössä kuin koriste-esineenä. *vink*
Dementation

Posts: 2,892

#223 • • Edited Dementation wednesday?

Jone:
---
Ana-5000:
Hum-di-dum *justjoo* Mun muistaakseni tässä sääntövänkäyksessä oli tasan yksi vastarannankiiski,
---
Tämän myönnän toki.
---
Ana-5000:
joka jaksoi puolustaa omilla nimillä julkaisemista loppumetreille asti,
---
WTF? Prove it, plz.
---
Ana-5000:
ja kun ei saanut tahtoaan läpi, suurieleisesti ilmoitti jäävänsä pois kisasta.
---
Again, WTF? Where? Who? What? Show me.



Sori vain pojat, mutta minä ilmoitin jääväni kisasta pois jos siitä tulee nimetön. Joka taas tarkoittaa sitä että omalla nimellään sääntömuutosta vastustavia oli ainakin kaksi... Muistaakseni muutama muukin, mutta en jaksa etsiä noita, joten puhutaan nyt sitten vain kahdesta... Ja tuo " kun ei saanut tahtoaan läpi, suurieleisesti ilmoitti jäävänsä pois kisasta" on mun mielestä aika turhaa vittuilua... Mä perustelin kantani, mä sanoin, että enemmistön mukaan pitää mennä, ja mä ilmoitin vain, että mut se jättää pois kisasta, joten mikäköhän nyt sitten sai sut pitämään mua niin pahana, että ansaitsin tuollaista kommentointia jälleen sun taholta?

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Lost-Soul

Posts: 3,107

#224 • • Lost-Soul los pallos
Tämä viesti tavallaan kuuluu tuonne äänestystopikki #2, mutta siellä menis vähän OT:ksi joten tänne.

Olen mahdollisesti ymmärtänyt väärin, mutta eikö pidä jakaa jokainen ääni, jos aikoo äänestää? Jos vielä ei pidä jakaa kaikkia ääniä, niin jatkossa tämä voisi olla paikallaan.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

diorite

Posts: 437

#225 • • diorite 180+

Lost-Soul:
Olen mahdollisesti ymmärtänyt väärin, mutta eikö pidä jakaa jokainen ääni, jos aikoo äänestää? Jos vielä ei pidä jakaa kaikkia ääniä, niin jatkossa tämä voisi olla paikallaan.



Lainaus äänestystopicista:


Anna pisteet mielestäsi kolmelle parhaalle kuvalle
seuraavasti:

Parhaan kuvan ottajan nick, 3 pistettä
2. parhaan kuvan ottajan nick, 2 pistettä
3. parhaan kuvan ottajan nick, 1 piste



Kyllä tuo minun mielestäni kanssa tarkoittaa että kolmelle kuvalle annetaan äänet eikä vain yhdelle tai kahdelle jos niin haluaisi.

--
Kuka? Minäkö?

sapeli

Posts: 11,768

#226 • • sapeli jokukukamikä?

Lost-Soul:
Olen mahdollisesti ymmärtänyt väärin, mutta eikö pidä jakaa jokainen ääni, jos aikoo äänestää? Jos vielä ei pidä jakaa kaikkia ääniä, niin jatkossa tämä voisi olla paikallaan.



No olisihan tuo se idea, mutta jos ei yksinkertaisesti pidä mitään kuvaa minään, niin ei mun mielestäni täydy kellekään antaa täysiä pisteitä. Samahan tuo loppujen lopuksi on sen suhteen kuka voittaa, ja vain helpottaa pisteiden laskijan hommaa. So what's the big deal?

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Lost-Soul

Posts: 3,107

#227 • • Lost-Soul los pallos

sapeli:
---
No olisihan tuo se idea, mutta jos ei yksinkertaisesti pidä mitään kuvaa minään, niin ei mun mielestäni täydy kellekään antaa täysiä pisteitä. Samahan tuo loppujen lopuksi on sen suhteen kuka voittaa, ja vain helpottaa pisteiden laskijan hommaa. So what's the big deal?


Pisteiden laskijaa helpottaa varmasti kaikista eniten, jos jättää kokonaan äänestämästä. Myöskin jotkin ovat kirjoittaneet aika epämääräsesti paljonko niitä pisteitä pitäisi sitten sille yhdelle antaa (joka vaikeuttaa tietenkin pisteiden laskijaa). Jos on suoraan sanottu, että anna pisteet kolmelle parhaimmalle, niin silloin pitää mielestäni antaa ne pisteet kolmelle parhaimmalle. Muutenkin vaikuttaa vähän, että säännöistä on jo nyt lipsuttu pikkusen, joka voi johtaa muutaman kilpailun jälkeen siihen, että photarii käytetään törkeesti hyväksi.
Tietenkin jos muut ovat sitä mieltä, että voi antaa äänet esim. yhdelle, niin mikäs siinä, mutta omasta mielestäni tuollaiset äänen antamiset eivät ole hyväksyttäviä laskentaan.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

sapeli

Posts: 11,768

#228 • • sapeli jokukukamikä?

Lost-Soul:
Myöskin jotkin ovat kirjoittaneet aika epämääräsesti paljonko niitä pisteitä pitäisi sitten sille yhdelle antaa (joka vaikeuttaa tietenkin pisteiden laskijaa).

(snip)

Muutenkin vaikuttaa vähän, että säännöistä on jo nyt lipsuttu pikkusen, joka voi johtaa muutaman kilpailun jälkeen siihen, että photarii käytetään törkeesti hyväksi.



Tuossa on kyllä ihan hyviä pointteja - tässä pitää vain löytää tasapaino utopistisen täydellisen rentouden sekä isoveli-valvoo-ettet-vahingossakaan-pidä-hauskaa linjojen välillä. Toisaalta jos sieltä ei mikään kuva ollut kiva paitsi yksi niin ei välttämättä ole kivaa pakolla valita kahta lisää ihan vaan että voi ottaa osaa äänestämiseen, mutta toisaalta kun säännöt on niin niistä olis myös kiva pitää kiinni.

Itse silti olen sitä mieltä että tässä asiassa voidaan löysätä hiukan remmiä; äänestäminen kuitenkin kun on se vähemmän kriittinen osa tätä kilpailua verrattuna itse kuvien tuottamiseen ja esittelyyn.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Jone

Posts: 8,258

#229 • • Jone Archibald Haddock
Mä kirjoitin ainakin tohon skaban #1-äänestystopicin aloitusviestiin, että lasken ainoastaan ko. viestissä ilmenevien sääntöijen puitteissa annettut äänet. Kaikki ottivat tosta kiirettävästi onkeensa ja kenenkään antamia pisteitä ei tarvinnut jättää laskematta.

Tresin pöksyissä jättäisin kyllä skaban #2-äänestystopiciin annetuista äänistä ihan kylmästi laskematta esim. ne, joissa on annettu ääni tasan yhdelle osallistujalle, vaikka nimenomaan sanottiin että nimeä kolme parasta.
vaavu

Posts: 1,324

#230 • • vaavu vara-vana

Jone:
Mä kirjoitin ainakin tohon skaban #1-äänestystopicin aloitusviestiin, että lasken ainoastaan ko. viestissä ilmenevien sääntöijen puitteissa annettut äänet. Kaikki ottivat tosta kiirettävästi onkeensa ja kenenkään antamia pisteitä ei tarvinnut jättää laskematta.

Tresin pöksyissä jättäisin kyllä skaban #2-äänestystopiciin annetuista äänistä ihan kylmästi laskematta esim. ne, joissa on annettu ääni tasan yhdelle osallistujalle, vaikka nimenomaan sanottiin että nimeä kolme parasta.



Mutta entä jos ei pysty nimeämään kuin yhden, ja ei pysty nostamaan muusta joukosta kuvia paremmuusjärjestykseen? Tarkoittaako tämä sitä, että jos yhdelle haluaa antaa pisteitä, on väkipakolla annettava pisteitä myös muille? Tällöinhän saattaisi joutua tilanteeseen, että joutuu antamaan pisteitä kuvalle, joka ei omasta mielestään niitä ansaitsisi.

Onhan se ihan tavallisissakin soitto-, taide- yms. kilpailuissa tapana, että joskus joitakin sijoja ei jaeta ollenkaan. Ymmärrän kyllä, että pisteidenlaskun kannalta on helpompaa, jos kaikille annetaan pisteitä, mutta tuntuu jotenkin kummalliselta pakottaa ihmiset äänestämään kaikkia kolmea.
diorite

Posts: 437

#231 • • diorite 180+

vaavu:
Mutta entä jos ei pysty nimeämään kuin yhden, ja ei pysty nostamaan muusta joukosta kuvia paremmuusjärjestykseen?

Tuntuu jotenkin kummalliselta pakottaa ihmiset äänestämään kaikkia kolmea.



Mielestäni vaikka ei olisikaan pakko äänestää kaikkia kolmea niin sitten ainakin pitäisi tiputtaa ne pistesijat sieltä huonommasta päästä pois eikä mitään kikkailuja että "en äänestä ekaa ja tokaa sijaa ollenkaan ja kolmannen pisteen saa kuva x." Jos kerran pystyy nimeämään vain yhden kuvan mille voi antaa ääniä niin silloinhan se on kuvista paras ja sille kuuluisi se 3p.

Ei menisi ääntenlaskukaan liian vaikeaksi...

--
Kuka? Minäkö?

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#232 • • Aziz Combat Fighter

Jone:
Mä kirjoitin ainakin tohon skaban #1-äänestystopicin aloitusviestiin, että lasken ainoastaan ko. viestissä ilmenevien sääntöijen puitteissa annettut äänet. Kaikki ottivat tosta kiirettävästi onkeensa ja kenenkään antamia pisteitä ei tarvinnut jättää laskematta.

Tresin pöksyissä jättäisin kyllä skaban #2-äänestystopiciin annetuista äänistä ihan kylmästi laskematta esim. ne, joissa on annettu ääni tasan yhdelle osallistujalle, vaikka nimenomaan sanottiin että nimeä kolme parasta.



Ja vitut. Kyllä mun ääneni pitää laskea, vaikken lämpeä kuin yhdelle kuvalle; mä poimin niistä mielestäni parhaan ja äänestin sitä. Se, etten osaa sanoa muista kilpailutöistä mitään, pitäs olla ihan validi äänestystulos kanssa. En mä ala väkisin pisteitä jakamaan kuville, jotka niitä mun mielestä ei ansaitse.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#233 • • Aziz Combat Fighter

Dementation:
Ja tuo " kun ei saanut tahtoaan läpi, suurieleisesti ilmoitti jäävänsä pois kisasta" on mun mielestä aika turhaa vittuilua... Mä perustelin kantani, mä sanoin, että enemmistön mukaan pitää mennä, ja mä ilmoitin vain, että mut se jättää pois kisasta, joten mikäköhän nyt sitten sai sut pitämään mua niin pahana, että ansaitsin tuollaista kommentointia jälleen sun taholta?



Ehkä sä et nyt ihan tajunnut, mutten puhunut sulle vaan Jonelle. Enkä mä pidä sitä mitenkään pahana, Jone vaan on ollut tässä topikissa aika äänekäs, niinkuin minäkin. Mä en ihan oikeesti tippaakaan tajua miks joku jää kisasta pois siksi, että kilpailutulokset oli tarkoitus julkaista nimettöminä.

Mut tästä sääntöväännöstä on kai päästy jo selkeyteen, paitsi mitä nyt taitetaan taas peistä niinkin yksinkertasesta asiasta kuin ihmisten ääntenlasku.
Jone

Posts: 8,258

#234 • • Jone Archibald Haddock

Ana-5000:
Ja vitut. Kyllä mun ääneni pitää laskea, vaikken lämpeä kuin yhdelle kuvalle; mä poimin niistä mielestäni parhaan ja äänestin sitä. Se, etten osaa sanoa muista kilpailutöistä mitään, pitäs olla ihan validi äänestystulos kanssa. En mä ala väkisin pisteitä jakamaan kuville, jotka niitä mun mielestä ei ansaitse.



"I make my own rules and you must obey them."

Mun mielestäni on hyvinkin perusteltua, että kolmelle parhaalle _pitää_ antaa äänensä jos haluaa, että pääsee mukaan ääntenlaskuun. Näin toimimalla äänestysprosessista tulee huomattavasti mielenkiintoisempi, koska kilpailijoiden välille ei tule suuria eroja yksittäisen äänestäjän antamien äänien takia.

Mut hei, tehkää niinq lystäätte. Antakaa äänet vaikka parhaalle neljälle tai nimetkää vasta kuudenneksi paras.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#235 • • Aziz Combat Fighter

Jone:
"I make my own rules and you must obey them."

Mun mielestäni on hyvinkin perusteltua, että kolmelle parhaalle _pitää_ antaa äänensä jos haluaa, että pääsee mukaan ääntenlaskuun. Näin toimimalla äänestysprosessista tulee huomattavasti mielenkiintoisempi, koska kilpailijoiden välille ei tule suuria eroja yksittäisen äänestäjän antamien äänien takia.



Mutta entäs nyt kun kilpailijoiden välillä on suuria eroja, pitäiskö niitä lähteä keinotekoisesti tasoittamaan pakottamalla äänestäjät valitsemaan yksi hyvä ja kaksi huonoa?
Jone

Posts: 8,258

#236 • • Jone Archibald Haddock

Ana-5000:
Mutta entäs nyt kun kilpailijoiden välillä on suuria eroja, pitäiskö niitä lähteä keinotekoisesti tasoittamaan pakottamalla äänestäjät valitsemaan yksi hyvä ja kaksi huonoa?



Mitä keinotekoista on siinä, että sulle sanotaan selvästi "valitse kolme parasta?" Jos pidät kaikkia paitsi yhtä kuvaa huonona, niin osaat varmaan ne loput laittaa sitten huonousjärjestykseen ja niistä niistä kahdelle vähiten huonolle noi sijat 2 ja 3.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#237 • • Aziz Combat Fighter

Jone:
---
Ana-5000:
Mutta entäs nyt kun kilpailijoiden välillä on suuria eroja, pitäiskö niitä lähteä keinotekoisesti tasoittamaan pakottamalla äänestäjät valitsemaan yksi hyvä ja kaksi huonoa?

---


Mitä keinotekoista on siinä, että sulle sanotaan selvästi "valitse kolme parasta?" Jos pidät kaikkia paitsi yhtä kuvaa huonona, niin osaat varmaan ne loput laittaa sitten huonousjärjestykseen ja niistä niistä kahdelle vähiten huonolle noi sijat 2 ja 3.



No sit mun on varmaan jätettävä äänestämättä koska en keksinyt tuolta kuin yhden kuvan, joka aukesi mulle teeman huomioon ottaen niin, että suostun sille pisteitä antamaan,

Eiks vois tehä niin et jos äänestää yhtä, niin sille kuvalle annetaan yksi piste, kahta niin kaksi pistettä ja yksi piste ja sitten kolmesta äänestä 3, 2 ja 1 pistettä vastaavasti. Tälleen ainakaan eroja ei pitäis tulla liikaa. Mä haluaisin kuitenkin antaa tunnustusta tosta yhdestä kuvasta, joka oli mielestäni aivan mainio.
Jone

Posts: 8,258

#238 • • Edited Jone Archibald Haddock
Eihän mullekaan esim. NoStatuksen kuva oikein auennut, mutta silti taisin äänestää sen muistaakseni toiseksi? Samoin on Tuukan kuvan kanssa - en mä oikein tajunnut senkään ideaa, mutta pistin sen kolmanneksi. Miksikö näin? Siksi, että ykköseksi asettamani kuvan jälkeen näiden kahden kuvan laatu, asettelu ja teemaan sopivuus olivat seuraavaksi parhaat vaikken saanutkaan niiden johdosta suoranaista valaistusta.

Mun on vaikea uskoa, että miehen jolla on noin paljon mielipiteitä, on vaikea keksiä järjestys joidenkin asioiden hyvyydelle vaikka kyseessä olisi sitten kaksi vaniljajäätelöä joiden päällä on erivärisiä nonparelleja.

Hienoa et halua jakaa tunnustusta, mutta koittaisitko jakaa sitä vaikka myös seuraaville kahdelle siitä että "no nää ei oo aivan paskoja" kun otetaan edelleen huomioon se fakta, että kyseessä on leikkimielinen kilpailu josta olis tarkoitus jättää ihmisille hyvä maku suuhun sen sijaan, että heille kerrotaan kuinka arvoton heidän panoksensa oli.

Then again, do what you want. All of you.
ville

Posts: 3,780

#239 • • ville olen oikeasti ujo

Jone:
Mitä keinotekoista on siinä, että sulle sanotaan selvästi "valitse kolme parasta?" Jos pidät kaikkia paitsi yhtä kuvaa huonona, niin osaat varmaan ne loput laittaa sitten huonousjärjestykseen ja niistä niistä kahdelle vähiten huonolle noi sijat 2 ja 3.



Eikö leikkimielisessäkin kisassa ole aina tarkoitus valita parhaat eikä ne joita joutuu äänestämään pakosta? Eikö siten ole hyvin keinotekoista jos joudut antamaan huonolle kuvalle palkintosijan?

Näin toimimalla äänestysprosessista tulee huomattavasti mielenkiintoisempi, koska kilpailijoiden välille ei tule suuria eroja yksittäisen äänestäjän antamien äänien takia.



Haluat siis keinotekoisesti pienentää "hyvän" ja "huonon" kuvan saamaa piste-eroa? Saanko kysyä, että mitä järkeä tässä on? Eikö kuitenkin tarkoitus ole löytää se "paras" kuva?

leikkimielinen kilpailu josta olis tarkoitus jättää ihmisille hyvä maku suuhun sen sijaan, että heille kerrotaan kuinka arvoton heidän panoksensa oli



hmm ... eli jos ja kun joku julkaisee hieman heikkotasoisia bilekuvia netissä sä olet kokemuksieni mukaan täysin oikeutettu kertomaan esim tällä forumilla kuinka arvoton heidän panoksensa on ollut. Sitten kun perustetaan kilpailu, jossa _ideana_ on arvostella kuvia, ei enää saakaan sanoa kuinka arvoton se panos on ollut *ding*

diorite:
Jos kerran pystyy nimeämään vain yhden kuvan mille voi antaa ääniä niin silloinhan se on kuvista paras ja sille kuuluisi se 3p.

Ei menisi ääntenlaskukaan liian vaikeaksi...



Äänet on sitä helpompi laskea mitä vähämmän niitä on. Jos siten annan ääneni vain yhdelle henkilölle pistelaskijan vaiva vähenee.
Jone

Posts: 8,258

#240 • • Edited Jone Archibald Haddock

ville:
viesti



Jone:
Then again, do what you want. All of you.



[pieni](PS. Jos luet alkuperäisen threadin, niin huomannet ettei koko jutun idea ollut ihan se, miksi sen nimesit) [/pieni]