Valokuvauskilpailujen sääntökeskustelu

616 posts, 31 pages, 165,216 views

diorite

Posts: 437

#101 • • diorite 180+
Kyllä toi topicciin postaaminen pitää mielenkiintoa enemmän yllä mutta toisaalta olisi hauska joskus kokeilla sitä että kuvat julkaistaisiin nimettömänä, samoin äänestys olis esim. kuvan numeron mukaan ja vasta tulosten ratkettua julkistettaisiin voittajien nimet. Tosin kuvausaikaa voisi sitten lyhentää vaikka viikkoon.

Mutta kuten Jonekin sanoi niin tällä edellisellä tyylillä voidaan käydä keskustelua koko kilpailun ajan ja sillä tavalla mielenkiinto pysyy myös yllä.

Oli tyyli mikä tahansa niin tahtoo päästä äkkiä ottamaan uusia kuvia *nauru*

--
Kuka? Minäkö?

anqqa

Posts: 4,034

#102 • • anqqa tirehtööri

Jone:
Maallista mammonaa ei ole voittajalle jaossa, joten en jaksa pitää erityisen huomionarvoisena mahdollista "huijaamisuhkaa" eli ideoiden plagiointia. Jos plagointia tapahtuu, niin eiköhän siitä osata ärähtää ilman kuvat täytyy salassa lähettää johonkin sähköpostiosoitteeseen. Jokaisen teeman ympärillä on sitäpaitsi pieni nippu muita ilmiselvempiä tapoja toteuttaa siitä kuva ja tulemme varmasti vastaisuudessakin siksi näkemään moninaisia samankaltaisen idean pohjalta otettuja kuvia.



plagiointihan on imartelun jaloin muoto ^_^ mutta tosiaan kun kyseessä ei ole mitään valtiosalaisuuksien luokkaa olevaa materiaalia, niin itekin oon topikkiin postailun kannalta. ainahan voi taktikoida jos pelkää jonkun raa'asti vievän sun täysin itse keksimän idean mitä kukaan muu ei voi huomata ja postata kuva viime minuuteilla.. riskeeraten sen että joku keksiikin saman ja postaa ennen sua jollon sä oot se plagiaattori.

damn.. oli vielä joku toinenkin asia jonka ehdin jo unohtaa eksyttyäni hetkeks toisen ikkunan pariin *ding*

toivottavasti seuraavalle rundille onnistuu ottaa osaa. edelliselleki piti, mut ei sit tullukaa mitää, hö.

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

JustinSan

Posts: 822

#103 • • JustinSan Nullius in verba
Tuo kuvien numerointi voisi sinänsä olla aika hyvä juttu, silloin ei tapahtuisi "ulkotaiteellista" äänestämistä ie. äänestetään kaveria tai joku kenellä on valmiiksi "auktoriteettiä" tjsp.
Käytännössä vaikka siten, että kuvat lähetään suoraan kilpailun ylläpitäjälle joka sitten postaa ne topicciin numeroiden kanssa. Hommaahan tuo luonnollisesti lisäisi ja ja muttamutta... En sitten tiiä *ding*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

eonik

Posts: 182

#104 • • eonik graafinen suutelija
äh! en ees huomannut koko kisaa ennenkuin oli myöhäistä. olis mullakin ollut jotain syyskuvia. kannatan ideaa numeroiduista kuvista ja en nyt oo varma mutta kai äänestys alkoi vasta kun kaikki kuvat oli lähetetty? muuten viimeiset kärsivät :)

--
Unts, unts, unts...

Karski

Posts: 6,049

#105 • • Karski Pomon kätyri

eonik:
kai äänestys alkoi vasta kun kaikki kuvat oli lähetetty? muuten viimeiset kärsivät :)



No totta hemmetissä.

Mites, mulla on se aihe ollu mietittynä
jo pari viikkoo, joten mun puolesta
voidaan alottaa uus kierros saman tien.
Kilpailu-aika vois näin joulun ja uudenvuoden alla
olla vähän lyhyempi että saatais myös
äänestyskierros otettua ennen pyhiä,
eli kilpailuaika olis 13.12. saakka ja äänestysviikko
sit 20.12. saakka. Mitä mieltä olette?

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

anqqa

Posts: 4,034

#106 • • anqqa tirehtööri
ainiin, se toinen asia oli, että olisko sellanen sääntö poikaa että kuva pitää ottaa kilpailuaikana, ei arkistojen kaivuuta jos sattuis löytyy aiheeseen sopiva räppäsy?

--
.___. .___.
(O,o) {ò,Ó}
(|;|) (|_|)
=´=`===´=`===
ORLY? YA RLY!

peepe

Posts: 904

#107 • • peepe

anqqa:
ainiin, se toinen asia oli, että olisko sellanen sääntö poikaa että kuva pitää ottaa kilpailuaikana, ei arkistojen kaivuuta jos sattuis löytyy aiheeseen sopiva räppäsy?



Mun mielestä ainakin näin olis parempi.
Karski

Posts: 6,049

#108 • • Edited Karski Pomon kätyri

anqqa:
ainiin, se toinen asia oli, että olisko sellanen sääntö poikaa että kuva pitää ottaa kilpailuaikana, ei arkistojen kaivuuta jos sattuis löytyy aiheeseen sopiva räppäsy?



Mä olen tällä kannalla myös. Tosin
mun aihe ei välttämättä kovin hyvin edes
tue tollasta arkistojen kaivelua, sattuneesta
syystä.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

diorite

Posts: 437

#109 • • diorite 180+
Minä myös kannatan tuota että kilpailuaikana pitää ottaa se kuva

--
Kuka? Minäkö?

Avatar
#110 • • astaroth Guest
Topikkiin postaus sopii minullekin. Numeroitu käytäntö on periaatteessa todella hyvä, mutta sitten taas eiköhän ihmiset kuitenkin(?) ole sen verran fiksuja, että äänestävät nimenomaan niitä parhaita, eivätkä parasta kaveria tai skenekunkkua[tm]. Jos äänestävät, niin sittenpähän ovat tyhmiä.
Ja kuva mielestäni on parasta ottaa kilpailun aikana, eikä mitään arkistokuvia. Ei nyt niin laiska sentään saa olla.

Aihetta vain kehiin ja pähkäilemään. :)
nostatus

Posts: 343

#111 • • nostatus
Kiitoksia kaikille äänestäneille!

Itse olen ehdottomasti nimettömän kilpailun kannalla, sillä oli kilpailu virallinen tai ei, se lisää sen mielekkyyttä merkittävästi. Eipäs siis postailla niitä kuvia tänne ennen kuin tästä on sovittu yhteisesti!

Lisäksi kysymys: saako kuvan vaihtaa toiseen kilpailuaikana, jos saa paremman idean? Ongelmana on tietysti se, että tunkee kaikki ideat heti näytille ettei kukaan muu ehdi tehdä mitään, mutta se voitaisiin estää esim. sillä, että vaihdon saa tehdä vain kerran.

--
dj NoStatus / dj LIEBHERR

Chatte

Posts: 4,085

#112 • • Chatte Team Teknolipat :)

nostatus:
Itse olen ehdottomasti nimettömän kilpailun kannalla, sillä oli kilpailu virallinen tai ei, se lisää sen mielekkyyttä merkittävästi. Eipäs siis postailla niitä kuvia tänne ennen kuin tästä on sovittu yhteisesti!


Tres pisti jo uuden topicin + kilpailun pystyyn uusin säännöin. *hymy*

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

Karski

Posts: 6,049

#113 • • Edited Karski Pomon kätyri

nostatus:
Kiitoksia kaikille äänestäneille!

Itse olen ehdottomasti nimettömän kilpailun kannalla, sillä oli kilpailu virallinen tai ei, se lisää sen mielekkyyttä merkittävästi. Eipäs siis postailla niitä kuvia tänne ennen kuin tästä on sovittu yhteisesti!

Lisäksi kysymys: saako kuvan vaihtaa toiseen kilpailuaikana, jos saa paremman idean? Ongelmana on tietysti se, että tunkee kaikki ideat heti näytille ettei kukaan muu ehdi tehdä mitään, mutta se voitaisiin estää esim. sillä, että vaihdon saa tehdä vain kerran.



Kysymys kuuluu, kuinka monen käyttäjän
mielipiteet meillä on oltava ennenkuin
kilpailu voidaan käynnistää ja asia voidaan
katsoa yhteisesti sovituksi?

Mä käynnistelin sen uuden skaban tossa
jo malttamattomana kun muutkin patisteli. *blush*
http://www.klubitus.org/forum_aihe.php?id=32648

Mun puolesta kuvan sais kyllä vaihtaa kilpailun aikana,
mitähän mieltä muut on.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

nostatus

Posts: 343

#114 • • nostatus

Tres:
---
Kysymys kuuluu, kuinka monen käyttäjän
mielipiteet meillä on oltava ennenkuin
kilpailu voidaan käynnistää ja asia voidaan
katsoa yhteisesti sovituksi?

Mä käynnistelin sen uuden skaban tossa
jo malttamattomana kun muutkin patisteli. *blush*
http://www.klubitus.org/forum_aihe.php?id=32648

Mun puolesta kuvan sais kyllä vaihtaa kilpailun aikana,
mitähän mieltä muut on.



Ei kai tässä nyt niin jäniksen selässä olla, ettei yhtä päivää voida kilpailun sääntöjen varmistamiseen käyttää?

Mun puolesta voidaan kilpailla nykyisilläkin säännöillä, kun kerran topikkikin sitä varten on jo perustettu. Mutta jatkossa kannattaisi vakavasti harkita tota nimettömyyttä, sillä se todennäköisesti muuttaa äänestyskäyttäytymistä jonkun verran, eikä sen vaikutus ole mitenkään suhteessa kuvan taiteellisuuteen.

Mutta kun kerran meni jo, niin ei kun kuvaamaan! Ai niin, pitäis saada joku idea ensin... ;)

--
dj NoStatus / dj LIEBHERR

ville

Posts: 3,780

#115 • • ville olen oikeasti ujo

nostatus:
Mun puolesta voidaan kilpailla nykyisilläkin säännöillä, kun kerran topikkikin sitä varten on jo perustettu. Mutta jatkossa kannattaisi vakavasti harkita tota nimettömyyttä, sillä se todennäköisesti muuttaa äänestyskäyttäytymistä jonkun verran, eikä sen vaikutus ole mitenkään suhteessa kuvan taiteellisuuteen.



Joo, ehdottomasti pitäisi olla nimettömänä. Ainakin omalta kohdalta veikkaan, että ääniä tuli henkilön eikä kuvan takia.

Järjestäminen voi tietysti olla vähän hankalaa, mut periaatteessa ton voisi tehdä niin, että kierroksen järjestäjä postaa kaikki kuvat kilpailutopiciin. Vähän ylimäärästä hommaa, mutta tuskin mitään ylitsepääsemätöntä.
Dementation

Posts: 2,892

#116 • • Dementation wednesday?
Mä en ole nimettömyyden kannalla, sillä kyllä mä haluan silti tietää kenen kuva se on.
Ja jos joku äänestää sen mukaan kenen kuva se on, niin eiköhän sen henkilön tyhmyys näy siinä.

Mä itse äänestän kuvan mukaan ja sen kuinka se sopii aiheeseen, joten en halua että mua rangaistaan muiden virheistä...
*hihu*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Jone

Posts: 8,258

#117 • • Jone Archibald Haddock
Epäilen vahvasti, että mitä vaikeampi koko prosessista tehdään lisäämällä kikkailua (nimettömyys, kuvan mailaaminen jonnekin, vaihdot, äänestyskäytäntö...) niin sitä vähemmän ihmisiä koko asia enää kiinnostaa ja siihen sitten kuoleekin hyvin käyntiin lähtenyt juttu. Tämä on luonnollisesti vain mun mielipiteeni, mutta huomauttaisin jälleen kerran että Plattarilla koko homma kaatui alkuunsa siihen ettei säännöistä päästy yksimielisyyteen (Myönnän kyllä avoimesti, että olin itse osa sitä soppaa).

Jos enemmistö oikeasti haluaa muuttaa asioita, niin muutetaan. Itse kuitenkin kannatan mahdollisimman simppeliä (l. nykyistä) linjaa.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#118 • • Aziz Combat Fighter
IMHO tää skaba pitäis järjestää ehdottomasti nimettömänä, niin kaveripisteet ja subjektiiviset näkemykset kuvan ottajasta ei pääsis vaikuttamaan itse teoksen neutraaliin arviointiin. Esim. sellanen tapa, että jos joku ottaa kilpailuteokset sähköpostitse vastaan ja postaa tänne vois toimia hyvin.

En osaa sanoa kyllä viime äänestyksestä miten kuvan ottaja vaikutti teoksen arviointin, mutta lähtökohtaisesti nimettömyys takaisi paremman tasa-arvon, ja vähentäisi ihmisten ennakko-odotuksia kuville.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#119 • • Aziz Combat Fighter

Jone:
Epäilen vahvasti, että mitä vaikeampi koko prosessista tehdään lisäämällä kikkailua (nimettömyys, kuvan mailaaminen jonnekin, vaihdot, äänestyskäytäntö...) niin sitä vähemmän ihmisiä koko asia enää kiinnostaa ja siihen sitten kuoleekin hyvin käyntiin lähtenyt juttu. Tämä on luonnollisesti vain mun mielipiteeni, mutta huomauttaisin jälleen kerran että Plattarilla koko homma kaatui alkuunsa siihen ettei säännöistä päästy yksimielisyyteen (Myönnän kyllä avoimesti, että olin itse osa sitä soppaa).

Jos enemmistö oikeasti haluaa muuttaa asioita, niin muutetaan. Itse kuitenkin kannatan mahdollisimman simppeliä (l. nykyistä) linjaa.



Plus tietty et oot jo tunnettu valokuvaaja ni ihmiset kiinnittää sun kuviis enemmän huomiota, joten ymmärrän kyllä ettei nimettömyys ihmeemmin houkuttele *vink*
JustinSan

Posts: 822

#120 • • JustinSan Nullius in verba

Dementation:
Mä en ole nimettömyyden kannalla, sillä kyllä mä haluan silti tietää kenen kuva se on.
Ja jos joku äänestää sen mukaan kenen kuva se on, niin eiköhän sen henkilön tyhmyys näy siinä.

Mä itse äänestän kuvan mukaan ja sen kuinka se sopii aiheeseen, joten en halua että mua rangaistaan muiden virheistä...
*hihu*



Kyllähän ne nimet sitten luonnollisesti kilpailun loputtua kerrottaisiin. Tämä nyt olisi lähinnä kompromissi kokonaan julkisen (eli niinkuin ensimmäinen) ja salaisen (yleisölle mielenkiinnottoman) skaban välillä.

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."