Asiakas on aina väärässä.

2,204 posts, 111 pages, 718,074 views

crissy

Posts: 1,958

#1741 • • crissy

Jone, 10.10.2007 10:54:
---
crissy, 10.10.2007 09:25:
mun pointti oli se et jos sulla olis vaikka 100e ostoraja päivässä ja tiedät et olet sen ostanut jo nii menetkö seuraavaan kauppaan ostamaan lisää ja kassalla vasta toteat kun sanotaan ettei oo myyntilupaa et "joo oon kyl jo ostanu 100e:llä tänään"? eli sama ku tiedät et sun tilil on vaiks 50e rahaa ja sun ostokset maksaa 70e niin eihän sulla oo siihen rahaa..

---


Joo, jos kyseessä on sen verran aikuinen ihminen, että se pysyy jotakuinkin kärryillä siitä mitä on jo kuluttanut. 100e ostoraja päivässä viittaisi vähän muuhun - se on todennäköisesti niin alhainen juuri siksi, että kyseessä on joko nuori henkilö (joilta tota hahmottamista sopii odottaa vähän rajallisemmin) tai henkilö, jolla on ongelmia rahankäytön ja/tai summien hahmottamisen suhteen.

Tiedän et tää on "asiakas on aina väärässä"-thread, mutta mua hämmästyttää kerta toisensa jälkeen se kuinka vähän pystyt asettumaan asiakkaan asemaan ennenkuin jo oot lyömässä leimasimella ja kirjoittamassa tänne.




no se on kiva et oot saanu "hämmästellä" mun kykyä olla asettumatta asiakkaan asemaan.
Jone

Posts: 8,258

#1742 • • Jone Archibald Haddock

crissy, 10.10.2007 11:14:
no se on kiva et oot saanu "hämmästellä" mun kykyä olla asettumatta asiakkaan asemaan.



No onko se nyt ihan kohtuutonta esim. tässä tilanteessa?
crissy

Posts: 1,958

#1743 • • Edited crissy

Jone, 10.10.2007 11:16:
---
crissy, 10.10.2007 11:14:
no se on kiva et oot saanu "hämmästellä" mun kykyä olla asettumatta asiakkaan asemaan.

---


No onko se nyt ihan kohtuutonta esim. tässä tilanteessa?



kaipa mä oon sit KAAMEE nillittäjä.. Mut joo vaikka jäisin "mielelläni" tätä keskustelua jatkamaan niin pitää lähtee töihin katteleen jos vaikka sais lisää valittamisen aihetta.. *joo*
Jone

Posts: 8,258

#1744 • • Jone Archibald Haddock

crissy, 10.10.2007 11:25:
kaipa mä oon sit KAAMEE nillittäjä..



Voitko sä nyt vaan perkele vastata yksinkertaiseen kysymykseen? :D
Jone

Posts: 8,258

#1746 • • Edited Jone Archibald Haddock

crissy, 10.10.2007 11:27:
sori ei kerkee :D



Okei.

No, ei sit muuta kuin odottamaan sitä että seuraava asiakas pudottaa hiuspinnin maahan ja et pääset jyrähtämään kuudennenkymmenennen postauksesi neljän kuukauden sisällä siitä kuinka ne on niin perseestä.
Verano

Posts: 4,649

#1747 • • Verano Merituuli

Jone, 10.10.2007 10:54:
---
crissy, 10.10.2007 09:25:
mun pointti oli se et jos sulla olis vaikka 100e ostoraja päivässä ja tiedät et olet sen ostanut jo nii menetkö seuraavaan kauppaan ostamaan lisää ja kassalla vasta toteat kun sanotaan ettei oo myyntilupaa et "joo oon kyl jo ostanu 100e:llä tänään"? eli sama ku tiedät et sun tilil on vaiks 50e rahaa ja sun ostokset maksaa 70e niin eihän sulla oo siihen rahaa..
---

Joo, jos kyseessä on sen verran aikuinen ihminen, että se pysyy jotakuinkin kärryillä siitä mitä on jo kuluttanut. 100e ostoraja päivässä viittaisi vähän muuhun - se on todennäköisesti niin alhainen juuri siksi, että kyseessä on joko nuori henkilö (joilta tota hahmottamista sopii odottaa vähän rajallisemmin) tai henkilö, jolla on ongelmia rahankäytön ja/tai summien hahmottamisen suhteen.



Tuosta käy aika hyvin ilmi, että asiakas itse hyvin _tiesi_, että on jo ylittänyt rajan. Ihan nyt vain näköjään paremman kirjottelun puutteessa änkeen tähän väliin, ottamatta kantaa crissyn aikasempiin kirjoituksiin.

Vaikka tuleekin itsekseen hämmästeltyä ja naureskeltuakin asiakkaille, niin kyllä toki ymmärrän, että kyseessä voi olla vanhus, nuori, väsynyt, masentunut, uusi asiakas jne jne :)
ezzy

Posts: 8,060

#1748 • • ezzy Droid-pappa

Jone, 10.10.2007 11:16:
---
crissy, 10.10.2007 11:14:
no se on kiva et oot saanu "hämmästellä" mun kykyä olla asettumatta asiakkaan asemaan.

---


No onko se nyt ihan kohtuutonta esim. tässä tilanteessa?



Mitä crissen olis pitäny tehdä? En oikeen hiffaa.

Jos asiakas tietää kuluttaneensa rahansa, niin mitä myyjä sille voi enää tehdä?
Tyranoid

Posts: 1,552

#1749 • • Tyranoid FINRG

kokosbollar, 24.9.2007 12:37:
"Osaatko tehdä (esim.) mansikkamargaritan/Tom Collinsin/blaa blaa?"
Ja siis kysyjä on yleensä ylimielisen näköinen keski-ikäinen mies, joka on ennen baariin lähtemistään lukenut drinkkikirjaa ja päättänyt päteä baarimikolle/muille asiakkaille. --> Please! Kysytkö kampaajalta osaako hän leikata otsatukan? Kysytkö bussikuskilta osaako hän ajaa autoa?



No ainakin mulla on muutamia sellaisia kokemuksia joidenkin baarityöntekijöiden drinkinväsäystaidoista, ettei tuollaiset kysymykset sinänsä kummastuta lainkaan. Toki tämä on harmillista runsaslukuista ammattitaitoisten baarimestarien joukkoa kohtaan.

Vertauksesi muuten ontuu, koska bussikuskilta vaaditaan linja-autokortti. Hyvin harva kampaajakaan tekee käsittääkseni töitä ilman alan koulutusta. Baaritiskin taakse luullakseni taas (ainakin joissain paikoissa) pääsee aika helposti.


kokosbollar, 24.9.2007 12:37:
"Tarjoilija!!"
Ensinnäkin. Se on baarimestari, ei tarjoilija.



Jep. Itsekin takuulla käytät siivoojasta termiä "toimitilahuoltaja", sekä bussikuskista "linja-autonkuljettaja" (kuten ylempänäkin näkyy;)

Ei voida olettaa, että tavallinen baariasiakas tuntee tarkasti kaikki ravintola-alan ammattinimikkeet ja osaa niitä illan humussa käyttää oikein. Siinä olet kyllä oikeassa, että sormien napsuttelu ja rahan/kortin heiluttelu on urpoilua.


kokosbollar, 24.9.2007 12:37:
Joo, ja sitten vielä että jos tilaa todella ison, aikaavievän ja hankalan määrän juomia (monia eri drinkkejä, kerrosshotteja jne.) tilanteessa jossa asiakkaita on tiskin päästä päähän ja heidän takanaan kaksi riviä jengiä venaamassa juomiaan (mikä jo sinäänsä vituttaa sekä hlökuntaa sekä asiakkaita), olisi hyvin kohtuullista ja kohteliasta jättää edes jotain tippiä. Tipin jättäminen ei (valitettavasti) ole pakollista, mutta aina voi ja saa katsoa tilanteen mukaan!



Jos monimutkaisten juomien tilaaminen ruuhkatilanteessa ei ole toivottavaa, voi henkilökunta varmasti kertoa sen asiakkaalle jo tilausvaiheessa. Ehkä tästä voisi myös ilmoittaa jollakin lapulla tai kyltillä? Jos se sen sijaan on sallittua, niin miksi valittaa asiasta? Ei kai asiakkaan tehtäviin kuulu arvioida kulloistakin ruuhkatilannetta ja sen jälkeen huolellisesti suhteuttaa tilauksensa siihen?

Lisäksi en ymmärrä, miten se tipin jättäminen vähentäisi vuoroaan odottavien asiakkaiden vitutusta. Vai pitäisikö heitäkin tipata siitä, että jaksoivat odottaa jonossa vuoroaan?

Monilla ravintola-alan työntekijöillä on kova hinku tuoda tippikulttuuria Suomeen. Sinänsä ymmärrettävää, kukapa ei lisätienestistä pitäisi. (Muakin saa tipata, laittakaa ihmeessä vähän ekstraa seuraavaan tv-lupamaksulaskuunne, ne teistä jotka sitä maksavat... :D ) Mutta loppujen lopuksi tippikulttuuri puree nilkkaan juuri tippien saajia. Esim. USA:ssa tippiä saavilla aloilla minimipalkka on 2,13 dollaria (alle 2 euroa) tunnilta. Tämä siksi, että työntekijän odotetaan saavan juuri niitä pakollisia tippejä joita haikailit. Sitten kun ravintolaan tuleekin hiljaisempi ilta, jää baarimestarin päiväpalkka 15-vuotiaan viikkorahan tasolle. Ei vaikuta hyvältä systeemiltä.
ezzy

Posts: 8,060

#1750 • • ezzy Droid-pappa

tir, 9.10.2007 23:22:
tapahtuipa tuossa perjantai-iltana.
mielenkiintoista sinällään kyllä.. (ja juu se bacardipullo oli pöllitty samasta ravintolasta eri tiskiltä)



Ei vittu miten törkeetä :D
Cloud

Posts: 2,162

#1751 • • Edited Cloud Game Freak

Tyranoid, 10.10.2007 13:38:
---
kokosbollar, 24.9.2007 12:37:
"Osaatko tehdä (esim.) mansikkamargaritan/Tom Collinsin/blaa blaa?"
Ja siis kysyjä on yleensä ylimielisen näköinen keski-ikäinen mies, joka on ennen baariin lähtemistään lukenut drinkkikirjaa ja päättänyt päteä baarimikolle/muille asiakkaille. --> Please! Kysytkö kampaajalta osaako hän leikata otsatukan? Kysytkö bussikuskilta osaako hän ajaa autoa?

---


No ainakin mulla on muutamia sellaisia kokemuksia joidenkin baarityöntekijöiden drinkinväsäystaidoista, ettei tuollaiset kysymykset sinänsä kummastuta lainkaan. Toki tämä on harmillista runsaslukuista ammattitaitoisten baarimestarien joukkoa kohtaan.

Vertauksesi muuten ontuu, koska bussikuskilta vaaditaan linja-autokortti. Hyvin harva kampaajakaan tekee käsittääkseni töitä ilman alan koulutusta. Baaritiskin taakse luullakseni taas (ainakin joissain paikoissa) pääsee aika helposti.

---
kokosbollar, 24.9.2007 12:37:
"Tarjoilija!!"
Ensinnäkin. Se on baarimestari, ei tarjoilija.

---

Jep. Itsekin takuulla käytät siivoojasta termiä "toimitilahuoltaja", sekä bussikuskista "linja-autonkuljettaja" (kuten ylempänäkin näkyy;)

Ei voida olettaa, että tavallinen baariasiakas tuntee tarkasti kaikki ravintola-alan ammattinimikkeet ja osaa niitä illan humussa käyttää oikein. Siinä olet kyllä oikeassa, että sormien napsuttelu ja rahan/kortin heiluttelu on urpoilua.




Ikäväkseni täytyy myöntää, että olen samaa mieltä. Suomessa tarjoilian hommat ovat yhä enemmän "opiskelija" duunia ja silloin tosiaan edes Harwey Wallbanger, Itsemurha jopa Collins!! on helposti aivan tuntematon käsite myyjälle.

Itseäni harmittaa näin alan opiskelleena ja töitä tehneenä tämä konsensus jota esmes moni luokkakaverini ja moni muu koulutettu "tarjoilia" tunsi kanssani. Että monessa tilanteessa oli joko "alikouluttettu" tai "ylikoulutettu" Tai muutenvain vaatisi kai sitten liikaa liksaa tms kun esmes sedulaan tuntui olevan usein palkattu juurikin "opiskelija/malli/tms" jonka työskentely on mitä on ja drinksujen osaavuus on mitä on.

Tiedän ettei tämä menttaali ole pelkästään sedun heiniä, kiitos extrojen, staffien ja muiden henkilöstö vuokrausten yms..

Olihan tästä iso juttu lehdessäkin ja muissa uutisissa, kuinka tarjoilijan hommat tosiaan ovat suomessakin yhä enemmän "opiskelija" duuneja koulun ohella.

Ylimieliset asiakkaat ovat nyt perseestä kaikkialla. Mutta yksi hyväpuoli on siinä, että jos asiakas pyytää jotain drinksua yleensä "vaikeaa" niin "yleensä" kyllä tietävät mitä siihen myös tulee.

En mä koe, että se on mikään häpeä myöskään kysyä mitä drinksuun tulee asiakkaalta jos se haluaa jonkun ihan ihme nimisen jutun. Drinkit on siitä hauskoja, että vaikka niillä onkin universaalit nimet ja universaalit ainesosat. Ne muuttuu silti paljon ja samalla drinkillä onkin 3-6nimeä helposti ja ainesosat ovatkin paljon kiinni ihmisistä myöskin.. Joten kysyminen ei tosiaan ole aina häpeä..


Mitä tuosta nimikkeestä tarjoilija tai baarimestari tms. Niin en tiedä onko Kokosbollar käynyt baarimestarin opinnotkin oikein, mutta aika harva "baaritiskinkään" takana olijoista on varsinaisia "Baarimestareita" Vaan tekevät sitä hommaa ihan "asiakaspalvelijan/tarjoilian etc" paperit hallussan tai kuten ylemmästä jo ilmeni ilman niitäkään.

Tosin täytyy myöntää, että itsekin pidin itseäni enemmänkin asiakaspalvelijana tai baarimikkona kun olin sielä tiskin takana kuin tarjoilijana. Mutta en nyt lähtis kutsumaan ainakaan itseäni "Baarimestariksi" kun en mä itse ainakaan koskaan kouluttanut itseäni "Baarimestariksi" johon on siis ihan omat koulutuksensa.

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

Cloud

Posts: 2,162

#1752 • • Cloud Game Freak

ezzy, 10.10.2007 13:47:
---
tir, 9.10.2007 23:22:
tapahtuipa tuossa perjantai-iltana.
mielenkiintoista sinällään kyllä.. (ja juu se bacardipullo oli pöllitty samasta ravintolasta eri tiskiltä)

---


Ei vittu miten törkeetä :D



Sitähän toi on ja totahan tapahtuu ihan Daily basis.. Mutta pahinta toi musta on aina ollut Pubeissa.. Oikeesti yksin vuoroissa ollessa, kun pitää viedä tiskiä pesukoneeseen tai hakea laseja takapöydistä.. on ihan varmaa, että joku liimanäppi siinä välis yrittää pihistellä jotain jos mitään on jäänyt siihen tiskin läheisyyteen.

Ei tätä tietty voi kaikkialle yleistää, Mutta pahimpia pöllimis mestoja on kyl mun kokemusten mukaan olleet aina Pubit ja varsinkin semmoset pienet jossa kaikki on omistajan kavereita..

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

kokosbollar

Posts: 334

#1753 • • Edited kokosbollar franks and beans!

Tyranoid, 10.10.2007 13:38:
---
kokosbollar, 24.9.2007 12:37:

No ainakin mulla on muutamia sellaisia kokemuksia joidenkin baarityöntekijöiden drinkinväsäystaidoista, ettei tuollaiset kysymykset sinänsä kummastuta lainkaan. Toki tämä on harmillista runsaslukuista ammattitaitoisten baarimestarien joukkoa kohtaan.

Vertauksesi muuten ontuu, koska bussikuskilta vaaditaan linja-autokortti. Hyvin harva kampaajakaan tekee käsittääkseni töitä ilman alan koulutusta. Baaritiskin taakse luullakseni taas (ainakin joissain paikoissa) pääsee aika helposti.



Lähdetään kuitenkin perusolettamuksesta että sen henkilön, joka siellä tiskin takana on, pitäisi osata hommansa. Olen kyllä samaa mieltä että nykyään ravintolaan pääsee töihin ihan melkeen kuka urpo tahansa, koska alalla on kova työvoimapula.

Jep. Itsekin takuulla käytät siivoojasta termiä "toimitilahuoltaja", sekä bussikuskista "linja-autonkuljettaja" (kuten ylempänäkin näkyy;)

Ei voida olettaa, että tavallinen baariasiakas tuntee tarkasti kaikki ravintola-alan ammattinimikkeet ja osaa niitä illan humussa käyttää oikein. Siinä olet kyllä oikeassa, että sormien napsuttelu ja rahan/kortin heiluttelu on urpoilua.



Tarjoilija-nimitys on jotenkin ärsyttävän alentava ja 70-lukulainen, ja se vielä korostuu kun sitä käyttävät lähinnä yli 40-vuotiaat miehet. Baarimestarilla tarkoitetaan nykyään lähinnä henkilöä, joka on rahavastuussa baaristaan ja tilittää, ja on yleensä vuorovastaava. Joku tuolla aikaisemmin mainitsi että baarimestari olisi tarjoilijoiden esimies; ainoa paikka missä noudatetaan tuota vanhanaikaista hierarkiaa on enää ruotsinlaivat, joilla olen myös ollut töissä. Siellä ne baarimestarit on niitä kyyskymppisiä tutisevia, osa-aikaeläkkeellä olevia ukkoja. *nauru*

Jos monimutkaisten juomien tilaaminen ruuhkatilanteessa ei ole toivottavaa, voi henkilökunta varmasti kertoa sen asiakkaalle jo tilausvaiheessa. Ehkä tästä voisi myös ilmoittaa jollakin lapulla tai kyltillä? Jos se sen sijaan on sallittua, niin miksi valittaa asiasta? Ei kai asiakkaan tehtäviin kuulu arvioida kulloistakin ruuhkatilannetta ja sen jälkeen huolellisesti suhteuttaa tilauksensa siihen?

Lisäksi en ymmärrä, miten se tipin jättäminen vähentäisi vuoroaan odottavien asiakkaiden vitutusta. Vai pitäisikö heitäkin tipata siitä, että jaksoivat odottaa jonossa vuoroaan?

Monilla ravintola-alan työntekijöillä on kova hinku tuoda tippikulttuuria Suomeen. Sinänsä ymmärrettävää, kukapa ei lisätienestistä pitäisi. (Muakin saa tipata, laittakaa ihmeessä vähän ekstraa seuraavaan tv-lupamaksulaskuunne, ne teistä jotka sitä maksavat... :D ) Mutta loppujen lopuksi tippikulttuuri puree nilkkaan juuri tippien saajia. Esim. USA:ssa tippiä saavilla aloilla minimipalkka on 2,13 dollaria (alle 2 euroa) tunnilta. Tämä siksi, että työntekijän odotetaan saavan juuri niitä pakollisia tippejä joita haikailit. Sitten kun ravintolaan tuleekin hiljaisempi ilta, jää baarimestarin päiväpalkka 15-vuotiaan viikkorahan tasolle. Ei vaikuta hyvältä systeemiltä.



Tässä nyt lähinnä purin omaa vitutustani. Niin kuin tällä threadilla olen huomannut, myös muut asiakaspalvelutyössä olevat ovat valittaneet siitä, että kun jostain syystä palvelutilanne kestää normaalia pidempään asiakaspalvelijasta johtumattomista syistä, kaikki ärsyyntyminen ja vihastuminen kohdennetaan heihin. Sen takia on mukavaa jos kaikki omalta osaltansa toimisivat ripeästi ko. tilanteissa niin ei ketään jäisi harmittamaan. *hymy*


Ja JOO, en osaa quottaa, tiedän. *blush*

edit1: kiitti Kolera vinkistä *pepsodent*
edit2: nyt meni oikein, ks. ylempi!

--
Yeah, I know.
- Andy Pipkin -

Jone

Posts: 8,258

#1754 • • Jone Archibald Haddock

ezzy, 10.10.2007 13:36:
Mitä crissen olis pitäny tehdä? En oikeen hiffaa.



Olla tekemättä numeroa naurettavasti pikkujutusta.

ezzy, 10.10.2007 13:36:
Jos asiakas tietää kuluttaneensa rahansa, niin mitä myyjä sille voi enää tehdä?



Ei mitään.
KooKie

Posts: 4,338

#1756 • • KooKie aka. Petress Pan

ezzy, 10.10.2007 17:02:
---
Jone, 10.10.2007 16:14:
---
ezzy, 10.10.2007 13:36:
Mitä crissen olis pitäny tehdä? En oikeen hiffaa.

---

Olla tekemättä numeroa naurettavasti pikkujutusta.

---
ezzy, 10.10.2007 13:36:
Jos asiakas tietää kuluttaneensa rahansa, niin mitä myyjä sille voi enää tehdä?

---

Ei mitään.

---

oh that. ja kyllä sitä avautua saa, varsinkin täällä ^_____^



Word.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Jutu

Posts: 3,054

#1757 • • Jutu Blondi

kokosbollar, 10.10.2007 14:47:
Lähdetään kuitenkin perusolettamuksesta että sen henkilön, joka siellä tiskin takana on, pitäisi osata hommansa. Olen kyllä samaa mieltä että nykyään ravintolaan pääsee töihin ihan melkeen kuka urpo tahansa, koska alalla on kova työvoimapula.



Tarjoilija-nimitys on jotenkin ärsyttävän alentava ja 70-lukulainen, ja se vielä korostuu kun sitä käyttävät lähinnä yli 40-vuotiaat miehet. Baarimestarilla tarkoitetaan nykyään lähinnä henkilöä, joka on rahavastuussa baaristaan ja tilittää, ja on yleensä vuorovastaava. Joku tuolla aikaisemmin mainitsi että baarimestari olisi tarjoilijoiden esimies; ainoa paikka missä noudatetaan tuota vanhanaikaista hierarkiaa on enää ruotsinlaivat, joilla olen myös ollut töissä. Siellä ne baarimestarit on niitä kyyskymppisiä tutisevia, osa-aikaeläkkeellä olevia ukkoja. *nauru*


Noh, onneksi te kouluja käyneet olette heti tienneet mitä kaikkiin erilaisiin drinkkeihin tulee ja jopa muistaneet ne ainesosat! *joo* Työnohessahan ei tietenkään voi opetella niitä. Ite menin baariin töihin juurikin opiskelun lomassa ja kyllä ne drinkit siinä sujuvasti meni vaikka en ollut osasta edes kuullut. Siellä tosin oli sellanen ohjekirja missä oli yleisimmät tilatut drinkit.

Ja mä en tajuu mitä alentavaa on tarjoilijassa *ding* Mitä eroa on oikeesti käytetäänkö susta nimitystä tarjoilija, baarimikko vai baarimestari? Loppujen lopuksi nuo kaikkihan tekee sitä samaa ;)

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

crissy

Posts: 1,958

#1758 • • crissy

Jone, 10.10.2007 11:31:
---
crissy, 10.10.2007 11:27:
sori ei kerkee :D

---


Okei.

No, ei sit muuta kuin odottamaan sitä että seuraava asiakas pudottaa hiuspinnin maahan ja et pääset jyrähtämään kuudennenkymmenennen postauksesi neljän kuukauden sisällä siitä kuinka ne on niin perseestä.



juust joo *justjoo*


sä oot vissiin tarkemminki sit seurannu tätä mun postailuu..? hei mut jos sua nyppii noin kovaa nii skippaa pliis mun postaukset ihan huoletta niin ei mee päivä pilalle eiks jeah!
devisss

Posts: 345

#1759 • • devisss superhero.

crissy,
sä oot vissiin tarkemminki sit seurannu tätä mun postailuu..? hei mut jos sua nyppii noin kovaa nii skippaa pliis mun postaukset ihan huoletta niin ei mee päivä pilalle eiks jeah!



Sanotaanko vaikka, ettei tätä topiccia oo tarvinut viime kuukausina mitenkään suurennuslasilla lukea huomatakseen, että sua vituttaa asiakkaat. Sekä edellisen, että uuden duunin. *nauru*

--
if i was dressed in my best defenses
would you agree to meet me for coffee?

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#1760 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja
täytyypä sanoo, et onneks en oo ravintola-alalla töissä *pökr* toisaalta, nyt kun oon tehnyt taas enemmän kaupassa vuoroja, niin valittamisen/kyrpiintymisen määrä lisääntyy *justjoo* joku siinä vaan on, että ihmisten käytöstavat unohtuu kun tullaan kauppaan ja maksetaan ostokset.

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D