kokosbollar, 24.9.2007 12:37:
"Osaatko tehdä (esim.) mansikkamargaritan/Tom Collinsin/blaa blaa?"
Ja siis kysyjä on yleensä ylimielisen näköinen keski-ikäinen mies, joka on ennen baariin lähtemistään lukenut drinkkikirjaa ja päättänyt päteä baarimikolle/muille asiakkaille. --> Please! Kysytkö kampaajalta osaako hän leikata otsatukan? Kysytkö bussikuskilta osaako hän ajaa autoa?
No ainakin mulla on muutamia sellaisia kokemuksia joidenkin baarityöntekijöiden drinkinväsäystaidoista, ettei tuollaiset kysymykset sinänsä kummastuta lainkaan. Toki tämä on harmillista runsaslukuista ammattitaitoisten baarimestarien joukkoa kohtaan.
Vertauksesi muuten ontuu, koska bussikuskilta vaaditaan linja-autokortti. Hyvin harva kampaajakaan tekee käsittääkseni töitä ilman alan koulutusta. Baaritiskin taakse luullakseni taas (ainakin joissain paikoissa) pääsee aika helposti.
kokosbollar, 24.9.2007 12:37:
"Tarjoilija!!"
Ensinnäkin. Se on baarimestari, ei tarjoilija.
Jep. Itsekin takuulla käytät siivoojasta termiä "toimitilahuoltaja", sekä bussikuskista "linja-autonkuljettaja" (kuten ylempänäkin näkyy;)
Ei voida olettaa, että tavallinen baariasiakas tuntee tarkasti kaikki ravintola-alan ammattinimikkeet ja osaa niitä illan humussa käyttää oikein. Siinä olet kyllä oikeassa, että sormien napsuttelu ja rahan/kortin heiluttelu on urpoilua.
kokosbollar, 24.9.2007 12:37:
Joo, ja sitten vielä että jos tilaa todella ison, aikaavievän ja hankalan määrän juomia (monia eri drinkkejä, kerrosshotteja jne.) tilanteessa jossa asiakkaita on tiskin päästä päähän ja heidän takanaan kaksi riviä jengiä venaamassa juomiaan (mikä jo sinäänsä vituttaa sekä hlökuntaa sekä asiakkaita), olisi hyvin kohtuullista ja kohteliasta jättää edes jotain tippiä. Tipin jättäminen ei (valitettavasti) ole pakollista, mutta aina voi ja saa katsoa tilanteen mukaan!
Jos monimutkaisten juomien tilaaminen ruuhkatilanteessa ei ole toivottavaa, voi henkilökunta varmasti kertoa sen asiakkaalle jo tilausvaiheessa. Ehkä tästä voisi myös ilmoittaa jollakin lapulla tai kyltillä? Jos se sen sijaan on sallittua, niin miksi valittaa asiasta? Ei kai asiakkaan tehtäviin kuulu arvioida kulloistakin ruuhkatilannetta ja sen jälkeen huolellisesti suhteuttaa tilauksensa siihen?
Lisäksi en ymmärrä, miten se tipin jättäminen vähentäisi vuoroaan odottavien asiakkaiden vitutusta. Vai pitäisikö heitäkin tipata siitä, että jaksoivat odottaa jonossa vuoroaan?
Monilla ravintola-alan työntekijöillä on kova hinku tuoda tippikulttuuria Suomeen. Sinänsä ymmärrettävää, kukapa ei lisätienestistä pitäisi. (Muakin saa tipata, laittakaa ihmeessä vähän ekstraa seuraavaan tv-lupamaksulaskuunne, ne teistä jotka sitä maksavat... :D ) Mutta loppujen lopuksi tippikulttuuri puree nilkkaan juuri tippien saajia. Esim. USA:ssa tippiä saavilla aloilla minimipalkka on 2,13 dollaria (alle 2 euroa) tunnilta. Tämä siksi, että työntekijän odotetaan saavan juuri niitä pakollisia tippejä joita haikailit. Sitten kun ravintolaan tuleekin hiljaisempi ilta, jää baarimestarin päiväpalkka 15-vuotiaan viikkorahan tasolle. Ei vaikuta hyvältä systeemiltä.