Alkaa maistumaan tämä aihe jo vähän puulta, mutta kommentoidaan nyt vielä..
Ana:
On väärin tehdä työssään päätöksiä perustuen rasistisiin ennakkoluuloihin. Mikä tässä on niin vaikeeta käsittää?
Minun mielestän ei ole.
Rasistisilla ennakkoluuloilla on usein statistisia korrelaatioita. Se on fakta.
Jos näet kaksi suomalaista tappelemassa kadulla niin on minun mielestäni tilanteeseen tulee suhtautua eri tavalla kuin jos näkee kaksi romania tappelemassa kadulla, sillä jälkimmäisessä tapauksessa on
todennäköisyys suurempi sille, että toisella osapuolista on teräase saatavilla ja jälki voi olla paljon pahempaa.
Et tietenkään voi sanoa, että onko ihmisellä teräase pelkästään katsomalla rotua tai etnistä taustaa, mutta sinä voit evaluoida teräaseen saatavillaolevuuden todennäköisyyttä statistisesta näkökulmasta.
Mikä tässä on niin vaikeata käsittää?
On selkeästi olemassa tilanteita, kuten videovalvonta, jossa rasististen ennakkoluulojen pohjalta tehdyt päätökset eivät aseta kohdetta merkittävästi eriarvoiseen asemaan, mutta joiden tehokkuus on statistisesti perusteltua. Minun mielestäni tällaisissa tilanteissa rasististen ennakkoluulojen hylkääminen vain siksi, että ne ovat rasistisia on väärin. En tosin ole ihan varma siitä onko tässä enää määritelmän mukaan edes kyse rasismista, eli rotu
syrjinnästä, mikäli kohde ei joudu merkittävästi eriarvoiseen asemaan.
Se mitä yritän sanoa on se, että vaikka jotakin asiaa kutsutaan rasistiseksi ja rasismi mielletään yhteiskunnassamme pahaksi asiaksi niin se ei silti automaattisesti tätä kyseistä asiaa pahaksi, vaan asioiden oikeudenmukaisuus tulisi evaluoida tilannekohtaisesti.
Tässä on itseasiassa takana aivan samanlainen ajatusketju:
a1) Jotkut romanit ovat hankalia
a2) Virheellinen induktio: Kaikki romanit ovat hankalia
a3) Kohde X on romani
a4) Deduktio virheellisestä päätelmästä a2: Kohde X on hankala.
b1) Jotkut rasistiset toimenpiteet ovat epäoikeutettuja
b2) Virheellinen induktio: Kaikki rasistiset toimenpiteet ovat epäoikeutettuja
b3) Toimenpide Y on rasistinen
b4) Deduktio virheellisestä päätelmästä b2: Toimenpide Y on epäoikeutettu.