Ana:
Sä ehdotit tossa vaan ykskantaan ihmisen romaniuden olevan loistosyy erityiskyttäämiselle,
Voihan sen mun kirjoittaman väkisin tietysti noinkin lukea jos oikeasti haluaa Olisi kyllä oikeasti joskus kiva nähdä näitä ajatusketjuja, jotka johtaa tällaiseen tulkintaan ja joista saa siitä vielä vedetyä sellaisen johtopäätöksen, että mun mielestäni ei ole olemassa pahempia riskiryhmiä kuin romanit..
Onpas. Kulttuuritaustan perusteella ihmisen käyttäytymisen ennustaminen on rasistista ja epäreilua tätä ihmistä kohtaan. Mun mielestä siinä on argumenttia ihan tarpeeksi.
Haluatko sä selittää mulle, että miten se on epäreilua romania tai ylipäätään ketä tahansa kohtaan, että päätät seurata turvakamerasta hänen toimiaan kun hän käy kaupassa?
Eikös se ole romanille lähinnä lottovoitto kun han saa hyvän tilaisuuden antaa taas yhdelle ihmiselle paremman kuvan romanien rehellisyydestä ja nostaa kansanryhmänsä luotettavuutta?
Ja kyllä - kulttuuritaustan perusteella ihmisen käyttäytymisen ennustaminen voidaan nähdä rasistisena, mutta ei se, että joku kutsuu sitä rasistiseksi tee siitä automaattisesti epäeettistä tai ennustukselliselta arvoltaan mitätöntä.
Minun mielestäni tässä ei todellakaan ole tarpeeksi argumenttia sille miksi vartija ei saisi missään tilanteessa käyttää yksilön romaniutta yhtenä perusteena valitessaan kenen liikkeitä hän työssään seuraa. Meillä lienee tässä selkeä mielipide-ero.
Kuten sanoin, jokainen ihminen pitää kohdata yksilönä. Enkä mä ala tarkkailemaan ketään ryhmää sen enempää kuin mitään muutakaan ryhmää, mä ahdistelen ja häiritsen kaikkia tasapuolisesti
Yhdyn mielipiteeseesi siitä, että jokainen ihminen pitää kohdata yksilönä Totuus nyt vain on se, että ainoa asia mitä sä ihmisestä näet ilman lähempää tuttavuutta on ulkoiset seikat kuten vaatteet, ulkonäkö, käyttäytyminen ja vaikkapa rotu, jotka kaikki ovat vahvasti tavalla tai toisella vuorovaikutuksessa yksilön persoonan kanssa. Sinun on tehtävä tarkkaavaisuuden suuntaamisen päätöksesi jollakin tavalla ja mielestäni paras tapa on ottaa huomioon mahdollisimman paljon tekijöitä - mukaanlukien ihmisen rotu, vaikka se välillisestikin vaikuttaisi joihinkin asioihin vähemmän kuin muut tekijät. Sillä kuitenkin on selkeitä vaikutuksia, jotka saattavat esimerkiksi yhdistettynä yksilön käytökseen paljastaa kokeneelle vartioalan työntekijälle paljonkin.
Tilastotiede ei toimi niin että mennään aina jonkun tietyn prosentin mukaan.
Koska sä alat kohtaamaan yksilöitä olemattomien tilastotietojen pohjalta. Vaikka oisit kuinka varma siitä että romaneista joku tilastollisesti merkittävä osa on varkaita, niin et sä voi kohdata yksittäistä ihmistä tän pohjalta; varsinkaan jos oot turvallisuusalalla töissä. Kyl siin katotaan sit ihan eri juttuja.
Eli sinun mielestäsi on täysin epäoikeutettua katsoa 13-vuotiaista tytöistä koostuvien laumojen perään edes sillä perustein, että sulla olisi kädessäsi luotettavan tahon tutkimus, joka osoittaa tämän väestönosan tekevän merkittävän osan näpistyksistä? Sun pitää tehdä valintasi muilla perustein. Mitä juttuja sä sitten erityisesti katsot? Levinneitä meikkejä? Miss sixtyjä? Kikatuksen suhteellista suuretta verrattuna esipuberteettisen rinnan ympärykseen? Et kai sä vain ole ikärasisti ja seksisti kun vainoat tätä onnetonta ihmisryhmää pitämällä heitä silmällä?
Ja kuinka paljon sä oot viettäny aikaa romanikulttuurissa jotta voit rennosti heittää että se kulttuuri edistää häiriökäyttäytymistä?
En ole. Enkä mä ole erityisen vakuuttunut siitä, että heidän kulttuurinsa itsessään suoranaisesti edistäisi häiriökäyttäytymistä, mutta sen voin sanoa ihan ulkopuolisten havaintojen perusteella, että heidän sinnikäs kulttuuriinsa takertuminen aiheuttaa varmasti sellaista "me ja ne" ajattelua, joka taas ihan ihmisluonnon takia synnyttää konfliktitilanteita ja eripuraa. Veikkaan, että kyseinen ajattelutapa on jo historiallisistakin syistä aika integroitunut romanikulttuureihin ja se omalta osaltaan vahvistaa tarvetta pitää kiinni omasta kulttuurista luoden aika ikävän noidankehän. Jokut oppivat löytämään sopivan keskitien oman ja valtakulttuurinsa välillä, kun taas jotkut näyttävät epäonnistuvan aika ikävin seurauksin.
[virheelliset induktiopäätelmät]
No kyl säkin vähän sellasta heitit ilmaan.
No saattaa olla, että jotkut sanavalintani ovat olleet tahattomasti liian provokoivia.
Nojoo, ymmärrän tavallaan mitä yrität sanoa tilastoista sun muista, mut mun työmoraalini määrittelee mun prioriteetit eri tavalla.
Eikös jokaisella ole vähän erilaiset prioriteetit? Enkä mä näe, että sun prioriteettisi olisi millään tavoin huonot - varsinkaan jos vertaa siihen millainen käsitys mulla on keskiverto vartioalan työntekijän prioriteeteista *viskelee stereotypioita* Minä olen vain hieman eri mieltä siinä kuinka tabu asia joku rotu ja sen mahdolliset implikaatiot ovat.