Oon töissä tavaratalon kukkaosastolla, joten jokainen tuote pakataan asiakkaalle. Ennen kysyimme, tuleeko tämä lahjaksi vai kotiin, ja lahjaksi tarkoitetut pakattiin lahjapakettiin, laitettiin kultanauhat ja otettiin hinnat pois jne, ja kotiin ostetut kukat yleensä vain nopeasti sanomalehteen palvelun nopeuttamiseksi. Eräs asiaks kuitenkin valitti tästä syvästi loukkaantuneena. Hänen yksityisyyttään loukkasi tällainen kysymys, ja hänen mielestään oli epäreilua jos hän ostaa kukan itselleen ja saa vain ruman sanomalehtipaperin eikä hienompaa lahjapaperia. Tämä mies uhkasi mm. ottaa yhteyttä lehdistöön, ja nostaa asiasta ison kohun. Tämän takia nykyisin saamme kysyä ainoastaan "laitetaanko lahjapaperiin?"
Ihmisten avuttomuus jaksaa aina yllättää. Asiakas saattaa jonottaa tiskille 10 minuuttia ostaaksen yhden kukan. Tämä ei kuitenkaan viitsi itse kantaa kasvia tiskille, vaan myyjän on käytävä hakemassa se tälle, mikä entisestään kasvattaa jonoa. Rahoja tai kanta-asiakaskorttia ei myöskään voi kaivaa valmiiksi esille myyjän lyödessä tuotteita kassaan. Kun pitäisi allekirjoittaa kuitti, kynää ei löydetä 30cm päässä olevasta telineestä, vaan sekin pitää erikseen ojentaa suoraan käteen.
Ärsyttävyyspisteissä huippulukemat saavat mattimyöhäiset. He ovat matkalla juhliin ja pitäisi löytää joku vieminen. Ja kun on kasveista kysymys, niin lahjaksi tulevan rehun pitäisi kukkia upeasti, kasvaa kuin rikkaruohon pimeässä ilman hoitoa ja lisäksi olla edullinen ja siihen pitäisi löytää vielä sopiva ruukkukin. Sitten marmatetaan kun myyjän ehdotukset eivät kelpaa tai ovat liian kalliita, ja "kun tässä olis vähän kiire" mikä muistutetaan huomauttaa ainakin kolme kertaa myyjän pakatessa lahjaa. Hemmetti sentään, ei ole minun syyni että te idiootit jätätte ostokset viime tippaan! Saman vaikutelman saa aikaan myös tulemalla osastolle 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa, esimerkiksi hankkimaan kerralla kotiin ihan uudet viherkasvit!
Meillä käy vakkariasiakkaana eräs kiukkuinen mies, joka on saanut jo koodinimen Myrkkymies. Hän tulee aina noin kerran kuussa ostamaan useita pulloja hyönteismyrkkyä, ja huutaa joka kerta kurkku suorana. Yleensä valitus koskee sitä että meiltä ei saa mitään neuvoja eikä minkäänlaista palvelua. Tämän asiakkaan neuvominen ja auttaminen on kuitenkin mahdotonta, sillä huutamiselta ja haukkumiselta ei saa edes suunvuoroa. Kumma kyllä hän palaa aina uudestaan ja uudestaan, vaikka kauppa hänen sanojensa mukaan onkin viimeinen persläpi ja palvelu surkeaa.
Ah, onpa asiakaspalvelu ihana ammatti! Toivottavasti joskus valmistun ja saan ihan muuta duunia, tätä nykyistä ei todellakaan tule ikävä. Tiedostan kyllä, että palkkaahan mulle maksetaan tosta, mutta silti pöyristyttää joidenkin ihmisten ylimielinen käytös.
Huh, kylläpäs muuten helpotti tää avautuminen