päivän :(

31,307 posts, 1,566 pages, 8,235,757 views

oooo

Posts: 1,249

#23021 • • oooo

Miinapiina, 11.9.2007 17:36:
ja nimenomaan, minkälainen melu sitä kuuloa sit vaurioittaa? hmm...



No toistuva altistuminen melulle (niinku jokainen varmaan tiesikin) voi olla todella pahaksi. Tietyissä työpaikoissa ei saa olla raskaana olevat sen takia.

Sitten siitä satunnaisesta metelistä..
Luin jostain, että raskauden aikana ei tulisi harrastaa esim. aerobiccia ja syitä oli kaksi: Hyppely, kova musiikki. Se oli kuitenkin jossain luokiteltu hyväksi liikunnaksi, mikäli siihen ei sisälly sitä hyppelyä ja kovaa musiikkia. Mun mielestä se jo kertoo, että millanen melu on haitaksi, jos sanotaan, että satunnaisesti harrastettu aerobicci on pahasta, osittain kovaa soivan musan takia. Bileissäkään se musiikki ei ole mitään hiljaa soivaa tuutulaulua, vaan kyllä se monesti jyskää ihan suht kovaa.

Uskallan väittää, että jos on kaksi vaihtoehtoa: 1) Olla raskaana, viettää rauhallista elämää, siis kuunnella rauhallista ja hiljaista musiikkia tai 2) olla bileissä raskaana yöllä kovassa melussa, niin olen varma, että sikiöllä on parempi olla siinä rauhallisessa ympäristössä.

Mä en tajua, että miten sikiö pystyy olemaan rauhallisesti yöhön asti, siis kenties tunteja, jossain jyskeessä? Koska se on ihan fakta, että sikiö todellakin kuulee mahaan ja se todellakin kuulee sen kovan musiikin kovaa (vaikka kohtu suojaakin jonkin verran), jonka vuoksi äitiä usein kehotetaan viettämään rauhallista elämää rauhallisessa ympäristössä, eikä melun keskellä.

Jossain ei varmaan infota asiasta pahemmin senkään vuoksi, että ajattelevat, ettei suurin osa pysty raahautumaan bileisiin ison mahan kanssa tai jaksa olla kiinnostunut juhlimisesta.

Lisäksi en jaksa uskoa, että kaikki neuvolan tädit ja kaikki lekurit tietää, mitä se melu on bileissä ja mitä ne bileet on. Vähän eri meno kuitenki ku Tapani Kansan konsertissa tai vaikka tossa yhdessäkin normi yökerhossa.


Mutta edelleen jokainen tekee omat ratkaisunsa, onhan kyseessä jokaisen oma raskaus. Siltikin tämä on mun näkökulma, että itselleni ei tulisi mieleenkään mennä ison mahan kanssa bileisiin, juuri siis sen metelin takia.

Sillon mä en ymmärtänyt yhtään kun baareissa sai polttaa, että joku menee raskaana baariin, mikä oli siis täynnä röökin käryä. En ymmärrä..

Sitäkään mä en ymmärrä yhtään, että jotkut juopottelee sillon tällön jokusen siiderin, kun ei se kuulemma haittaa. Jep, täytyy juoda suht paljon, että syntyy Fas lapsi mutta en mä ymmärrä sitä pientäkään.. sillon tällön tissuttelua.

En sitten tiedä, että olenko mä jotenkin nipo tai ahdasmielinen vaiko ylihuolehtivainen, kun itse en joisi, polttaisi yms. enkä uskaltaisi mennä esim. bileisiin.

Mä muistan kerran, että kaveri tuli bileisiin, kun oli raskaana ja se joutu lähtemään melkein heti pois, koska vauva alko potkimaan niin levottomasti.. että kai sen sitten jokainen raskaana oleva itse tuntee, millon kannattaa lähteä kotiin ja kannattaako.

Onhan noi ristiriitaisia juttuja. Kuten totesitkin, niin joskus oli ok polttaa sitä tupakkaakin jonkin verran.

Mutta tämä siis minun mielipiteeni.
Hitchhiker

Posts: 1,754

#23022 • • Hitchhiker
Selkä ihan juntturassa, eikä itse pysty rusauttamaan noita nikamia "paikoilleen" ja nuo lihaksetkin saattavat olla hieman jumissa. Perhana että tuntuu hieman ikävähköltä tämä olotila.
Toni_L

Posts: 779

#23023 • • Toni_L http://www.mixcloud.com/Toni_L/
Työnantaja myi osaston jossa olen töissä toiselle firmalle. Meille kerrottiin vasta tänään ja muutto tapahtuu jo perjantaina. *släp*
Miinapiina

Posts: 3,494

#23024 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

satumetsä, 12.9.2007 17:34:

No toistuva altistuminen melulle (niinku jokainen varmaan tiesikin) voi olla todella pahaksi. Tietyissä työpaikoissa ei saa olla raskaana olevat sen takia.

Sitten siitä satunnaisesta metelistä..
Luin jostain, että raskauden aikana ei tulisi harrastaa esim. aerobiccia ja syitä oli kaksi: Hyppely, kova musiikki. Se oli kuitenkin jossain luokiteltu hyväksi liikunnaksi, mikäli siihen ei sisälly sitä hyppelyä ja kovaa musiikkia. Mun mielestä se jo kertoo, että millanen melu on haitaksi, jos sanotaan, että satunnaisesti harrastettu aerobicci on pahasta, osittain kovaa soivan musan takia. Bileissäkään se musiikki ei ole mitään hiljaa soivaa tuutulaulua, vaan kyllä se monesti jyskää ihan suht kovaa.

-nips-



en jaksa enää ottaa kantaa tohon bileasiaan, koska mun mielipide on tullut aika selväksi.
mä en kuitenkaan voi käsittää et aerobic kiellettäisiin sen metelin takia, hyppimisen takia se on multakin aikoinaan kielletty, ei musan!!
mä en todellakaan jaksa uskoo, et se aerobicin musiikki ois millään tavalla haitaks, ainakin meitin jumpassa siel on eessä sellanen cd-soitin mistä musa tulee, eikä kajareita ympäri liikuntasalia, ei sellanen voi olla liian kovaa sikiölle.

ja ku miettii, et se sikiö on siellä kohdussa vedessä, lapsivedessä. se kuulee myös äidin sydänäänet, verenkierron äänet ja muut vastaavat. et kyllä nuo vaimentaa aika paljon ulkopuolelta tulevaa meteliä!!

--
pinkki on pop!!!

oooo

Posts: 1,249

#23025 • • oooo

Miinapiina, 12.9.2007 21:01:
ja ku miettii, et se sikiö on siellä kohdussa vedessä, lapsivedessä. se kuulee myös äidin sydänäänet, verenkierron äänet ja muut vastaavat. et kyllä nuo vaimentaa aika paljon ulkopuolelta tulevaa meteliä!!



Vaimentaa jonkin verran mutta ei kuitenkaan vaimenna tarpeeksi kovaa meteliä. Joo en mä siitä aerobicista tiedä muuta kun että jossain sitä ei suositeltu. Mä en muista sitä, että paljonko se kohdussa oleminen vaimentaa sitä metakkaa mutta ei sen vertaa kuitenkaan, että suojaisi tarpeeksi kovalta melulta. Jos suojaisi, niin ei olisi ongelmaa olla töissäkään paikassa, jossa on kovaa metakkaa.

Sikiö taitaa säpsähtää ääniä ja sen pulssi nousee jne. siksi hirveän kovat äänet ei varmaan ole hyväksi, kun se säpsähtää pienistäkin. Näin olen ymmärtänyt.

Mutta pointti siinä aerobic hommassa oli se, että täysiä soiva musiikki ei ole ok, oli se sitten kotona, baarissa, harrastuksissa vai missä. Ei tietenkään aerobic ole pahasta tai mikään muukaan, jos siellä ei ole meneillään ryminä ja jyske tai jokin muu negatiivinen tekijä.

Kyllä se mun mielestä kuitenkin ihan loogiselta kuulostaa, että mikään karjuminen, huuto, pauke, kova musiikki tms. ei välttämättä ole hyväksi sikiölle. Tai ainakin parempi vaihtoehto olisi rauhallinen musiikki, kuin täysiä pauhaava musiikki.

Koska edelleen sehän on ihan fakta, ettei se kohtu suojaa tarpeeksi kovilta ääniltä, koska edelleenkään ei olisi ongelmaa olla metelissä töissäkään, jos se suojaisi.

Kyllä mun mielestä kuulostaa ihan ymmärrettävältä, ettei siinä melussa saisi mielellään olla, vaikkei vaurioita tulisikaan. Ihan ymmärrän, jos sikiö häiriintyy, sillä niin häiriintyy moni meistä aikuisistakin, vaikka olisimme jonkin matkan päässä itse metelin aiheuttajasta.. (sanon, että jonkin matkan päässä, sillä sikiön ja aikuisen kuuloa ei voi verrata suoraan toisiinsa).
Janisa

Posts: 2,226

#23026 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

Hitchhiker, 12.9.2007 20:01:
Selkä ihan juntturassa, eikä itse pysty rusauttamaan noita nikamia "paikoilleen" ja nuo lihaksetkin saattavat olla hieman jumissa. Perhana että tuntuu hieman ikävähköltä tämä olotila.



*lohduttel*

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

Miinapiina

Posts: 3,494

#23027 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

satumetsä, 12.9.2007 21:26:
juttu



pakko takertuu tohon aerobic hommaan mut siellä se musa ei vaan voi soida niin kovaa et se ois haitallista! se ei siel soi niin kovaa...

ja kyllä se sikiö sen bilepaukkeen kuulee, ihan varmasti, mut en vaan usko et se jokunen tunti mikä siel bileis välil on, vaurioittais... no ehkä tästäkin on uutta tutkimustietoa, mut ei oo tullut mulle vastaan, ku en raskaana tällä hetkellä oo, mut mua ei oo kummankaan raskauden aikana varotettu melusta. edelleenki, aerobic kiellettiin sen hyppimisen takia!

ja ei todellakaan voi verrata äidin ja sikiön kuuloa, tästä nyt ainakin ollaan samaa mieltä *nauru*

mut pitää vissiin alkaa ottaa asiasta selvää, sen verran paljon nyt häiritsee kyseinen asia!!

ja edelleenkin, nää mun ipanat on ihan normaaleja,
huolimatta siitä, et oon joitain kertoja käynyt bileissä, kuunnellut autossa musiikkia ilmeisesti liian lujalla ja samoin kotona. oon myös huutanut ja raivonnut exälle, ja musta kyllä ääntä lähtee, joka sekin on sit ilmeisesti ollut liian kovaa...
ja en oo elännyt mitenkään hiljaista ja rauhallista elämää, vaan ollut töissä ja hengannut kamujen ja muutenkin ollut paljon liikkeellä...
kuulossa ei kummallakaan ikinä ollut mitään valittamista.
kohloi ne on mut niin on niiden mammakin *joo*

*piis*

--
pinkki on pop!!!

lostgone

Posts: 2,493

#23028 • • lostgone

satumetsä, 12.9.2007 21:26:
---
Miinapiina, 12.9.2007 21:01:

---

Minusta pitäisi pyrkiä siihen, että raskaana olevat naiset sijoitetaan lämpimään nestesäiliöön 9 kuukaudeksi ja ruokitaan niitä letkulla. Näin stabilisoidaan niiden tila riittävän turvalliseksi mahdolliselta elämältä, koska se on kautta ihmishistorian ollut vaarallista tälle lajille. *joo*

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

Janisa

Posts: 2,226

#23029 • • Janisa vaikeasti kesytettävä

Miinapiina, 12.9.2007 21:39:
---
satumetsä, 12.9.2007 21:26:
juttu

---


pakko takertuu tohon aerobic hommaan mut siellä se musa ei vaan voi soida niin kovaa et se ois haitallista! se ei siel soi niin kovaa...

ja kyllä se sikiö sen bilepaukkeen kuulee, ihan varmasti, mut en vaan usko et se jokunen tunti mikä siel bileis välil on, vaurioittais... no ehkä tästäkin on uutta tutkimustietoa, mut ei oo tullut mulle vastaan, ku en raskaana tällä hetkellä oo, mut mua ei oo kummankaan raskauden aikana varotettu melusta. edelleenki, aerobic kiellettiin sen hyppimisen takia!

ja ei todellakaan voi verrata äidin ja sikiön kuuloa, tästä nyt ainakin ollaan samaa mieltä *nauru*

mut pitää vissiin alkaa ottaa asiasta selvää, sen verran paljon nyt häiritsee kyseinen asia!!

ja edelleenkin, nää mun ipanat on ihan normaaleja,
huolimatta siitä, et oon joitain kertoja käynyt bileissä, kuunnellut autossa musiikkia ilmeisesti liian lujalla ja samoin kotona. oon myös huutanut ja raivonnut exälle, ja musta kyllä ääntä lähtee, joka sekin on sit ilmeisesti ollut liian kovaa...
ja en oo elännyt mitenkään hiljaista ja rauhallista elämää, vaan ollut töissä ja hengannut kamujen ja muutenkin ollut paljon liikkeellä...
kuulossa ei kummallakaan ikinä ollut mitään valittamista.
kohloi ne on mut niin on niiden mammakin *joo*

*piis*



Melun vaikutus raskauteen. Melun sikiöaikaisista vaikutuksista on ristiriitaisia tuloksia. Lentomelua tai työperäistä melualtistusta selvittäneet tutkimukset viittaavat siihen, että melualtistus saattaa aiheuttaa vastasyntyneen pienipainoisuutta tai ennenaikaisen syntymän. Raskaana olevan äidin altistuminen päivittäin 85-95 dBA melulle on ollut yhteydessä lapsen kuulovaurioon.


Mm. yllaoleva lainaus on tuolta:

http://www.piramk.fi/oppimateriaalit/ymparisto/terveydellinen.htm

--
Maailma ei pelastu nalkuttamalla...

oooo

Posts: 1,249

#23030 • • oooo

Miinapiina, 12.9.2007 21:39:

juttu



Joo kylhän se aerobicci juttu hassulta kuulostaa mutta mä en sitä keksinykkään *nauru*

Niin ei se siis välttämättä vaurioita (onneksi!) sikiön kuuloa, jos joskus bileissä käy mutta rauhallinen ympäristö olisi parempi kuin luja meteli.

Ja tietysti on toivottavaakin, että edes jotain ääniä sinne kohtuun kuuluu ja kyllähän sitä kaikki joskus ääntänsä korottaa, ainakin melkein kaikki. Ei se ihan hiljaa pysyminenkään hyvästä ole.

Voisi kuvitella niinki, että jos raskaudessa on ollut/on jotain ongelmia, niin tosiaan se kova ryminä saattaisi pahentaa sitä. Etenkään silloin meteli ei luonnollisestikkaan ole hyväksi, jos äitikin siitä stressaantuu.

Mutta juu kyllä sitä hoetaan, että rauhallinen ympäristö on hyväksi.

Musta tuntuu, että mä oisin raskaana niin vaivanen, kärttynen, kömpelö, nälkänen, väsynyt ja veltto, etten kykenisi enää mihinkään jossain vaiheessa. Ja alussa tietty kaikki haisis niin kuvottavalle ja yrjö lentäis sellasella voimakkuudella, ettei musta olisi mihinkään *nauru*
oooo

Posts: 1,249

#23031 • • oooo

lostgone, 12.9.2007 21:49:
Minusta pitäisi pyrkiä siihen, että raskaana olevat naiset sijoitetaan lämpimään nestesäiliöön 9 kuukaudeksi ja ruokitaan niitä letkulla. Näin stabilisoidaan niiden tila riittävän turvalliseksi mahdolliselta elämältä, koska se on kautta ihmishistorian ollut vaarallista tälle lajille. *joo*



Musta miehet pitäisi istuttaa koko loppuelämäkseen naisen rintaan kiinni, josta tulee maitia, sillä se on ollut aina hyvin riskialtista, kun tisua kaipaavat miehet pyrkivät kaikin keinoin takaisin siihen niin turvalliseen olotilaan, jonka ovat kokeneet äidin rinnoilla. Puhumattakaan tarpeesta kokea läheisyys naisen alapäähän yhä uudelleen syntymän jälkeen. *joo*
Miinapiina

Posts: 3,494

#23032 • • Edited Miinapiina ULEUS / lyllykkä

lostgone, 12.9.2007 21:49:

Minusta pitäisi pyrkiä siihen, että raskaana olevat naiset sijoitetaan lämpimään nestesäiliöön 9 kuukaudeksi ja ruokitaan niitä letkulla. Näin stabilisoidaan niiden tila riittävän turvalliseksi mahdolliselta elämältä, koska se on kautta ihmishistorian ollut vaarallista tälle lajille. *joo*



kuulostaa suunnitelmalta *joo* *hih*

--
pinkki on pop!!!

Avatar
#23034 • • Muussika Guest
Eilen oli viel oikein kiva fiilis, ja edelleen on elämässä kaikki onnellisuuden elementit ja paljon syytä olla onnellinen.

Siksi vituttaa enemmän kuin paljon se, että tää stressi pukkaa ihan sietämättömäksi. Itkettää vaan. Tiiän, ettei näihin asioihin maailma kaadu, mut mun pää ja kroppa on taas ihan eri mieltä. Kait tähän vaikuttaa sekin, et kesällä ei oo päässy yhtään kunnolla lomailemaan tai vaihtamaan maisemaa, edes vanhempien mökille. Painanu duunia koko kesän ja alkusyksyn et saa vuokrat maksettuu ja sinniteltyä syksyllä lopputyön kimpussa ilman oikeen mitään kunnon tuloja. Ja sit mun valmistumismahdollisuudetki on menty ryssimään.

Jooh, ei tää tosiaan varmastikaan tunnu näin isolta asialta sit ku tää on ohi, ei elämä tähän lopu, mut taas on ihan liikaa asioita päässä samaan aikaan pyörimässä ja hyörimässä, ilman mitään suuntaa.

Auttas kyl ihan vitusti, jos ei tarvis näitä yksinään päässään pyöritellä kaiket illat.

Onneks huomenna on vika duunipäivä sentään.

Pitäs aina jaksaa ajatella, et turha kitistä kun elämän peruselementit on paremmin ku hyvin, mut teennäistä sekin ois, jos ei koskaan antas itelleen lupaa olla vittuuntunut.

Kyllä vituttaa. Mut vitutukseen ei kuole. Pahempiakin on koettu, ja joku on kokenut paljon pahempia ku minä ikinä yhteensä. Joo, mut vituttaa silti.
Miinapiina

Posts: 3,494

#23035 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

satumetsä, 12.9.2007 21:57:

-nips-

Musta tuntuu, että mä oisin raskaana niin vaivanen, kärttynen, kömpelö, nälkänen, väsynyt ja veltto, etten kykenisi enää mihinkään jossain vaiheessa. Ja alussa tietty kaikki haisis niin kuvottavalle ja yrjö lentäis sellasella voimakkuudella, ettei musta olisi mihinkään *nauru*



kukin tyylillään *joo* *hymy*

--
pinkki on pop!!!

oooo

Posts: 1,249

#23036 • • oooo

Vampyrella, 12.9.2007 22:18:
Pitäs aina jaksaa ajatella, et turha kitistä kun elämän peruselementit on paremmin ku hyvin, mut teennäistä sekin ois, jos ei koskaan antas itelleen lupaa olla vittuuntunut.

Kyllä vituttaa. Mut vitutukseen ei kuole. Pahempiakin on koettu, ja joku on kokenut paljon pahempia ku minä ikinä yhteensä. Joo, mut vituttaa silti.



Mun mielestä jokainen saa tuntea niinku tuntee. Eli saa olla terveen itsekäs ja antaa luvan itselleen kokea pahaa oloa, vaikka oliskin elämän peruselementit kunnossa.

Ja tosiaan mun mielestä ihmisellä saa olla paha olo ilman että pitäisi tuntea siitä syyllisyyttä siksi, että jollain on asiat huonommin.

Niinhän se menee, että vaikka kuinka olisi perusasiat kunnossa, saattaa jotenkin vaan tuntua kamalan pahalta. Joskus ihan ilman selvää syytäkin.

Pääasiahan on se, että tiedostaa sen, että jollain voi olla tietyt asiat huonommin, eikä aseta itseään ylimmälle jalustalle mutta silti kyllä jokaisella saa olla paha olo ja saa vituttaa jos vituttaa. *joo* *hymy*
lostgone

Posts: 2,493

#23037 • • lostgone

satumetsä, 12.9.2007 22:05:
---
---
Musta miehet pitäisi istuttaa koko loppuelämäkseen naisen rintaan kiinni, josta tulee maitia, sillä se on ollut aina hyvin riskialtista, kun tisua kaipaavat miehet pyrkivät kaikin keinoin takaisin siihen niin turvalliseen olotilaan, jonka ovat kokeneet äidin rinnoilla. Puhumattakaan tarpeesta kokea läheisyys naisen alapäähän yhä uudelleen syntymän jälkeen. *joo*


Mä oon huomannut tota samaa, aina kun mä en herää äitini vierestä mulle tosiaan tulee tosi vieraantunut olo. Ihan kuin mä joutuisin olemaan ihan yksin omassa elämässäni. Onneksi isoäiti on aina ollut mulle niin läheinen.*hihu*

Miinapiina, 12.9.2007 22:14:
---
---
kuulostaa suunnitelmalta *joo* *hih*

Uskon, että kyllä mulle joku ehdokaspaikka ainakin Perussuomalaisten puolelta irtoais näinkin selkeällä suunnitelmalla.*vink*

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

Miinapiina

Posts: 3,494

#23038 • • Miinapiina ULEUS / lyllykkä

lostgone, 12.9.2007 22:41:

Mä oon huomannut tota samaa, aina kun mä en herää äitini vierestä mulle tosiaan tulee tosi vieraantunut olo. Ihan kuin mä joutuisin olemaan ihan yksin omassa elämässäni. Onneksi isoäiti on aina ollut mulle niin läheinen.*hihu*



*lohduttel* *hih*


lostgone
Uskon, että kyllä mulle joku ehdokaspaikka ainakin Perussuomalaisten puolelta irtoais näinkin selkeällä suunnitelmalla.*vink*



kyllä ehdottomasti, mä uskon suhun *joo* *hihu*

--
pinkki on pop!!!

Coon--

Posts: 640

#23039 • • Coon-- 5,2 mmol/l
Tän kai pitäis olla eilisen päivän :(

Sain tiedon erään takavuosien kaverin kuolemasta.
innae

Posts: 1,377

#23040 • • innae PaskaJätkä
voihan riverillä ratsastajat.
ei ole minun päivä turnauksissani:(

--
PaskaJätkä