Onko tämä keskustelu koskenut paviaaneja enää aikoihin? Vain koska topicin alkuperäinen aihe on unohtunut keskustellessa, ei se tarkoita sitä että muu keskustelu on pohjatonta ja turhaa. Imho tässä on nyt kyse jo tärkeämmistä asioista kuin paviaaneista, ja niistä keskustelu on myös tärkeämpää ja mielekkäämpää.greenie:
Jos sekoitetaan paviaanit ja ihmisten ympärille pykätty sosiaalipolitiikka, en ainakaan itse kutsuisi sitä tämän keskustelun perustaksi.
Biologisesti, inhimillisyyden suhteen vai mihin viittaat tuolla? Itse uskon että ihmismäisen ajattelun peruslähtökohta on kielten ja käsitteiden ymmärtäminen, ja tässä suhteessa kommunoikoimaan opetetut kädelliset lajit ovat osoittaneet hyvinkin paljon ihmismäisiä piirteitä.On toki, mutta ei niistä saa ihmisiä tekemälläkään.
Minusta kaikki tietoisuus on yhtä arvokasta. Sitä en vielä pysty tällä tietopohjalla sanomaan onko suurempi määrä tietoisuutta arvokkaampaa vai ei.Onko sinusta kaikki elämä yhtä arvokasta?
Itse taisin jo heti keskustelun alussa todeta, että on naurettavaa ruveta vetoaamaan paviaanien puolesta jos kuitenkin samaan aikaan omilla kulutusvalinnoillaan edesauttaa muiden eläimien tarpeetonta tappamista. Se on kohtuutonta. Mutta se ei tarkoita etteivätkö paviaanit silti ansaitsisi inhimillistä kohtelua aivan kuten muutkin eläimet.Kuten aiemmissa viesteissä painotinkin, niin musta paviaanien saama huomio on vaan kohtuutonta. Elämä on tosin arvokasta mustakin, mutta ei kaikki elämä ole musta samanarvoista. Eritoten käydyssä keskustelussa herättää hilpeyttä, että miten inhimillisyys on yht'äkkiä prioriteetti, kun puhutaan kuitenkin vangituista eläimistä. Aivan kuin paviaanien elämään kuuluisi lähtökohtaisesti olla vangittuja eläimiä.
Ei ole järkevää olettaa, että jokaista asiaa maailmassa pitäisi tai olisi edes toivottavaa pystyä käsittelemään pelkällä järjellä.En, mutta analogiana: minusta mielisairaiden ei tulisi hoitaa mielisairaita. Ei ole ideaa yrittää käsitellä tunteita tunteilla ja odottaa jotain järkevää.
Koska täydellistä lopputulosta ei saada aikaan, on turha pyrkiä edes parantamaan nykyistä tilannetta? Eihän tuossa logiikassa ole rippustakaan sitä peräänkuuluttamaasi järkeä.Ei, vaan jos tehtävä on, kuten itsekin mainitsit.