Lene:
Nimenomaan juuri näin. Tee väärä valinta ja kanna sen seuraukset. Itse olet itsestäsi loppupeleissä vastuussa - niin ikävää kuin se onkin.
Jos jäät suojatiellä auton alle ja syyllistä ei saada kiinni, niiin saat itse kantaa valintasi seuraukset. No tätähän varten kaikki, jotka ovat olleet huolellisia valinnoissaan, ovat vakuuttaneet itsensä. Yhteiskunnan ei siis tarvitse kantaa mitään huolta ja kaikki voivat hyvin... tai sitten ei.
Libertarismista ja liberalismista on keskusteltu paljon
"Yhteiskunta ja yksilö" -threadissa:
Lene:
Millä tavalla kahlitsee? Ei minkään tarvitse kahlita, jos pystyy elämään elämäänsä muutenkin. Mutta ei pidä odottaa, että muut elättävät sut, jotta voit tehdä (tai olla tekemättä), mitä haluat, eikä sen takia, että juuri sillä hetkellä tarvitset tukea. Jos haluat olla oman itsesi herra, ryhdy yrittäjäksi - mutta voi apua, se se vasta sisältääkin riskejä.
Kyllä se mielestäni on kahlitsemista, jos elämä pitää elää sen mukaan. En tarkoita sitä, että työn tekeminen olisi väärin. Tietenkin jokaisen pitäisi pyrkiä elättämään itsensä, mutta kannattaa kuitenkin miettiä miksi ainoistaan yrittäjillä on oikeus olla "oman itsesi herroja" - siis vapaita. Mielestäni toimiva yhteiskunta perustuu juuri siihen, että ihminen voi olettaa, että muut elättävät hänet, jos hän ei itse pysty tai halua elättää itseään.
JustinSane:
Voitko enää kauempaa hakea? Joskus katuja on pakko ylittää. Kadun ylittäminen on loppupeleissä yksinkertainen varsin yksinkertainen prosessi joka on vielä hyvin pitkälti hallittavissa ja sen riskit ovat minimoitavissa.
Ero on siinä, että jossain vaiheessa se katu on pakko ylittää, ei ole valinnanvaraa.
Huumeet taasen on puhdas valinta, mikään ei pakota ihmistä käyttämään huumeita. Huumeet eivät ole elämän perusedellytys. Valinnat on vapautta ja vapaus tuo vastuuta. Vapautta haluaa kaikki, mutta vastuuta ei halua kukaan.
Kyllä mä ne vieroitukset maksan, ei se siitä. Mutta sympatiapisteitä ei tipu.
No eihän mikään katujen ylittäminenkään ole ihmiselämän perusedellytys. Tietenkin esimerkki oli kärjistetty, ideana oli se, että
a) ihminen ei voi tietää kaikkien valintojensa seurauksia
b) yhteiskunta ja muiden ihmisten valinnat vaikuttaa ihmisen valintoihin
c) ihminen ei ole aina kykenevä tekemään yhteiskunnan normien mukaisia valintoja
d) lait, jonka perusteella valintojen seuraukset määrittyvät eivät ole välttämättä legitiimejä