siveys:
Mutta sitä minä en ymmärrä, että joidenkin mielestä kaikkien pitäisi äänestää.
Äänestämättä jättäminen on vaikutusmahdollisuuksista luopumista. Yhteiskunnallinen päätöksenteko vaikuttaa meihin kaikkiin, joten on tyhmää antaa muiden keskenään päättää, millaista politiikkaa omassa kotikunnassa tehdään.
Jos ihminen ei jaksa käydä läpi vaalikoneita ja lueskella tusinoittain edustajien sivuja, jotka on täynnä koreita sanoja ja tyhjiä lupauksia niin ketä sellaisen ihmisen sitten pitäisi äänestää?
Kaikilla on mielipiteitä joistain asioista, joihin kunnallispolitiikka vaikuttaa. Muistaakseni eilisen Ilta-Sanomissa oli mielipidekirjoitus, jonka kirjoittaja ilmoitti äänestävänsä sitä ehdokasta, joka puolustaa Korkeasaaren paviaaneja. Se on tietysti aika älytön valintakriteeri, kun kaupunginvaltuusto ei niiden apinoiden kohtalosta edes päätä, mutta ainakin ääni menee sellaiselle ehdokkaalle, jonka kanssa äänestäjällä on edes joltain osin yhtenevä arvomaailma.
Entä jos ihmisellä ei yksinkertaisesti ole mitään käsitystä siitä minkälainen olisi hyvä yhteiskunta? Jos ihminen ei ole perillä edes omista arvoistaan ja niiden yleishyödyllisyydestä?
Kannattaisi ottaa asioista selvää. Jengi katsoo nykyään niin paljon telkkaria (ja vielä niin turhanpäiväisiä ohjelmia), että siitä voisi helposti lohkaista vaikka tunnin viikossa siihen, että lukee lehdestä muutakin kuin urheilun ja sarjikset. Jos ei ole perillä edes omasta arvomaailmastaan, on syytä tehdä asialle jotain. Mielummin ennemmin kun myöhemmin.
Jos ihminen ei osaa ajatella muuta kuin lyhytkatseisesti omaa napaansa?
Silti kannattaa äänestää; jos isotuloinen äänestää oikeistoa ja pienituloinen vasemmistoa, tekee tuskin itselleen paljoa hallaa.
Mistä tietää, ettei äänestämäsi ehdokas aja sellaisia asioita, joita sinä hieman kasvettuasi et todellakaan haluaisi?
Eihän sitä voikaan tietää. On kuitenkin parempi ottaa riski, että erehtyy, kuin apatioitua.
Demokratiassa on se vika, että puolet kansasta on keskivertoa tyhmempää. Ja se keskivertokaan ei ole kovin paljoa kun puhutaan niinkin suurista asioista kun valtion tai kaupungin johtaminen.
Niin, mutta edustuksellisessa demokratiassa voi aina äänestää jotakuta itseään fiksumpaa, joten ei ole niin väliksikään, jos ei niin kauheasti kaupungin johtamisesta ymmärrä.
Minusta ei ole ollenkaan niin huono idea jos muutama sen tyhmemmän puolikkaan yksilöistä päättää, että he eivät viitsi äänestää.
En ole ollenkaan varma, että juuri älykkyys on se ominaisuus, joka tekee hyvän äänestäjän. Terve arvomaailma on mun mielestä tärkeämpää. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että äänestäminen ei paljon auta, jos ei mistään mitään ymmärrä. Vaalit on kuitenkin se tapahtuma, joka saa ihmiset kiinnittämään edes jonkin verran huomiota politiikkaan. Mun mielestä on vaan hyvä, että ihmisiä painostetaan äänestämään, koska jos edes osa alkaa miettiä sitä omaa napaa suurempia kokonaisuuksia, on jotain saavutettu.