kuilu:
---
Epailija:
En kuitenkaan usko, että politiikkaan tai yhteiskuntaoppiin panostaminen olisi hirveän haastavaa kaikenlaisten luulojen tasolla.
---
?Sähän uskot vaa yhtee lauseesee, eiks kaikki muu oo sit luuloa? :D
Vain yhteen? Kyllä mä _uskon_ moneen lauseeseen.
Mitä muuten tol virkkeellä takotat? On hieman epäselvä?
Olen skeptinen sen suhteen, että kotimaiseen politiikkaan ja yhteiskuntaoppiin tutustuminen haastaisi niitä harha- ja ennakkoluuloja, mitä minulla asian suhteen on - ennakkoluulo tämäkin, eikä sinällään mitenkään perustelu.
---
En myöskään usko, että tuon tutustumisen myötä kokisin yhdellä äänelläni olevan yhtään sen enemmän annettavaa tälle yhteiskunnalle.
---
Huhhuh. Ja vielä noin kova nihilisti.
Nihilisti? Ehkä, mutta ettäkö tuon perusteella? Pessimistiksi kutsuminen olisi varmaan perustellumpaa, mutta koen itseni lähinnä realistiksi.
---
Viime eduskuntavaaleissa näin melkein kävikin, mutta ehdokas oli väärästä vaalipiiristä. Tyypillistä.
---
Tyypillistä mille? Sille systeemille jota et muka tunne?
Tyypillistä elämälle. Se on sitä elämän pahamaineista ironiaa. Löydät henkilön, jonka koet ajavan ainakin joitain hyviä asioita ja sitten systeemi ei anna äänestää tätä.
---
Enkä vaadi muuten eettisiä perusteluja, vaan olisi hauska kuulla ihan käytännön tason perusteluja sille, miksi "pehmeä" tapa hoitaa asioita - mitä tämä sitten onkin - on niin selvästi parempi kuin "kova".
---
Käsitteet "parempi" ja "huonompi" perustavat eettiseen arvojärjestelmään. Ja myös tässä symboliset sanat "kova" ja "pehmeä". JOs vastaa kysymykseesi, EI VOI välttää eettistä arvokeskustelua, mikäli aikoo olla perusteellinen.
No vaihda tilalle sana "toimivampi", niin siirretään keskustelu käytännön tasolle. On kyllä hyvinkin mahdollista, että silläkin tasolla päädyttäisiin eettisiin väittelyihin.
---
En ole ärsyyntynyt siitä, että ihmiset puhuvat asiasta, jota minä en tunne, vaan että nämä eivät juuri koskaan vaivaudu erittelemään tarkemmin sitä, mihin viittaavat.
---
Krhm... Uskoisin sun syyllistyneen täysin samaan. Ja jopa tossa edellisessä viestissä! :D
Hmm. Voi olla ja tästä minua saa ihan vapaasti kritisoida. Yritän oppia paremmille tavoille.
Miksi sitten, kun erittelee tarkemmin, niin tulee joku sanomaan, ettei jaksa lukea, ku on sen ja sen muotonen vastaus? Jos joku on niin laiska, ettei viitsi lukea vastausta, ni MIKSI TUSSA JAKSAA TURPAANSA EDES KYSYMYKSEEN VÄÄNTÄÄ? Oi miksi, se laiskuus iske jo ennen kysymystä...
Kysyt vaikeita. Minulla ei tähän hätään ole vastauksia. Omalta kohdaltani kyllä pyrin jaksamaan kahlata vastukset läpi, jos kerran olen vaivautunut kysymään jotain.
---
Voisinhan minäkin kuuluttaa "oikeiden ja hyvien valintojen" perään kunnallispolitiikassa, mutta jos en tarkemmin erittele noiden sanojen sisältöä, en ole oikeasti sanonut yhtään mitään.
---
:DDD HHAHHAHHAAA... sori. Eli: kritisoit poliitikkojen käyttämää kapulakieltä, koska eivät todella sanokaan mitään?
Kritisoin ylipäätään sellaista muka-syvällistä ja asiallista puhetta, joka ei oikeasti sano mitään. Saatan toki syyllistyä tähän itsekin ja joskus harvoin se saattaa toimia kirjallisena tyylittelynä, mutta tässä nimenomaisessa tapauksessa (ja politiikassa yleensä) se onnistuu ainoastaan käymään hermoille.
---
"Pehmeistä arvoista" puhuminen on minun mielestäni paskanjauhantaa, kun tuollaisten epämääräisten termien sijaan voitaisiin puhua niistä ratkaisuista ja asioista, joita tuo yläkäsite edustaa.
---
No jos ttu et ite sitä tiedä, etkä vaivaudu edes ottamaan selvää, ni mitä vittua?!?!?! Sä vaadit ihan käsittämättömiä suhteessa omaa patalaiskuutees?!?!?!
Ottamaan selvää termistä, joka joka henkilöllä tuntuu tarkoittavan vähän eri asiaa? Jos minä puhuisin pehmeistä arvoista ja kestävistä ratkaisuista, niin saattaisin ihan hyvin viitata ydinvoimaan, johon ee102 taas ei todennäköisesti olisi viitannut.
En mielestäni vaadi lainkaan käsittämättömiä. Tällä hetkellä minulle riittäisi selvitys siitä, mitä kaikkea vaikkapa ee102 tarkoittaa pehmeillä arvoilla (tähän hän jo osin taisikin jo vastata) ja miksi juuri nämä arvot ovat sellaisia, että niitä kannattaa vaalia.
---
En olekaan termiä tuomitsemassa, vaan tapaa, jolla sitä käytetään.
---
Mikä on "pehmeät arvot" TERMILLE SELLAINEN MUOTO, JONKA SINÄKIN KESTÄISIT? (capsit et tajuisit vastailla mun kaikkiin kysymyksii...)
Tähän olen jo oikeastaan vastannut. Termiä "pehmeät arvot" voi käyttää em. muodossa ihan hyvin, jos sen jälkeen siirtyy kertomaan edes muutaman esimerkin (mieluusti tietenkin useamman) siitä, mitä tuo pitää sisällään.
Miten noin löysänlaiska jätkä kehtaa tuomita ketään, ja just vielä omasta synnistään, samasta LAISKUUDESTA!?!?!?!?!
Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan tehkää niin kuin minä sanon.
---
Mutta entä jos karikatyyri osuukin oikeaan?
---
Mitäh..? Eli perustat yhteiskunnallisen toimintasi sittenkin sattumalle?
Tuo oli vain heitto. Anteeksi, että unohdin hymiön. Mutta toisaalta, kuinka moni täällä ei perusta? Olen itse muutama vuosi sitten kuunnellut jonkin italialaisen naishenkilön ensin selittävän, kuinka hän on "sofisticare" ja ajattelee olevensa intellektuaalisemmalla tasolla kuin useimmat ja sitten paljastavan äänestäneensä henkilöä sen takia, että TÄLLÄ OLI KAUNIS NIMI. Minkälaisin perustein ne vähemmän älykkäät sitten äänestävät?
---
Syy siihen, miksi en oma-aloitteisesti ole termiä lähtenyt selvittelemään on seuraava: olen laiska.
---
Hetkinen, siis tajuat sen? Ja sitten kehtaat vielä sanoa seuraavaa ->
---
Minusta olisi hyvän tavan mukaista käyttää keskusteluissa sellaista termistöä, ettei lukijan tarvitse arvailla näiden merkitystä. Sivistyssanat ovat asia erikseen, mutta jos puhuu niinkin epämääräisestä termistä kuin "pehmeät arvot", niin olisi parempi suoraan sanoa mitä tarkoittaa, eikä sortua tuollaiseen populistiseen jargoniin, jolla ei oikeasti sano yhtään mitään.
---
KIESUS! Olet itse laiska etkä viitsi määritellä termiä, jonka määrittelemättömyydestä kritisoit toisia??? Tajuatko kuinka kaksinaismoralistinen olet?
Enhän minä voi toisen puolesta tämän käyttämää termiä määritellä. En minä mikään telepaatti ole. "Ahaa, tarkoitit pehmeillä arvoilla varmaan näitä ja näitä asioita..." Olen kyllä osin kaksinaismoralistinen ja vaadin välillä muilta enemmän kuin itseltäni, mutta tässä tapauksessa en koe olevani mitenkään perusteetta kritisoimassa toisen ilmaisua.
Miksi ihmeessä minun pitäisi määritellä termi "pehmeät arvot", kun en ole missään vaiheessa käyttänyt sitä sellaisessa yhteydessä, jossa minun määritelmälläni kyseisele termille olisi merkitystä?
---
Tarkoitan, että voitaisiin puhua niistä asioista, joita noilla termeillä tarkoitetaan. Sen sijaan, että ee102 olisi puhunut pehmeistä arvoista, olisi hän voinut suoraan vaikka aloittaa tasa-arvosta, johon on paljon helpompi tarttua.
---
Eli siis tasa-arvo on mielestäsi pehmeä arvo?
Ei. ee102 taisi heittää sen ilmaan yhdessä vastauksessaan. En ole omasta määritelmästäni puhunut missään vaiheessa.
Mua haluttais kuulla aikas vikkelää mitä sä pidät pehmeinä arvoina, ku oot nii kiivaasti vaatinu kaikkia muita selventää sitä omalta osaltaan, ja ihan nyt vaa vaik ootki laiska pa**a, ni annas tulla. Olet käyttänyt sitä "pehmeä arvo"-käsitettä, mitä sillä tarkoitat? Miksi et HETI sitä selventänyt? Miksi vaadit muita tekemään niin, kun et edes itse viitsi/jaksa?
Kuten olen jo sanonut, minulla ei ole aavistustakaan mitä kyseinen termi yleisesti pitää sisällään. Mikä on "pehmeä" arvo ja miksi? Tähän on tullut jo ainakin yksi vastaus muilta (pahoittelen, että alias ei juuri nyt muistu tarkkuudella mieleen), mutta itse en siltikään lähtisi puhumaan pehmeistä arvoista. Puhutaan mieluummin tasa-arvosta, sosiaalisesta turvaverkosta tai sosiaalisesta darwinistmista - jos joku haluaa yhden tai useamman noista nimetä "pehmeäksi arvoksi", niin olkoon. Itse ainakin tällä hetkellä vältän kyseisen termin käyttöä.
Vielä kerran: Olen käyttänyt termiä "pehmeä arvo" viitatessani sen käyttöön, viitatessani muiden puheisiin. Ei minulla ole näissä konteksteissa mitään velvollisuutta tai edes perusteita lähteä termiä sen tarkemmin erittelemään. Puhun muiden termistöstä, en omastani.
Ethän sä ITE muutaku vihjaile kysymyksilläs, SÄ et ikinä tarjonnu, kuin YHDEN lauseen, josta olet varma!?!
Woot? Minkä lauseen ja milloin muka? Yllä puhuit uskosta ja nyt varmuudesta. Varmaa ei ole kuin epävarmuus.
Eikö esim itsensä kopioimiseen ja niiden kopioiden "omistukseen" tjsp, liity mielestäsi mitään eettisiä ongelmia?!?!?!
Ei nyt tule yhtäkään mieleen. Haluatko kertoa muutaman, vai jatkatko tuolla epämääräisyyden linjalla?
Se että sinä olet ne ongelmat mielestäsi ratkaissut, ei tarkoita, että ne olisi ratkaistu, saatika lakanneet olemasta.
Mitkä ongelmat? Perkele. En minä näe mitään ongelmia ja jos sinäkin jatkat tuolla "eettiset ongelmat"-kaliiberin linjalla, en tule koskaan näkemäänkään. Mihin helvetin ongelmiin nyt muka viittaat? Puhut metsästä vaikka minä haluaisin, että minulle näytettäisiin puu.
---
että olisin matkustanut lahden toiselle puolelle tämän tekemään.
---
Ois varmaa onnannu stokixes suurlähetystös tjsp. Ja vaadi itseltäs selkeyttä yhtä kiivaasti ku muilta, ni hyvä tulee!
Hyvä pointti ja pidetään mielessä siltä varalta, että intoudun jossain vaiheessa äänestämään. Selkeyteen pyrin myös ja jos en tässä onnistu, niin huutia saa antaa. Niin annan minäkin.