kuilu:
Sori. Tiedät siis vain yhden asian varmaksi. ;)
Mihin muuten perustat uskosi?
Perustan uskoni siihen, että ainakin niiltä osin kuin mitä maailman todelliseen luenteeseen tulee, ei muilla vaihtoehdoilla kuin sillä, mihin uskon, ole minulle väliä. Mutta tämä menee kyllä pahasti off-topiciksi, jos tästä aletaan jauhaa.
---
Olen skeptinen sen suhteen, että kotimaiseen politiikkaan ja yhteiskuntaoppiin tutustuminen haastaisi niitä harha- ja ennakkoluuloja, mitä minulla asian suhteen on - ennakkoluulo tämäkin, eikä sinällään mitenkään perustelu.
---
Eli..? Se on PÄÄTÖS. Olet päättänyt, että asia on niin ja että käsittelet sen niin, ja että lopulta toimit ennakkoluulojesi perusteella. Olet päättänyt, ettei niitä ennakkoluuloja maksa vaivaa purkaa... Miksi?
Ymmärrätsä miten hassulta toi sun nickis alkaa kuulostaa? Sä epäilet kaikkea ja kaikkia muuta, paitsi itseäs, jonka kohdalla olet jo päättänyt niin ja näin, ja jos epäiletkin itseäsi, SE epäily ei johda mihinkään.
Ilman muuta se on päätös. Olen päättänyt keskittää vähäisen tarmoni muihin asioihin kuin oman poliittisen systeemimme tutkimiseen, vaikka tiedänkin, että tietoni siitä ovat hyvin rajalliset. Ei sitä kaikesta voi olla kiinnostunut. Tai sanotaan, että ei sitä kaikkeen jaksa panostaa. Motivaatiota vähentää se, että niiltä osin kuin systeemiä tunnen, koen se olevan osin epäonnistunut. Jos pääpiirteet tuntuvat virheellisiltä, niin onko ihme, etten koe siihen kaikkeen byrokratiaan tutustumista vaivan arvoisena? Tämä ei tietenkään ole mikään lopullinen päätös, vaan se palvelee lähinnä tämänhetkisiä tarpeitani - mikä sinällään on toki lyhytnäköistä, sillä politiikassa ei mikään muutu yhdessä yössä (ilman radikaaleja toimenpiteitä). Kaukaa viisas näkisi vaivaa nyt, että huomenna ei tarvitsisi marmattaa asioiden huonoudesta, mutta onhan tässä vielä aikaa...
---
mutta koen itseni lähinnä realistiksi.
---
:DDD Hauska sanavalinta! "Kokea" itsensä "realistiksi", vaikkei olekaan varma että aurinko nousee huomenna...
En olekaan, mutta uskon, että on realistista olettaa, että näin käy. Voin tietenkin olla väärässä ja olla totaalinen optimisti tuon asian suhteen.
---
Tyypillistä elämälle. Se on sitä elämän pahamaineista ironiaa. Löydät henkilön, jonka koet ajavan ainakin joitain hyviä asioita ja sitten systeemi ei anna äänestää tätä.
---
Tunnet siis systeemiä kuitenkin, eli olit sittenkin hereillä yhteiskuntaoppituntien aikana?
Kyllä minä hereillä olin, mutta tieto katoaa päästäni vuosien myötä varsin tehokkaasti. Tunnen systeemin pääpiirteet (demokratia, yleinen ja yhtäläinen äänioikeus, Aku Ankka ei ole oikeasti ehdolla jne.), mutta esimerkiksi tuo "pieni yksityiskohta", jonka mukaan puolue saa ääneni, vaikka ehdokkaani ei pääsisikään läpi, oli kadonnut aktiivisesta muistista.
Realismiisi siis kuuluu kuitenkin "elämän ironia"? (Onpa muuten vittumaisen epämääräinen termi, "elämän ironia", etkä edes yhtään määrittele sitä?!?! :D)
Ainakin kirjallisena tyylittelynä.
Kontekstiin liittyvän määritelmän löydät sanan "ironiaa" jälkeen. Muita esimerkkejä:
-Onnistut kerrankin jossain, mutta kukaan muu ei tule koskaan tietämään siitä tai uskomaan sitä. (Esim. hole in one tyhjällä kentällä)
-Saat seitsemän oikein lotossa, mutta onnistut hukkaamaan koko läpyskän.
-Olet viettämässä kesän ensimmäistä ja ainoaa lomapäivää rannalla ja alkaa sataa rakeita.
---
No vaihda tilalle sana "toimivampi", niin siirretään keskustelu käytännön tasolle. On kyllä hyvinkin mahdollista, että silläkin tasolla päädyttäisiin eettisiin väittelyihin.
---
No miksi sitten vaihtaisin sanaa, jos lopputulos on tuolta osin sama???
Matka siinä ennen lopputulosta olisi ehkä erilainen.
Miten sä edes voit kuvitella siirtäväs tätä keskustelua "käytännön tasolle" ku itsepintaisesti kieltäydyt määrittelemästä tuota "pehmeää arvoa" "käytännön tasolle"?
Olen itsepintaisesti kieltäytynyt sen takia, että olen käsittääkseni puhunut pehmeistä arvoista vain viitatessani muiden puheisiin. Termin tarkka määrittely tällaisessa tilanteessa johtaisi sanojen laittamiseen toisten suuhun.
---
Kritisoin ylipäätään sellaista muka-syvällistä ja asiallista puhetta, joka ei oikeasti sano mitään.
---
Huokaus... Eli aiemmin kritisoit keskustelukumppaniasi, mikäli tämä käyttää termiä "pehmeä arvo" selventämättä mitä sillä tarkoittaa. Nyt kritisoit siksi, että käyttää tuota termiä väärin, eli presupponoit tietäväsi mitä "pehmeillä arvoilla" tarkoitetaan.
Jos ei selvennä termiä "pehmeä arvo", niin silloin ei oikeasti sano mitään. Sanonko tuossa ylhäällä, että sitä käytettiin väärin? En. Sanon, että sillä ei sanottu mitään. Jos oikein venytetään, niin voidaan sanoa, että tällainen tyhjänpuhuminen on sanojen väärinkäyttöä, mutta se ei vaadi oletuksia niiden merkityksistä.
---
Ottamaan selvää termistä, joka joka henkilöllä tuntuu tarkoittavan vähän eri asiaa?
---
"Tuntuu"...
Niin. En muista sanasta sanaan jokaista yhteyttä missä olen sen kuullut. En lähellekään. Hence the verb "tuntuu".
Okei, ettet jäisi epäselväksi niin antaisitko esimerkkejä, miten pehmeitä arvoja on sinulle tarjoiltu ristiriidassa keskenään? Varsinkin kun puheittesi mukaan se on hyvinkin yleistä?
Jos voisin tähän kirjoittaa lainauksia, niin tekisin sen niin kovin mielelläni. En kuitenkaan pysty tähän. Vuosien saatossa minulle on tällainen vaikutelma syntynyt kaikista niistä kerroista joina olen tuon termin kuullut. Enkä sano, että olen tässä ehdottoman oikeassa - hence the verb "tuntuu".
No nyt ymmärrän?! Sulla siis EI ole tarkkaa käsitystä mitä pehmeät arvot ovat, etkä vaivaudu ottamaan selvää ja turvaudut karikatyyreihin... Miten vitussa sä kehtaat tuomita ketään tällasessa keskustelussa?
Aivan, ei ole tarkkaa käsitystä. Olen saanut aiheeseen liittyen jo muutaman selvennyksen, joten olen jo nähnyt edes hieman vaivaa, kiitos vain kysymästä. Missä vaiheessa olen turvautunut karikatyyriin? Kerroin minkälainen karikatyyri minulle on termistä mieleeni piirtynyt, mutta se ei kaiketi ollut ee102:a vastaan kohdistamani kritiikin ydin. Eihän? En kai nimittäisi sitä karikatyyriksi, jos uskoisin sen olevan pitävä argumentti missään tuomitsemisessa?
IMO ja uskoisin jopa yleisessä keskustelussa ydinvoiman olevan jotain muuta kuin pehmeä arvo. Ymmärrän sen olevan vielä sellaiseksi myös luettavissa, sillä niin on estetty esim monen joen patoaminen. Mutta sen riskit suhteessa hyötyyn (joka on jäävä lyhytaikaiseksi) ovat liian suuret, imo. Tulkaa uudestaan kysymään kun fuusioreaktorit on toimivia, ydinvoimaahan sekin.
Fossiiliset polttoaineet kuuluvat riskittömiin polttoaineisiin vain siinä mielessä, että ne ovat ympäristölle ja ihmisille haitallinen vaihtoehto käytännöllisesti katsoen varmasti. Aurinko- ja tuulivoima taas eivät nykytekniikalla omaa kuin ihan paikallista merkitystä, joten niiden hyöty on varsin olematon. Mielestäni riskinotto on näiden valintojen ja hyötysuhteiden edessä selvästi "pehmeämpää". IMO. Tämä nyt lähinnä vertailuna. Ydinvoimakeskustelulle löytynee omakin topikki.
:))) Vaadit käsitteiden selventämistä siinä missä et itse siihen suostu, etkä näe edes "velvollisuutta" tehdä niin. Miksi se velvollisuus on muilla, vaan ei sinulla?
En väitä, ettäkö noin olisi yleisesti. Tässä kontekstissa en vain koe käyttäneeni termiä sellaisella tavalla, että minun pitäisi sitä millään tavalla määritellä.
---
Tällä hetkellä minulle riittäisi selvitys siitä, mitä kaikkea vaikkapa ee102 tarkoittaa pehmeillä arvoilla (tähän hän jo osin taisikin jo vastata) ja miksi juuri nämä arvot ovat sellaisia, että niitä kannattaa vaalia.
---
"Mitä kaikkea"? Vaadit siis ee102 täydellistä listaa hänen pehmeistä arvoistaan? Huhhuh.
Ok, huono sanavalinta. En minä nyt mitään täydellistä listaa ole vaatimassa. Muutama riittää (vai pitäisikö sanoa riitti).
---
Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan tehkää niin kuin minä sanon.
---
Toi ei toimi, jos ei ole auktoriteettia.
Ei käytännössä, koska ihmisillä on tapana turvautua "sinä myös"-virheargumentointiin. Jos en elä niin kuin opetan, ei se tee itse opetuksistani yhtään sen vähemmän arvokkaampia. Minun valintani eivät ole opetuksieni ominaisuuksia.
---
Mutta toisaalta, kuinka moni täällä ei perusta?
---
Hmmm... Eli miksen minä ole tyhmä, kun muutkin ovat?
Kunhan tuumailin. Toisten toiminnalla ei voi argumentoida oman toimintansa puolesta, enkä tähän tähdännytkään.
---
Minkälaisin perustein ne vähemmän älykkäät sitten äänestävät?
---
:DDD Ziisas. Ne vähemmän älykkäät jättää äänestämättä, ja ihan nojaten omiin ennakkoluuloihinsa.
Touché. En väitäkään, että äänestämättä jättäminen olisi se älykkäin vaihtoehto ainakaan tässä nykyisessä systeemissä - protestiäänistä nyt puhumattakaan - mutta ei se äänestäminenkään aina mitään älyn riemuvoittoa ole. Tai ainakaan se, mille kriteereille äänensä perustaa. Juuri tämän takia olen äänioikeuden rajoittamisen kannalla.
Millä perustein älykkäät jättää äänestämättä? Ei kai nyt älykäs ihminen vetoa ainakaan ennakkoluuloihinsa? ;)
Sitä pitänee kysyä älykkäiltä ihmisiltä. Itse jätän äänestämättä ainakin silloin, jos ei löydy ketään, jota oikeasti haluaisi kannattaa. Puolueiden suhteen en omaa suosikkia. Vihreät nihkeilevät ydinvoiman kanssa, kokoomus on ainakin viimeisimmissä mainoskampanjoissaan osoittanut huonoa makua, demareihin en luota yhtään enempää kuin kokoomukseen, keskusta ei "tunnu omalta", perussuomalaiset...
Uskon, että useimmat tekevät äänestyskopissa valintansa jonkinasteisiin ennakkoluuloihin nojaten. Kaiken oleellisen tietäminen kaikista puolueista ja ehdokkaista vie yksinkertaisesti niin paljon aikaa, että en ole vielä tavannut ketään, joka jaksaisi moista työmäärää valintansa eteen panostaa. Tyypillinen metodi tuntuu olevan suosikkipuolueensa ("demarit jee!" "kokoomus rulaa!" "keskusta on landepuolue!") ehdokaslistan selaaminen ja sitten Beniin päätyminen.
---
Enhän minä voi toisen puolesta tämän käyttämää termiä määritellä. En minä mikään telepaatti ole. "Ahaa, tarkoitit pehmeillä arvoilla varmaan näitä ja näitä asioita..."
---
MUT NIINHÄN SÄ JUST TEET! :) Sul on ennakkoluuloja ja karikatyyrejä, ilmoitat että "tuo ja tuo käyttää termiä niin ja niin",
Hetkonen, missä kohtaa olen moista ilmoittanut?
vaikket edes tiedä loppujen lopuksi mitä niillä tarkoittavat. Kannattaisko kysyä "niiltä"? Huomaatko muuten, olet juurikin määritellyt miten muut käyttävät "pehmeät arvot" termiä, ja omasta itsestäsi olet todennut, että kyseessä on vain poliittikkojen käyttämä mambojambo-sana, jolla ei tarkoitetakaan mitään!
Olen määritellyt sen mielestäni näinkin tarkasti: määritelmät tuntuvat vaihtelevan. Varsin ehdottomalta tuntuva lausahdus, eikö? Juuri tuon epämääräisyyden takia yhdistän sen poliittiseen bullshittiin, jossa
tunnutaan välttelevän mitään tarkasti rajattujen lausuntojen antamista. Ja sanottakoon jälleen: olen saanut ainakin kaksi ihan hyvää vastausta tässä threadissa aiheeseen liittyen.
Jos mielestäsi termin "pehmeä arvo" käsitteellä EI OLE merkitystä tämän keskustelun kannalta, niin mitä sitten oikeastaan kritisoit?).
Sitä, että tuollaisia epämääräisiä yläkäsitteitä tarjoillaan vastauksena yhteiskunnallisiin ongelmiin. Ainakin.
Kolmanneks, väitän sun valehtelevan, esim sanoessas, ettei sulla ole aavistustakaan mitä "pehmeillä arvoilla" yleensä tarkoitetaan.
Okei, jäin kiinni. Oli minulla aavistus. Karikatyyri oli kärjistetty versio siitä.
Hetkinen. JOs sen termin merkityksellä ei ole ollut merkitystä sinun lauseissasi, niin miksi olet sitä käyttänyt?
Olen tarvinnut sitä viitatessani muiden harrastamaan termin käyttöön.
Olet tahallasi halunnut saada meidät keskustelemaan "pehmeät arvot" termin käytöstä, kun oletkin halunnut puhua jostain muusta: tässä lähinnä siitä, "miksi muut ihmiset ovat epäselviä puheissaan ja minä en?"
Oi, olen minäkin. Jos jokin minun käyttämäni termi ylittää ärsytyskynnyksen, niin saa älähtää.
Ok. Selvennäpä meille, miksi sinun ei tarvitse sitä määritelmää tehdä, ja muiden täytyy?
Koska en ole tarjoamassa omaa määritelmääni ee102:n määritelmän tilalle. Kritiikkini tosiaan periaatteessa kohdistuu hieman laajempaan kuvaan, mutta toisaalta nimenomaan termi "pehmeät arvot" on onnistunut ylittämään ärsytyskynnykseni.
Nyt sä aloit puhumaan jo silkkaa paskaa. Miten vitussa sä voit sit sanoa, et sitä termiä käytetään väärin tuossa ja tuossa tilanteessa? Vai tarkoitatko, että sitä käytetään aina väärin??? Vika ei sittenkään ollut käyttäjässä, vaan siinä että sitä yleensä käytetään?
Olenko sanonut, että sitä käytetään väärin? Siis väärin siinä merkityksessä, että sanan merkitystä tulkitaan virheellisesti? Kuinka voisin väittää moista, jos minulla ei ole tarkkaa kuvaa siitä, mitä termi tarkoittaa?
---
mutta itse en siltikään lähtisi puhumaan pehmeistä arvoista.
---
Hmmm. Mut sähän oot lähteny puhumaan niistä! :) Kritisoitko nyt koko sanan käyttöä? Se että sä et ole selventäny sitä sanaa itselles, ei tarkoita et muiden tulis pidättäytyä siitä. Ota selvää ja kysy, ei siitä tyhmän leimaa saa, vaarallisempaa on mukavuudenhalustaan? pitää kiinni ennakkoluuloistaan ja karikatyyreistään. ;)
Kritisoin koko termin käyttöä siten kuin sitä käytettiin. Ja vaikka en suoraan olekaan ehkä kysynyt, niin olen saanut kyllä vastauksia.
Ok, mut älä kiellä sitä muilta. Minusta se on varsin käyttökelpoinen termi. Se vaan sattuu mm utilitaristeihin ja muihin viidakon lakeihin nojaaviin tyyppeihin.
Käyttökelpoinen termi vain siinä tapauksessa, että kaikilla on selvä käsitys sen merkityksestä. Tai edes samansuuntainen.
Ymmärrätkö erilaisia sanaryhmiä ja termejä? Mitä jos käyttäessäsi sanaa "markkinavoimat" vaatisin sua selittämään "mitä kaikkea" sillä tarkoitat, tai edes yhdellä esimerkillä, niin luuletko, että se "markkinavoima" sanan merkitys olisi kovinkaan paljoa selkeämpi? Ei, vaan me kävisimme ehkä kiivaankin keskustelun markkinavoimista ja sen merkityksistä, ja saattaisimme jälleen kerran saapua maailmankuvamme peruspilarien äärelle juupas-eipäs-mantraa hokemaan.
Tässä olen samaa mieltä. Pelkistä pehmeistä arvoista puhumalla ei kuitenkaan IMO edetä yhtään mihinkään, koska sillä ei sanota mitään. "Niin, pehmeät arvot... Mikäs niissä. Mistä puhutaan seuraavaksi?"
Sä haluat nyt uskotella, että se maailmankuva voidaan sivuuttaa ja siirtyä keskustelemaan konkreettisista asioista, vaikka käsitteissä ja prinsiipeissä on perustavaa laatua olevia ristiriitoja?
Enpäs. Sanon vain, että "pehmeä arvo" on termi, johon on hyvin hankala tarttua. Jossain vaiheessa on mentävä niihin yksityiskohtiin jos halutaan ratkoa asioita ja ongelmia. Pelkistä "pehmeistä arvoista" puhumalla ei saavuteta yhtään mitään.
---
Vielä kerran: Olen käyttänyt termiä "pehmeä arvo" viitatessani sen käyttöön, viitatessani muiden puheisiin. Ei minulla ole näissä konteksteissa mitään velvollisuutta tai edes perusteita lähteä termiä sen tarkemmin erittelemään. Puhun muiden termistöstä, en omastani.
---
Ja vielä kerran: siitähän mä sulle just vittuilenki. Ttu et aloit taas kyl pässix. Huomaatko muuten, nyt puhut muiden termistöistä ja niiden merkityksestä, olet sittenkin telepaatti?
Pahoittelen, ei ole tarkoitus aiheuttaa henkistä närästystä. Puhun kyllä muiden termistöstä ja niiden merkityksestä yleisesti, mutta en nähdäkseni lähtenyt selvästi määrittelemään muiden puheita. En väittänyt, että pehmeillä arvoilla tosiaan tarkoitetaan jotain tiettyä asiaa noin yleisesti. Vai väitinkö?
Jos sä sanot, et "vituttaa ku toi kuilu käyttää tota sanaa X ihan väärin" ja samaan hengenvetoon toteat et sulla "ei ole aavistustakaan" mitä sillä X'llä tarkoitetaan, ni mitä helvettiä?!
En mielestäni ole sanonut, että kukaan tässä käyttäisi sanoja väärissä merkityksissä.
Siinä, ole hyvä. (Mut en ymmärrä miksi meidän täytyy nyt derailata kloonaustopikin aiheisiin? Älä siis vastaa, nää oli vain esimerkkinä, että kloonaaminen sisältää eettisiä ongelmia. Ja vaikka sinulla olisikin vakaa usko ja vastaus noihin edellä olleisiin kysymyksiin, niin se ei tarkoita, etteikö ne kysymykset olisi olemassa.)
Kiitän. En koe kyseisiä kysymyksiä ongelmiksi.
Epäilijä, tässä sulle keskustelusta mulle ilmikäyneet lauseet.
1. Kritisoit "pehmeät arvot" termin käyttöä kahdella tasolla: sen käyttöä ylipäätään ja sen "väärää" käyttöä.
Väärästä käytöstä en tiedä, muuten oikein.
2. Väität, ettet tiedä lainkaan, mitä sillä termillä tarkoitetaan.
Okei, huijasin. Oli minulla aavistus, mutta ei tietoa.
3. Väität, ettei kukaan yleensä selvennä mitä tuolla termillä tarkoittaa, ja merkitys jää ainakin sinulle epäselväksi.
Jees. Näin minun kokemukseni mukaan.
4. Väität välillä kuitenkin tietäväsi, mitä muut sillä termillä tarkoittavat.
En väitä tietäväni. Minulla on aavistus, mutta eihän semmoinen mihinkään riitä.
5. Väität, ettei sinun tarvitse sitä termiä määritellä, koska nyt sillä merkityksellä ei olekaan enää väliä.
Ei IMO tässä kontekstissa.
Yhteenvetona väitän seuraavaa: tiedät varsin hyvin mitä "pehmeillä" ja "kovilla" arvoilla tarkoitetaan. Kritisoit lähinnä kahta asiaa: aluksi selkeyden puutetta poliittisessa keskustelussa ja lopuksi itse "pehmeitä arvoja". Itse syyllistyt täysin samaan, siis tahalliseen epäselvyyteen ja jopa valehteluun yrittämällä kikkailla sanoilla. Ja uskon sen johtuvan siitä yksinkertaisesta syystä, että useinmiten henkilöiden, jotka puhuvat "pehmeistä" ja "kovista" arvoista, maailmankuva eroaa niin paljon omastasi, ettet siedä sitä. Ja siihen maailmankuvaamme me kaikki perustamme ne mielipiteemme niistä kaipaamistasi yksityiskohdista ja mikä tärkeämpää, siihen me perustamme toimintamme. Ja jos näiden, siis toiminnan, yksityiskohtien ja maailmankuvan välille syntyy ristiriitoja, ne on helpompaa paikata karikatyyreillä ja ennakkoluuloilla. Ja suoranaisilla valheilla. Mutta muistakaamme, itselleen valehtelemisesta jää AINA kiinni!
Ei jää, jos ei kuuntele itseään.
Mutta ihan tosissaan: En päässyt missään vaiheessa itse "pehmeiden arvojen" todelliseen kritiikkiin, koska kyseinen termi on sellainen, että siihen on hankala tarttua. Selkeyttä poliittiseen keskusteluun kyllä mielestäni tarvittaisiin, sen suhteen olet arvioinut päämääräni ihan oikein.
En pysty sanomaan miten paljon maailmankuvani eroaa "kovista" ja "pehmeistä" arvoista puhuvien kanssa, en ennen kuin tiedän mitä kaikkea nuo pitävät sisällään. En ole tässä keskustelussa myöskään suoraan kritisoinut kumpaakaan maailmankuvaa, vaan lähinnä pehmeiden arvojen (ja nimenomaan vain termin "pehmeät arvot") tarjoamista vastauksena kaikkeen. Mutuksi olen tämän kyllä jo myöntänytkin. Enempään analysointiin ei nyt ole aikaa - olen jo 20 min myöhässä luennolta. *martyyrihymiö**g*
"Ethics, ETHICS!? Don't talk to me about ethics. I own most of it!" - Lunta tupaan
Jees. Kiitos tästä.