kunnallisvaalit

171 posts, 9 pages, 33,314 views

Jukka I

#41 • • Jukka I

bubbelgum:
Voisko joku neuvoa tällasta ensikertalaista, että mistä ne eri puolueiden vaaliohjelmat löytyy?

Puolueiden omilta nettisivuilta. Tuolla linkit niihin kaikkiin.

Vaaliohjelmat on ihan kivoja, mutta aikamoisen bullshit-filtterin läpi ne on ajettava, jos haluaa löytää jotain viitteitä puolueen painotuksista ja todellisista linjoista "kaikkea hyvää kaikille" -lupailujen takaa.
Lyylikki

#42 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Käenpoika:
Mä en henkilökohtasesti usko et elämä muuttuu mitenkään jos jätän äänestämättä... käyn kuiteski... mut ei se muutu. Oikeestaan alkanu kelaamaan sillai ettei jaksa maindailla yhteiskunnan toiminnasta ite muutaku pakolliset ja tekee ite mitä lystää ja elää just niinku haluu...

Ja tähän ajatukseen tulee meidän hyvinvointi Suomemme vielä jossakin kohdassa kompastumaan ja lopulta kaatumaan. Kun ihmisille tarjotaan kaikki tarjottimella ja perustarpeet ovat tyydytetyt, lopahtaa monelta kiinnostus yhteisiä asioita kohtaan, joka on kyllä sääli.

Jos kaikki "tyytväiset" jättäisivät äänestämättä, asioiden hoitaminen ja johtaminen tulisi lopulta keskittymään niiden kontolle, joille siitä on eniten hyötyä. Joka taas tarkoittaa sitä, että jokainen ajaa lopulta vain omaa asiaansa. Joka taas ei mielestäni olisi hyvä homma.

Juu...väsyneen, korkeaotsaisen, hyypiön höpinää.

Menkää hitto soikoon sinne uurnille!

Mulle on turha tulla mistään valittamaan, jos ei ole tapana äänestää.
UnityF

#43 • • UnityF joo just se
vantaalaisena tuun äänestämääm: Kaukonen, Pekka nro.26 *jiihaa*
COBALT

#44 • • COBALT akitaattori
Mikään luonnovaima ei saa mua uurnille tänäkään vuonna, piste!

--
Parhaat bileet tehdään aina korvien välissä...!

bubbelgum

#45 • • Edited bubbelgum ~sylikissa~
Lisätietoja olen hakenut ja lukenut, ja pakko se vaan on itselleen kuin muille myöntää, että suomen kommunistinen puolue on se jonka mielipiteet ja toimintatavoitteet menee lähimmäksi omia mielipiteitä...
Ja nuorena helsinkiläisenä, aijon siis äänestää nuorta helsinkiläistä kommunistisen puolueen jäsentä.

Jussi-Petteri Lappi nro. 601

On se vaan niin että peruspalvelut ja perusturva pitäs saada kuntoon...

--
Hullu ku pullosta tullu.

Samu

#46 • • Samu Bodhisattva

Angelus:
K:lle lähinnä kysymys. Kuinka tarkkoja nuo vaalikoneet ovat?

Vaalikoneethan etsivät ehdokkaan, joka on vastannut samoihin kysymyksiin mahdollisimman samalla tavalla kuin sinä. Kyllä ne mulla ainakin suosikkipuolueet tuo esiin, mutta henkilön valitsen usein muunkin meriitin perusteella.

--
Pitää uskaltaa ottaa se ensimmäinen askel! -V.Gustafsson

siveys

#47 • • siveys lovely
Ymmärrän, että te haluatte äänestää...

Mutta sitä minä en ymmärrä, että joidenkin mielestä kaikkien pitäisi äänestää.

Jos ihminen ei jaksa käydä läpi vaalikoneita ja lueskella tusinoittain edustajien sivuja, jotka on täynnä koreita sanoja ja tyhjiä lupauksia niin ketä sellaisen ihmisen sitten pitäisi äänestää?

Entä jos ihmisellä ei yksinkertaisesti ole mitään käsitystä siitä minkälainen olisi hyvä yhteiskunta? Jos ihminen ei ole perillä edes omista arvoistaan ja niiden yleishyödyllisyydestä? Jos ihminen ei osaa ajatella muuta kuin lyhytkatseisesti omaa napaansa? Mistä tietää, ettei äänestämäsi ehdokas aja sellaisia asioita, joita sinä hieman kasvettuasi et todellakaan haluaisi?

Demokratiassa on se vika, että puolet kansasta on keskivertoa tyhmempää. Ja se keskivertokaan ei ole kovin paljoa kun puhutaan niinkin suurista asioista kun valtion tai kaupungin johtaminen.

Minusta ei ole ollenkaan niin huono idea jos muutama sen tyhmemmän puolikkaan yksilöistä päättää, että he eivät viitsi äänestää.
Verano

#48 • • Verano Merituuli

K:
---
Verano:
viime vaaleissa ääni meni Johanna Sumuvuorelle, mutta hän ei tainnut olla nyt ehdokkaana.

---

On se, nro 932, Helsinki.

vihreiden ehdokkaat stadis

ylen vaalikone

hesarin vaalikone (täältä löytyy myös kaikkien kuntien kaikki ehdokkaat)

kaikki ehdokkaat stadis

Ei riitä et äänestää, kandee tsiigaa vähän, et ketä äänestää. Noista vaalikoneista näkee helposti, mitä ehdokkaat suunnilleen kelaa, mut parempi tietysti ottaa enemmänkin selvää siitä kiinnostavan tuntusesta vaihtoehdosta.

Ja jos vähänkin on aikaa ja kiinnostusta, lukekaa niitä puolueiden kunnallisvaaliohjelmia yms., koska sillä on oikeesti väliä, mitä puoluetta äänestää; vaikka mun paras frendi olis esim. Kokoomuksen listalta ehdolla, en äänestäis sitä.

UURNILLE!

danke. joltain ehdokaslistalta olin katsovinani et se ei ois ollu nyt ehdokkaana. pitänee hankkia vahvemmat piilarit...
juu ja sosiologi kelpaa humanistin kera toki myös =) eihän ne tutkinnot ja tittelit todellakaan pääpointti oo mut ite yliopisto-opiskelijana äänestän sellasta joka tuntee sen maailman ja ajaa opiskelijoiden etuja. ja tärkeimpänä tietysti et sillä on mahollisimman samansuuntasia mielipiteitä mun kanssa ja et se kans saa aikaan jotain konkreettista niin ettei homma jää ihan sanahelinäks.

olen tässä selaillut eri ehdokkaiden ja puolueiden sivuja ja parille laittanut sähköpostiakin.
taitaapa olla ehdokas valittuna, vasemmistoliittolainen.

tuli mulle eilen muuten hieman yllätyksenä et esim yhen 23-vuotiaan kokoomuksen ehdokkaan puheet kirjottaa joku muu ku se ite, ihan taukoja ja painotuksia myöten.
tottakai tollanen on aivan arkipäivää politiikassa ja moni asia on silkkaa teatteria, mut en nyt ois heti uskonu et kunnallisvaalitasolla noin untuvikko.

ja sit tää yks muija joka hymyilee mainoksessa bogomolofin vierellä sloganilla "metrolla" ei kuulemma mee ees lähikiskalle ilman ylppärilahjaks saamaansa mersua.
K

#49 • • K

siveys:

Mutta sitä minä en ymmärrä, että joidenkin mielestä kaikkien pitäisi äänestää.

Äänestämättä jättäminen on vaikutusmahdollisuuksista luopumista. Yhteiskunnallinen päätöksenteko vaikuttaa meihin kaikkiin, joten on tyhmää antaa muiden keskenään päättää, millaista politiikkaa omassa kotikunnassa tehdään.

Jos ihminen ei jaksa käydä läpi vaalikoneita ja lueskella tusinoittain edustajien sivuja, jotka on täynnä koreita sanoja ja tyhjiä lupauksia niin ketä sellaisen ihmisen sitten pitäisi äänestää?

Kaikilla on mielipiteitä joistain asioista, joihin kunnallispolitiikka vaikuttaa. Muistaakseni eilisen Ilta-Sanomissa oli mielipidekirjoitus, jonka kirjoittaja ilmoitti äänestävänsä sitä ehdokasta, joka puolustaa Korkeasaaren paviaaneja. Se on tietysti aika älytön valintakriteeri, kun kaupunginvaltuusto ei niiden apinoiden kohtalosta edes päätä, mutta ainakin ääni menee sellaiselle ehdokkaalle, jonka kanssa äänestäjällä on edes joltain osin yhtenevä arvomaailma.

Entä jos ihmisellä ei yksinkertaisesti ole mitään käsitystä siitä minkälainen olisi hyvä yhteiskunta? Jos ihminen ei ole perillä edes omista arvoistaan ja niiden yleishyödyllisyydestä?

Kannattaisi ottaa asioista selvää. Jengi katsoo nykyään niin paljon telkkaria (ja vielä niin turhanpäiväisiä ohjelmia), että siitä voisi helposti lohkaista vaikka tunnin viikossa siihen, että lukee lehdestä muutakin kuin urheilun ja sarjikset. Jos ei ole perillä edes omasta arvomaailmastaan, on syytä tehdä asialle jotain. Mielummin ennemmin kun myöhemmin.

Jos ihminen ei osaa ajatella muuta kuin lyhytkatseisesti omaa napaansa?

Silti kannattaa äänestää; jos isotuloinen äänestää oikeistoa ja pienituloinen vasemmistoa, tekee tuskin itselleen paljoa hallaa.

Mistä tietää, ettei äänestämäsi ehdokas aja sellaisia asioita, joita sinä hieman kasvettuasi et todellakaan haluaisi?

Eihän sitä voikaan tietää. On kuitenkin parempi ottaa riski, että erehtyy, kuin apatioitua.

Demokratiassa on se vika, että puolet kansasta on keskivertoa tyhmempää. Ja se keskivertokaan ei ole kovin paljoa kun puhutaan niinkin suurista asioista kun valtion tai kaupungin johtaminen.

Niin, mutta edustuksellisessa demokratiassa voi aina äänestää jotakuta itseään fiksumpaa, joten ei ole niin väliksikään, jos ei niin kauheasti kaupungin johtamisesta ymmärrä.

Minusta ei ole ollenkaan niin huono idea jos muutama sen tyhmemmän puolikkaan yksilöistä päättää, että he eivät viitsi äänestää.

En ole ollenkaan varma, että juuri älykkyys on se ominaisuus, joka tekee hyvän äänestäjän. Terve arvomaailma on mun mielestä tärkeämpää. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että äänestäminen ei paljon auta, jos ei mistään mitään ymmärrä. Vaalit on kuitenkin se tapahtuma, joka saa ihmiset kiinnittämään edes jonkin verran huomiota politiikkaan. Mun mielestä on vaan hyvä, että ihmisiä painostetaan äänestämään, koska jos edes osa alkaa miettiä sitä omaa napaa suurempia kokonaisuuksia, on jotain saavutettu.
Lallu

#50 • • Lallu .·:*¨`*:·.·:*¨`*:·.
päätin kyllä etten äänestäisi, mut kai sitä pitää oma ääni antaa isukille..
#51 • • Peppi Guest

Oliwer:
Ja eiks se ole kumminkin ihan tietoinen kannanotto tän päivän politiikasta, jos joku raahautuu uurnille asti
esim kirkkovenettä piirtämään?

No eipä sitä sen kummemmin "kannanottona" noteerata, vaikka millaisen veneen paperille piirtäisi. Korkeintaan vaalivirkailija voi arvioida taiteellista lahjakkuuttasi heittäessään paperin roskakoriin. Toki äänestämättä jättäminen kaikissa muodoissaan (= jäädä kokonaan pois uurnilta tai äänestää tyhjää/kirkkovenettä/Aku Ankkaa tmv.) vaikuttaa äänestysvilkkauteen negatiivisesti ja näin ollen sillä on merkitystä äänestysprosentin kannalta. Äänestysprosenttia seurataan myös päättäjätasolla, koska sen mielletään heijastavan kansalaisten asenteita politiikkaa ja politiikantekijöitä kohtaan.

Omasta mielestäni äänestämisestä tulisi tehdä lakisääteistä, sillä katson sen olevan kansalaisvelvollisuus. Turhan usein varsinkin ns. työväenluokan edustajat jättävät äänestämättä, sillä luulevat sen olevan jokseenkin turhaa ja yhdentekevää. En usko ns. yhteiskuntaluokkien olemassaoloon hyvinvointi-Suomessa, mutta tarkoitan em. kaltaisilla luokilla jaottelua hyvä- ja huonotuloisiin, hyvä- ja huono-osaisiin jne. Päätöksenteossa tulisi kuitenkin ottaa kattavasti huomioon kaikkien yhteiskuntaluokkien edustajien eli koko kansan mielipide.

Kunnallisvaalit ovat erityisen tärkeät siitä syystä, että kyseessä on varsinainen "ruohonjuuritason" politiikka; vaikutusmahdollisuudet omaan ja oman kunnan hyvinvointiin ovat suuremmat kuin vaikkapa EU- tai presidentinvaaleissa.

Itse tulen äänestämään Kokoomuksen ehdokasta, koska olen sen jäsen ja koska Kokoomuksen vaaliohjelman painoalueet (yrittäjyys, koulutus ja tulevaisuus) ovat lähellä sydäntä. Tsekkaa Kokoomuksen kotisivut.

KAIKKI KIPIN KAPIN ÄÄNESTÄMÄÄN! *iihhih*
erik

#52 • • erik

Peppi:
Omasta mielestäni äänestämisestä tulisi tehdä lakisääteistä, sillä katson sen olevan kansalaisvelvollisuus.

Lakisääteistä, huh?
En usko, että kaikilla äänioikeutetuilla on käsitystäkään siitä, minkälaista ehdokasta äänestää.
On parempikin, etteivät tällaiset asioita seuraamattomat henkilöt äänestä 'huvin vuoksi' esim. toni halmetta tai vastaavia idiootteja.
Lisäksi jos äänestäminen olisi pakollista, korostuisi myös suoranaisen propagandan merkitys: tässä kilpailussahan etu olisi luonnollisesti valtaapitävällä osalla, jolla olisi enemmän resursseja kampanjointiin ja valtaa informaation kulkuun. Ja tämä taas johtaisi ennen pitkään suoranaiseen demokratian kuolemiseen.
Demokratiaan kuuluu myös vapaus olla äänestämättä.

Peppi:
Turhan usein varsinkin ns. työväenluokan edustajat jättävät äänestämättä, sillä luulevat sen olevan jokseenkin turhaa ja yhdentekevää. En usko ns. yhteiskuntaluokkien olemassaoloon hyvinvointi-Suomessa, mutta tarkoitan em. kaltaisilla luokilla jaottelua hyvä- ja huonotuloisiin, hyvä- ja huono-osaisiin jne.

Miten voit puhua 'työväenluokasta' ja 'huono-osaisista' ja samaan hengenvetoon todeta olevasi uskomatta yhteiskuntaluokkien olemassaoloon 'hyvinvointivaltiossa'?

Peppi:
Päätöksenteossa tulisi kuitenkin ottaa kattavasti huomioon kaikkien yhteiskuntaluokkien edustajien eli koko kansan mielipide.

Ooh, tulisiko meidän köyhienkin mielipiteet huomoida? :)
Varo, ettei sua syytetä punikiks :D
#53 • • Annika Guest
Meillä jokaisella on OIKEUS äänestää. Jos ei äänestä, niin sitten on turha valittaa. Äänestäminen on ainoa tapa vaikuttaa siihen , että ketkä seuraavat 4 vuotta päättävät sinun kuntasi asioista.
Jos ei ole tuntumaa omaan puolue- tai henkilövalintaan, niin vaalikone on oikeasti helppo ja vaivaton tapa tutustua ehdokkaiden mielipiteisiin.
#54 • • Peppi Guest

erik:
Lakisääteistä, huh?
En usko, että kaikilla äänioikeutetuilla on käsitystäkään siitä, minkälaista ehdokasta äänestää.
On parempikin, etteivät tällaiset asioita seuraamattomat henkilöt äänestä 'huvin vuoksi' esim. toni halmetta tai vastaavia idiootteja.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös "asioita seuraamattomilla idiooteilla" on oikeus (ja velvollisuus) ilmaista mielipiteensä. Kuka määrittelee sen, kenen mielipide on oikeanlainen? Demokraattisessa yhteiskunnassa kaikki ovat samanarvoisia. Jonkun mielestä Toni Halme saattaa oikeasti olla oikea henkilö ajamaan hänen asioitaan.

erik:Lisäksi jos äänestäminen olisi pakollista, korostuisi myös suoranaisen propagandan merkitys: tässä kilpailussahan etu olisi luonnollisesti valtaapitävällä osalla, jolla olisi enemmän resursseja kampanjointiin ja valtaa informaation kulkuun.

Ja nytkö sitten ei mielestäsi ole niin, että suurimmilla ja rikkaimmilla puolueilla olisi enemmän mahdollisuuksia ja varaa kampanjointiin?? Tuskinpa se äänestämisen lakisääteisyys siihen vaikuttaa. *ding*

erik:Miten voit puhua 'työväenluokasta' ja 'huono-osaisista' ja samaan hengenvetoon todeta olevasi uskomatta yhteiskuntaluokkien olemassaoloon 'hyvinvointivaltiossa'?

Mielestäni nyky-Suomessa ei ole enää olemassa työväenluokkaa sanan varsinaisessa (historiallisessa) merkityksessä. Kaikilla on onneksi mahdollisuus olla oman onnensa seppä, esimerkiksi kouluttautumisen kautta. Huono-osaisuus on mielestäni sitä, että ihmisillä on erilaiset lähtökohdat elämään.

Akateemisten vanhempien lapsista tulee suuremmalla todennäköisyydellä akateemisesti koulutettuja kuin vaikkapa köyhän duunariperheen lapsista. Miksi? Koska resurssit (esim. taloudellisesti) ovat ihan eri luokkaa. Poikkeus onneksi tässä tapauksessa vahvistaa säännön ja nykyään monet korkeammin koulutetut ovatkin ihan "tavallisista" perheistä. Huono-osaisiksi katson pienituloisten lisäksi esimerkiksi mielenterveyspotilaat.

Niin jännittävä puheenaihe kuin politiikka onkin, tulee keskustelusta turhan usein hedelmätön juupas-eipäs -väittely. Kirjoitukseni oli tarkoitus kertoa vain mielipiteeni kunnallisvaaleista, eikä aiheuttaa mielipahaa kenellekään.

Nauttikaa elämästä! *vink*

*päättää keskustelun omalta osaltaan*
#55 • • Edited yana Guest

Peppi:

Omasta mielestäni äänestämisestä tulisi tehdä lakisääteistä, sillä katson sen olevan kansalaisvelvollisuus.

taitaa olla äänestämisestä säädetty perustuslaissa jo yhtä sun toista...

jos kerran tahtoisit ilmeisesti sen olevan lakisaateisesti pakollista niin miksei asiaa sitten voi ilmaista niin?

ma en ymmarra miksi ihmiset pitaisi pakottaa vaikuttamaan ymparistoonsa jos on niin pahviaivoja ettei se vaan kiinnosta. antaa niiden olla tuomatta mukaan mitaan satunnaistekijaa ja asiasta kiinnostuneiden hoitaa hommat
siveys

#56 • • siveys lovely

Peppi:
Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös "asioita seuraamattomilla idiooteilla" on oikeus (ja velvollisuus) ilmaista mielipiteensä.

millä tavoin ihminen "ilmaisee mielipiteensä" jos se pakotetaan äänestämään ilman, että sillä on minkäänlaista käsitystä siitä miten oma ääni lopulta vaikuttaa?

Ja nytkö sitten ei mielestäsi ole niin, että suurimmilla ja rikkaimmilla puolueilla olisi enemmän mahdollisuuksia ja varaa kampanjointiin?? Tuskinpa se äänestämisen lakisääteisyys siihen vaikuttaa. *ding*

tällä todennäköisesti haettiin sitä, että propaganda, joka on ainoa tiedonlähde niille ihmisille, joita ei oikeasti kiinnosta itse ottaa asioista selvää, tulee globaalisti merkittävämmäksi tekijäksi sitä mukaan kun "aivottomien" äänestäjien määrä kasvaa. tästä voimme siis päätellä, että jos ihmisiä pakotettaisiin äänestämään niin isompi osuus äänistä menisi sinne missä on eniten rahaa.
henkkat

#57 • • henkkat

Android:
---
*hnè:
*ttu että kiinnostaa..oikeesti

---

Näköjään kuitenkin sen verran että oli pakko tulla heittää jotain älyvapaata kommenttia tähän threadiin.

just tämän takia heitin..oli tylsää ja halus hymytä.. on tosi hauskaa kattella ku porukka rupee pullistelemaan
kirsch

#58 • • kirsch kyny hippi

Peppi:

Itse tulen äänestämään Kokoomuksen ehdokasta, koska olen sen jäsen ja koska Kokoomuksen vaaliohjelman painoalueet (yrittäjyys, koulutus ja tulevaisuus) ovat lähellä sydäntä.

Minkä puolueen vaaliohjelmaan ei kuulu koulutus ja tulevaisuus..?

Kokoomukselta tuli mainos postissa, jossa oli linkki www.punikkila.fi
Maailmankaikkeuden mauttomin mainos!!!!!!*grr*

Tuon jälkeen tiedän varmaksi ainakin sen, etten tule kokoomusta äänestämään jos ne tuolla tavoin yrittää kalastella nuoria mukaan. Todella naurettavaa.
keisha

#59 • • keisha bullet with butterfly wings

kirsch:
Kokoomukselta tuli mainos postissa, jossa oli linkki www.punikkila.fi
Maailmankaikkeuden mauttomin mainos!!!!!!*grr*

Tuon jälkeen tiedän varmaksi ainakin sen, etten tule kokoomusta äänestämään jos ne tuolla tavoin yrittää kalastella nuoria mukaan. Todella naurettavaa.

Mullekin tuli kotiin Kokoomuksen vaalimainos, ihan nimellä postitettuna. Lähetin tälle kyseiselle ehdokkaalle sähköpostin, ja ilmoitin etten ole kiinnostunut saamaan kyseisen puolueen mainontaa. Vastauksena tuli, että minua ei ole missään Kokoomuksen tietokannoissa, vaan he ovat ostaneet Väestörekisterikeskukselta nuorten helsinkiläisten osoitteita, eikä heidän ole mahdollista laittaa minua mihinkään omaan kieltorekisteriinsä. Neuvoivat minua ilmoittamaan itseni suoramarkkinointikieltoon... Onpa huomioonottavaista *justjoo* Kyllä mä otan ihan miellläni vastaan jotain muuta suoramarkkinoinita, mut Kokoomuksen ollessa puolue jota itse viimeisenä äänestäisin, niin koen vaalimainonnan lähettämisen kotiin jokseenkin tungettelevaksi, jos en ole kyseisen puolueelle itse koskaan nimeäni ja osoitettani antanut.

Kai se pitää harkita jos ottaisi sen kiellon kuitenkin.

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

Lost-Soul

#60 • • Lost-Soul los pallos

keisha:
Onpa huomioonottavaista *justjoo* Kyllä mä otan ihan miellläni vastaan jotain muuta suoramarkkinoinita, mut Kokoomuksen ollessa puolue jota itse viimeisenä äänestäisin, niin koen vaalimainonnan lähettämisen kotiin jokseenkin tungettelevaksi, jos en ole kyseisen puolueelle itse koskaan nimeäni ja osoitettani antanut.

Kai se pitää harkita jos ottaisi sen kiellon kuitenkin.

Tuskin olet antanut nimeäsi ja osoitettasi muuallekkaan, mistä mainoksia tulee. (ja unohda saivartelu heti alkuun)
Itselleni on tullut jo vihreiden, sdp:n, keskustan, kokoomuksen ja vasemmistoliiton vaalimainoksia, joten kyllä ne muutkin lähettelee noita ihan reippaasti.
Itseltäni taitaa jäädä äänestäminen väliin, koska onnistuin hävittämään sen pienen lappusen. Kyllähän sitä varmaan pääsisi äänestämään ilman sitäkin, mutta sen sitten näkee silloin. Tosin ekaa kertaa vaalikoneesta tuli yksi henkilö joka oli vastannut kaikkiin kysymyksiin täysin samoin, paitsi painoarvot saattoivat hyvin vähän heitellä (olikohan jopa kahdessa kohdassa painoarvo vähän eri).

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis