Käenpoika:
Mä en henkilökohtasesti usko et elämä muuttuu mitenkään jos jätän äänestämättä... käyn kuiteski... mut ei se muutu. Oikeestaan alkanu kelaamaan sillai ettei jaksa maindailla yhteiskunnan toiminnasta ite muutaku pakolliset ja tekee ite mitä lystää ja elää just niinku haluu...
Miten voi elää osana yhteiskuntaa ja silti ajatella, että yhteiskunnan asiat eivät vaikuta itseen? Ymmärtäisin ehkä jollain tavalla ton pointin, jos sen sanoja asuisi erämajassa keskellä metsää omavaraistaloudessa. Espoolaiselta tuota ajatusta on aika paljon vaikeampi niellä purematta.
Yhteiskunta vaikuttaa valtavan monella tavalla tavallisten kaupunkilaisten elämään. Vaikka et itse olekaan tietoinen näistä kaikista tavoista, ei se tarkoita, etteikö niillä olisi vaikutusta elämääsi. Mun on itse asiassa hyvin vaikea kuvitella mitään aktiviteettia tai elämän osa-aluetta, johon yhteiskunnalla ei olisi tavalla tai toisella vaikutusta.
Toi ajatus siitä, että "tekee mitä lystää ja elää niinkuin haluaa", on aika kummallinen. Olemalla osa yhteiskuntaa joutuu noudattamaan yhteiskunnan sääntöjä. Joskus nämä säännöt voivat hyvinkin voimakkaasti rajoittaa yksilön haluja ja tekemisiä. Jos haluat vaikka tappaa jonkun, tämä yhteiskunta ei varmasti katso sitä hyvällä. Vähän totalitaristisemmissa yhteiskunnissa paljon vähäisempiäkin haluja on säädelty - esimerkiksi Kiinassa voi joutua vankilaan väärän uskonnon harjoittamisesta.
Eikä kyse ole pelkästään rajoituksista, vaan myös mahdollisuuksista. Yhteiskunta tarjoaa paljon sellaisia palveluita, joita olemme tottuneet käyttämään. Monet näistä palveluista ovat muuttuneet jo niin itsestäänselvyyksiksi, että emme edes ajattele niitä palveluina. Mutta eron kyllä huomaa siinä vaiheessa, kun pitää muuttaa sinne erämajaan selviytymään täysin omin voimin.
Mielestäni yhteiskunnasta piittaamattomuus kertoo joko kapeakatseisuudesta tai vakavasta apatiasta. Koska yhteiskunta joka tapauksessa vaikuttaa muhun, mä en halua olla vain passiivinen vastaanottaja, vaan haluan vaikuttaa osaltani yhteiskuntaan takaisin. Äänestäminen on yksi keino vaikuttaa, mutta vain yksi. Muitakin keinoja toki on.