Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 520,435 views

Individual

Posts: 10,942

#161 • • Individual HYPNO!
Jos tällainen kielto tulisi voimaan niin mitenköhän sitä valvottaisiin, varmaankin jossain muutaman neliön kulmakuppilassa hyvinkin helposti, mutta entäpä isoissa ravintoloissa joissa asiakkaita ja neliöitä piisaa.
Individual

Posts: 10,942

#162 • • Individual HYPNO!

climate:
---
Individual:
Jos tällainen kielto tulisi voimaan niin mitenköhän sitä valvottaisiin, varmaankin jossain muutaman neliön kulmakuppilassa hyvinkin helposti, mutta entäpä isoissa ravintoloissa joissa asiakkaita ja neliöitä piisaa.
---


*hih* varmaan yhtä ”tehokkaasti” kuin nopeusrajoituksia liikenteessä tai punasia päin kävelemistä ...



No niinpä...sinäpä sen sanoit.
mushi

Posts: 714

#163 • • mushi laura
norjassa on kuulemma iltaisin ja öisin kadut täynnä tupakoivia ihmisiä ku jengi menee baareista kadulle röökille.
onkohan toikaan niin hyvä juttu sit..

ja kyl tupakoiminen kuuluu juomakulttuuriin. ja se on sitä paitsi hyvää! :)
Individual

Posts: 10,942

#164 • • Individual HYPNO!

mushi:
norjassa on kuulemma iltaisin ja öisin kadut täynnä tupakoivia ihmisiä ku jengi menee baareista kadulle röökille.
onkohan toikaan niin hyvä juttu sit..

ja kyl tupakoiminen kuuluu juomakulttuuriin. ja se on sitä paitsi hyvää! :)



Niin...koska en itse tupakoi ei mua sinänsä haittaa vaikka tupakointi kiellettäisiinkiin
ravintoloissa, mutta jos ajattelee sitä hommaa ihan käytännön tasolla, niin siitä varmaan
koituisi haittaa myös meille ei- tupakoitseville.
Yhtenä esimerkkinä voisi mainita juuri tuon: ”Takki narikasta ja kesken iltaa ravintolan pihalle röökille, takas sisään ja kohta uudelleen”-kuvion.
Jos tämä ei rassaa ovihenkilökunnan hermoja, niin ei mikään. Varsinkin kun pitäis samalla ottaa ne ulkona jonottajatkin sisään. Jos narikat kusee jossain bileissä jo nyt niin mitähän se olis tämän jälkeen.?

[muokattu 30.6.2004 18:29]
mushi

Posts: 714

#165 • • mushi laura

climate:
---



Vois kuvitella että kiellon oltua voimassa jonkin aikaa, alkaa ravintoloihin ilmestymään sisäpihoja, parvekkeita tms ulkotiloja joihin pääsee röökille. Ja eiköhän jonkin ajan kuluttua ala myös käymään niin että ne tupakoitsijat oppivat että jos haluaa käydä röökillä, käyvät sitten yksin (tai röökaavan kaverin kanssa).



hgin keskustassa tollaset muutokset olisivat kyl aika hankalia asemakaavan vuoksi.
S-T

Posts: 1,195

#166 • • S-T Pieni
Irlannissa kun kävin nyt kesäkuun alussa, niin siellä näytti tuo kielto toimivan ihan hyvin. Ei siinä mitään isompaa hässäkkää ollut, kun jengi kävi pihalla välillä polttelemassa. Ja tosiaan moniin paikkoihin on tehty sisäpihoja jne. Kertaakaan en missään ravintolassa tai pubissa nähnyt kenenkään polttavan - paitsi yhdessä paikassa jonkun turistin, joka kyllä muiden kehoituksesta siirtyi ulos pikaisesti. Siihen en osaa ottaa kantaa, kuinka hyvin juuri Suomessa tämä toteutuisi, tämä vain esimerkkinä siitä, että jossain kyllä toimii.

Baareissa käyminen oli kyllä erityisen miellyttävää, kun ei tarvinnut kärsiä savusta *joo*

--
Pieni on kaunista.

kilobitti

Posts: 2,419

#167 • • kilobitti 1-2-3 techno

mushi: ja kyl tupakoiminen kuuluu juomakulttuuriin.



Onko toi olevinaan joku este muutokselle?

S-T: Baareissa käyminen oli kyllä erityisen miellyttävää, kun ei tarvinnut kärsiä savusta *joo*



Kuulostaa mahtavalta*sydän*

[muokattu 30.6.2004 19:08]

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#168 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Vaikka itse olen tupakkamiehiä niin kannatan tupakoinnin kieltämistä...

Kun ajattelee niitä jotka ei polta, niin se on varmaan yhtä helvettiä pyöriä jatkuvasti savussa...

Ps: Dj kopissa sais kuitenkin polttaa *pahis*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Sami de Sousa

Posts: 1,221

#169 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]
Myös minä kannatan tupakoinnin kieltämistä. Olen itse polttanut n. 10 vuotta ja vuosi sitten vähensin tupakoinnin vain ”kaljoitellessa” polttamiseen. Nyt olen ollut kuukauden kokonaan polttamatta. *iloinen* Kyllä huomaa kuinka ikävää se tupakansavu onkaan kun muut käryttää...*sars*

[muokattu 30.6.2004 19:16]
Individual

Posts: 10,942

#170 • • Individual HYPNO!

Steven Hoaks:
Vaikka itse olen tupakkamiehiä niin kannatan tupakoinnin kieltämistä...

Kun ajattelee niitä jotka ei polta, niin se on varmaan yhtä helvettiä pyöriä jatkuvasti savussa...

Ps: Dj kopissa sais kuitenkin polttaa *pahis*



Toi on muutes ihan hyvä pointti, eli ulotetaankohan tämä mahdollinen kielto sitten koskemaan myös bändejä, tiskijukkia ja muita esiintyviä taiteilijoita.

[muokattu 30.6.2004 19:17]
S-T

Posts: 1,195

#171 • • S-T Pieni

Individual:
Toi on muutes ihan hyvä pointti, eli ulotetaankohan tämä mahdollinen kielto sitten koskemaan myös bändejä, tiskijukkia ja muita esiintyviä taiteilijoita.



Irlannissa näin ainakin on. Kaveri oli ollut Dublinissa HIMin keikalla ja kyllä Ville Valo poistui keikan aikana aina välillä röökille (ja kuulemma laukoi päissään muutamia vähemmän mairittelevia kommentteja Irlannin tupakkalaista) *hahjust* Sillä aikaa muu bändi sitten vaan soitteli jotain...

--
Pieni on kaunista.

Individual

Posts: 10,942

#172 • • Individual HYPNO!

S-T:
---
Individual:
Toi on muutes ihan hyvä pointti, eli ulotetaankohan tämä mahdollinen kielto sitten koskemaan myös bändejä, tiskijukkia ja muita esiintyviä taiteilijoita.

---


Irlannissa näin ainakin on. Kaveri oli ollut Dublinissa HIMin keikalla ja kyllä Ville Valo poistui keikan aikana aina välillä röökille (ja kuulemma laukoi päissään muutamia vähemmän mairittelevia kommentteja Irlannin tupakkalaista) *hahjust* Sillä aikaa muu bändi sitten vaan soitteli jotain...



Sen jätkän tupakanpoltolla keikka on varmaan kestänyt 5 h.
Avatar
#173 • • Supermusta Guest
Kyllähän tuota kieltoa voisi valvoa ihan hyvin. Esim. ravintolalta lähtisi luvat mikäli sisällä tupakoitaisiin tarkastajien osuessa paikalle. Veikkaan, että tupakoivat heitettäisiin ovihenkilökunnan toimesta äkkiä pihalle jos tuollaista olisi. Varmaan vuodessa parissa tupakointi muuttuisi todella paheksuttavaksi toiminnaksi. En myöskään usko että ravintoloita menisi pahemmin nurin tms. Kyllä ihmiset siellä edelleen kävisivät entiseen malliin. Ja moni lopettaisi tupakoinnin.

Aika selvää, että kielto tulee Suomeenkin ennemmin tai myöhemmin.
Jone

Posts: 8,258

#174 • • Jone Archibald Haddock

Supermusta:
Varmaan vuodessa parissa tupakointi muuttuisi todella paheksuttavaksi toiminnaksi.



No sepä oliskin hienoa. Tehdään suvaitsemattomuudesta yhdessä hyve! Tupakoitsijat (joihin siis itse edelleen lukeudun) saavat muutenkin kuulla tavastaan ihan kotitarpeiksi kimitystä milloin keneltäkin milloin missäkin muodossa ja voin vakuuttaa ettei se ainakaan rohkaise lopettamaan, vaan lähinnä lisää vitutusta.
Individual

Posts: 10,942

#175 • • Individual HYPNO!
Tää on kyllä kaksipiippuinen juttu. Toisaalta pitääkö tupakoimattomien ihmisten altistua
tupakansavulle ravintoloissa, asia johon he eivät pysty vaikuttamaan, vai tulisiko ihmisille sallia oikeus käyttää yhtä laillista nautintoainetta ( tupakka ) toisen kanssa ( viina ).
Jos tätä mahdollista kieltoa perustellaan sillä että passiivinen tupakointi on luultua vaarallisempaa, niin tuskin nikotiini on niitä vaarallisimpia myrkkyjä joille ihminen
altistuu. Sanalla ”vaarallisimpia” tarkoitan sitä, että siis toki se on vaarallista, mutta se aika jolloin sille ollaan altistuneita ei kuitenkaan
ole niin suuri kuin se aika jolloin ollaan altistuneita muille myrkyille. Pakokaasut yms. ilmansaasteet.
Ja eikö ravintolahenkilökunnan työtiloissa vallitsekin jo tällä hetkellä tupakointikielto, jolloin
luulisi heidänkin altistumisensa tupakansavulle vähentyneen.
Tätä asiaa voisi kyllä tarkastella siltä kantilta, että mitä tämä kielto yhden ihmisen kohdalla merkitsee. Tuleeko hänen elämästään monin verroin terveellisempää jos hän kerran kaksi kuussa ravintolassa käydessään ei enää altistukkaan tupakansavulle. Siis varmasti tulee, mutta onko se hyöty sitä luokkaa että tällaiseen massiiviseen kieltoon on aihetta.
Ihme ettei tupakkaa itsessään ole kielletty, vaikka kuitenkin kohta lähes kaikkialla sen polttaminen on kielletty.
Tässä on havaiittavissa hieman samaa kuin siinä, että viinaa ja nyt oikein helvetin halpaa viinaa saa ostaa alkosta, mutta sen nauttiminen on kiellettyä ulkona, koska se lisää järjestyshäiriöitä. Siis eiköhän se viina itsessään aiheuta niitä, ei se missä sitä nauttii.
Jotkut päättäjistämme ovat ehdottaneet, että ravintoloiden aukioloaikaa lyhennetään, koska heidän mielestään sillä alkoholin kulutus ja haitat vähenee.
Eli hieman samaa logiikkaa olen havaitsevinani tässä tupakointikiellossa.
Ehkä pikemminkin ravintoloiden tulisi vielä enemmän panostaa ilmanvaihtoon ja savuttomien tilojen suunnitteluun, etteivät ne aina ole joko täyteen ihmisiä ammuttu baaritiski tai pari nurkkapöytää.
Mutta mitä tahansa muutoksia ravintolat joutuvatkin tekemään, yksi on varmaa. Me asiakkaat maksamme ne juomien ja sisäänpääsymaksujen hinnoissa.
Jos olin aiemmin sitä mieltä, että mun puolesta voisi tupakoinnin kieltää ravintoloissa,
niin nyt alan olemaan kyllä sitä mieltä, että tämä on vain yksi holhouksen ja kieltolain muoto, jolla ei varmastikaan ole mitään mullistavia vaikutuksia.

Edit: Ja onhan se myös pientä jeesustelua valittaa tupakansavun itselle aiheuttamista terveyshaitoista kun samalla aikaa on itse illan aikana kumottu 15 tuoppia ja saman verran paukkuja päälle. Itse pidän sitä suurempana terveyshaittana, etenkin kun ravintoloissa on kuitenkin ne savuttomat tilat.
Jos ravintolan resursseistaan pitää vielä luovuttaa sen valvomiseen poltetaanko jossain sen tiloissa tupakkaa, niin kyllä mieluummin nekin resurssit näkisin pistettävän siihen että ravintolassa yleensä on turvallista.

Edit 2: Jos jotain täytyy tupakan suhteen valvoa, niin mieluummin valvoisi sitä, ettei tanssilattialle pääsisi röökin kanssa. Se kaikkein eniten vituttaa kun ihmiset heiluvat rööki kädessä siellä missä ihmiset tanssii. Tämä ei tosiaankaan päde kaikkiin, useammat osaavat sen röökin polttaa, mutta joillakin se tuntuu unohtuvan, että : ”Hitto, mulla on palava rööki kädessä. Se voi ihan oikeesti sattua jos se osuu jotain käteen tai turmella sen ihmisen kalliin vaatteen.” Vahinkojahan aina sattuu kyllä...

[muokattu 30.6.2004 23:36]
innae

Posts: 1,377

#176 • • innae PaskaJätkä

climate:
---
S-T:
Baareissa käyminen oli kyllä erityisen miellyttävää, kun ei tarvinnut kärsiä savusta *joo*
---


Olen samaa mieltä, kyllä on ollut baareissa / ravintoloissa / bileissä kivempi käydä tuon takia




Ja kyllä niitä savuttomiakin kuppiloita on. Ja yl. baarissa on se savuton alue (toisissa se on parempi ja toisissa huonompi) sielläkin voi ihan hyvin istuskella ja juopotella (ja aika usein savuton puoli on aikasta tyhjä). Vaikken itse enään polta niin kyllä sitä tulee mentyä sinne savulliselle puolelle.

Ja siihen että kukakohan niitä tupakoitsioita ravintoloista poistaisi? Poket (yrittävät) hoitaa narikkaa ja pitää huolta asiakaskunnasta, baarimestarit kaataa viinaa, plokkarit plokkaa. Vai pitäisikö jonkun pienen plokkarityötn mennä heittään n.2m korstoa ulos kun se polttaa röökiä?, tai jotain (ei henk.koht. kenellekkääbn) elämäänsä kyllästynyttä n.50 naista poistaan. Ainakin tuo jälkimmäinen lyö (nimim. kokemusta on).

--
PaskaJätkä

keisha

Posts: 1,394

#177 • • keisha bullet with butterfly wings

Jone:
No sepä oliskin hienoa. Tehdään suvaitsemattomuudesta yhdessä hyve! Tupakoitsijat (joihin siis itse edelleen lukeudun) saavat muutenkin kuulla tavastaan ihan kotitarpeiksi kimitystä milloin keneltäkin milloin missäkin muodossa ja voin vakuuttaa ettei se ainakaan rohkaise lopettamaan, vaan lähinnä lisää vitutusta.

Joo, tupakoinnon vastustaminen taitaa olla nyt muodikasta fasismia :( Kielletään seuraavaksi humaltuminen baarissa.

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

kilobitti

Posts: 2,419

#178 • • kilobitti 1-2-3 techno

Individual:Edit: Ja onhan se myös pientä jeesustelua valittaa tupakansavun itselle aiheuttamista terveyshaitoista kun samalla aikaa on itse illan aikana kumottu 15 tuoppia ja saman verran paukkuja päälle.



Entä jos olen tämän illan aikana juonut 3 tuoppia koska halusin, ja passiivista tupakkaa n. 3 h tahtomattani?

Innae:Ja yl. baarissa on se savuton alue (toisissa se on parempi ja toisissa huonompi) sielläkin voi ihan hyvin istuskella ja juopotella



Olin juuri manskun Iquanan alakerrassa, jossa on reilut kymmenen pöytää, joista suurin osa on hämyisiä ja tunnelmallisia. Savuttomat pöydät ovat juuri baaritiskin edessä, kirkkaiden spottien alla. Vaikka olimme savuttomia, siirryimme tietenkin niihin tunnelmallisiin pöytiin - siitä tunnelmastahan baarissa maksetaan, muuten olisimme voineet yhtä hyvin vetää pussikaljaa vesisateessa.

Ja ei, se tunnelma ei tullut siitä savusta.

[muokattu 1.7.2004 02:27]

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

Avatar
#179 • • ALIEN Guest
tupakoitsijat ulos pakkaseen ja vesisateeseen - kiitos!
Eihän meillä töissäkään sisällä polteta!!!

[muokattu 1.7.2004 08:13]
Avatar
#180 • • polve Guest
Rusheissa (Future Is Now) sisällä tupakointi häiritsi hieman, etenkin
sisääntultaessa kun oli muutenkin ahdasta. Itse pyrin polttamaan
ulkotiloissa mikäli siihen on mahdollisuus, jos ei ole niin pyrin polttamaan
mahdollisimman vähän sisätiloissa.
En ole koskaan tottunut polttamaan sisätiloissa.
Hieman kaksipiippuinen asia tuo tupakoinnin kieltäminen rafloissa,
itseäni se ei haittaisi vaikka pitäisi käydä ulkona tupakalla. Samalla
saisi raitista ilmaakin. TIedä sitten muista.

[muokattu 1.7.2004 10:32]