Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 521,429 views

sapeli

Posts: 11,768

#621 • • sapeli jokukukamikä?

innae:Tulee siitä hajuhaittoja, mutta moniko teistä totaalikieltoa kannattavista käy niin usein baarissa että siitä tulisi mittavat terveydelliset vahingot?



Ikävä kyllä nuo tulevat ilmi yleensä vasta monen vuoden päästä, tietääkseni... *uuh*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

lohikarme

Posts: 1,730

#622 • • Edited lohikarme RitariVittupää

innae:


Ja jos tulee totaalikielto ja minulta loppuu työt, niin oletko sinä Sparky valmiina palkkaamaan minut? Minä en millään pikkupalkalla mihinkään toimistoon lähde istumaan 8-16.




Mistäs sä semmosen oletuksen oot saanu et toimistossa huonosti tienaa? Toki tietenkin jos olet kouluttamaton kyseiselle alalle niin voi hieman olla heikkoa *lmao* Mutta ainahan voi uudelleen kouluttautua? *ding* Pitkään oon tässä seurannu näitä sun asiantuntevia kommentteja paarin toiminnasta ja kärkeviä mielipiteitä tästä tupakointijutusta. Mun täytyykin kysyä, että miten kokin koulutuksen saaneella, ja muutaman vuoden töissä olelleella neidillä riittää pätemistä ravintolan/baarin pyörittämisestä kuin 20 vuotta työssä olleella ikään? Pikkasen suosittelisin sellasta nöyryyttä tohon hommaan...sä olet kuitenkin palvelualalla ja jos ei asiakkaiden toveet yms miellytä niin suosittelen sinne toimistopöydän taakse istumista *vink*

--
Qualis artifex pereo

Ton3

Posts: 34

#623 • • Ton3

Caro²:
Täyskielto päälle (pienin muutoksin). Vituttaa niin urakalla kun haisee kekkereiden jälkeen paskalle. Parahimmassa tapauksessa aivokääpiöt tulee puhaltelemaan savuja naamalle, vielä senkin jälkeen kun on ilmoittanut että voitko olla puhaltelematta tännepäin.

Hirvee löyhkä, hyi helvetti!

Vastaavasti tupakoinnin voisi sallita ravintoloissa joissa on erillinen suljettu huone jossa voi tupakoida. Näin loppuravintola säilyisi kohtuullisen hajuttomana. Ulkoterassilla tupakointi sitten voisi hyvinkin olla sallittua. Siellä ei ole hajuongelmia, tai tule hengitettyä tupakansavuja.



Olen samaa mieltä caron kanssa.. erillinen suljettu huone olisi ihan hyvä, jossa jokainen himoissaan voi mennä sauhuttelemaan.. ja noi aivokääpiöt ärrr, tuntuu et ne yrittää olla niin kovia kun saa puhaltaa savut naamalle... etenkin ne minun ikäiset, eli vasta täysikäiseksi päässeet..
jUSSi

Posts: 1,377

#624 • • jUSSi äkäinen vanhus

innae:
Kyllä jokainen joka tällä alalla työskentelee tietää haitat. Ei kenellekkään tule uutuutena se, että työskentelee savussa.



Onko kiva työskennellä karsinogeenisessä ympäristössä? Kuinka moni teistä haluaa työskennellä savun keskellä?

innae:Entä työntekijät jotka polttavat? Annetaan kenkää?



Kuinka moni polttaa kaataessa drinkkiä? Eikö tupakkatauot ole kaikkia tupakoivia työntekijöitä varten?

innae:Edelleenkin olisi parempi, että ravintolan omistaja saisi päättää tekeekö kuppilastaan savuttoman vai ei. Niinkuin nytkin.



Tässä tapauksessa ehdottomalla kiellolla saatavat hyödyt ovat suuremmat kuin ravintoloitsijan päätösvalta sallia tupakointi anniskelutiloissaan, sillä kyseessä on kulttuurillinen muutos. Yhteiskunta viestittää negatiivista suhtautumistaan tupakointiin ja toimii sen mukaan. Tupakointia ei siis edelleenkään kielletä, mutta sen passiiviset vaikutukset tupakoimattomien terveyteen halutaan minimoida.

innae:
Omaa työtä haittaisi aika ikävästi jos ei asiakkaita käy (ja monen muunkin). Lisää työttömiä elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä.



MIten niin työt loppuvat? Kuinka monessa maassa, missä tupakointikielto on tullut voimaan, on ollut suuria menetyksiä ravintola-alalla? Jos sinulla on vastakkaista tutkimusaineistoa, niin näkisin ne mielelläni. Nyt puheesi kuulostavat siltä, että olet uskonut oman pomosi koohotukset ihan ilman mitään filtteriä.

Ihmiset eivät tietääkseni käy ravintoloissa tupakoimassa, vaikka se olennaisena osana liittyy monen juomisrituaaleihin. Ravintola tarjoaa puitteet sosiaaliselle kanssakäymiselle (herutukselle) sekä monelle muulle asialle, joita voi kotona olla vaikea tuottaa.

innae:
Kuitenkaan missään ei ole kielletty röökaamasta lailla (siis Suomessa). Tulee siitä hajuhaittoja, mutta moniko teistä totaalikieltoa kannattavista käy niin usein baarissa että siitä tulisi mittavat terveydelliset vahingot?



Ja pienillä terveyshaitoilla ei ole mitään väliä? Miksi vahinkojen on oltava mittavat ennen kuin mitään voidaan tehdä? Minulla ei ole todettu allergioita, mutta jokaisen savuisessa tilassa vietetyn illan jälkeen minulla on nenä aivan kuiva, tukkoinen ja kutiseva.

innae:Ja jos tulee totaalikielto ja minulta loppuu työt, niin oletko sinä Sparky valmiina palkkaamaan minut? Minä en millään pikkupalkalla mihinkään toimistoon lähde istumaan 8-16.



Sinulta ei lopu työt. Suomalainen dokaa aina.

innae:Kielletään sitten viinakin, katsokaan kyllä se kansanterveys siitä nousee. Samoin kaikki epäterveelliset ruuat ja kaikki muu. Kyllä sitten on kaikilla kivaa, kun syömme porkkanaa ympyrässä lattialla istuen (muttei kylmällä ettei tule mitään virtsatieinfektiota)...



Tällaista paskaa retoriikkaa on ihan turha viljellä. Yksilön juomalla viinalla ei ole passiivisia terveysvaikutuksia esimerkiksi samassa huoneessa läsnäoleviin.
sapeli

Posts: 11,768

#625 • • sapeli jokukukamikä?
Löytyi hauska quote asiaan liittyen:

Having a smoking section in a restaurant is like having a peeing section in a swimming pool.

*hih*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

innae

Posts: 1,377

#626 • • innae PaskaJätkä

lohikarme:
---
innae:


Ja jos tulee totaalikielto ja minulta loppuu työt, niin oletko sinä Sparky valmiina palkkaamaan minut? Minä en millään pikkupalkalla mihinkään toimistoon lähde istumaan 8-16.


---



Mistäs sä semmosen oletuksen oot saanu et toimistossa huonosti tienaa? Toki tietenkin jos olet kouluttamaton kyseiselle alalle niin voi hieman olla heikkoa *lmao* Mutta ainahan voi uudelleen kouluttautua? *ding* Pitkään oon tässä seurannu näitä sun asiantuntevia kommentteja paarin toiminnasta ja kärkeviä mielipiteitä tästä tupakointijutusta. Mun täytyykin kysyä, että miten kokin koulutuksen saaneella, ja muutaman vuoden töissä olelleella neidillä riittää pätemistä ravintolan/baarin pyörittämisestä kuin 20 vuotta työssä olleella ikään? Pikkasen suosittelisin sellasta nöyryyttä tohon hommaan...sä olet kuitenkin palvelualalla ja jos ei asiakkaiden toveet yms miellytä niin suosittelen sinne toimistopöydän taakse istumista *vink*




Ja pikkaisen suosittelisin sinulle asiaan perehtymistä. Ja vaikken olekkaan ollut kuin pari vuotta työelämässä, tiedän ehkä kuitenkin enemmän tästä asiasta ja ravintolan toiminnoista, kuin sinä pera.
Olen keskustellut tästä asiasta työkavereiden ja muiden ravintola-alan työntekiöiden kanssa eikä kukaan ole puoltanut tätä ehdotusta. Eivät nekään, jotka eivät polta.
Sanoisin, että hyvin moni jättäisi baariin tulematta jos siellä ei saisi polttaa. Ja kuinka moni savuton ihminen alkaisi käymään joka ilta jossain kuppilassa? Ei se riitä että käy kerran viikossa juomassa, vaan siihen tarvitaan ahkeraa viinankulutusta.
Ja mitenköhän koko keskustelu kiinnostaa sinua, kun olet hehkutellut, kun et enään normaalibaareissa käy? Vai alkaisistko illatpitkä istumaan siiderilasisi ääressä jossain kuppilassa?

jUSSi
Kuinka moni polttaa kaataessa drinkkiä? Eikö tupakkatauot ole kaikkia tupakoivia työntekijöitä varten?



On myös paikkoja, joissa et yksin kertaisesti ehdi pitämään erillistä röökitaukoa, joten työntekijät polttavat samaan aikaan kun myyvät. Ja joissain paikoissa se "kuuluu imagoon".

jUSSI
Sinulta ei lopu työt. Suomalainen dokaa aina.


Ja ne polttavat suomalaiset (joita kuitenkin enemmän käy niissä ravintoloissa) jäävät himaan koska siellä saa polttaa ja viina on halvempaa. Tai he vetävät vielä hirveämmät pohjat ja tulevat rähisemään ja riehumaan. Ja jos on isompi paikka, jossa poket eivät jostain syystä ehdi kiertään, ja he vetävät röökiä ja paikka saa hirmuiset sakot, koska kukaan ei ole tullut kertomaan että jossain poltetaan (nimittäin eipä kukaan pahemmin tule sanomaan, jos joku polttaa savuttomalla puolella tai vetää omia viinoja).

jUSSi
MIten niin työt loppuvat? Kuinka monessa maassa, missä tupakointikielto on tullut voimaan, on ollut suuria menetyksiä ravintola-alalla? Jos sinulla on vastakkaista tutkimusaineistoa, niin näkisin ne mielelläni. Nyt puheesi kuulostavat siltä, että olet uskonut oman pomosi koohotukset ihan ilman mitään filtteriä.



En usko pomoni koohotuksiin pahemmin, koska hän ei ole ollut "oikeassa työelämässä" aikoihin. Uskon mielummin niihin työntekiöihin, jotka ovat tällä alalla olleet kauan.

jUSSi
Ihmiset eivät tietääkseni käy ravintoloissa tupakoimassa, vaikka se olennaisena osana liittyy monen juomisrituaaleihin. Ravintola tarjoaa puitteet sosiaaliselle kanssakäymiselle (herutukselle) sekä monelle muulle asialle, joita voi kotona olla vaikea tuottaa.



Voitko jotenkin todistaa, ettei kyseinen kielto lisäisi enemmän kotikemuja? Kyllä niissä kotikemuissakin voi herutella ihan hyvin. Ja siellä ei ole mitään pokeja, jotka tulevat liian humalaisia poistamaan ja viinaa saa ilman mitään perusteluita sille, ettet ole liian humalassa. Ja parempi musiikki siellä, soi kuitenkin kun itse saat siihen musiikkiin vaikuttaa.


Edelleen, ihan hyvin kielto voisi toimia, mutta itse en siihen usko enkä kannata.Yksi entinen pomo (joka ei itse polta) ilmaisi asian niin, ettei hän halua asiaan muutosta. Hänen ravintolassaan puolet salista on savutonta ja puolet savullista. Se riittää kuulemma ihan hyvin. Ja jos se savu haittaa jossain paikassa, niin älkää sinne menkö. Etsikää sellainen paikka joka kenties on kokonaan savuton ja käykää siellä usein. Jos joku ravintoloisia ei halua tehdö paikastaan savutonta, niin eikai sinne mikään pakko ole silloin mennä?

Itse haluaisin kanssa tietää, että kuinka hyvin se tupakointi kielto on oikeasti pitänyt Irlannissa, Norjassa, Italiassa ja New Yorkissa. Ei mitään iltapäivälehtien tietoa, vaan todisteita.
Ja pahiten/eniten röökiä "väärillä" paikoilla polttavat n.3kymppiset irmat ja jormat, jotka ovat pikkupomoja. Katsokaas, kun he ovat asiakkaita niin he saavat tehdä mitä tahansa (polttaa röökiä valitsemasaan paikassa, huoritella työntekiät, vetää omia juomiaan).

Ainoa savuke, jonka savu ottaa omiin hengityselimiini kiinalaisten polttamat ihmeröökit. Haisevat palaneelle muoville/hiuksille/paskalle. Siltikään, en voi mennä heitä komentamaan ettete saa tuota polttaa jos he polttavat sallitulla paikalla.
Ja eivät firmat halua palkata lisätyöntekiöitä valvomaan tupakointia, koska se kaikki on voitosta pois. Vaikka se rööki on vain palvelutuote ravintoloissa, siitäkin tulee kiva lisämyynti.
Ymmärrän ihmisiä, jotka eivät tahdo olla sankassa savussa, mutta heillä on maksavina asiakkainen valta päättää ovatko he kyseisessä paikassa asiakkaina vai ei.
Edelleenkin rakastan työtäni, ja pidän kumpaakin asiakasta yhtä arvokkaana (vaikkei tästä ulosannistani heti sitä uskoisikaan), mutta ärsyttää ihmiset jotka eivät ole päivääkään tätä alaa tehneet ja ovat tietävinään miten kuuluisi käyttäytyä ja palvella.

--
PaskaJätkä

jUSSi

Posts: 1,377

#627 • • jUSSi äkäinen vanhus

climate:
---
innae:
paikka saa hirmuiset sakot
---
Tää on muuten aika omituinen juttu, minkä takia ravintolaa sakotetaan siitä että joku tekee jotain mitä ei saa tehdä tietyssä paikassa? Eihän uimahalliakaan sakoteta jos joku kusee altaaseen, tai eihän tavaratalo saa sakkoja jos joku puukottaa toisia asiakkaita siellä? Minkä takia baarin tai ravintolan pitäisi jotenkin erityisesti holhota asiakkaitaan? Osaako joku kertoa miksi ravintolaa sakotetaan jos sen asiakas tekee jotain kiellettyä?



Jos laki velvoittaa ravintoloitsijan huolehtimaan savuttomuudesta on kyseessä rikois, josta on seuraamuksia. Yhteiskunta voi asettaa ehtoja toiminnalle. Eihän alaikäisellekkään saa anniskella ja sen valvonta on myös ravintoloitsijalla.
jUSSi

Posts: 1,377

#628 • • jUSSi äkäinen vanhus

innae:
On myös paikkoja, joissa et yksin kertaisesti ehdi pitämään erillistä röökitaukoa, joten työntekijät polttavat samaan aikaan kun myyvät. Ja joissain paikoissa se "kuuluu imagoon".



Eli työpaikka vaatii vahingoittamaan itseään myynninedistämistarkoituksessa?

innae:Ja ne polttavat suomalaiset (joita kuitenkin enemmän käy niissä ravintoloissa) jäävät himaan koska siellä saa polttaa ja viina on halvempaa. Tai he vetävät vielä hirveämmät pohjat ja tulevat rähisemään ja riehumaan. Ja jos on isompi paikka, jossa poket eivät jostain syystä ehdi kiertään, ja he vetävät röökiä ja paikka saa hirmuiset sakot, koska kukaan ei ole tullut kertomaan että jossain poltetaan (nimittäin eipä kukaan pahemmin tule sanomaan, jos joku polttaa savuttomalla puolella tai vetää omia viinoja).

Voitko jotenkin todistaa, ettei kyseinen kielto lisäisi enemmän kotikemuja? Kyllä niissä kotikemuissakin voi herutella ihan hyvin. Ja siellä ei ole mitään pokeja, jotka tulevat liian humalaisia poistamaan ja viinaa saa ilman mitään perusteluita sille, ettet ole liian humalassa. Ja parempi musiikki siellä, soi kuitenkin kun itse saat siihen musiikkiin vaikuttaa.



Ravintolassa tapaat tuntemattomia ja tuttuja, ravintolassa on isompi PA, ravintolassa ei ole naapureita, ravintolassa on isompi valikoima viinaksi, ravintolaan mahtuu enemmän ihmisiä, ravintolassa on ohjelmaa.

Jos kotipileissä on niin paljon mukavampaa juhlia, miksi ihmiset eivät jo nyt jää niihin? Siksikö, että ravintoloissa saa tupakoida? Miksi tilanne muuttuisi vaikka tupakointi kiellettäisiin? Vaikka tupakointi on voimakas tapa, niin on myös ravintoloissa käynti.

Minä luulen, että alkoholiveron alennus teki isomman loven ravintoloiden tuloihin, sillä viinan halventuessa kotidokaaminen lisääntyy, koska hintaerot ravintolan ja kaupan välillä ovat huimat. Tupakointikiellon vaikutus olisi varmaan minimaalinen tähän verrattuna.

innae:Edelleen, ihan hyvin kielto voisi toimia, mutta itse en siihen usko enkä kannata.



Se on valinta, tosin tällaisesta mielipiteestä muodostaa helposti kuvan ihmisestä, joka rahan ansaitsemisen takia on valmis uhraamaan palasia tervedyestä.

innae:Ja jos se savu haittaa jossain paikassa, niin älkää sinne menkö. Etsikää sellainen paikka joka kenties on kokonaan savuton ja käykää siellä usein. Jos joku ravintoloisia ei halua tehdö paikastaan savutonta, niin eikai sinne mikään pakko ole silloin mennä?



Minulla on kaksi vaihtoehtoa, nauttia laadukkaasta ohjelmasta ja kärsiä savusta tai olla menemättä. Rosegardenissa saa tupakoida.

innae:Itse haluaisin kanssa tietää, että kuinka hyvin se tupakointi kielto on oikeasti pitänyt Irlannissa, Norjassa, Italiassa ja New Yorkissa. Ei mitään iltapäivälehtien tietoa, vaan todisteita.



Ei ole aikaa googlettaa noin tarkasti nyt. Muistan nähneeni taloudellisia tutkimuksia aiheesta.

innae:Ja pahiten/eniten röökiä "väärillä" paikoilla polttavat n.3kymppiset irmat ja jormat, jotka ovat pikkupomoja. Katsokaas, kun he ovat asiakkaita niin he saavat tehdä mitä tahansa (polttaa röökiä valitsemasaan paikassa, huoritella työntekiät, vetää omia juomiaan).



Asiakas ei ole aina oikeassa, varmasti sinä sen tiedät :) ravintoloitsijallakin on oikeus valita asiakkaansa.

innae:Ymmärrän ihmisiä, jotka eivät tahdo olla sankassa savussa, mutta heillä on maksavina asiakkainen valta päättää ovatko he kyseisessä paikassa asiakkaina vai ei.



Valinnan mahdollisuus on, mutta tarjonnan puutteen vuoksi valinnat supistuvat käytännössä ravintolaan menemiseen tai kotiin jäämiseen.
jUSSi

Posts: 1,377

#629 • • jUSSi äkäinen vanhus

climate:
---
jUSSi:
Jos laki velvoittaa ravintoloitsijan huolehtimaan savuttomuudesta on kyseessä rikois, josta on seuraamuksia. Yhteiskunta voi asettaa ehtoja toiminnalle. Eihän alaikäisellekkään saa anniskella ja sen valvonta on myös ravintoloitsijalla.
---
Joo, totta, niinhän se menee. Mutta toisaalta se ei ole kylläkään kovin fiksu laki, että ravintoloitsijan pitäisi huolehtia tupakoinnin valvonnasta. Samaan hengenvetoon lain säätäjät voisivat todeta että ravintoloitsija syyllistyy rikokseen jos alaikäinen juo omasta pullostaan anniskeluravintolassa (vaikka siis juomaa ei olisikaan alaikäiselle anniskeltu).




Anniskeluluville on olemassa tietyt perusteet ja vaatimukset, jos niitä ei noudata seurauksena on sakkoja tms. Uskoisin, että meitä viisaammat ovat lait laatineet ;)
Maahinen

Posts: 37

#630 • • Maahinen
Tupakka on myrkkyä, mun mielestä sen vois kieltää kokonaan. Edesauttais mun ja muidenkin lopettajien suunnitelmia.

Tupakka on turhin kaikista!

--
Tutkimattomat ovat psyykeen tiet

ee102

Posts: 775

#631 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi
Olisi hyvä, jos tupakointi kiellettäisiin tai ainakin sille varattaisiin oma alueensa, jonka tupakan savusta tupakoimaton ei joutuisi kärsimään. Itse en ole koskaan tupakoinut. Tupakansavu ottaa henkeen mm. koska minulla on astma. Olen kerran saanut ilmeisesti tupakansavun takia astmakohtauksenkin. *hmph*

Onhan tupakointi jokaisen oma valinta, muttei terve tapa jonka tulisi yhteistilassa sallia. Itselleni bileissä käyminenkin on varsin usein vielä urheilun puolella - tulee tanssittua paljon. Tuntuu vaan ikävältä, kun ilma on bilepaikoissa niin huonoa ja savuista. Sitten on monen tunnin tanssimisen jälkeen muuten hyvä olo, mutta röörit (=hengitystiet) tukossa ja päätä särkee. Olisi kyllä hienoa, jos tupakansavu saataisiin pois varsinkin bileistä, tosin ajatuksen toteuttaminen voi olla vaikeaa, kun polttaminen on NIIN yleistä. *poks*
Grizzley

Posts: 2,893

#633 • • Grizzley HUGC/Avantgardistinen Utopistiminarkisti

jUSSi:
---
innae:
On myös paikkoja, joissa et yksin kertaisesti ehdi pitämään erillistä röökitaukoa, joten työntekijät polttavat samaan aikaan kun myyvät. Ja joissain paikoissa se "kuuluu imagoon".
---
Eli työpaikka vaatii vahingoittamaan itseään myynninedistämistarkoituksessa?


*lmao*


innae:Ja ne polttavat suomalaiset (joita kuitenkin enemmän käy niissä ravintoloissa) jäävät himaan koska siellä saa polttaa ja viina on halvempaa.


Se kansanosa, jolle baareissa käymisen peruste on viinan hinta ja röökaaminen, saa mun puolesta jäädäkin himaan. Good riddance.


innae:Itse haluaisin kanssa tietää, että kuinka hyvin se tupakointi kielto on oikeasti pitänyt Irlannissa, Norjassa, Italiassa ja New Yorkissa. Ei mitään iltapäivälehtien tietoa, vaan todisteita.


Itsekään en tähän hätään jaksa googletella, mutta juuri luin jutun jossa todettiin että Norjassa oli ravintoita kaatunut vähemmän kuin edellisenä vuotena eli ainakaan siellä ei ollut toteutunut se suhteellisen huvittava skenaario jota täällä on maalailtu, että kaikki jää himaan möllöttämään ja partsille röökaamaan ja baarit kaatuu ja kaikista tulee työttömiä ja maailmasta kaikinpuolin kahlittu ja paha paikka ja gaaaaaa!!! Irlannista en ole samanlaista statistiikkaa lukenut, mutta siellä baareissa käyminen ei ollut vähentynyt ja ihmiset olivat ottaneet asenteillaan koko kiellon hyvin vastaan. Italiassa tilanne on sen verran uusi ettei taida vielä olla johtopäätösten aika.

--
Signature summarily executed for treason

Lyylikki

Posts: 2,975

#634 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

innae:
Itse haluaisin kanssa tietää, että kuinka hyvin se tupakointi kielto on oikeasti pitänyt Irlannissa, Norjassa, Italiassa ja New Yorkissa.



Irlannista sellainen tieto, että pubien ulkopuolella tapahtuneet pahoinpitelyt ovat lisääntyneet kiellon astuttua voimaan. Jengi lähtee pubista ulos röökille, kännissä tietenkin, niin tuleehan siinä kaikenlaista sanaharkkaa. Ulkona tupakoitsevat eivät myöskään ole kenenkään "vastuulla", jolloin baarihenkilökunta ei välttämättä tule väliin.

Toisaalta, kun asia on vielä uusi, niin mitään aivan tarkkaa tietoa ei kai ole, mutta ilmeisesti tupakointi on Irlannissa vähentynyt. Ainakin niiden osalta, jotka ovat alun perinkin polttaneet vain baarissa.

Kävin irkuissa loka-marraskuun vaihteessa ja ainakin silloin kieltoa noudatettiin hyvin. Osassa ravintoloita oli ulkopuolella alue, jossa oli esim. baaripöytiä ja kaasulamppuja. Tupakoitsijoiden oloja koetettiin tehdä siis paremmiksi. Todennäköisesti kesällä nämä alueet olisivat vielä enemmän täynnä, mutta kyllä sitä väkeä riitti baareissa sisälläkin.
lohikarme

Posts: 1,730

#635 • • Edited lohikarme RitariVittupää

innae:

Ja pikkaisen suosittelisin sinulle asiaan perehtymistä. Ja vaikken olekkaan ollut kuin pari vuotta työelämässä, tiedän ehkä kuitenkin enemmän tästä asiasta ja ravintolan toiminnoista, kuin sinä pera.
Olen keskustellut tästä asiasta työkavereiden ja muiden ravintola-alan työntekiöiden kanssa eikä kukaan ole puoltanut tätä ehdotusta. Eivät nekään, jotka eivät polta.
Sanoisin, että hyvin moni jättäisi baariin tulematta jos siellä ei saisi polttaa. Ja kuinka moni savuton ihminen alkaisi käymään joka ilta jossain kuppilassa? Ei se riitä että käy kerran viikossa juomassa, vaan siihen tarvitaan ahkeraa viinankulutusta.
Ja mitenköhän koko keskustelu kiinnostaa sinua, kun olet hehkutellut, kun et enään normaalibaareissa käy? Vai alkaisistko illatpitkä istumaan siiderilasisi ääressä jossain kuppilassa?



Joo no tarkoitukseni ei tässä ollutkaan lähteä vertailemaan sillä, että tietäisin ravintolan asioista enempi kuin sinä...siinä varmasti sinulla on parempi pohja, mutta silmiini takertui esimerkiksi tuo väittämäsi huonopalkkaisesta toimistotyöstä...sikälimikäli mun työkokemuksella kattoo, ei sellasta oo tullu vielä vastaan *lmao* Kaikissa paikoissa joissa olen ollut varastossa/kokoonpanossa niin toimistopuolen kaverit on tienannut sen 1000-1500egee enempi ku mä. Ite oon vääntäny 1500egen pikkupalkalla *hmph* Mut meni hiukka offtopic...se siitä *hihu*

Ps: Sä tienaat sen mitä tienaat kauheilla tuntimäärillä ja lisillä...sun perusliksas on varmasti huomattavasti pienempi ku kenenkään toimistotyöläisen.... toki jos tykkää raataa rahansa eteen niskalimassa ja aina_töissä-periaatteella ni mikäs siin....

*korjailua*

--
Qualis artifex pereo

jUSSi

Posts: 1,377

#636 • • jUSSi äkäinen vanhus

innae:
Itse haluaisin kanssa tietää, että kuinka hyvin se tupakointi kielto on oikeasti pitänyt Irlannissa, Norjassa, Italiassa ja New Yorkissa. Ei mitään iltapäivälehtien tietoa, vaan todisteita.
Ja pahiten/eniten röökiä "väärillä" paikoilla polttavat n.3kymppiset irmat ja jormat, jotka ovat pikkupomoja. Katsokaas, kun he ovat asiakkaita niin he saavat tehdä mitä tahansa (polttaa röökiä valitsemasaan paikassa, huoritella työntekiät, vetää omia juomiaan).



http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1101978418264

Norjan tupakointikielto ei johtanut konkurssiaaltoon

Oslo. Norjassa ei tullutkaan pelättyä ravintoloiden ja baarien konkurssiaaltoa viime vuonna, kun tupakointi kiellettiin julkisilla paikoilla. Kilpailuviranomaisten rekisteristä ilmenee, että viime vuonna oli vähemmän konkursseja kuin toissa vuonna.

Viime vuonna ovensa sulki Norjassa 372 ravintolaa ja baaria, kun vuoden 2003 luku oli 386. Ravintoloissa ja baareissa tupakoinnin kieltävä laki tuli voimaan 1. kesäkuuta 2004. Monet ravintoloitsijat pelkäsivät, että tupakointikielto vähentää ravintoloissa käymistä.
ridgeisland

Posts: 19

#637 • • Edited ridgeisland *täh*

innae:
Hah, tiedän yhden. Tennarin William K.



Tennarin William K EI ole savuton!! Tarkastettu tänään klo 12-13 19. Helmikuuta. *dissaa*

--
All People Have 2 Things In Common: Birth And Death. Make Difference In Between.

innae

Posts: 1,377

#638 • • innae PaskaJätkä

ridgeisland:
---
innae:
Hah, tiedän yhden. Tennarin William K.

---


Tennarin William K EI ole savuton!! Tarkastettu tänään klo 12-13 19. Helmikuuta. *dissaa*




Ja jos lukisit oikein, kirjoitinkin PUOLIKSI. Ja siellä se toimii.
Opettele lukemaan.

--
PaskaJätkä

ridgeisland

Posts: 19

#639 • • ridgeisland *täh*

innae
Ja jos lukisit oikein, kirjoitinkin PUOLIKSI. Ja siellä se toimii. Opettele lukemaan.



Ehkäpä haukuin sitten väärää puuta, tai sitten voisit opetella kirjoittamaan...



kilobitti:
---
[Lähinnä mua häiritsee se, että mulla ei ole käytännössä mahdollisuutta valita savutonta vaihtoehtoa. Tiedän, kiitos tämän keskustelun, yhden siedettävän savuttoman baarin (William K, tennispalatsi).
---



...kun Ilmeisesti joku muukaan ei osaa lukea.

Ja vielä lopuksi. SE EI TOIMI! Vaatteet, hiukset ja hengitys haisee röökiltä ja silmiä kirvelee, siinä missä muuallakin "puoliksi" savuttomissa paikoissa vietetyn illan jälkeen.
*taputapu*

--
All People Have 2 Things In Common: Birth And Death. Make Difference In Between.

innae

Posts: 1,377

#640 • • innae PaskaJätkä
[
---
kilobitti:
---
[Lähinnä mua häiritsee se, että mulla ei ole käytännössä mahdollisuutta valita savutonta vaihtoehtoa. Tiedän, kiitos tämän keskustelun, yhden siedettävän savuttoman baarin (William K, tennispalatsi).
---

---


...kun Ilmeisesti joku muukaan ei osaa lukea.

Ja vielä lopuksi. SE EI TOIMI! Vaatteet, hiukset ja hengitys haisee röökiltä ja silmiä kirvelee, siinä missä muuallakin "puoliksi" savuttomissa paikoissa vietetyn illan jälkeen.
*taputapu*
[/quote]

Ei kuitenkaan ole mikään pakko mennä mihinkään kuppilaan istuun, jos teidät että vaatteesi/hiuksesi alkavat haisemaan röökiltä. Tai onko pakko mennä paikkoihin joissa ei ilmanvaihto toimi? Se on kuitenkin ihan oma päätöksesi mihin ne rahasi viet.
Etsikää kuppila jossa ei niin pahasti/paljoa polteta ja suosikaa sitä käymällä siellä usein. Ei ravintolan omistajalla ole varaa pitää tyhjää ravintolaa auki. Kyllä niitä ravintoloita on niin moneen lähtöön, että pakko on olla myös sellainen joka palvelee sinunkin tarpeitasi, siitä vaan tutustumaan uusiin paikkoihin :)

--
PaskaJätkä