1,450 posts, 73 pages, 536,017 views
innae:
Ja jos tulee totaalikielto ja minulta loppuu työt, niin oletko sinä Sparky valmiina palkkaamaan minut? Minä en millään pikkupalkalla mihinkään toimistoon lähde istumaan 8-16.
Caro²:
Täyskielto päälle (pienin muutoksin). Vituttaa niin urakalla kun haisee kekkereiden jälkeen paskalle. Parahimmassa tapauksessa aivokääpiöt tulee puhaltelemaan savuja naamalle, vielä senkin jälkeen kun on ilmoittanut että voitko olla puhaltelematta tännepäin.
Hirvee löyhkä, hyi helvetti!
Vastaavasti tupakoinnin voisi sallita ravintoloissa joissa on erillinen suljettu huone jossa voi tupakoida. Näin loppuravintola säilyisi kohtuullisen hajuttomana. Ulkoterassilla tupakointi sitten voisi hyvinkin olla sallittua. Siellä ei ole hajuongelmia, tai tule hengitettyä tupakansavuja.
innae:
Kyllä jokainen joka tällä alalla työskentelee tietää haitat. Ei kenellekkään tule uutuutena se, että työskentelee savussa.
innae:Entä työntekijät jotka polttavat? Annetaan kenkää?
innae:Edelleenkin olisi parempi, että ravintolan omistaja saisi päättää tekeekö kuppilastaan savuttoman vai ei. Niinkuin nytkin.
innae:
Omaa työtä haittaisi aika ikävästi jos ei asiakkaita käy (ja monen muunkin). Lisää työttömiä elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä.
innae:
Kuitenkaan missään ei ole kielletty röökaamasta lailla (siis Suomessa). Tulee siitä hajuhaittoja, mutta moniko teistä totaalikieltoa kannattavista käy niin usein baarissa että siitä tulisi mittavat terveydelliset vahingot?
innae:Ja jos tulee totaalikielto ja minulta loppuu työt, niin oletko sinä Sparky valmiina palkkaamaan minut? Minä en millään pikkupalkalla mihinkään toimistoon lähde istumaan 8-16.
innae:Kielletään sitten viinakin, katsokaan kyllä se kansanterveys siitä nousee. Samoin kaikki epäterveelliset ruuat ja kaikki muu. Kyllä sitten on kaikilla kivaa, kun syömme porkkanaa ympyrässä lattialla istuen (muttei kylmällä ettei tule mitään virtsatieinfektiota)...
lohikarme:
---
innae:
Ja jos tulee totaalikielto ja minulta loppuu työt, niin oletko sinä Sparky valmiina palkkaamaan minut? Minä en millään pikkupalkalla mihinkään toimistoon lähde istumaan 8-16.
---
Mistäs sä semmosen oletuksen oot saanu et toimistossa huonosti tienaa? Toki tietenkin jos olet kouluttamaton kyseiselle alalle niin voi hieman olla heikkoa Mutta ainahan voi uudelleen kouluttautua? Pitkään oon tässä seurannu näitä sun asiantuntevia kommentteja paarin toiminnasta ja kärkeviä mielipiteitä tästä tupakointijutusta. Mun täytyykin kysyä, että miten kokin koulutuksen saaneella, ja muutaman vuoden töissä olelleella neidillä riittää pätemistä ravintolan/baarin pyörittämisestä kuin 20 vuotta työssä olleella ikään? Pikkasen suosittelisin sellasta nöyryyttä tohon hommaan...sä olet kuitenkin palvelualalla ja jos ei asiakkaiden toveet yms miellytä niin suosittelen sinne toimistopöydän taakse istumista
jUSSi
Kuinka moni polttaa kaataessa drinkkiä? Eikö tupakkatauot ole kaikkia tupakoivia työntekijöitä varten?
jUSSI
Sinulta ei lopu työt. Suomalainen dokaa aina.
jUSSi
MIten niin työt loppuvat? Kuinka monessa maassa, missä tupakointikielto on tullut voimaan, on ollut suuria menetyksiä ravintola-alalla? Jos sinulla on vastakkaista tutkimusaineistoa, niin näkisin ne mielelläni. Nyt puheesi kuulostavat siltä, että olet uskonut oman pomosi koohotukset ihan ilman mitään filtteriä.
jUSSi
Ihmiset eivät tietääkseni käy ravintoloissa tupakoimassa, vaikka se olennaisena osana liittyy monen juomisrituaaleihin. Ravintola tarjoaa puitteet sosiaaliselle kanssakäymiselle (herutukselle) sekä monelle muulle asialle, joita voi kotona olla vaikea tuottaa.
climate:
---
innae:
paikka saa hirmuiset sakot
---
Tää on muuten aika omituinen juttu, minkä takia ravintolaa sakotetaan siitä että joku tekee jotain mitä ei saa tehdä tietyssä paikassa? Eihän uimahalliakaan sakoteta jos joku kusee altaaseen, tai eihän tavaratalo saa sakkoja jos joku puukottaa toisia asiakkaita siellä? Minkä takia baarin tai ravintolan pitäisi jotenkin erityisesti holhota asiakkaitaan? Osaako joku kertoa miksi ravintolaa sakotetaan jos sen asiakas tekee jotain kiellettyä?
innae:
On myös paikkoja, joissa et yksin kertaisesti ehdi pitämään erillistä röökitaukoa, joten työntekijät polttavat samaan aikaan kun myyvät. Ja joissain paikoissa se "kuuluu imagoon".
innae:Ja ne polttavat suomalaiset (joita kuitenkin enemmän käy niissä ravintoloissa) jäävät himaan koska siellä saa polttaa ja viina on halvempaa. Tai he vetävät vielä hirveämmät pohjat ja tulevat rähisemään ja riehumaan. Ja jos on isompi paikka, jossa poket eivät jostain syystä ehdi kiertään, ja he vetävät röökiä ja paikka saa hirmuiset sakot, koska kukaan ei ole tullut kertomaan että jossain poltetaan (nimittäin eipä kukaan pahemmin tule sanomaan, jos joku polttaa savuttomalla puolella tai vetää omia viinoja).
Voitko jotenkin todistaa, ettei kyseinen kielto lisäisi enemmän kotikemuja? Kyllä niissä kotikemuissakin voi herutella ihan hyvin. Ja siellä ei ole mitään pokeja, jotka tulevat liian humalaisia poistamaan ja viinaa saa ilman mitään perusteluita sille, ettet ole liian humalassa. Ja parempi musiikki siellä, soi kuitenkin kun itse saat siihen musiikkiin vaikuttaa.
innae:Edelleen, ihan hyvin kielto voisi toimia, mutta itse en siihen usko enkä kannata.
innae:Ja jos se savu haittaa jossain paikassa, niin älkää sinne menkö. Etsikää sellainen paikka joka kenties on kokonaan savuton ja käykää siellä usein. Jos joku ravintoloisia ei halua tehdö paikastaan savutonta, niin eikai sinne mikään pakko ole silloin mennä?
innae:Itse haluaisin kanssa tietää, että kuinka hyvin se tupakointi kielto on oikeasti pitänyt Irlannissa, Norjassa, Italiassa ja New Yorkissa. Ei mitään iltapäivälehtien tietoa, vaan todisteita.
innae:Ja pahiten/eniten röökiä "väärillä" paikoilla polttavat n.3kymppiset irmat ja jormat, jotka ovat pikkupomoja. Katsokaas, kun he ovat asiakkaita niin he saavat tehdä mitä tahansa (polttaa röökiä valitsemasaan paikassa, huoritella työntekiät, vetää omia juomiaan).
innae:Ymmärrän ihmisiä, jotka eivät tahdo olla sankassa savussa, mutta heillä on maksavina asiakkainen valta päättää ovatko he kyseisessä paikassa asiakkaina vai ei.
climate:
---
jUSSi:
Jos laki velvoittaa ravintoloitsijan huolehtimaan savuttomuudesta on kyseessä rikois, josta on seuraamuksia. Yhteiskunta voi asettaa ehtoja toiminnalle. Eihän alaikäisellekkään saa anniskella ja sen valvonta on myös ravintoloitsijalla.
---
Joo, totta, niinhän se menee. Mutta toisaalta se ei ole kylläkään kovin fiksu laki, että ravintoloitsijan pitäisi huolehtia tupakoinnin valvonnasta. Samaan hengenvetoon lain säätäjät voisivat todeta että ravintoloitsija syyllistyy rikokseen jos alaikäinen juo omasta pullostaan anniskeluravintolassa (vaikka siis juomaa ei olisikaan alaikäiselle anniskeltu).
jUSSi:
---
innae:
On myös paikkoja, joissa et yksin kertaisesti ehdi pitämään erillistä röökitaukoa, joten työntekijät polttavat samaan aikaan kun myyvät. Ja joissain paikoissa se "kuuluu imagoon".
---
Eli työpaikka vaatii vahingoittamaan itseään myynninedistämistarkoituksessa?
innae:Ja ne polttavat suomalaiset (joita kuitenkin enemmän käy niissä ravintoloissa) jäävät himaan koska siellä saa polttaa ja viina on halvempaa.
innae:Itse haluaisin kanssa tietää, että kuinka hyvin se tupakointi kielto on oikeasti pitänyt Irlannissa, Norjassa, Italiassa ja New Yorkissa. Ei mitään iltapäivälehtien tietoa, vaan todisteita.
innae:
Itse haluaisin kanssa tietää, että kuinka hyvin se tupakointi kielto on oikeasti pitänyt Irlannissa, Norjassa, Italiassa ja New Yorkissa.
innae:
Ja pikkaisen suosittelisin sinulle asiaan perehtymistä. Ja vaikken olekkaan ollut kuin pari vuotta työelämässä, tiedän ehkä kuitenkin enemmän tästä asiasta ja ravintolan toiminnoista, kuin sinä pera.
Olen keskustellut tästä asiasta työkavereiden ja muiden ravintola-alan työntekiöiden kanssa eikä kukaan ole puoltanut tätä ehdotusta. Eivät nekään, jotka eivät polta.
Sanoisin, että hyvin moni jättäisi baariin tulematta jos siellä ei saisi polttaa. Ja kuinka moni savuton ihminen alkaisi käymään joka ilta jossain kuppilassa? Ei se riitä että käy kerran viikossa juomassa, vaan siihen tarvitaan ahkeraa viinankulutusta.
Ja mitenköhän koko keskustelu kiinnostaa sinua, kun olet hehkutellut, kun et enään normaalibaareissa käy? Vai alkaisistko illatpitkä istumaan siiderilasisi ääressä jossain kuppilassa?
innae:
Itse haluaisin kanssa tietää, että kuinka hyvin se tupakointi kielto on oikeasti pitänyt Irlannissa, Norjassa, Italiassa ja New Yorkissa. Ei mitään iltapäivälehtien tietoa, vaan todisteita.
Ja pahiten/eniten röökiä "väärillä" paikoilla polttavat n.3kymppiset irmat ja jormat, jotka ovat pikkupomoja. Katsokaas, kun he ovat asiakkaita niin he saavat tehdä mitä tahansa (polttaa röökiä valitsemasaan paikassa, huoritella työntekiät, vetää omia juomiaan).
innae:
Hah, tiedän yhden. Tennarin William K.
innae
Ja jos lukisit oikein, kirjoitinkin PUOLIKSI. Ja siellä se toimii. Opettele lukemaan.
kilobitti:
---
[Lähinnä mua häiritsee se, että mulla ei ole käytännössä mahdollisuutta valita savutonta vaihtoehtoa. Tiedän, kiitos tämän keskustelun, yhden siedettävän savuttoman baarin (William K, tennispalatsi).
---