Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 520,767 views

Zet4

Posts: 1,135

#601 • • Zet4 n00b
Oma mielipiteeni on se että kannatan savuttomia ravintoloita, mutta vastustan uutta turhaa holhousyhteiskuntamaista lakia rajoittamaan ihmisten elämää. Kyllä ravintolan omistajalla pitää olla oikeus päättää omien tilojensa savuttomuudesta tai savullisuudesta.

--
Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit

-Cicero

Neophyte

Posts: 43

#602 • • Neophyte
JOS täyskielto tulee voimaan, kiinnostais tietää miten kaupunki aikoo valmistautua siihen, että isot ryhmät ihmisiä maleksii kadulla polttamassa. Varsinkin alueilla jossa kuppilat ovat kerrostalojen yhteydessä tai lähellä. Otetaanko melu- ja ympäristö haittaa huomioon ollenkaan? Kerrostalojen asukkaat varmasti tykkää kyttyrää jos kadulla on joku 50 tyyppiä röökillä, kun valituksia tulee jo parveke tupakoinnista.

Ravintolat eivät ole yleisiä alueita, vaan periatteessa yksityisalueita, joihin omistaja kutsuu asiakkaansa viettämään iltaa. Jos asiakas ei halua olla tupakansavussa, voi hän suosia ravintoloita joissa totaalikielto on käytössä. Päätös pitäisi siis olla ravintoloitsijalla. Jos hän kokee tupakoivat ihmiset pääsääntöisiksi asiakkaikseen, so be it.
Tämä päätös ei kuulu MINUN mielestäni kaupungille, vaan tilan omistajalle.

Ja mikä ihme siinä on että nyky-yhteiskunnassa ei osata elää sovussa ilman päättömiä lakeja? Tupakointi on pahasta - no DUH! mutta niin on roskaruokakin, alkoholi jne. jne. Entä jos minä olen kyllästynyt katsomaan lihavia ihmisiä tai juoppoja? Taidankin ehdottaa lakia jossa yleisillä pakoilla ei lihavat ihmiset saa syödä roskaruokaa (häiritsee minun esteettistä maailmankatsomusta) ja osa yöklubeista pitää saada täysin raikkaiksi, ( en jaksa katsoa känniääliöitä koko iltaa.)
Kuten tavaksi kuuluu, osa minunkin esimerkeistä ON kärjistettyjä, mutta alkaa nyppimään se jatkuva holhous jota kaupungin puolelta meihin kohdistetaan.

Tästäkin asiasta pitäisi tehdä kansanäänestys. Jos jengi haluaa non- smoking raflat, jengi niin päättäköön äänestyksellä. Jos enemmistön mielipide on siis se minkä mukaan KOKO YHTEISKUNNAN pitää elää elämäänsä.

Vahvat vie ja muut vikisee.

Ja vitut.

--
And did they get you to trade? Your heros for ghosts?
Hot ashes for trees? Hot air for a cool breeze?
Cold comfort for change?And did you exchange,
Walk on part in the war,for lead role in a cage?

Avatar
#603 • • astaroth Guest

Neophyte:
Ja mikä ihme siinä on että nyky-yhteiskunnassa ei osata elää sovussa ilman päättömiä lakeja? Tupakointi on pahasta - no DUH! mutta niin on roskaruokakin, alkoholi jne. jne. Entä jos minä olen kyllästynyt katsomaan lihavia ihmisiä tai juoppoja?


Tupakoimattomuutta perustellaan sillä, että sillä on suora yhteys ulkopuolisen ihmisen terveyteen. Spurgun katsomisella ei.
Neophyte

Posts: 43

#604 • • Neophyte

Astaroth:

Tupakoimattomuutta perustellaan sillä, että sillä on suora yhteys ulkopuolisen ihmisen terveyteen. Spurgun katsomisella ei.



Kuinkakohan monessa pahoinpitely jupakassa alkoholilla on tekemistä. Kuinka moni saa kimppuunsa rafloissa sönkkääviä akkoja ja ukkoja ketkä yrittää iskeä tai nipistää perseestä. No niin. Siinä mun perustelu sille mix alkoholi pitää kieltää ravintoloista. Barrikaaaaaadeille!
Haluan myös että moottoriajoneuvot, tehtaat, suitsukkeet ja pähkinät kielletään sen perusteella että nekin aiheuttavat ulkopuoliselle haittaa. Now who's with me?

--
And did they get you to trade? Your heros for ghosts?
Hot ashes for trees? Hot air for a cool breeze?
Cold comfort for change?And did you exchange,
Walk on part in the war,for lead role in a cage?

Avatar
#605 • • astaroth Guest

Neophyte:
Barrikaaaaaadeille!


Minä! Puolustan tupakoinnin sallivia ravintoloita jo muutenkin. *tervakeuhko* *nauru*

...vaikka tämä vänkääminen alkaa minun mielestäni olla jo sen verran turhauttavaa, että alkaa olla pikkuhiljaa jo yksi paskan hailee.
Neophyte

Posts: 43

#606 • • Neophyte

Astaroth:

...vaikka tämä vänkääminen alkaa minun mielestäni olla jo sen verran turhauttavaa, että alkaa olla pikkuhiljaa jo yksi paskan hailee.



Agreed. Piti vaan avautua. Man that felt gooooood.

*pistäätupakax*

--
And did they get you to trade? Your heros for ghosts?
Hot ashes for trees? Hot air for a cool breeze?
Cold comfort for change?And did you exchange,
Walk on part in the war,for lead role in a cage?

henkkat

Posts: 528

#607 • • henkkat
hah..iiihan sama, 4kk jo kuivilla joten..*iloinen*
Sixtus

Posts: 198

#608 • • Sixtus

*jimmbou:
hah..iiihan sama, 4kk jo kuivilla joten..*iloinen*



No ei toi 4kk viel mitään todista.

Nimim. Kokemusta on
henkkat

Posts: 528

#609 • • henkkat

Sixtus:
---
No ei toi 4kk viel mitään todista.

Nimim. Kokemusta on



no mittee muriset!? en sanonu et sen pitäs todistaa jotain. enkä varsin sanonu etten tuu enää koskaan polttamaan. ja ei oo mullakaa eka kerta. mut aina kandee yrittää.
Avatar
#610 • • pipa Guest
Ei saa kieltää kokonaan stna! Ihmisten tekee mieli enemmän vaan kännissä tupakkaa! Ja mitä siitäkin tulis ku jengi ravais ulkona röökillä!??- Ei millään ravintolalla/pokeilla riitä resurssit siihen!!!!!!! *eiei*
Avatar
#611 • • pipa Guest

Fanatic:
paskat! kaikki savulliseks*joo* ei kannata todellakaan kieltää*eiei* moni jättää menemättä sen jälkeen kyllä

totta!
ridgeisland

Posts: 19

#612 • • ridgeisland *täh*
Mun mielestä tupakoinnin täyskielto ravintoloissa on ainoa järkevä tapa ratkaista tämä ongelma. Ongelmahan on se että tupakointi ei ole vain sen tupakoijan valinta, ellei sillä olisi joku kupla päässä estämässä muita passiivisesti altistumasta savulle. Ja kukaan korsteeni ei varmana haluaisi kuplaa päähänsä, siinähän olisi jo vaara leimautua friikiksi. Toisaalta sellainen olisi kyllä hauska näky bileissä *muhaha*

Ja sitten tämä tupakkakoppi-idea, että taas laitettaisi ravintolat sijoittamaan "välivaiheeseen", joka vääjäämättä jossakin vaiheessa todetaan turhaksi. Luonnollinen olotila ihmiselle on olla polttamatta, tupakoinnista ei ole ihmiselle ravitsemuksellista tai muuta hyötyä, lähinnä vain haittaa. Käsittämätöntä miksi jotkut polttavat.

Itselläni on suht paha allergia, ja tupakan savu ei todellakaan tee asialle hyvää. Ajattelevatko tupakoitsijat tosiaan vain itseään. Käyn aika harvoin bileissä juurikin tästä syystä. Onneksi on kohta Pasifique-bileet, joita voi pitää savuttomien bileiden pioneerina, ja joissa porukkaa on taatusti paljon. Onhan siellä tietysti se alakerta jossa muistaakseni sai polttaa. Mutta pää-arena oli savuton. *joo*

Mun mielestä saa polttaa jos välttämättä haluaa. On kuitenkin aika surullista kuulla kommentteja, joissa joku itkee että en enää biletä jos en saa tupakoida samalla. Kumpikohan on sitten tupakoijalle tärkeämpää, hyvät bileet vai savun levittäminen mahdollisimman monen ihmisen haitaksi. Vaikuttaa melkein tupakkateollisuuden savukkeisiin ohjelmoidulta toiminnalta levittää addiktoivaa ja syöpävaaralliseksi luokiteltua ainetta ympäristöön uusien potentiaalisten asiakkaiden saamiseksi.

Joku ravintolatyöntekijä oli huolissaan siitä kuinka ihmiset tappelevat jos heidät laitetaan ulos ravintolasta tupakalle, eikä kukaan voisi valvoa näitä ihmisraukkoja siellä. Muistuttaisin että ihmiset tulevat ja menevät ravintolaan sisään ja ulos nykyiselläänkin. Sinänsä arvostettavaa huolenpitoa maailmasta, mutta eipä se taida olla yhden ravintolan harteilla, tappelevatko ihmiset ulkona vai eivät. Sitä varten on poliisi.

--
All People Have 2 Things In Common: Birth And Death. Make Difference In Between.

jivamukti

Posts: 213

#613 • • jivamukti
Mielestäni tupakointi pitäisi saada ravintoloista pois yleisistä tiloista tupakan kiistattoman terveysriskin takia. Itse savu ja haju eivät niinkään minua haittaa enkä myöskään pidä sopivana sekaantua toisten valintaan polttaa tupakkaa, vaikka ihmettelenkin sitä välinpitämättömyyttä, jolla niistä syöpäkääryleistä nautitaan.

Mitä ravintolassa käymisen vähenemiseen tulee, niin luin jokin aika sitten BBC:n sivuilta jutun, että Irlannissa asiakkaat olivat ottaneet kiellon asiallisesti vastaan eikä uutisessa ollut mitään mainintaa asiakaskadosta.

BBC:n globaali katsaus tupakoinnin rajoittamisesta: http://news.bbc.co.uk/2/hi/3758707.stm

--
When rain dries, clouds form.
When clouds moisten, rain forms.

Displacer

Posts: 1,828

#614 • • Displacer
Sosiaali ja terveysministeriön sivuilta:

Suomessa kuolee vuosittain ympäristön tupakansavun takia 20 – 30 henkilöä keuhkosyöpään ja 250 sydän- ja verisuonisairauksiin. Merkittävä osa työperäisestä tupakansavulle altistumisesta tulee nykyisin ravintolatyöstä, sillä tupakkalaki on vähentänyt altistusta muilla työpaikoilla.

Tämä on vuonna 2001 tehdyn "laajan ympäristön tupakansavua koskevan tutkimuksen" pohjalta.


Itse olen sitä mieltä että saisivat rakentaa seinillä eristetyt tupakointitilat ravintoloihin kun nykyinen systeemi ei toimi läheskään kaikissa paikoissa.

Joo, en polta.
Caro²

Posts: 5,301

#615 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Täyskielto päälle (pienin muutoksin). Vituttaa niin urakalla kun haisee kekkereiden jälkeen paskalle. Parahimmassa tapauksessa aivokääpiöt tulee puhaltelemaan savuja naamalle, vielä senkin jälkeen kun on ilmoittanut että voitko olla puhaltelematta tännepäin.

Hirvee löyhkä, hyi helvetti!

Vastaavasti tupakoinnin voisi sallita ravintoloissa joissa on erillinen suljettu huone jossa voi tupakoida. Näin loppuravintola säilyisi kohtuullisen hajuttomana. Ulkoterassilla tupakointi sitten voisi hyvinkin olla sallittua. Siellä ei ole hajuongelmia, tai tule hengitettyä tupakansavuja.
Avatar
#616 • • greenie Guest

Sparky:
Ravintolatyontekijoita ja ei-tupakoitsijoita suojeltaisiin tupakansavulta ja samalla kohennettaisiin kansanterveytta, ihmiset ajettaisiin koteihinsa dokaamaan eli pois baareista ja kaduilta tappelemasta, ja Alkon tuotot paisuisivat. Nerokasta. *nauru*



Jotta Alkon tuotot paisuisivat, pitäisi Alkon nostaa hintoja reilusti. Olettaen, että ihmiset lakkaisivat käymästä baareissa/yökerhoissa. Tämä siksi, että drinkki ravintolassa tuottaa valtiolle enemmän kuin drinkki Alkosta.

Vaikka itse toivon, että tupakointikielto tulisikin (muistaakseni olen perustellut sitä tässä threadissa jo aiemminkin), en todellakaan toivoisi, että porukat siirtyisivät täysin koteihinsa polttamaan röökiä ja dokaamaan. Voi sitä kerrostalojen meteliä ja savua, mikä siitä seuraisi :(
ninni

Posts: 489

#617 • • ninni sydän
ja tämä ei tule koskaan onnistumaan *eiei*

--
äitini tietää etten ole normaali lapsi
*tirsk*

Howdy

Posts: 7,955

#618 • • Howdy Oldie
Vois kyl kieltää *pahis*

--
Käpy vailla vertaa

Avatar
#619 • • astaroth Guest

Sparky:
Eli tupakointikiellolla Suomenkin valtio loisi monta karpasta yhdella iskulla. Ravintolatyontekijoita ja ei-tupakoitsijoita suojeltaisiin tupakansavulta ja samalla kohennettaisiin kansanterveytta, ihmiset ajettaisiin koteihinsa dokaamaan eli pois baareista ja kaduilta tappelemasta, ja Alkon tuotot paisuisivat. Nerokasta. *nauru*


Ja sitten kun ihmiset siirtyvät koteihinsa dokaamaan ja tupakoimaan, niin meluhaitat taloyhtiöissä nousevat. Kodeissa tapahtuvat murhat, tappelut, kotirauhanhäirintä ja itsemurhat lähtevät nopeaan nousuun. Parvekkeella tupakointi kielletään.
Yksityiselle sektorille kieltojen tultua voimaan meille jää vain jäljelle ihanaakin ihanampi ghettokännäily, joka johtaa järjettömiin jengikahakoihin sekä yksityiseen ja julkiseen omaisuuteen kohdistuvaan vandalismiin.
Absoluuttinen tupakoimattomuus astuu voimaan. Järjestäytynyt rikollisuus voimistuu salakuljetuksien tuomion mahdollisuuksien varjolla ja lyön rahoiksi kotikasvatetulla tupakalla.
Ihmiset alkavat närkästyä. Syntyy vallankumous, kun nikotinistit eivät saa tarpeeksi tätä ihanaa substanssia ja sisällisota on valmis. Minkäs sille savuttomat voivat, kun piruparat ovat eläneet tupakoimattomuuttaan niin vanhoiksi, etteivät pärjää mitenkään nuorille ja toistaiseksi viriileille tervakeuhkoille.

The end perkele!
innae

Posts: 1,377

#620 • • innae PaskaJätkä

Sparky:
Eli tupakointikiellolla Suomenkin valtio loisi monta karpasta yhdella iskulla. Ravintolatyontekijoita ja ei-tupakoitsijoita suojeltaisiin tupakansavulta ja samalla kohennettaisiin kansanterveytta, ihmiset ajettaisiin koteihinsa dokaamaan eli pois baareista ja kaduilta tappelemasta, ja Alkon tuotot paisuisivat. Nerokasta. *nauru*



Kyllä jokainen joka tällä alalla työskentelee tietää haitat. Ei kenellekkään tule uutuutena se, että työskentelee savussa.
Entä työntekijät jotka polttavat? Annetaan kenkää?
Edelleenkin olisi parempi, että ravintolan omistaja saisi päättää tekeekö kuppilastaan savuttoman vai ei. Niinkuin nytkin.
Omaa työtä haittaisi aika ikävästi jos ei asiakkaita käy (ja monen muunkin). Lisää työttömiä elämäänsä kyllästyneitä ihmisiä.
Kuitenkaan missään ei ole kielletty röökaamasta lailla (siis Suomessa). Tulee siitä hajuhaittoja, mutta moniko teistä totaalikieltoa kannattavista käy niin usein baarissa että siitä tulisi mittavat terveydelliset vahingot?

Ja jos tulee totaalikielto ja minulta loppuu työt, niin oletko sinä Sparky valmiina palkkaamaan minut? Minä en millään pikkupalkalla mihinkään toimistoon lähde istumaan 8-16.
Kielletään sitten viinakin, katsokaan kyllä se kansanterveys siitä nousee. Samoin kaikki epäterveelliset ruuat ja kaikki muu. Kyllä sitten on kaikilla kivaa, kun syömme porkkanaa ympyrässä lattialla istuen (muttei kylmällä ettei tule mitään virtsatieinfektiota)...

--
PaskaJätkä