Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 520,026 views

shaderna

Posts: 157

#561 • • shaderna
Ne jotka polttaa haluu nykysen lainsäädännön, jotka ei polta, haluu ett ravintolois tupakointi kielletää. Mitä asialle pitäis tehä? Me ei voida tehä mitää.

--
just tryin` not to give a fuck

JustinSan

Posts: 822

#562 • • JustinSan Nullius in verba

bamBozia:
Ne jotka polttaa haluu nykysen lainsäädännön, jotka ei polta, haluu ett ravintolois tupakointi kielletää. Mitä asialle pitäis tehä? Me ei voida tehä mitää.



Lopetetaan ihmiset *joo*

--
"Brevior saltare cum deformibus mulieribus est vita."

aivastus

Posts: 499

#563 • • aivastus Ärsyttävä
Itse en polta, mutta en ymmärrä miksi se pitäisi polttajilta kieltää. Ei muiden tupakointi ainakaan minua ole koskaan häirinnyt.

--
I don't believe in rules that tell me how I should live.

shaderna

Posts: 157

#564 • • shaderna

JustinSane:
---
bamBozia:
Ne jotka polttaa haluu nykysen lainsäädännön, jotka ei polta, haluu ett ravintolois tupakointi kielletää. Mitä asialle pitäis tehä? Me ei voida tehä mitää.

---


Lopetetaan ihmiset *joo*



Joo ei niist oo mihinkää *juonittel*

--
just tryin` not to give a fuck

Karski

Posts: 6,049

#565 • • Karski Pomon kätyri

bamBozia:
Ne jotka polttaa haluu nykysen lainsäädännön, jotka ei polta, haluu ett ravintolois tupakointi kielletää. Mitä asialle pitäis tehä? Me ei voida tehä mitää.



Mä poltan nykyään enää vain ollessani
ravintolassa tai baarissa, mut olen silti
kääntynyt ton kiellon kannalle.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

shaderna

Posts: 157

#566 • • shaderna

Tres:
---
bamBozia:
Ne jotka polttaa haluu nykysen lainsäädännön, jotka ei polta, haluu ett ravintolois tupakointi kielletää. Mitä asialle pitäis tehä? Me ei voida tehä mitää.

---


Mä poltan nykyään enää vain ollessani
ravintolassa tai baarissa, mut olen silti
kääntynyt ton kiellon kannalle.



Sen jälkee sä et varmaa enää polta

--
just tryin` not to give a fuck

Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#567 • • Edited Aziz Combat Fighter

Tres:
---
Ana-5000:
Kyllä mä muutaman hardcore-tupakoitsijan tunnen. Mulle vaan on ollu aina pikkasen epäselvää, että voidaanko riippuvuutta kohdella sairautena vai ei. Hoitoa tietenkin tarvitaan, mutta.. No, ehkä tää meni taas vähän hiusten halkomiseksi :)

---


No, ainakin terveyden- ja päihdehuollon piirissä
terminä on juuri riippuvuussairaus. *piis*



Hm, monessa eri virallisessa lähteessä näin onkin:

[iso]Addiction is a Brain Disease[/iso]

By ALAN I. LESHNER, MD

A core concept evolving with scientific advances over the past decade is that drug addiction is a brain disease that develops over time as a result of the initially voluntary behavior of using drugs. (Drugs include alcohol.)

The consequence is virtually uncontrollable compulsive drug craving, seeking, and use that interferes with, if not destroys, an individual’s functioning in the family and in society. This medical condition demands formal treatment.

[li] We now know in great detail the brain mechanisms through which drugs acutely modify mood, memory, perception, and emotional states.[/li]
[li] Using drugs repeatedly over time changes brain structure and function in fundamental and long-lasting ways that can persist long after the individual stops using them.[/li]
[li] Addiction comes about through an array of neuro-adaptive changes and the lying down and strengthening of new memory connections in various circuits in the brain.[/li]

http://www.hopenetworks.org/addiction/addiction%20a%20brain%20disease.htm


Tosin, monet sanoo että vapaaehtoisesta ja harkintaa vaativasta toiminnasta johtuva kehon tuhoutuminen ei varsinaisesti ole sairaus. Pistin mokomasta threadin pystyyn SA'lle kun alkoi oikeast kiinnostamaan; sitä voi lueskella tästä:

http://forums.somethingawful.com/showthread.php?s=&threadid=1372560

(tosin en ihan usko tuohon mitä toi eka bulletti väittää, että stimulanttien vaikutus aivoissa tunnettaisiin "erittäin tarkasti", varsinkin kun aivojen toiminta on vieläkin niin iso mysteeri ihmiskunnalle, tosin saatan tietenkin olla taas aivan väärässä)

edit: taas boldaa.. BUGIBUGIBUGI
Karski

Posts: 6,049

#568 • • Karski Pomon kätyri

bamBozia:
---
Tres:
---
bamBozia:
Ne jotka polttaa haluu nykysen lainsäädännön, jotka ei polta, haluu ett ravintolois tupakointi kielletää. Mitä asialle pitäis tehä? Me ei voida tehä mitää.
---
Mä poltan nykyään enää vain ollessani
ravintolassa tai baarissa, mut olen silti
kääntynyt ton kiellon kannalle.
---
Sen jälkee sä et varmaa enää polta



*ding* En menis vannoon.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Cloud

Posts: 2,162

#569 • • Cloud Game Freak
Minkäköhän takia noita Savuttomia baareja ei ole tällä hetkellä pystyssä, jos ja kun kerta noita savuttomia ihmisiä on niin kamalasti olemassa?

Yrittäjää tossa sorretaan. Pakotetaan tekemään sellanen baari jota ei itse halua tehdä ja pakotetaan ottamaan sinne sellaset asiakkaat mitä ei halua. Jos joku baarin pitäjä haluaisi tehdä savuttoman paikan, sellasia varmasti olis jo..

--
Elämä on peliä, joten anna noppien laulaa puolestasi.

limE

Posts: 149

#570 • • Edited limE sex is my fuel
Toi olis oikeasti tosi hieno keksintö, ehkä noist hajuvesistä sit on jotain hyötyy ku ei oo vaan tupakoinnin haju jokaisen nenäs... *vink* Kunhan jengi ainakin sen jälkeen osaa dödöö käyttää *hih*

TUPAKOINTI TOTAALIKIELTOON.... *dissaa*

--
Rahalla saa ja taksilla kotiin...

sapeli

Posts: 11,768

#571 • • sapeli jokukukamikä?

Cloud:
Jos joku baarin pitäjä haluaisi tehdä savuttoman paikan, sellasia varmasti olis jo..



No tää on mun mielestä aika samanlainen tilanne tavallaan kuin Kyoton sopimuskin - kaikki maat periaatteessa pitää ajatuksesta että saasteita vähennetään, mutta vaati aika paljon että yksikään maa teki "uhrauksen" ja myöntyi siihen ensin. Tästä sopimuksestahan seurasi / seuraa valtavat kustannukset ko. valtioille sekä kait myös heikentynyt teollisuus, ilman mitään rahallista vastahyötyä.

Sama tilanne. Ei siitä mitään hyötyä ole jos yksi ravintola julistautuu savuttomaksi, kun on aina muita mihin asiakkaat menevät sitten mieluummin, ja ko. rafla menee konkkaan. Kaikkien pitäisi tehdä tämä sopimus samalla kertaa tai muuten kukaan ei sitä tee.

Ja täysvaltainen tupakointikielto ravintoloissa auttaisi myös montaa tuttuani lopettamaan tupakoinnin, ja moni olisi myös välttynyt sen aloittamiselta... Jossain vaiheessa voitaisi varmaan myös alkaa laskemaan tilastollisesti kuinka monta Suomalaista on kuollut (tupakoinnin johdosta) sen vuoksi että ravintoloissa polttaminen on niin "in" juttu... Ja sekin olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni ei-tupakoitsija on saanut terveysongelmia passiivisen tupakoinnin vuoksi ko. paikoissa. *hmph* Ei oo kivaa.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

darkfr

Posts: 232

#572 • • darkfr d:play
pitää kai sanoa että mun mielestä nykyinen lainsäädäntö on ihan toimiva. mutta kyllä joissakin baareissa/yökerhoissa ei kyllä ole mitään merkitysä tupakoitsijoille varatuilla alueilla, joissakin paikoissa ne tupakointikieltomerkit on vaan silmänlumeena ja sinne saa kyllä tuhkiksen pöytään jos vaan kysyy (vakiopaikkani sattuu olemaan tällänen).

loppupeleissä ymmärrän kyllä että tupakoimattomalle on varmaankin aika ikävää joskus baarissa, mutta en oikeastaan voisi kuvitella etteikö vois polttaa kun on viihteella, tulis varmaan hulluks. mä poltan yleensä muuten jatkuvasti paitsi jos olen tanssimassa.

--
4/4

kilobitti

Posts: 2,419

#573 • • kilobitti 1-2-3 techno

Ana-5000:
---
Tres:
---
No, ainakin terveyden- ja päihdehuollon piirissä
terminä on juuri riippuvuussairaus. *piis*
---
Hm, monessa eri virallisessa lähteessä näin onkin:



Tämä on käsittääkseni myös suomen päihdeklinikoiden nykyinen kanta. Riippuvuuksissa ei myöskään tehdä eroa riippvuuden kohteeseen, vaan kyseessä on "sama sairaus" oli potilas sitten kofeinisti tai heroinisti.

lähde: päihdeklinikan lääkärin haastattelu tv:ssä joskus*hih*

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

kilobitti

Posts: 2,419

#574 • • kilobitti 1-2-3 techno
Bhutanin kuningaskunnasta on tullut ensimmäinen maa maailmassa, joka on kieltänyt tupakan myynnin kokonaisuudessaan. Tupakan polttaminen yksityistiloissa on vielä laillista, samoin tupakan tuominen ulkomailta. Tuontitupakalle on määrätty 100% vero.

-STT-DPA-Uutislehti 100

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

jUSSi

Posts: 1,377

#575 • • jUSSi äkäinen vanhus
Muutamaa yksittäistä jääräpäätä lukuunottamatta, ravintoloissa käyntiä ei lopeta kukaan vaikka tupakointi kiellettäisiin. Kotona on vaikea herutella tai kuulla musiikkia lujaa. Vai kuinka moni käy ravintoloissa tupakoimassa?
remotion

Posts: 5,283

#576 • • remotion nostatus guru

sapeli:
Ja sekin olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni ei-tupakoitsija on saanut terveysongelmia passiivisen tupakoinnin vuoksi ko. paikoissa. *hmph* Ei oo kivaa.



Jokaiselle on haittaa passiivisesta tupakoinnista, ei oo ihmistä joka siitä savusta hyötyis.
Avatar
#577 • • Viola00 Guest
Hmm.. kokonaan savuttomiksi vaan..
Avatar
#578 • • fanatic Guest
paskat! kaikki savulliseks*joo* ei kannata todellakaan kieltää*eiei* moni jättää menemättä sen jälkeen kyllä
Mosh

Posts: 137

#579 • • Mosh Adonis
Voispa melkein tehdä savuttomiks... ärsyttää tupakoitsijoitakin se, että kaikki vaatteet döfää spaddulle illan jälkeen.

Eli tupakointi ulos "terassille", tai sitten pienet alueet joilla on TODELLA tehokas ilmastointi *nauru*

Minä paraski puhumaan... mutta olis se loppujen lopuks paras ratkasu sekä savuttomien että savullisten kannalta.

--
Naiset eivät ikinä ole ovelia. Naiset ovat vain katalia.

mureena

Posts: 112

#580 • • mureena suppa greg numbah wan

Cloud:
Minkäköhän takia noita Savuttomia baareja ei ole tällä hetkellä pystyssä, jos ja kun kerta noita savuttomia ihmisiä on niin kamalasti olemassa?



piste.