Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

1,450 posts, 73 pages, 521,278 views

innae

Posts: 1,377

#241 • • innae PaskaJätkä

jUSSi:
---
innae:

Miksi Suomessa sama ei voisi toteutua?



Voisi toimiakkin, mutta kyllä niitä tulee olemaan jotka polttavat sanoo laki mitä tahansa.



jUSSi:
innae:
---


Jos tupakointi julkisissa tiloissa ja ravintoloissa kiellettäisiin, niin se olisi ravintoloitsijan vastuulla valvoa tupakointikieltoa. Esimerkiksi Irlannissa valvonnasta laistaminen tai sen laiminlyönti voi johtaa suuriin sakkoihin.




Entäpä joku rysäbaari?

jUSSi:
innae:Entäpä sitten ne paikat jossa työntekjätkin polttavat tiskin takana?
---


Suomen tupakkalaki kieltää tupakoinnin virastojen ja viranomaisten sekä niihin verrattavien julkisten laitosten yleisölle ja asiakkaille varatuissa sisätiloissa, sisätiloissa järjestettävissä yleisissä tilaisuuksissa, joihin yleisöllä on esteetön pääsy, yleisen kulkuneuvon sisätiloissa, sekä työyhteisöjen yhteisissä ja yleisissä sekä asiakkaille tarkoitetuissa sisätiloissa. Myöhemmin tupakkalakia on laajennettu koskemaan osittain myös ravintoloita.



Ja kyllä on sellaisia ravintoloitakin jossa työntekiät polttavat siellä tiskin takana.

jUSSi:
innae:
---


Oli aika kovaa mutua, laitetaan ne faktat ojoon.


---
kansanterveyslaitos:
Vuonna 2003 miehistä 26 % ja naisista 19 % tupakoi päivittäin. Noin 9 % aikuisista tupakoi satunnaisesti. 15-24 -vuotiaista miehistä poltti päivittäin 23 %, satunnaisesti 10 % ja vastaavasti naisista 20 % ja 11 %. Miesten tupakointi on 1980-luvulta lähtien vähentynyt, ja naisten tupakointi on pysynyt samalla tasolla.

Minä en edes tunne ketään joka ostaisi kessunsa ravintolasta nimenomaan kalliimman hinnan takia. Ja tuonkin yo. tilaston varjossa tuntuu hassulta, että enemmistö joutuu taipumaan pienen itseään ajattelemattoman vähemmistön edessä.

Ja tupakoitsijat ovat selvässä vähemmistössä, joten tupakointikiellon vaikutukset ovat varmasti hyvin pienet, koska se vaikuttaa suhteellisen pieneen väestönosaan. Kuinka moni oikeasti uskoo lopettavansa baareissa käynnin jos tupakointi niiden sisätiloissa kiellettäisiin?



Baareissa käviöistä he kuitenkin ovat enemmistö. Ja ei kukaan osta sen kalliimman hinnan takia sitä röökiä baarista, vaan sen takia kun ne loppuvat. Ja se kuitenkin tuo hieman enemmän rahaa baarille...


jUSSi:
innae
---


Heh, jos tupakointi olisi kiellettyä ja ravintola hoitaa vastuunsa, tupakoitsijat lentäisivät pihalle. Kyllä siinä tyhmempikin oppii muutaman ulosheiton jälkeen.



Mutta kuka näitä heittelisi? Tuletko sinä ilmaiseksi heittelemään (jos tämä laki tulee voimaan) tupakoitsiat ulos baarista?


jUSSi:
innae:Ja siitä röökiltä haisemiseen, kyllä se haju tarttuu työntekiöihinkin enkä sano että erityisesti nautin siitä että haisen duunin jälkeen röökin savulle mutta sitähän varten on nuo suihkut ja peukoneet keksitty....
---


Voisinko minä esimerkiksi repiä vaatteesi rikki, koska neula ja lanka on keksitty?




Voinko minä tulla hajottamaan koneesi koska leka on keksitty? (sori, menee jo överiksi*piis*)


jUSSi:
innae:
---


Ihan yleisesti ottaen ei suomessa minkään alan työllisyysnäkymät heikot ole. Ei nyt ole lama. Nyt on menossa yhteistalkoot voittojen suurentamiseksi yhä vähemmällä työvoimalla.

Entä jos tupakoinnin keiltäminen ei vaikuta ihmisten ravinotlakäyttäytymiseen? Joka tapauksessa pidän ihmisten terveyttä tärkeämpänä asiana kuin muutamaa tuhatta työpaikkaa.



No eivät ne mitkän hyvätkään ole sillä ihmiset käyvät vähemmän baareissa koska se on kallista. Ja ikävä kyllä oma työpaikkani on kärsinyt tuosta viina-alesta paljonkin... Ja eipä olisi kaamean kivaa jäädä työttömäksi kun opintolainaa yritän maksella pois...

Jokatapauksessa, sinun mielestäsi pitäisi ravintoloista tehdä täysin savuttomia, minun mielestäni ei (koskien baareja). Siitä emme pääse yli emmekä ympäri, joten eiköhän tämä ollut tässä?

*piis*

--
PaskaJätkä

Hyzenthlay

Posts: 5,103

#242 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

innae:
Miksi se on eriasia? Sekin saa vaatteesi haisemaan.



En nyt tarkalleen tiedä, mitä savukoneen savu sisältää, mutta tuskinpa ainakaan häkää, radioaktiivisia aineita ja nikotiinia. Sitä paitsi savukoneen haju on aika mieto.


innae:
Tuo oli lähinnä siihen kun sanottiin että vaatteet rupeavat haisemaan röökille. On kivaa kun jotain punkkuakin loiskahtaa vaatteille, ei se niin helpolla pois lähde...



no ei lähde ei, mutta et edelleenkään voi mielestäni verrata tupakkaa ja alkoholia. Tupakoija ”saastuttaa” välttämättä kaikki ympärillä olevat, kun taas punaviiniä lentää vieressä istuvan/seisovan/tanssivan syliin aika harvoin (suhteessa edelliseen).

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D

dB

Posts: 1,317

#243 • • dB Digital Beat Music
ei taia onnistua tuo kieltäminen. Olin yhessä raflassa töissä kun laki tuli että tietty osa raflasta pitää olla savutonta. Porukka poltti ja stumppas savuttomalla alueella laseihin tupakat. Juntit.
jUSSi

Posts: 1,377

#244 • • jUSSi äkäinen vanhus

innae:
Voisi toimiakkin, mutta kyllä niitä tulee olemaan jotka polttavat sanoo laki mitä tahansa.



Näitä tapauksia varten on olemassa sanktio nimeltä sakko. Ravintoloitsija kyllä nopeasti poistaa tupakoitsijan tiloistaan, jos uhkana on tuhansien eurojen sakko.

innae:
Entäpä joku rysäbaari?



Mikä on rysäbaari? Termi ei ole minulle tuttu? Jos tarkoitat pimeää baaria niin sehän on jo muutenkin laiton.

innae:Ja kyllä on sellaisia ravintoloitakin jossa työntekiät polttavat siellä tiskin takana.



Ja nämä ravinolat rikkovat siis Suomen lakia.

innae:
Baareissa käviöistä he kuitenkin ovat enemmistö.



Ja löytyykö tälle väittämälle faktoja tueksi?

innae:Ja ei kukaan osta sen kalliimman hinnan takia sitä röökiä baarista, vaan sen takia kun ne loppuvat. Ja se kuitenkin tuo hieman enemmän rahaa baarille...



Väitän, että tupakan myynti on erittäin marginaalinen ja satunnainen tulonlähde ravintolalle.

innae
Mutta kuka näitä heittelisi? Tuletko sinä ilmaiseksi heittelemään (jos tämä laki tulee voimaan) tupakoitsiat ulos baarista?



Portsarit tietenkin ja muu henkilökunta. Tämä on ravintoloitsijan ongelma, jos tällainen kielto tulee voimaan, mutta uskoisin että siitä huolehtii sama väki joka huolehtii muutenkin asiakkaiden käyttäytymisestä.

innae:Ja siitä röökiltä haisemiseen, kyllä se haju tarttuu työntekiöihinkin enkä sano että erityisesti nautin siitä että haisen duunin jälkeen röökin savulle mutta sitähän varten on nuo suihkut ja peukoneet keksitty....
---
Voisinko minä esimerkiksi repiä vaatteesi rikki, koska neula ja lanka on keksitty?
---
Voinko minä tulla hajottamaan koneesi koska leka on keksitty? (sori, menee jo överiksi*piis*)



Ilmeisesti tajusit minkä takia ensimmäinen kommenttisi ja sen perustelu on täysin idioottimainen? Ei sivullisiin vaikuttavaa tekoa voi puolustella sillä, että teon aiheuttamiin vaurioihin on olemassa korjauskeino (ja huom! passiivisen tupakoinnin aiheuttamaan syöpään ei ole parannuskeinoa).

innae:
No eivät ne mitkän hyvätkään ole sillä ihmiset käyvät vähemmän baareissa koska se on kallista. Ja ikävä kyllä oma työpaikkani on kärsinyt tuosta viina-alesta paljonkin... Ja eipä olisi kaamean kivaa jäädä työttömäksi kun opintolainaa yritän maksella pois...



Syytä tästä työnantajaasi, joka ei siirtänyt alkoholin veroalennusta hintothinsa vaan on käyttänyt sen suoraan oman voittonsa kasvattamiseen.

innae:Jokatapauksessa, sinun mielestäsi pitäisi ravintoloista tehdä täysin savuttomia, minun mielestäni ei (koskien baareja). Siitä emme pääse yli emmekä ympäri, joten eiköhän tämä ollut tässä?



Toki me voimme tähän lopettaa jos sinä niin haluat, mutta en vieläkään näe yhtään syytä miksi tupakointia ei voitaisi kieltää ravintoloissa. Vähemmistön tietoinen ja itsetuhoinen toiminta ei sitä oikeuta.
Avatar
#245 • • polve Guest
Kuten aiemmin ilmeisesti olen todennutkin niin,
jos laki tulee voimaan voin ihan huoletta kävellä
ulos baarista (pakkasellakin) polttamaan savukkeeni.
Etenkin kesällä usein myös teen niin.

Jos lakiehdotus tulee voimaan niin, ei se liiemmin
paina mieltäni, mutta minä en olekaan kaikki joten
vastahakoisuutta takuulla tulee löytymään.

[muokattu 22.7.2004 14:11]
[Nuclear]

Posts: 5,855

#246 • • [Nuclear] el aprendiz

karwa:
jos vaateet haisee tupakalle niin laitakaa ne pesukoneeseen, pesukone on keksitty sitä varten.


jUSSi tossa ylempänä osotti varsin oivasti ton perustelun idioottimaisuuden. Toisekseen aika inhottavaa, että vaatteet pitäis pestä joka raflaillan jälkeen kun pesukone ei oo ihan se hellin vaihtoehto vaatteille eikä käsipyykillekään jaksais viikoittain ruveta.

nii ja jos tupakan haju taikka haittavaikutukset haittaa niin älkää olkoo ihan metrin päässä tupakoitsijasta vaan menkää kauemmas.


Se kun on ihan sama oonko mä missä päin ravintolaa tahansa kun niitä polttajia on joka nurkassa, edes vessassa ei saa nauttia savuttomasta ilmasta :D

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Lost-Soul

Posts: 3,107

#247 • • Lost-Soul los pallos

[Nuclear]:
---
karwa:
---
nii ja jos tupakan haju taikka haittavaikutukset haittaa niin älkää olkoo ihan metrin päässä tupakoitsijasta vaan menkää kauemmas.
---

Se kun on ihan sama oonko mä missä päin ravintolaa tahansa kun niitä polttajia on joka nurkassa, edes vessassa ei saa nauttia savuttomasta ilmasta :D


Ja harvassa ja yhdessäkään baarissa olisi ilmastointi niin hyvä, että se tupakan lemu häviäisi ihan heti.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

innae

Posts: 1,377

#248 • • innae PaskaJätkä

jUSSi:
---
innae:

---
innae:
Entäpä joku rysäbaari?
---


Mikä on rysäbaari? Termi ei ole minulle tuttu? Jos tarkoitat pimeää baaria niin sehän on jo muutenkin laiton.




Ryssäbaari on sellainen paikka jossa on asiakkaita enemmän kuin tarpeeksi ja saat juosta peräsuoli pitkänä tehden töitä...

--
PaskaJätkä

innae

Posts: 1,377

#249 • • innae PaskaJätkä

jUSSi:




---
innae:
No eivät ne mitkän hyvätkään ole sillä ihmiset käyvät vähemmän baareissa koska se on kallista. Ja ikävä kyllä oma työpaikkani on kärsinyt tuosta viina-alesta paljonkin... Ja eipä olisi kaamean kivaa jäädä työttömäksi kun opintolainaa yritän maksella pois...
---


Syytä tästä työnantajaasi, joka ei siirtänyt alkoholin veroalennusta hintothinsa vaan on käyttänyt sen suoraan oman voittonsa kasvattamiseen.






Ja samaan aikaan kun alkoholi-ale tuli nousi ravintola-alan palkat samna verran... Joten sekin on vähän +-0...

--
PaskaJätkä

jUSSi

Posts: 1,377

#250 • • jUSSi äkäinen vanhus

innae:


jUSSi:
Syytä tästä työnantajaasi, joka ei siirtänyt alkoholin veroalennusta hintothinsa vaan on käyttänyt sen suoraan oman voittonsa kasvattamiseen.
Ja samaan aikaan kun alkoholi-ale tuli nousi ravintola-alan palkat samna verran... Joten sekin on vähän +-0...



Hmm, oliko kyseessä sinun työnantajasi tekemä vapaa-ehtoinen palkannosto vai alakohtainen inflaatio- tai muu vastaava korotus? Jos kyseessä on alakohtainen korotus niin niistä on sovittu jo vähintään vuosi sitten ja se ei ole voinut tulla yllätyksenä työnantajallesi. Muutaman vuoden välein on jo pelkästään inflaation takia korotettava palkkoja tai ihmisten ostovoima laskee.

Kyllä se on halpa viina mikä pitää ihmiset kotona juomassa sen sijaan, että laittaisivat rahansa ravintoloiden nyt suhteessa entistä kalliimpiin viinoihin.

innae:
Ryssäbaari on sellainen paikka jossa on asiakkaita enemmän kuin tarpeeksi ja saat juosta peräsuoli pitkänä tehden töitä...



Eikö tämä kerro enemmänkin siitä, että tarvittaisiin muutama työntekijä lisää *vink*
innae

Posts: 1,377

#251 • • innae PaskaJätkä

jUSSi:
---
innae:


jUSSi:
Syytä tästä työnantajaasi, joka ei siirtänyt alkoholin veroalennusta hintothinsa vaan on käyttänyt sen suoraan oman voittonsa kasvattamiseen.
Ja samaan aikaan kun alkoholi-ale tuli nousi ravintola-alan palkat samna verran... Joten sekin on vähän +-0...
---


Hmm, oliko kyseessä sinun työnantajasi tekemä vapaa-ehtoinen palkannosto vai alakohtainen inflaatio- tai muu vastaava korotus? Jos kyseessä on alakohtainen korotus niin niistä on sovittu jo vähintään vuosi sitten ja se ei ole voinut tulla yllätyksenä työnantajallesi. Muutaman vuoden välein on jo pelkästään inflaation takia korotettava palkkoja tai ihmisten ostovoima laskee.

Kyllä se on halpa viina mikä pitää ihmiset kotona juomassa sen sijaan, että laittaisivat rahansa ravintoloiden nyt suhteessa entistä kalliimpiin viinoihin.



Alakohtainen. Ja kyllä oli tiedossa. Ja jengi tulee myöhemmin ja juo vähemmän (tai juo omista pulloistaan)...


---

jUSSi:
innae:
Ryssäbaari on sellainen paikka jossa on asiakkaita enemmän kuin tarpeeksi ja saat juosta peräsuoli pitkänä tehden töitä...
---


Eikö tämä kerro enemmänkin siitä, että tarvittaisiin muutama työntekijä lisää *vink*



Ja yhtiön pienentää liikevoittoaan?


Tulipas vain mieleen että mitenköhän tuo laki sitten pätee terasseilla jotka ovat katettuja? Pitääkö sieltäkin lähteä sitten pois jos haluaa tupakoida?

--
PaskaJätkä

sapeli

Posts: 11,768

#252 • • sapeli jokukukamikä?

innae:
---
Tulipas vain mieleen että mitenköhän tuo laki sitten pätee terasseilla jotka ovat katettuja? Pitääkö sieltäkin lähteä sitten pois jos haluaa tupakoida?



Mun mielestä ulkosalla ihmiset sais polttaa, siellä kun se savu ainakin hälvenee suht nopeesti... Jotain kompromissiahan on pakko tehdä jos realistisesti tätä lakia koitetaan ajaa. Tosin, jos näin kävisi niin ne ravintolat joilla on terassi saattaisivat ryöstää ison osan muiden terassittomien ravintoloiden asiakkaista...

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

jUSSi

Posts: 1,377

#253 • • jUSSi äkäinen vanhus

innae:
Ryssäbaari on sellainen paikka jossa on asiakkaita enemmän kuin tarpeeksi ja saat juosta peräsuoli pitkänä tehden töitä...
---
jUSSi:
Eikö tämä kerro enemmänkin siitä, että tarvittaisiin muutama työntekijä lisää *vink*
---
innae:
Ja yhtiön pienentää liikevoittoaan?



No, saahan se omistaja tehdä voittonsa sun selkänahasta. Ehkä rajasi ei vain ole tullut vielä vastaan. Vai oliko se sittenkin niin, että voittoa tehdessä kaikki keinot ovat sallittuja *vink*
NextAce

Posts: 2,505

#254 • • NextAce Alienated
Minä kannatan myös viinanmyynnin kieltämistä ravintoloissa.

--
-Alienation-

-----

cybercat

Posts: 14

#255 • • cybercat
Loppujen lopuksi mulle on ihan sama polttaako osa porukkaa vai ei: raflaillan jälkeen vaatteet joka tapauksessa haisee "raflalle". *nauru*
Se mikä mua eniten jurppii niin just nämä, jotka eivät yhtään viitsi varoa niitten röökiensä kanssa vaan joko sohivat niillä ympäriinsä tai sitten roikottavat röökiä tuossa reiden lähettyvillä, jolloin se on sopivalla osumakohdalla muihin raflailijoihin.

Klisee, mutta toimii mun mielestä edelleen (kunnes se täyskielto sitten lopulta tulee): jos poltat ole kohtelias - jos et polta ole suvaitsevainen.... ja vielä jos tämä ihan oikeesti toimiskin näin niin kaikki voisivat nauttia illoistaan sopuisasti *joo*

--
Life is like a jar of jalapenos:
What you do today, might burn your ass tomorrow..
Burn baby Burn!

AnderS

Posts: 470

#256 • • Edited AnderS KävyttömänKesänOravanPoika
Nyt kun aihe on kaivettu esiin ajattelin heittää oman näkökantani.
Mä teen poken duunia viikonloppuisin opiskelujen ohella.
Ajatus savuttomastayökerhosta poken/ravintola hlökunnan
kannalta on ihan järkyttävä. Otetaan esimerkki
että ravintolassa on sisällä noin 1000 ihmistä,
joista 30% vetää röökiä. Meidän työaika menisi
käytännössä siihen että koko ajan saisi olla
huomauttelemassa kiellosta.Ei jaksais huomautella
asiasta joka hermostuttaa sekä henkilökuntaa että asiakkaita.
Konfliktien määrä kasvais huimasti illan aikana.
Entä jos nämä ihmiset kävisivät pihalla röökillä?
Ovella ja narikassa trafiikki olisi niin järkyttävä
että käytännössä muuhun aika ei pokeilla riittäisikään
kuin oven aukomiseenja takkien antamiseen(varsinkin talvella).
Se olisi ihan järkyttävää härdelliä, josta kärsisi asiakkaat ja henkilökunta.
Vittu jos puolet ajasta kuluu siihen että jonotat että pääset
pihalle röökille ja takaisin sisälle, ei siitä oikein huvia jaksa repiä.

Se olisi myös aika vaarallista lykätä ihmiset kadulle vetämään röökiä,
kun aika monet ravintolat sijaitsevat jonkunlaisen liikennöidyn
väylän varrella. Onnettomuus riskit kasvaisi huomattavasti.
*magia*

Posts: 536

#257 • • *magia* säheltävä takkutukka
no eix yleensä vain savullisel puolellla tapahdu...savuttomat pöydät on aina tyhjillään...ja jos röökin potto kieleteen niin aatelkaa mikä homma narikas tulee kun porukka ramppaa kokoajan ulkona...niin elikkä ei tosiaankaan saa kieltää!!!

--
Jos ei ole elämässä tehnyt virheitä , ei voi sanoa kokeilleensa koskaan mitään uutta!!

kmn

Posts: 47

#258 • • kmn
oon ihan täs parin päivän aikana tajunnu pari juttuu.. tos lueksin noit hallu postauksii ja siel ihmiset kauheesti puhu siitä et ku jengi o tanssilattial röökit kädes. mä siis ite poltan ja en oo ees ikinä tullu ajatteleeks etten vois välillä vetää röökiä siinä samalla ku bailaan... *blush* varmaa johtuu siitä sit etten oo onnistunu telomaan itteeni enkä muita sen röökin kans.. *ding*

täytyy kyl tähän väliin meikäläisen osalta sanoo että tanssilattialla röökaaminen kyl loppuu mult...
anteeks kauheesti jos jotai ärsytti ku halluis heiluin kessu kädes siä mut en mä oo tajunnu mitää..nyt ku tää valaistus tapahtu ni lupaan parantaa tapani. *joo*

nähään Sätees.

P.S: mulle on sama saaks siä paaris polttaa vai ei. voihan sitä käydä ulkonaki tupakalla. *aplodit*
Oliwer

Posts: 799

#259 • • Oliwer
Aika monta paitaa on mulla menny, jos ei nyt pilalle niin huonoon kuntoon noista röökeistä bileissä/rafloissa.
Monesti on myös joku onnistunu "polttomerkitsemään" *vink* meitsin tanssilattialla tai muualla ahtaudessa.
Kyllähän se aina kirpasee, mutta vahinkoja noi mulle sattuneet on mielestäni ollu, enkä ole jaksanu alkaa räyhää tms..
Kyllä ne fiksut on aina anteeksi pyytänyt.
Tupakansavu, sellainen häiritsevä , pistää jo silmiin yms, -johtuu mun mielestä monen paikan ahtaudesta ja siitä ettei sitä ilmastointia ole saatu pelaamaan kunnolla, tai sitten se ei edes OLE PÄÄLLÄ..
Kyllä isommissa mestoissa joissa ilmastointi pelaa, on helpompi olla.
Henkilökohtasesti mua ei kyllä tuo (muut huomioon ottava) tupakoiminen haittaa, ja kyllä jotku savukkeet tuoksuu ihan hyvällekin, vaikken itse poltakkaan.
Itse en lähtis siis kieltää, potkisin persuuksille mielummin paikkojen omistajia, että remppais ne IV-vehkeet kuntoon ja pitäis ne PÄÄLLÄ.
Ei kaikkea voi kyllä kieltää. *piis*
diezel

Posts: 430

#260 • • diezel -

AnderS:
Meidän työaika menisi
käytännössä siihen että koko ajan saisi olla
huomauttelemassa kiellosta.



Jos kyse olisi laissa olevasta kiellosta mistä voisi seurata muutakin kuin parin euron rikesakko niin tuskinpa sitä hirveästi joutuis käydä huomauttelemassa ottaen vielä huomioon ettei nyt ihan huomaamatta voi salaa polttaa esim. verrattuna omiin viinoihin.