Miten/miksi aloit kuunnella/soittaa konemusiikkia?

477 posts, 24 pages, 238,871 views

Myst

Posts: 95

#321 • • Myst
Sitä konemusaa (eurodancee/europoppia) vaan alko kuuntelemaan sillon teininä 90-luvun puolivälissä ja sitä ennen.Varmaan senkin takia koska monet muutkin kuuntelivat sitä sillon. *jiihaa*
Nyt 2000-luvulla on sitten on tullut kuunneltua trancea ja housea. *joo*
Caro²

Posts: 5,301

#322 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Kuuntelu: Tätä on joutunut miettimään kovasti. Jos sanoisin että 100% varmuudella alkoi 1991, niin en paljoa valehtelisi. Todennäköisesti oon kuitenkin kuunnellu radiosta koneellisempaa tuotantoa jo hitusen aiemmin. Koska mahtoi alkaa dance mobit? 1992 sain sitte kopioitua itselleni u96-dasboot albumin kasetille, ja se olikin kova juttu.

alkuun mentiin tosiaan eurolla, sitten vähän teknompaan suuntaan. sitte tranceen ja "mitä rankempaa ja vähävokalisempaa sen parempaa"-pursitelua, sitte alko pikkuhiljaa taittua housen suuntaan. Kovin ohjelma oli ehdottomasti dance mob. olin jokseenkin pettynyt kun välivaiheen jälkeen jäljelle jäi vaan dance mob lite :(

Soittaminen alkoi 1999, syytä en muista. Todennäköisin syy oli, että soittaminen näytti ja myöhemmin osoittautui kivaksi hommaksi. Ei sen suurempia syitä siinä kait ole ollut. Taustalla tietty se, että on kiva jos porukka diggaa. Mutta myöhemmin taustasyy on osottautunut mukavaksi motivaattoriksi.
Gateway

Posts: 1,391

#323 • • Gateway Club Therapy
CD-soittimen sain kuudennella luokalla ja silloin vanhemmat osti mulle ekat 2 ceedeetä, Raptoria ja MC Nikke T:tä. Onneksi sille linjalle ei jääty vaan tuolloin kuunneltiin myös erityisen paljon Pet Shop Boysiä ja Madonnaa jotka olivat silloin (tosin edelleenkin ovat) kova sana. Pian tuon jälkeen kuvioihin tuli trackermusa ja hooceekokkarit - tuohon 'luonnollisena' jatkeena sitten siirryttiin vähitellen rennomman konemusan pariin. Pakkokai se on myöntää että eurokin oli jossain vaiheessa ihan jees musaa, nykyään se menee camp/huumori-musana. Suurimpana sykkeenä konemusan pariin joutumisessa oli Airave-bileet Oulussa joskus 90-luvun loppupuolella: Nessi, RMB & co. nostivat silloin mielenkiinnon niin ylös ettei alas ollut tulemista. Soittaminen alkoi 2002, bileissä tuli käytyä suhteellisen aktiivisesti ja jossain vaiheessa innostuin ostamaan kotiini cd-soittimet ja heti puolen vuoden perästä levarit. Sillä tiellä edelleen... tosin nyt järkkäillään jo omia kekkereitä :)
or_neon

Posts: 598

#324 • • or_neon mr2090

Roger Roger, 8.1.2003 10:21:
Kunnon hardcorea piti kuunnella aina iltaisin, että sain unta... Oi niitä aikoja *hymy*



Oi niitä aikoja... niinpä!! Ei hitto.. muistan kans ton ku se vaan oli niin... nykyään en sais ikinä unta mistään tommosesta*nauru*

--
[pieni]-Nico*iloinen*[/pieni]

SamHard

Posts: 2,098

#325 • • SamHard

amelia, 25.4.2006 08:20:
---
SamHard, 24.4.2006 15:04:
Alunperin progigyn biisejä tuli kuunneltua siinä 94>

---


samoin.. mulle hyvä siirtyminen iron maidenista!



Mulla tuli maiden vasta myöhemmin kun skeittailu alkoi about 95>96> Voi voi kun sitä
tuntee itsensä jo vanhaksi!
vinsku

Posts: 749

#326 • • vinsku huba huba
Ekan kerran kuuntelin sitä (ilman että kuulin esim. radiosta tai muualta) about vuonna 2002-03, Tiëstoa, Paul Oakenfoldia, Dj Korsakoffia, Neonin yhtä settiä (In hard trance tech we trust?) ja taisinpa kuunnella Protskuakin. Psyke tuli kuvioihin vuotta myöhemmin suunnilleen.Teknoakin kuuntelin paljon, mutta nyt se on vähän jäänyt. Tällä hetkellä maistuu kaikki hard, kiksu, house, psyke jne.
Kun ekoja kertoja kuuntelin konemusiikia, olin samaan aikaan vannoutunut japanirokin kuuntelija, ja niin heikko ulkopuoliselle painostukselle, etten kehdannut myöntää kuuntelevani "amispoppia" (joksika muut sitä kutsuivat). Nykyisin termistö on vähän eri.
2003 aloin kuunnella siis japanirokkia, mutta kuuntelin myös konemusaa, jopa enemmän kuin j-rokkia. Pukeutumisenikin se vaikutti (nykypäivän ernu/ihqkawaii-ilmiö, -03 en olis voinut kuvitellakaan mikä massavillitys siitäkin tulee). Puoli vuotta sitten lakkasin kokonaan kuuntelemasta j-rokkia ja antauduin pelkästään konemusiikille.
Vuosi sitten kävin ensimmäistä kertaa klubbarissa ja plattarissa, mutta kumpaankaan en silloin vielä rekisteröitynyt. Satunnaisesti kävin lueskelemassa juttuja ja etsin tietoa tästä skenestä.
Lopullisen rekkauspäivämäärän voitte käydä vilkaisemassa mun profiilista, jos kiinnostaa. Asiaan minut innosti rakkaani Kirtar, joka painosti liittymään. ;) Hänen innoittamanaan ostin muuten ensimmäiset rave-pantsutkin!
Siinäpä se historia. :) Jotain kohtia saattaa kyllä puuttua, aika värikäs ollut tämä matka.

--
Proge on niille, jotka osaavat iloita elämän pienistä asioista. -Hurjimus

krispis

Posts: 1,020

#327 • • krispis Huhuu
aloin kuunnella joskus vuonna 94-95 kun asuin lontoossa ja aussipoikaystävä vei 'techno-klubille'*tirsk* sitä ennen kuunnellut lähinnä doors-nirvana-pearljam jne musaa. olin aika myyty *blush*
a98

Posts: 871

#328 • • a98
varmaan ihan alkujaan se lähti kun joskus pienenä tuli kuunneltua paljon pet shop boysia sekä jarrea, jan hammeria ja vastaavia synaraitoja. tuossa '98 tutustuin sitten trackeriskeneen jonka kautta yleensäkin koko konemusaskene alkoi pikku hiljaa aukeamaan. ensi ihastus trancempaan kamaan tuli kun atb:n moving melodies ilmeistyi, ja varsinkin biisit don't stop ja 9pm. kun sitten vuonna 2000 kuulin orkidean setin sundissentialista olin aivan myyty, biiseinä mm goldenscan - sunrise & salt tank - eugina.. ja tällä tiellä ollaan vieläkin. musamaku on sittemmin hieman progentunut varsinkin ihan lempimusiikin osalta, mutta kyllä kaikki trance toimii vieläkin ja muutenkin konemusasta maistuu melkeempä kaikki tyylit jossain määrin.
ja hyvää rokkia ja metallia on tullut aina kuunneltua jossain määrin, sitä vain tehdään nykyään niin helvetin vähän :)
ControlFreak

Posts: 50

#329 • • ControlFreak moisture_maniac
Kaikki alkoi wanhoista tietokonepeleistä joita skidinä tuli rämpättyä. Wings tempaisi mukavasti mukaan musiikin osalta sen erikoisilla saundeillaan. Ekat reivit oli 01-02 (en muista) oli Moskovassa jolloin Darude soitti ja siitä se kaikki lähti.*joo**joo* hjuva niin!
sale

Posts: 1,235

#330 • • Edited sale
Jaa? Varmaan noin 10vuotta sitten oli (eurodance) kova suunnannäyttäjä sille millä tiellä nyt ollaan.Prodigya tuli myös aika paljon tuon edellä mainitun kuran ohella kuunneltua:) Sitten sain joltain kaverilta tieston ja muidenkin trance dj:den miksauksia käsiini ja ihastuin saundiin välittömästi..Hyvä niin*pepsodent*!! Ei ole tullut konemusaa kuunneltua kun ehkä noin 5-6 vuotta ja parhaiten tällä hetkellä uppoaa progressive house/trance.Soittimet tuli hankittua noin 2 vuotta sitten ihan mielenkiinnosta dj touhuun. Niillä on tullut soiteltua lähinnä ihan omaksi iloksi ja parilla keikallakin on tullut käytyä soittelemassa.*hih*
silencio

Posts: 401

#331 • • silencio el
Kopioin ihan suoraan tänne tuolta lukitusta.
Ellen sitten ole jo tähänkin vastannut...

KLF - What time is love. Sen kun kuulin ekan kerran jostain, niin kaikki muuttui :)
En edes muista milloin se tapahtui...
Luulisin että jotain vajaa 15 sitten.
(Julkaistuhan se on kai paljon ennen sitä, mutta silloin sen kuulin.)

--
- I was all alone, no one around, and all I could hear was this fucked up sound. -

ANONYM

Posts: 731

#332 • • ANONYM se mikä ei tapa,se SATTUU!
marrs=pump up the volume.(edelleenkin aivan 1:kös biisi)
vuosi 87-88*hymy*
sitten tuli kaikki muu "paska"...
T0mbstone

Posts: 728

#333 • • T0mbstone The Process.
Tehdäänpäs kopiointi lukitusta myös. *vink*

Lukioaikoina tuli jo vähäisessä määrin kuunneltua nykyisiä rave klassikoita, thunderdomeja ja prodigyä. Tuli jopa käytyä kuuntelemassa prodigy Ilosaarirockin aikaan ja joissain satunnaisissa "reiveissä".

Muistaakseni jossain vuosien 98-99 tienoilla eräs kaverini soitteli aina siellä käydessäni trancea ja technompaa musaa. Toiselta kaverilta sitten haalin läjän konemusiikkia mp3:sina. Tuossa vaiheessa tuli herääminen siihen, että musiikkia voi löytää muualtakin, kuin teollisesti tuotettujen listahittien joukosta. Myös musiikkikorva alkoi kehittyä vähitellen ja konemusiikin moniulotteisuus avautui. (enkä tässä väitä missään nimessä, että kaikki konemusa olisi moniulotteista:)

Tosta sitten asteittain siirtymä paatuneeksi konemusiikin kuuntelijaksi alkoi. *hih*

--
~If you understand, things are just as they are... If you do not understand, things are just as they are....~

-V-

Posts: 587

#334 • • -V-
Ihan tuore tulokas olen. Oma murmeli sai minut viime vuoden lopulla houkuteltua bileisiin mukaan (tai oikeastaan minä änkesin itse itseni mukaan) ja siltä seisomalta koukkuun jäin.. *jiihaa*
Tropico

Posts: 246

#335 • • Tropico Puolet nyt, loput myöhemmin.
Eurodance oli varmaan eka musagenre mitä kuuntelin, joskus 6 vanhana 90-luvun alussa. Corona, Ice MC, Capella, Faithless ja monen muun c-kasetit kuluivat philipsin nauhurissa.
Vieläkin kun kuulee Dj Boboa, tulee aina joulu mieleen; broidi sai joskus 94 lahjaks cd-mankan ja dj bobon cd:n .. wau :)

Sen jälkeen tuli kuunnelltua muutama vuosi suomirokkia yms. skeidaa *ding*, kunnes yläasteella taas heräsin tankkaamaan trancea yms. Soittimetkin tuli siinä hommattua... Tänäpäivänä menee kiksu, tosin vocal/disco house maistuu jo päivä päivältä paremmalta ja tätä oonkin soitellut enimmäkseen viimeisen vuoden ajan. *nuotti*
laeski^

Posts: 478

#336 • • laeski^ LaiskaLäski
miks: rytmikäs/tanssittava musa vaan on aina ollu jotenki se mun juttu... oon varmaanki niin palikka et jos kuulen jonku biisin (tyylist ja genrest riippumat) ni en pysty muutamal ekal kerral keskittyy sanoihin lähes ollenkaa, vaan kuuntelen muutamal ekal kuuntelu kerral pelkästään sen ite musan mikä soi... ja siks kone musa sopii mulle ku nyrkki silmään *hihu*

miten: oiskohan jo joskus ala-asteel kuuntelin euro trancee, mitä sillon ny sattu semmost olee... mm.hitti buumit ja erotic kasetil, ja kaakkee muut rytmikäst mitä radiost tuli.. joskus kuudennen aikoihin tais jäädä tanssi musa vähän vähemmälle koska kaikki kaverit kuunteli jtn ihan muuta...
ylä-asteen seiskal räppi rupes tekee kovasti tuloaan ja enköhän mä sillon ruvennu sitä kuuntelee koska niin teki kaikki muutki, mut jäi kyl räppi fanitus mun osalt hyvinki nopeesti vähäseks koska ei vaan jotenki iskeny...
kasin aikoihin satuin ostaa destination goa cd:n, koska halusin taas kuunnella jtn koneel tehtyy musaa ja kaverit oli suositellu goa trancee, ja rakastuin siihen samantien *hymy* rupesin sit sen jälkeen haalii kaikennäkösii psyke levyi hyllyyn.
et siitä se kone musan kuuntelu tais lähtee oikein kunnol... lähinnä pelkkää psykee aluks mut erilaisten ylä ja ala mäkien kaut oon nyt ihan in lööv lähestulkoon kaikken kone musaan *joo*

soittaminen alko joku 6kk sitte koska musa vaan on niin loistavaa et ei haluu pelkästään kuunnella sitä vaan jotenki vaikuttaa siihen et mitä soi ja miten.. ja kyllä, kivaa on *joo* (vaik en mitään osaakkaa *nauru*)
Fossa

Posts: 2

#337 • • Fossa
Sain joskus ekaluokalla joululahjaksi mutsilta pandoran One of a kind-kasetin. Paluuta ei ollut.
Suuria kasvattajia olivat myös mafian Avaruusromua ja tiistain teknoilta. Silloin ymmärsin mitä tekno oikeasti tarkotti.
Puke

Posts: 109

#338 • • Edited Puke Super Socket
Amiga 500 ja demot.
Paradise - Techno Tower sekä LSD - Jesus on E's tuli katseltua/kuunneltua muutamaan otteeseen joskus 92-93. Myöskin Spaceballsien State of the Art ja 9 Fingers olivat erittäin suosittuja :)


typo

Posts: 685

#339 • • typo Testaaja
Jokseenkin kronologisessa järjestyksessä:

- tosi "cool" kaveri silloin joskus '92, joka kuunteli Altern-8:ia, Thunderdomea ja Hardsequenceriä
- Tri. Patti
- nätit tytöt tanssimassa konemusan ihanan simppelien, mutta vangitsevien rytmien ja melodioiden tahdissa (olisko teinipoika voinut parempaa toivoa ensimmäisten humalakokeilujen kaveriksi?)
- Tri. Patti ja avaruusromut
- tosi "cool" dj-kaveri, joka vei kaikki näteimmät tytöt ongelmitta
- avaruusromut

.pi.

--
.psychedelicious.

Tapi

Posts: 1,437

#340 • • Tapi Dreamstate

CM, 25.4.2006 09:16:
(Fortierin vanhoista seteistä löytyy myös vitun hyvää eteeristä trancea btw).


Joo, todellakin löytyy. Kandee muuten tsekata Faden vanhoja remiksejä ja Fade Recordsin vanhoja julkaisuja. Molemmista löytyy hitosti lähes huomiotta jäänyttä eteeristä ja erittäin tunnelmallista oikeaa trancea.