Klubituksen kilonpudotus

1,827 posts, 92 pages, 719,859 views

vaavu

Posts: 1,324

#821 • • vaavu vara-vana

GoA, 6.1.2006 21:13:
Matalahiilarinen ruokavalio.

-2 dl kaurahiutaleita ja maitoa päälle. Vitamiineja riittävästi.



Tossa määrässä kaurahiutaleita on 12,6 g kuitua, jos oletetaan, että 1 dl hiutaleita painaa 35 g, ja kuitua on 18%. Muuten toi sun kuvailema ruokavalio ei sisällä kuitua paljon ollenkaan (kasviksissa on vähän, mutta ei mitenkään hirveästi). Eli aika paljon tolla ruokavaliolla jäät alle 30 g päivittäisen suosituksen.

Hyvää kuitua ilman turhaa energiaa saa esim. leseistä. Kaupassa myytävissä vehnäleseissä on tosi paljon kuitua (taisi olla jopa 55%), mutta ne maistuvat jo aika sahajauholle. Ruisleseet sen sijaan on sekä hyvänmakuisia että terveellisiä, tosin niissä on vähän vähemmän kuitua ja enemmän energiaa suhteessa.
lunake

Posts: 800

#822 • • lunake Helppo.Hankala.Napanöyhtä

vaavu, 9.1.2006 14:32:
---
hardikaveri, 9.1.2006 14:14:
erittäin tärkeetä on muuten huolehtia kuitujen saannista.. jos ei viljasta niin sit kasviksista

---


Missä kasviksissa (jos siis viljakasveja ei oteta huomioon) on paljon kuitua?

Kuitua olisi kuitenkin hyvä saada se 30g päivässä. Jos tätä määrää ei aio hankkia viljasta, voi tarvittavan määrän saanti pelkkien kasvisten avulla olla aika vaikeaa.

IMHO hiilihydraattihössötys on lyönyt jossain määrin yli siinä vaiheessa, kun hiilareiden pelossa aletaan leikata kaikkia viljakasveja pois ruokavaliosta. Mä olenkin itselleni ottanut sen ohjenuoran, että hiilareiden vähentämisen sijaan syö hyvälaatuisia hiilareita. Eli ruisleipää sen sijaan, että jättää leivän kokonaan pois. (Ei me kaupasta enää ostetakaan muuta kuin rukiista leipää.)

Liiallisella hiilaripanttauksella saa vain huonosti toimivan ruoansulatuksen.




Ainakin oheisesta linkistä löytyy jonkinnäköistä listausta runsaskuituisesta ruokavaliosta:

http://www.fineli.fi/specdiet.php?specdiet=highfibr&lang=fi




*possu*

--
Hedelmällisyys on påp!

Optik

Posts: 1,691

#823 • • Optik Piikkisika/Outopallo
Vois pari kiloa tiputtaa kyl täs kevään kuluessa... *ding*

--
Tylsyys ei tapa, mutta joskus toivot, että tappaisi.

LadyInRed

Posts: 83

#824 • • LadyInRed
No, toiset hössöttää hiilareista ja toiset rasvasta ja toiset kuiduista.. Mun mielestä on tärkeintä että kuuntelee itseään ja rakentaa ruokavalionsa sen mukaan. Itse olin ollut vuosi sitten pari viikkoa vähähiilarisella ruokavaliolla kun yhtäkkiä huomasin että mulla on parempi olo kuin aikoihin, vatsa toimii normaalisti ja muitakin hyviä vaikutuksia oli. Sen jälkeen olen välillä tarkkaillut syömisiä enemmän ja väilllä vähemmän mutta ihan selkeästi olen huomannut mitä minun kannattaa syödä ja mitä ei. Siksi on ollutkin selvää että tulen jatkossakin olemaan pääasiassa vähähiilarisella ruokavaliolla. Koska kyse ei kuitenkaan ole mistään allergioista tai muista niin kyläpaikoissa tai muissa erikoistilanteissa (kuten jouluna) en ala nipottaa mutta huomaan kyllä syöneeni sopimattomia.. Niin ja tämä sepustushan lähti siitä että itse en usko tuohon 30g/pvä kuituvaatimukseen enkä myöskään kuitujen saantia kyttää (enkä itseasiassa niitä hiilareitakaan koska aika luonnollisesti normaalioloissa ruokavalio muodostuu sellaiseksi *hymy*). Muutenkin uskon että viralliset ravitsemussuositukset tulevat kyllä jollain aikavälillä muuttumaan.
Yediah

Posts: 1,090

#825 • • Yediah FINRG, Spacehouse
parikin kiloa pois niin kylkiluut paistaa kovan sortin rumasti.. lopetan liikkumisen..
Sallakat

Posts: 2,220

#826 • • Sallakat jungle, baby !



Hyvää kuitua ilman turhaa energiaa saa esim. leseistä. Kaupassa myytävissä vehnäleseissä on tosi paljon kuitua (taisi olla jopa 55%), mutta ne maistuvat jo aika sahajauholle. Ruisleseet sen sijaan on sekä hyvänmakuisia että terveellisiä, tosin niissä on vähän vähemmän kuitua ja enemmän energiaa suhteessa.



Kun teen aamukaurapuuroa, laitan esim desin kaurahiutaletta ja sekaan 1/4dl vehnäleseitä. Sillä tavalla nautittuna leseet menee huomaamattaan. Toinen hyvä keino käyttää leseitä on tehdä pirtelö. Itse joskus kiireettöminä viikonloppuaamuina teen hedelmä+marja+maustamatonjurgurtti+lese pirtelön a.k.a. voimajuoman. Täyttää mahaa hyvin viikonloppu tarpeisiin.
Tyeicha

Posts: 5,807

#827 • • Edited Tyeicha siilin kesyttäjä / pintaliito-orava
toi pacifique antoi hyvän motivaation laihduttaa/kiinteyttää. ens kuussa salille. -5kg ja olen tyytyväinen. hyvä keino oli liimata kauniiden&laihojen mallitsubujen kuvia jääkaapin oveen. *tirsk*

edit:typo

--
-Tyeicha-

Pauha

Posts: 515

#828 • • Pauha

Tyeicha, 11.1.2006 13:07:
toi pacifique antoi hyvän motivaation laihduttaa/kiinteyttää. ens kuussa salille. -5kg ja olen tyytyväinen. hyvä keino oli liimata kauniiden&laihojen mallitsubujen kuvia jääkaapin oveen. *tirsk*

edit:typo



Ei mahdu enää *hih*

--
Leave me alone, I am doing my rum and noodles.

-Kerttu-

Posts: 4,542

#829 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH

Tyeicha, 11.1.2006 13:07:
hyvä keino oli liimata kauniiden&laihojen mallitsubujen kuvia jääkaapin oveen. *tirsk*



Mä käytin joskus motivointikeinona omaa kuvaa, jossa olen vielä tiukka ja kiree 16-v tytteli..*nauru*

Itse ostin tällä viikolla salikortin, lähinnä tarkoituksena kiinteytyä. Painoa ei tarvitse lähteä yhtään pois. Tarkoituksena olisi siis saada säännöllinen liikunta takaisin omaan elämään, samoin terveellinen ruokavalio..*joo* Mennyt viime vuodet aika lonkkaa vetäessä ja herkkuja syöden. Ja tästä kun ei enää kuitenkaan nuorru ja kaunistu! *igor*

Itsekin innostuin ostamaan noita leseitä tämän topicin ansioista ja smoothien ja fruitien joukossa ne menee erittäin hienosti ja huomaamattomasti! *joo* *slurps*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

ville

Posts: 3,780

#831 • • ville olen oikeasti ujo

LadyInRed, 9.1.2006 15:32:
No, toiset hössöttää hiilareista ja toiset rasvasta ja toiset kuiduista..



Eiköhän toi hössötys ole pääasiassa sitä, että pahasti pieleen syövää yritetään korjata edes jollakin tavalla mallisyöjiksi.

Fanaattisia puolestapuhujia löytyy sitten jokaisesta ryhmästä, niin jokaisen aineen vastustajista kuin puolustajistakin.


Mun mielestä on tärkeintä että kuuntelee itseään ja rakentaa ruokavalionsa sen mukaan.



Ongelma tässä ajattelussa on, että paljon "epämiellyttäviä" asioita voi tapahtua elimistössä ja silti susta tuntuu hetken aikaa täysin hyvältä. Siten pelkkä "musta tuntuu hyvältä, syön näin jatkossa" ei välttämättä toimi pidemmän päälle kovin hyvin. Ongelmat voi ilmestyä vasta todella monien vuosien päästä.

Niin ja tämä sepustushan lähti siitä että itse en usko tuohon 30g/pvä kuituvaatimukseen enkä myöskään kuitujen saantia kyttää



Kuitua pitäisi saada se 25-35g/vrk koska se joidenkin lähteiden mukaan:

- Auttaa ruoansulatusta
- Täytää vatsaa
- Ei imeydy kovin helposti, joten se ei lisää massiivisesti energiamäärää mutta lisää kylläisyyden tunnetta (vähentää muuta tarvetta syödä)
- Kovaa eli pitää pureskella. Tämä on hyväksi hampaille
- Auttaa tasoittamaan verensokeria
- Vähentää riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen
- Vähentää sydäntautiriskiä
- Jotkut vähentävät kolesteria
- Auttaa estämään paksusuolensyöpää

Monet näistä asioita voi toki kiertää muuten syömällä hyvin, mutta koska kuidusta sinänsä ei ole haittaa vaan lähinnä hyötyä, saattaa olla fiksua katsoa, että kuitua saa riittävästi. Käsittääkseni ainoa haitta kuidusta on, että jos sitä vetää liikaa, niin tavara tulee liian nopeasti ulos toisesta päästä.


Muutenkin uskon että viralliset ravitsemussuositukset tulevat kyllä jollain aikavälillä muuttumaan.



Mihin suuntaan jos saan kysyä?
vaavu

Posts: 1,324

#832 • • vaavu vara-vana

ville, 11.1.2006 15:52:
Ongelma tässä ajattelussa on, että paljon "epämiellyttäviä" asioita voi tapahtua elimistössä ja silti susta tuntuu hetken aikaa täysin hyvältä. Siten pelkkä "musta tuntuu hyvältä, syön näin jatkossa" ei välttämättä toimi pidemmän päälle kovin hyvin. Ongelmat voi ilmestyä vasta todella monien vuosien päästä.



Jep. Itse olen hyvä esimerkki em. tilanteesta. En ole koskaan pitänyt maidosta ihan sellaisenaan, eli olen nauttinut maitotaloustuotteeni aina jotenkin prosessoidussa muodossa, ts. juustona, jogurttina, murojen kanssa jne. Valitettavasti tällaisella ruokavaliolla on todella vaikea saada riittävästi kalkkia vuorokaudessa, ellei asiaan kiinnitä erityistä huomiota. Vähäisen maidonsaannin lisäksi mulla oli useitakin muita riskitekijöitä, jotka edesauttavat osteoporoosia. Vaikka tämän kaiken jopa tiedostin, en siltikään osannut ottaa asiaa riittävän vakavasti.

Nyt syksyllä tuli kauneus&terveys -messuilla vastaan mahdollisuus mitata luuntiheys. Tulos oli surullinen mutta ei yllättävä: luumassani tiheys on alentunut selvästi ikäiseni tasosta. Suomeksi sanottuna: jos jo nyt luuni ovat näin huokoiset, on erittäin todennäköistä, että tulen sairastumaan osteoporoosiin jossakin vaiheessa.

No, omassa tapauksessani uskon kyllä, että kalsiumia pitäisi saada se 800-1200mg päivässä. Mutta entäs jos olisinkin sitä mieltä, että tämä suositus on ihan huuhaata, ja että kyllä minä itse paremmin tiedän mikä minulle sopii? Ilman mittausta voisin jatkaa samanlaista menoa seuraavat 10 vuotta, ja eräänä päivänä huomata, että luuni ovat kuin vanhalla mummolla.

Noin yleisestikin asiaan liittyen. Aika harva meidän ikäisemme loppujen lopuksi tiedostaa asiaa, mutta osteoporoosista povataan tulevan seuraava kansallistauti suomalaisten naisten keskuudessa. Riskitekijöitä ovat ainakin

1) maidon juomattomuus (tai muuten liian vähäinen kalkin saanti)
2) alhainen paino, hennot luut, sairastettu anoreksia lisää riskiä reilusti
3) harvat kuukautiset, vähäinen estrogeeni (liian vähäinen rasvakudos saattaa olla osatekijä)
4) täristävän liikunnan harrastamattomuus (pyöräilyä ei lasketa)
5) geneettinen alttius (mutta tätä ei useinkaan itse voi tietää)

Eikä osteoporoosi tarkoita pelkästään sitä, että luut murtuvat helpommin. Osteoporoosi on pahimmillaan todella paljon elämänlaatua alentava ja kivulias tauti.


Loppukaneettina: vaikka en yleisestikään kannata minkään ravintoaineen päiväsaannin laskemista, voi kalkin kohdalla tehdä poikkeuksen. Se 800-1200mg päivässä on nimittäin aika paljon - ja se pitää saada joka päivä, elämän loppuun asti. Kannattaa siis jokaisen omalla kohdallaan huvikseen laskea, kuinka paljon päivittäinen ruokavalio sisältää kalkkia, ja tehdä korjaavia toimia tarpeen mukaan.
Avatar
#833 • • GoA Guest

vaavu, 9.1.2006 14:44:
---
GoA, 6.1.2006 21:13:
Matalahiilarinen ruokavalio.

-2 dl kaurahiutaleita ja maitoa päälle. Vitamiineja riittävästi.

---


Tossa määrässä kaurahiutaleita on 12,6 g kuitua, jos oletetaan, että 1 dl hiutaleita painaa 35 g, ja kuitua on 18%. Muuten toi sun kuvailema ruokavalio ei sisällä kuitua paljon ollenkaan (kasviksissa on vähän, mutta ei mitenkään hirveästi). Eli aika paljon tolla ruokavaliolla jäät alle 30 g päivittäisen suosituksen.

Hyvää kuitua ilman turhaa energiaa saa esim. leseistä. Kaupassa myytävissä vehnäleseissä on tosi paljon kuitua (taisi olla jopa 55%), mutta ne maistuvat jo aika sahajauholle. Ruisleseet sen sijaan on sekä hyvänmakuisia että terveellisiä, tosin niissä on vähän vähemmän kuitua ja enemmän energiaa suhteessa.



Tämän lisäksi menee juuri pellavansiemeniä tai vehnäleseitä rahkan/hiutaleiden seassa. :) En kyllä tuohon 30 g luultavasti pääse mutta ei se nyt niin justiinsa ole. Mahaa meinaa toimii kuitenkin hyvin.
pirpeli

Posts: 5,533

#834 • • pirpeli
Kyllä mä ehkä ton yhden kevätkilon pystyn pudottamaan..
*nauru*

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Oliwer

Posts: 799

#835 • • Oliwer

vaavu
Se 800-1200mg päivässä on nimittäin aika paljon - ja se pitää saada joka päivä, elämän loppuun asti. Kannattaa siis jokaisen omalla kohdallaan huvikseen laskea, kuinka paljon päivittäinen ruokavalio sisältää kalkkia, ja tehdä korjaavia toimia tarpeen mukaan.



Jep, tuota kalsiumin saantia ei tosiaan moni (mieskään) mieti. Varsinkin jos ei maitotuotteita käytä, kannattaa todella miettiä mistä luuston rakennusaineet repäisee.
Itsekin laktoosi-intolerantikkona, pystyn käyttämään lähinnä vähälaktoosisia maitotuotteita ja kalkkitabletteja.
Kalkkitabletit ovat nykyään edullisia, myynnissä lähes kaikissa ruokakaupoissa, ja neutraalin makuisia.
Päivittäisestä tablettiannoksesta saa helposti n.1000mg täyteen.
Feider

Posts: 24

#836 • • Feider

Oliwer, 5.1.2006 18:40:
---
vaavu
Tavoitteena ei tosiaan ole niinkään massan lisäys, vaan ennemminkin kiinteytys ja rasvakudoksen ja lihaksen välisen suhteen parantaminen
---



---

Kuinka paljon olisi siis hyvä nauttia noita proteiinilisiä, jos oletetaan, että ruokavalio on muuten ihan suhteellisen normaali?
---


Kyllä noihin tavoitteisiin on mahdollista nähdäkseni päästä ihan ruokavaliota muuttamalla. Kun treeniä lisätään nousee kokonaiskulutus ja pystyy syömään huomattavasti enemmän. Mä kiinittäisin kyllä ensisijaisesti huomiota riittävän proteiinin saantiin ruoasta. Lisää: kalaa, kanaa, kalkkunaa, ja maitotuotteita kuten rahkaa ja raejuustoa jne. Hiilareiden osuutta voikin sitten laskea, jos ei painolisäystä hae. Eli vähemmän esim. leipää, pastaa, riisiä, perunaa jne.
Elimistö kykenee käyttämään (imeytyminen) ruoasta saatavan proteiinin aina jauheita yms paremmin hyödykseen.
Hiilareita ei voi eikä pidä kokonaan jättää, koska elimistö tarvii niitä poltto ja rakennusaineiksi kumminkin.
Itse en ole aikoihin treeninjälkeistä palautusjuomaa lukuunottamatta, jaksanut nauttia lisäravinteita ollenkaan ja hyvin on jaksanut :)
Tavallisen kuntoilijan kannattaa panostaa ruokaan ja jättää "ihmejauheet" hifistelijöille.




Kohta yksi on ainakin ihan täyttä peetä. Lisäravinteiden proteiinit on melkeempä aina pilkottu paljon pienemmiksi mitä ruuassa on.
--> Imeytyminen siis paljon tehokkaampaa.

Ja kohta kaksi. Ei lisäravinteet ole mitään ihmejauheita. Normaalia ruokaa jauhemuodossa.
Oliwer

Posts: 799

#837 • • Oliwer

Feider
Kohta yksi on ainakin ihan täyttä peetä. Lisäravinteiden proteiinit on melkeempä aina pilkottu paljon pienemmiksi mitä ruuassa on.
--> Imeytyminen siis paljon tehokkaampaa.

Ja kohta kaksi. Ei lisäravinteet ole mitään ihmejauheita. Normaalia ruokaa jauhemuodossa.



Koska kohta yks on täyttä peetä, niin sulta löytyy varmaan jotain "mustaa valkoisella" miksi lihan, maitotuotteiden ja muun ruoan proteiini ei imeydy niin hyvin mukamas.
Muistan kyllä lukeneeni monasti että iso osa esim proteiinijuomasta kulkeutuu elimistössä "suoraan läpi" eikä kroppa käytä kaikkea hyödykseen.

Mitä tulee kohtaan kaksi, huomasit varmaan "vink"- heittomerkit "ihmejauheessa". Eli provoa vaan oli..
Mun mielestä tavallisen kuntoilijan kannattaa kiinittää päähuomio ruokavalioon, eikä sännätä ekaks myyjien armoille lisäravinnekauppoihin
kuulemaan mitä pulloja, purtiloita ja pusseja jauhoa nyt vähintään tarvii jos kiinteytys on mielessä.
vaavu

Posts: 1,324

#838 • • vaavu vara-vana
Ville teki eilen insinöörimäisen huomion mun pyllyn sivuprofiilista:

"Hei, sun pyllyn pystysuoran tangentin kohta on noussut ylöspäin!" *nauru*

Että kai se liikunta on jotain tuloksia alkanut jo tuottaa, vaikka mä en vielä itse näekään hirveästi eroa.
-crystal-

Posts: 736

#839 • • -crystal-

Tyeicha, 11.1.2006 13:07:
toi pacifique antoi hyvän motivaation laihduttaa/kiinteyttää. ens kuussa salille. -5kg ja olen tyytyväinen. hyvä keino oli liimata kauniiden&laihojen mallitsubujen kuvia jääkaapin oveen. *tirsk*

edit:typo


Ei sun tarvi laihduttaa kultsu*vink*kiinteytys on aina ihan hyvä silti..siis tavoitteena lihasta enemmän kun rasvaa*hymy*
Hyzenthlay

Posts: 5,103

#840 • • Hyzenthlay myrkynsekoittaja

vaavu, 12.1.2006 12:12:
Ville teki eilen insinöörimäisen huomion mun pyllyn sivuprofiilista:

"Hei, sun pyllyn pystysuoran tangentin kohta on noussut ylöspäin!" *nauru*



Tää on just paras syy treenata isoja pakaralihaksia oikein kunnolla *iloinen*

--
Lapsuus on lyhyt, joten kannattaa juhlia aina kun voi :D