ville, 11.1.2006 15:52:
Ongelma tässä ajattelussa on, että paljon "epämiellyttäviä" asioita voi tapahtua elimistössä ja silti susta tuntuu hetken aikaa täysin hyvältä. Siten pelkkä "musta tuntuu hyvältä, syön näin jatkossa" ei välttämättä toimi pidemmän päälle kovin hyvin. Ongelmat voi ilmestyä vasta todella monien vuosien päästä.
Jep. Itse olen hyvä esimerkki em. tilanteesta. En ole koskaan pitänyt maidosta ihan sellaisenaan, eli olen nauttinut maitotaloustuotteeni aina jotenkin prosessoidussa muodossa, ts. juustona, jogurttina, murojen kanssa jne. Valitettavasti tällaisella ruokavaliolla on todella vaikea saada riittävästi kalkkia vuorokaudessa, ellei asiaan kiinnitä erityistä huomiota. Vähäisen maidonsaannin lisäksi mulla oli useitakin muita riskitekijöitä, jotka edesauttavat osteoporoosia. Vaikka tämän kaiken jopa tiedostin, en siltikään osannut ottaa asiaa riittävän vakavasti.
Nyt syksyllä tuli kauneus&terveys -messuilla vastaan mahdollisuus mitata luuntiheys. Tulos oli surullinen mutta ei yllättävä: luumassani tiheys on alentunut selvästi ikäiseni tasosta. Suomeksi sanottuna: jos jo nyt luuni ovat näin huokoiset, on erittäin todennäköistä, että tulen sairastumaan osteoporoosiin jossakin vaiheessa.
No, omassa tapauksessani uskon kyllä, että kalsiumia pitäisi saada se 800-1200mg päivässä. Mutta entäs jos olisinkin sitä mieltä, että tämä suositus on ihan huuhaata, ja että kyllä minä itse paremmin tiedän mikä minulle sopii? Ilman mittausta voisin jatkaa samanlaista menoa seuraavat 10 vuotta, ja eräänä päivänä huomata, että luuni ovat kuin vanhalla mummolla.
Noin yleisestikin asiaan liittyen. Aika harva meidän ikäisemme loppujen lopuksi tiedostaa asiaa, mutta osteoporoosista povataan tulevan seuraava kansallistauti suomalaisten naisten keskuudessa. Riskitekijöitä ovat ainakin
1) maidon juomattomuus (tai muuten liian vähäinen kalkin saanti)
2) alhainen paino, hennot luut, sairastettu anoreksia lisää riskiä reilusti
3) harvat kuukautiset, vähäinen estrogeeni (liian vähäinen rasvakudos saattaa olla osatekijä)
4) täristävän liikunnan harrastamattomuus (pyöräilyä ei lasketa)
5) geneettinen alttius (mutta tätä ei useinkaan itse voi tietää)
Eikä osteoporoosi tarkoita pelkästään sitä, että luut murtuvat helpommin. Osteoporoosi on pahimmillaan todella paljon elämänlaatua alentava ja kivulias tauti.
Loppukaneettina: vaikka en yleisestikään kannata minkään ravintoaineen päiväsaannin laskemista, voi kalkin kohdalla tehdä poikkeuksen. Se 800-1200mg päivässä on nimittäin aika paljon - ja se pitää saada joka päivä, elämän loppuun asti. Kannattaa siis jokaisen omalla kohdallaan huvikseen laskea, kuinka paljon päivittäinen ruokavalio sisältää kalkkia, ja tehdä korjaavia toimia tarpeen mukaan.