päivän o_O

11,982 posts, 600 pages, 3,855,292 views

Avatar
#9121 • • REivaaja Guest

Adorable, 14.5.2008 19:15:

Mä en ala sulle enkä kenellekään muulle selittämään tarkemmin. Lopetetaanko tähän?


Ei mua kiinnostakkaan sun ongelmas, yritä ymmärtää. Lapses hyvinvointi jo vähän, mut se ei mulle kuulu. Lopetetaan ihmeessä. Ja voisit samoin lopettaa ton itsesäälis ja kokeilla vaikka vertaistukea mikä nyt ikinä vaivaakaan, kun ei näköjään apu auta.
Kuitti.
(Muuten mut voi norettaa mun profiilista. Se ei ole kuitenkaan tarpeen. En vastaa ellei kysytä)
Avatar
#9122 • • REivaaja Guest
Ihqu plur tääl pitää halia*igor*
wiwi

Posts: 1,575

#9123 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

Miinapiina, 14.5.2008 09:51:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805137648221_uu.shtml

"Kehitysvammaisen lapsen raiskanneelle ehdotonta vankeutta"
"Mies riisui teini-ikäisen pojan vastusteluista huolimatta tältä shortsit, kosketteli sukupuolielimiä ja teki muuta seksuaalista väkivaltaa..... Mies määrättiin maksamaan teinipojalle henkisestä kärsimyksestä 3 000 euroa.


Ottamatta kantaa tohon käsittämättömään urpoiluun, joka sun postauksesta virisi, haluan kommentoida tämän tapauksen rangaistusta ylipäänsä. Käräjäoikeudessa raiskaaja oli nimittäin tuomittu vuoden ja neljän kuukauden ehdolliseen rangaistukseen. Raiskauksesta. Kehitysvammaisen raiskauksesta. Vasta hovioikeudessa rangaistus kovennettiin ehdottomaksi.

Kyllä on tärkeysjärjestys kohdallaan kun ainoa, mistä oikeasti saa Suomessa tuomioita on omaisuusrikokset, kavallukset, veropetokset yms. En väitä, että mikään määrä rahaa tms. poistaisi uhrin kärsimyksiä, mutta mun mielestä tällaiset päätökset on aika selkeitä viestejä siitä, millainen on yhteiskunnan arvomaailma.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Avatar
#9124 • • REivaaja Guest

wiwi, 14.5.2008 23:05:
Kyllä on tärkeysjärjestys kohdallaan kun ainoa, mistä oikeasti saa Suomessa tuomioita on omaisuusrikokset, kavallukset, veropetokset yms. En väitä, että mikään määrä rahaa tms. poistaisi uhrin kärsimyksiä, mutta mun mielestä tällaiset päätökset on aika selkeitä viestejä siitä, millainen on yhteiskunnan arvomaailma.

Me ollaan käyty keskustelumme ihan loppuun verhojen takana. Lue Iltalehteä ja opi sieltä maailmasta. En nyt siis ota kantaa tuohon urpon ylimieliseen kannanottoon... Bye.
m1kk3

Posts: 5,560

#9125 • • Edited m1kk3 no-life

REivaaja, 14.5.2008 23:37:
---
wiwi, 14.5.2008 23:05:
Kyllä on tärkeysjärjestys kohdallaan kun ainoa, mistä oikeasti saa Suomessa tuomioita on omaisuusrikokset, kavallukset, veropetokset yms. En väitä, että mikään määrä rahaa tms. poistaisi uhrin kärsimyksiä, mutta mun mielestä tällaiset päätökset on aika selkeitä viestejä siitä, millainen on yhteiskunnan arvomaailma.

---
En nyt siis ota kantaa tuohon urpon ylimieliseen kannanottoon...


Mikä tossa sun quottaamassa pätkässä tarkalleen oli "urpon ylimielistä" ?

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#9126 • • Edited REivaaja Guest

mikke, 14.5.2008 23:41:
Mikä tossa sun quottaamassa pätkässä tarkalleen oli "urpon ylimielistä" ?

No ei siinä pitänytkään olla :D
m1kk3

Posts: 5,560

#9127 • • Edited m1kk3 no-life

REivaaja, 14.5.2008 23:43:
---
mikke, 14.5.2008 23:41:
Mikä tossa sun quottaamassa pätkässä tarkalleen oli "urpon ylimielistä" ?

---
No ei siinä pitänytkään olla :D


okei, mä vähän ihmettelinkin :D Missäs se sit oli ? :D

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#9128 • • REivaaja Guest

mikke, 14.5.2008 23:44:
okei, mä vähän ihmettelinkin :D Missäs se sit oli ? :D

30-40 luvun Saksassa. Tai Kiinassa. Siis jengi nyt vaan ihmettelee kun ei väkivaltarikolliset saa kunnon tuomioita. Kyllähän ne saa mutta ei se ylitä uutiskynnystä. Toki jokaisella on mielipide tilanteesta, mutta lööppien perusteella on aika urpoo lähtee maalaa kuvaa Suomen oikeusjärjestelmästä. Lehdistö on aina skandaalinhakuista ja jutut sen mukaisia.
m1kk3

Posts: 5,560

#9129 • • m1kk3 no-life

REivaaja, 14.5.2008 23:50:
---
mikke, 14.5.2008 23:44:
okei, mä vähän ihmettelinkin :D Missäs se sit oli ? :D

---
30-40 luvun Saksassa. Tai Kiinassa. Siis jengi nyt vaan ihmettelee kun ei väkivaltarikolliset saa kunnon tuomioita. Kyllähän ne saa mutta ei se ylitä uutiskynnystä. Toki jokaisella on mielipide tilanteesta, mutta lööppien perusteella on aika urpoo lähtee maalaa kuvaa Suomen oikeusjärjestelmästä. Lehdistö on aina skandaalinhakuista ja jutut sen mukaisia.


No mä en usko että wiwi tuota sanoi parin lööpin perusteella. Munkaan oikeustajuun ei oikein mahdu että todennäköisemmin saat kovemman tuomion esim. muutaman sadan tuhannen euron kavaltamisesta ku jonkun raiskauksesta ja pahoinpitelystä. Jos näin ei oo ni näytä mulle faktat ni mä uskon sua.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#9130 • • REivaaja Guest
Japanissa esim. on todella alhainen nuorisorikollisten rikoksen uusimisprosetti ja niillä on siellä uima-altaat katolla ja kaikki mahdollisuudet kouluttautua jne. Joku Suomessa raivois että ei se oo rangaistus sitten, mut onhan se nyt hyvä juttu että saadaan jengi vielä takaisin yhteiskunnan pariin, eikä luoda 'kastitonta' hylkiöluokkaa.
Yksilötasolla rangaistus pitää olla kova, mutta yhteiskunnallisesti on uusimisprosentti tärkeämpi. Ja niin on mahdollisille tuleville uhreillekkin. Toki mä käyttäisin oman käden oikeutta ja menisin istuu jos joku broidin tappais. Mä vaan istuisin mukisematta.
Avatar
#9131 • • REivaaja Guest

mikke, 14.5.2008 23:56:

No mä en usko että wiwi tuota sanoi parin lööpin perusteella. Munkaan oikeustajuun ei oikein mahdu että todennäköisemmin saat kovemman tuomion esim. muutaman sadan tuhannen euron kavaltamisesta ku jonkun raiskauksesta ja pahoinpitelystä. Jos näin ei oo ni näytä mulle faktat ni mä uskon sua.

Mun mielestä tuomarin pahin ominaisuus olisi empatia. Muutama satatuhatta euroa voi maksaa sitä paitsi monen hengen. Kyllä ne varmaan niitäkin juttuja miettii. Tuomareil on kyl paska duuni ku ne joutuu miettimään asioita ihmistä isommalla kaavalla ja ihmiset ei tykkää ku joku on niiden 'yläpuolella'
m1kk3

Posts: 5,560

#9132 • • Edited m1kk3 no-life

REivaaja, 15.5.2008 00:05:
Muutama satatuhatta euroa voi maksaa sitä paitsi monen hengen.


No mä en kyllä tajua miten muutaman sadan tuhannen euron vieminen kymmeniä miljoonia vuodessa voittoa tekevältä yritykseltä veis kenenkään henkeä tai olis muutenkaan isompi rikos kun jonkun raiskaaminen, but maybe it's just me.

edit: en siis tietenkään ole sanomassa että varastaminen olis ok, päinvastoin.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#9133 • • Edited REivaaja Guest

mikke, 15.5.2008 00:09:
---
REivaaja, 15.5.2008 00:05:
Muutama satatuhatta euroa voi maksaa sitä paitsi monen hengen.

---

No mä en kyllä tajua miten muutaman sadan tuhannen euron vieminen kymmeniä miljoonia vuodessa voittoa tekevältä yritykseltä veis kenenkään henkeä tai olis muutenkaan isompi rikos kun jonkun raiskaaminen, but maybe it's just me.

Otetaan esimerkkinä Mediheli kavallus joka vaaransi koko systeemin. Siinä ois voinu käydä aika hassusti. Exxonin Intian kavalluksetkin on varmasti aiheuttanut uhreja epäsuorasti vaikka terveydenhuollon huonontumisena joita ei voida laskea.

Edit: En luullutkaan.
END OF OT? :)
Tomppeli

Posts: 125

#9134 • • Tomppeli
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2003 lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomittiin rangaistukseen 122 henkilöä, joista 96 sai ehdollisen tuomion. Loput saivat ehdottoman vankeusrangaistuksen, jonka keskipituus oli 11 kuukautta. On toi nyt aika naurettavaa rankaisemista ainakin mun mielestä... *whaat**grr**eiei*
m1kk3

Posts: 5,560

#9135 • • Edited m1kk3 no-life

REivaaja, 15.5.2008 00:13:
---
mikke, 15.5.2008 00:09:
---
REivaaja, 15.5.2008 00:05:
Muutama satatuhatta euroa voi maksaa sitä paitsi monen hengen.

---

No mä en kyllä tajua miten muutaman sadan tuhannen euron vieminen kymmeniä miljoonia vuodessa voittoa tekevältä yritykseltä veis kenenkään henkeä tai olis muutenkaan isompi rikos kun jonkun raiskaaminen, but maybe it's just me.

---
Otetaan esimerkkinä Mediheli kavallus joka vaaransi koko systeemin. Siinä ois voinu käydä aika hassusti. Exxonin Intian kavalluksetkin on varmasti aiheuttanut uhreja epäsuorasti vaikka terveydenhuollon huonontumisena joita ei voida laskea.

Edit: En luullutkaan.
END OF OT? :)


Joo no toi ensinmainittu oli ihan hyvä esimerkki tuosta. Toka oli sit jo vähän kauempaa haettu (siis silleen et täs puhuttiin Suomesta;) :)

Mut joo, eiköhä tää riitä tähän topikkiin. Keskustellaan oikeuslaitoksesta vaikka jossain siihen sopivammassa topikissa :)

edit vittu ku typottaa

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#9136 • • Edited REivaaja Guest

Tomppeli, 15.5.2008 00:15:
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2003 lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomittiin rangaistukseen 122 henkilöä, joista 96 sai ehdollisen tuomion. Loput saivat ehdottoman vankeusrangaistuksen, jonka keskipituus oli 11 kuukautta. On toi nyt aika naurettavaa rankaisemista ainakin mun mielestä... *whaat**grr**eiei*

Laitatko suoran linkin? Mikä oli keskimääräinen ikäero uhrin ja syytetyn välillä?

Mikelle vielä että Exxon vei miljardeja. Se tuntuu kehitysmaassa, jossa ei muutenkaan ole varaa kunnon terveydenhuoltoon. Sen lisäksi se huononsi työttömyyttä joka huononsi ihmisten ruokatilannetta. Musta parempi esimerkki. Ei vaan niin suora.
Btw: Tekijät vetää lattea yksityisjetissä....
m1kk3

Posts: 5,560

#9137 • • m1kk3 no-life

REivaaja, 15.5.2008 00:19:
Exxon vei miljardeja. Se tuntuu kehitysmaassa, jossa ei muutenkaan ole varaa kunnon terveydenhuoltoon. Sen lisäksi se huononsi työttömyyttä joka huononsi ihmisten ruokatilannetta. Musta parempi esimerkki. Ei vaan niin suora.


No juu. Tässä nyt vaan puhuttiin Suomesta, ja okei, on yksittäistapauksia jossa isojen rahamäärien varastaminen vaarantaa ihmishenkiä. Mutta uskallan väittää että näin on vain pienessä osassa tapauksista.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#9138 • • Edited REivaaja Guest

mikke, 15.5.2008 00:21:
No juu. Tässä nyt vaan puhuttiin Suomesta, ja okei, on yksittäistapauksia jossa isojen rahamäärien varastaminen vaarantaa ihmishenkiä. Mutta uskallan väittää että näin on vain pienessä osassa tapauksista.

Mä puhuin rahan voimasta. Tos nyt pykäliä.
1 § (24.7.1998/563) Raiskaus. Joka pakottaa toisen sukupuoliyhteyteen käyttämällä henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai uhkaamalla käyttää sellaista väkivaltaa, on tuomittava raiskauksesta vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.

Raiskauksesta tuomitaan myös se, joka saatettuaan toisen tiedottomaksi taikka pelkotilaan tai muuhun sellaiseen tilaan, jossa hän on kykenemätön puolustamaan itseään, käyttämällä puolustuskyvyttömyyttä hyväkseen on sukupuoliyhteydessä hänen kanssaan.

Yritys on rangaistava.

2 § (24.7.1998/563) Törkeä raiskaus. Jos raiskauksessa

1. aiheutetaan tahallisesti toiselle vaikea ruumiinvamma, vakava sairaus tai hengenvaarallinen tila,
2. rikoksen tekevät useat tai siinä aiheutetaan erityisen tuntuvaa henkistä tai ruumiillista kärsimystä,
3. rikos tehdään erityisen raa'alla, julmalla tai nöyryyttävällä tavalla tai
4. käytetään ampuma- tai teräasetta tai muuta hengenvaarallista välinettä taikka muuten uhataan vakavalla väkivallalla

ja raiskaus on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä raiskauksesta vankeuteen vähintään kahdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

Musta aika tiukkaa?
Omaisuuteen liittyvä rikollisuus?
http://www.heikniemi.net/rikoslaki/rl28.html
Ei niin tiukkaa. Rahassa mitattuna toki törkeesti tiukempaa.
Eli jos toi ei riitä pitämään kyrpää lahkeessa, mikä riittää? Jos ei riitä toi, ei riitä mikään. Silloin on kyse sairaudesta ja vankila on väärä paikka. Hullujenhuoneelle voi kuolla.
m1kk3

Posts: 5,560

#9139 • • Edited m1kk3 no-life

REivaaja, 15.5.2008 00:27:
Musta aika tiukkaa?


Joo, kyllä tuo on ihan suht kohdillaan IMO. Käytännössä vaan taitaa jäädä ne rangaistukset aika kauas siitä mihin laki antais mahdollisuuden. Eli aika alarajoilla liikutaan.

Eikä tässä nyt ollu kyse rangaistuksen kovuudesta sinänsä (ainakaan mun osalta), en minäkään usko että niitä jatkuvasti koventamalla saadaan aikaan sen parempia tuloksia.

Mut ehkä tälläsen tavallisen pulliaisen ja mattimeikäläisen ei ole tarkoituskaan ymmärtää oikeuslaitoksen toimintaa. Mä en ainakaan monestikaan sitä ymmärrä. Etenkään jos vertaillaan erilaisia rikoksia ja niistä saatuja tuomioita.

--
Kabinetti on niinkuin konemusa potenssiin kaksi.

(c) Sir Henri Risti

Avatar
#9140 • • Edited REivaaja Guest

mikke, 15.5.2008 00:31:
Joo, kyllä tuo on ihan suht kohdillaan IMO. Käytännössä vaan taitaa jäädä ne rangaistukset aika kauas siitä mihin laki antais mahdollisuuden. Eli aika alarajoilla liikutaan.

Muutaman dokumentin kattoneena opin sen jonka sanoinkin jo, eli jos ei riitä, vankila on väärä paikka. Ja silloin on oikeusvaltion perustan vastaista lukita selliin.
Nyt tulee joltain kuittia mutta menkööt.

Tehokkaampi tapa ehkäistä raiskauksia olisi kieltää maahanmuuttajat tietyiltä pallon osioilta. Tätä EN kannata ihan sen ihquplurkaikkiontasavertaisia mielipiteeni vuoksi.

Tuomioiden kovuudesta oli just kyse.
Sitä mä oonki yrittäny sanoa. Ei me olla (Tuomareita? onko?) tuomareita, eikä tutustuttu juttuihin perustilastoja/lööppejä enempää. Aika yksilötasolla noita katsotaan. Samaa mieltä ylilyönneistä, mutta ei se tee oikeusjärjestelmästä mätää. Ana räyhää samaa vartijat sektorilla käänteisesti vaikka me nyt ei väleissä ollakkaan, niin ajattelin vetää sen tähän mukaan :D