Han greps för att han hade för stora muskler
Ur polisanmälan
Då Boduljak till synes tränar på gym, har ovanligt stora muskler, speciellt stora kapmuskler som är ett tecken på användande av steroider och är vattnig i kroppen, beslutade undertecknad om medtag för kroppsbesiktning.
MISSTÄNKTES 27-årige Tomislav Boduljak från Älvsjö är lång och grov. Välpumpad absolut. Men onormal? Ja, det tyckte en kvinnlig polisassistent som fick se honom på Kungsgatan när han var på väg hem efter en utekväll med sin kompis.
Klockan var cirka halv fyra på morgonen och Tomislav hade just ätit en korv.
Först började polistjejen prata med oss och det var trevligt. Hon frågade om jag tränade, jag svarade att jag älskar att träna och då slog hon om helt.
Tomislav förnekade att han använt någon form av dopingpreparat, men polisen bestämde på stubben att han var skäligen misstänkt för dopningsbrott.
Hans muskler var onormala, enligt polisen.
Jag frågade om hon inte ansåg det möjligt att träna mycket och äta bra. Hon svarade att om man ser ut som jag förutsätter hon att man är dopad, säger Tomislav.
Han kände sig kränkt av att bli bemött som en brottsling, men gick med på att lämna ett urinprov. Nu har provresultaten kommit och därmed är Tomislav fri från misstankar.
Jag gjorde en anmälan mot polisen men åklagaren beslutade att lägga ner förundersökningen två dagar senare, säger Tomislav.
Metro frågade Janne Magnusson, polis på narkotikaroteln i Stockholm, om gemene man måste räkna med att plötsligt bli misstänkt för brott och gripen av polis när han kommer gående på gatan:
Nej, för min del hade det varit lite väl ambitiöst att göra ett sådant ingripande vid den tiden på natten. Polisen ska medta personer för kroppsbesiktning om det finns påtagliga tecken på att vederbörande är påverkad.
Det kan vara stora pupiller. Om man grundar misstanke om dopningsbrott enbart på stora muskler måste de vara onormala abnorma.
Då Boduljak till synes tränar på gym, har ovanligt stora muskler, speciellt stora kapmuskler som är ett tecken på användande av steroider och är vattnig i kroppen, beslutade undertecknad om medtag för kroppsbesiktning.
Dopningslagen
Trädde i kraft: Den 1 juli 1992 och ändrades den 1 april 1999 till att även omfatta användning av dopningsklassade preparat. Tidigare var det bara olagligt att handla med dopningspreparat. I och med skärpningen av lagen infördes även åtalspunkten grovt dopningsbrott som kan leda till fängelse i upp till fyra år. Enligt lagen är du som privatperson skyldig att veta om du förtär medel som klassas som dopning.
Lagen gäller: syntetiska anabola steroider (kemiskt framställt manligt könshormon), testosteron (kemiskt framställda varianter av testosteron), tillväxthormon och kemiska substanser som ökar produktion och frigörelse av testosteron eller av tillväxthormon.
http://www.metro.se/se/article/2007/08/13/05/2553-42/index.xml
Ja lol, jos tohon kuvaan on uskomista niin menis helposti natukasta ainakin mun silmissä. Vois ottaa kyl hienona kohteliaisuutena, jos joutuu vastaavaan tilanteeseen Tukholmassa ens kerralla, kun sinne eksyy esim. frendien kanssa. Mut toisaalta tais kyseessä olla vain yks kyrvänkipeä ruottalainen naispoliisi :D