Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,453,624 views

Freja

Posts: 8,775

#6921 • • Freja Sihteeri
Jos äitini ja isäni asuvat vaikka Vaasassa, mutta äitini käy synnyttämässä minut Laihialla, niin onko syntymäpaikkani silloin Vaasa vai Laihia? Eli lukeeko virallisissa papereissani, esim passissani, syntymäpaikkana Vaasa vai Laihia?

Todistakaa nyt joku et mä oisin kerrankin oikeessa..

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

domi

Posts: 7,069

#6924 • • domi Työn sankari.

Freja, 28.8.2006 10:12:
Jos äitini ja isäni asuvat vaikka Vaasassa, mutta äitini käy synnyttämässä minut Laihialla, niin onko syntymäpaikkani silloin Vaasa vai Laihia? Eli lukeeko virallisissa papereissani, esim passissani, syntymäpaikkana Vaasa vai Laihia?

Todistakaa nyt joku et mä oisin kerrankin oikeessa..


Taitaa tulla Vaasa, koska ainakin itsellä on ollut käsitys et vanhempien asuinpaikan suhteen se tulee. Itsellä lukee Alavus, vaikka todistettavasti tulin maailmaan Kauhajoella.
Lyylikki

Posts: 2,975

#6925 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Freja, 28.8.2006 10:12:
Jos äitini ja isäni asuvat vaikka Vaasassa, mutta äitini käy synnyttämässä minut Laihialla, niin onko syntymäpaikkani silloin Vaasa vai Laihia? Eli lukeeko virallisissa papereissani, esim passissani, syntymäpaikkana Vaasa vai Laihia?

Todistakaa nyt joku et mä oisin kerrankin oikeessa..



Kyllä se niin menee, että vanhempien asuinkunnan mukaan määräytyy myös lapsen syntymäkunta. Monissa pienissä kunnissa ei nimittäin ole edes sairaalaa, jossa voisi lapsia maailmaan puskea. Synnytyssairaaloita on 34:llä paikkakunnalla ja kuntia on kuitenkin yli 400. Esimerkiksi Kangasalta ja muista Tampereen ympäristökunnista käydään synnyttämässä Tampereella TAYS:issa, eikä ne kaikki siellä ähelletyt lapset ole tosiaankaan Tamperelaisia.
domi

Posts: 7,069

#6926 • • domi Työn sankari.

Lyylikki, 28.8.2006 14:07:
Kyllä se niin menee, että vanhempien asuinkunnan mukaan määräytyy myös lapsen syntymäkunta. Monissa pienissä kunnissa ei nimittäin ole edes sairaalaa, jossa voisi lapsia maailmaan puskea. Synnytyssairaaloita on 34:llä paikkakunnalla ja kuntia on kuitenkin yli 400. Esimerkiksi Kangasalta ja muista Tampereen ympäristökunnista käydään synnyttämässä Tampereella TAYS:issa, eikä ne kaikki siellä ähelletyt lapset ole tosiaankaan Tamperelaisia.


Jos ihan tarkkoja ollaan,ni jokaisessa kunnassa on terveyskeskus ja jokaisessa kunnassa on vähintään yksi kätilö. Nuo seikat mahdollistavat lasten puskemisen maailmaan ihan joka kunnassa tarvittaessa.
aleksisi

Posts: 282

#6927 • • aleksisi

Monissa pienissä kunnissa ei nimittäin ole edes sairaalaa, jossa voisi lapsia maailmaan puskea.


Eiks pienillä paikkakunnilla muka enää synnytetä saunassa??

--
siellä missä jatkot..

Lyylikki

Posts: 2,975

#6928 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Ehken ole liian utelias, mutta taas tuli kymysys mieleen, enkä ihan äkkiseltään googlettamalla vastausta löytänyt.

Monella paikkakunnalla on (ainakin yleisessä kielessä vakiintuneet) lyhenteet kuten HKI=Helsinki, TRE=Tampere (lentotermein kylläkin TMP), Kala=Kangasala, SNL=Savonlinna jne. Jotkut pistäävät kaksoispistettä tuonne väliin, tyyliin V:koski, K:ala ja jotkut ei.

Onko nuo lyheteet jossakin määritelty? Ja löytyykö jostakin taulukko, josta lyhenteet voisi katsastaa? Ihan vaikka epävirallisestikin.

Enkä ymmärrä kyllä, miksi Turku pitää lyhentää TKU. Ok onhan siinä toki kaksi kirjainta vähemmän, ehkä ne Turkulaiset haluavat olla samiksia muitten kanssa *tirsk*
Freja

Posts: 8,775

#6929 • • Edited Freja Sihteeri

domi, 28.8.2006 14:09:
---
Lyylikki, 28.8.2006 14:07:
---



Kiitos teille näistä tiedoista. Nyt vaa vituttaa vaan enemmän, koska mä olin väärässä *igor*

Mut tuli tästä vaan vielä se, että kun Lyylikki sanoi, että ei kaikki TAYSis syntyneet oo tamperelaisia, mut... Siis kirjathan on nyt vaikka siel hemmetin Vaasas, mut miks ihmees se syntymäpaikka ei si oo se Laihia jos sinne äippä ois halunnu mut mennä synnyttään? (nii ja mähän siis olen syntynyt oikeesti Vaasassa.Ja tämä piti kertoa ettei musta luulla et oon nuuka. :D)

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

domi

Posts: 7,069

#6930 • • domi Työn sankari.

Freja, 28.8.2006 19:34:
Kiitos teille näistä tiedoista. Nyt vaa vituttaa vaan enemmän, koska mä olin väärässä *igor*

Mut tuli tästä vaan vielä se, että kun Lyylikki sanoi, että ei kaikki TAYSis syntyneet oo tamperelaisia, mut... Siis kirjathan on nyt vaikka siel hemmetin Vaasas, mut miks ihmees se syntymäpaikka ei si oo se Laihia jos sinne äippä ois halunnu mut mennä synnyttään? (nii ja mähän siis olen syntynyt oikeesti Vaasassa.Ja tämä piti kertoa ettei musta luulla et oon nuuka. :D)


Siis toihan edelleen määriytyy porukoiden asuinpaikan suhteen. Eli jos porukkas on olleet Laihialta niin mun logiikan mukaan sun pitäis olla kans sit syntynyt Laihialla, vaikka oisit tullut pihalle Vaasassa.
Freja

Posts: 8,775

#6931 • • Freja Sihteeri

domi, 28.8.2006 19:41:
Siis toihan edelleen määriytyy porukoiden asuinpaikan suhteen. Eli jos porukkas on olleet Laihialta niin mun logiikan mukaan sun pitäis olla kans sit syntynyt Laihialla, vaikka oisit tullut pihalle Vaasassa.



No mut toi o iha tyhmää :D Tää alkoi koko juttu siitä kun äijän piti kirjottaa johki paperiin syntymäpaikka, ja se oli syntyny Espoos mut sen porukat asui Vantaalla ja mun mielestä se oli iha tyhmää et sen syntymäpaikka ois ollu Vantaa ku se ei ollu se. Vaan se oli Espoossa syntynyt vantaalainen, jonka syntymäpaikka oli Vantaa. *ding*
No joo mut, mä olin väärässä ja se ärsyttää nyt ja paljon. Tyhmiä tollaset porukoittein asuinpaikan suhteen menevät jutut. Prkl *nauru*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Freja

Posts: 8,775

#6932 • • Freja Sihteeri
Miksi juuri kuuma kanakeitto auttaisi flunssaan? Ku ne aina jenkkisarjoissa ja leffoissa sitä tyrkyttää.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Fyrisch

Posts: 4,525

#6933 • • Fyrisch
miks lohen lihan väri heittelee iha vitusti vaaleesta tummempaan ja toisinpäin, mikä niitten kalojen ero on?
oooo

Posts: 1,249

#6934 • • oooo

Fyraett, 29.8.2006 20:01:
miks lohen lihan väri heittelee iha vitusti vaaleesta tummempaan ja toisinpäin, mikä niitten kalojen ero on?



Väritykseltään lohi on hopeanhohtoinen ja täplikäs vatsapohjan ollessa vaaleahko: kutuaikana lohen väri tummenee. Rasvaevä pyrstön tyven läheisyydessä on tumma.

Janoisen Lohen väritys poikkeaa huomattavasti tavallisesta lohesta. Janoisen Lohen tunnistaa puna-keltaisesta värityksestä sekä naurunremakasta, jonka voi havaita varsinkin kutuaikaan.

Kasvatetun kalan liha on aina voimakkaamman väristä kuin luonnossa kasvaneen lohen lihan väri.

Tavallinen kalaa syövä kansakin on havainnut lohen lihan värin muuttuneen viimeisen parinkymmenen vuoden aikana selvästi vaaleammaksi ja vähemmän kiinteäksi. Punaoranssi väri terveen lohen lihassa johtuu karotenoideista, eli samoista aineista kuin porkkanankin väri. Karotenoidit ovat A-vitamiinin esiasteita ja ne ovat monella tavalla tärkeitä lohen aineenvaihdunnassa. Kaikki karotenoidit ja niistä erityisesti astaksantiini ovat välttämättömiä aineita kalan kasvulle ja elämiselle.

Lohen lihan ja mädin värin, sekä M74 -ilmiön (ympäristöperäinen oireyhtymä nimeltään M74). välillä on selvä yhteys. Mitä vaaleampilihainen emolohi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä sen poikaset kärsivät M74:stä. Toisaalta M74 ilmiö on voimistunut nopeammin kuin lohen väri on vaalentunut, joten muitakin aiheuttajia täytyy olla olemassa.


Siinä jotain tietoa..mitä löysin..
Fyrisch

Posts: 4,525

#6935 • • Fyrisch

satumetsä, 29.8.2006 20:16:
Toisaalta M74 ilmiö on voimistunut nopeammin kuin lohen väri on vaalentunut, joten muitakin aiheuttajia täytyy olla olemassa.



Heh, thnx :)

Ylläri kyl et ne kalat oireilee ku ne elää diiseli/kusi/paska vedes :D
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#6936 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)
Kertokaas jotain kivoja Animaatioita/piirrettyjä *joo*

Oon kipeenä ja tekis mieli kattoo jotain mieltä kohentavaa *hihu*

The Simpsons, Futurama, Looney Tones, Tom & Jerry... Näiden kaikki jaksot mulla on joten jotain muita kivoja *hihu*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

pirpeli

Posts: 5,533

#6937 • • pirpeli

Steven Hoaks, 31.8.2006 12:42:
Kertokaas jotain kivoja Animaatioita/piirrettyjä *joo*

Oon kipeenä ja tekis mieli kattoo jotain mieltä kohentavaa *hihu*

The Simpsons, Futurama, Looney Tones, Tom & Jerry... Näiden kaikki jaksot mulla on joten jotain muita kivoja *hihu*



Family Guy<3

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

-Kerttu-

Posts: 4,542

#6939 • • -Kerttu- HUMANOIDI LIFECOACH

mayah, 31.8.2006 12:53:
Mun vaatekaappi kärtsää ihan hirveelle. Siis sellaselle vanhalle komerolle. Ideoita miten sen hajun sais pois?

Oon nyt koittanu näitä "odour control imee hajun pois"-ratkasuita, mut eivätpähän tunnu mitään imevän, sekä niitä perinteisiä pyöreän mallisia hajuste-juttuja jotka voi läimästä tarran kanssa seinään ja joista voi siis säädellä sitä tuoksun määrää sekä hajuste-kukkien-terälehti pussukoita.

NI MITÄ MÄ TEEN. Ku alkaa vaatteisiinkin jo tarttuu se ällötys.



No ei kai sitä muuten saa pois, ku ostamalla uudet kaapit..*ding*

--
..Elä niin, ettet myöhemmin kadu elämättömiä päiviä..

Steven Hoaks

Posts: 5,924

#6940 • • Steven Hoaks Stefu täs moi =)

mayah, 31.8.2006 12:53:
Mun vaatekaappi kärtsää ihan hirveelle. Siis sellaselle vanhalle komerolle. Ideoita miten sen hajun sais pois?

Oon nyt koittanu näitä "odour control imee hajun pois"-ratkasuita, mut eivätpähän tunnu mitään imevän, sekä niitä perinteisiä pyöreän mallisia hajuste-juttuja jotka voi läimästä tarran kanssa seinään ja joista voi siis säädellä sitä tuoksun määrää sekä hajuste-kukkien-terälehti pussukoita.

NI MITÄ MÄ TEEN. Ku alkaa vaatteisiinkin jo tarttuu se ällötys.



Ota se spurgu sieltä kaapista pois *tirsk*

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?