Virallinen "kysy tyhmiä"-thread

15,958 posts, 798 pages, 6,482,725 views

Avatar
#6801 • • astaroth Guest

mekaanikko, 17.8.2006 22:33:
No vaikkapa siksi, että hyttynen ei ime verta kuin kerran eläessään.


oliko näin? jos häätää hyttysen kesken veren imemisen, niin eikö se enää yritä imeä uudemman kerran enempää? itse muistelin, että kyllä

(tällainen kaupunkilaistollo mitään tiedä)
Avatar
#6802 • • Edited Peppi Guest

duvin, 17.8.2006 22:32:
---
Peppi,
---
Kannattaa varmaan ottaa selvää ennenkun rupeaa väittämään moista. "Luottotietojen menetys" ja "maksuhäiriömerkintä" ovat saman asian kaksi eri ilmentymää. Kyseessähän on Suomen Asiakastieto Oy:n rekisteri, johon merkitään maksuhäiriöitä. Tämä on se rekisteri, josta "luottotiedot" tarkistetaan.

Käräjäoikeudessa taas haetaan yleensä vahvistusta saatavalle, jotta se voidaan viedä ulosottoon. Ulosotto on kuvaamasi kaltainen "virkamiesprosessi". Suomen Asiakastiedon rekisteriin merkintä tulee kun maksun laiminlyönti on todettu tuomioistuimen päätöksellä tai ulosottoviranomaisen toimituksella.

Lisätietoja: http://www.asiakastieto.fi/



Ok, olen siis turhaan erottanut kaksi samaa tarkoittavaa asiaa. Aiempi käsitykseni oli, että maksuhäiriömerkintä olisi hieman vähäisempi "rike" luottotietojen menetyksen tarkoittaessa vakavampaa asiaa. Hyvä tietää tästä eteenpäin, että asia ei ihan näin ole.

Kuluttajaviraston kotisivuilla todetaan kuitenkin seuraavasti: "Merkintä säilyy rekisterissä kaksi vuotta, jos on edennyt tuomioistuimen päätökseen asti merkintä säilyy rekisterissä neljä vuotta".

Lisäksi ulosottoa ei kaikissa tapauksissa todellakaan käynnistetä, jos velallinen kätäjäoikeuden päätöksen jälkeen itse osoittaa valmiutensa hoitaa velan pois. Esimerkiksi www.oikeus.fi -sivuilta löytyy tieto, jonka mukaan ulosotto alkaa vasta siitä vaiheessa, kun käräjäoikeuden päätöstä ei vapaaehtoisesti noudateta: "Oikeudenkäynnissä tutkitaan velkojan saatavan oikeellisuus ja määrätään velallisen maksuvelvollisuudesta. Jos oikeuden tuomiota ei vapaaehtoisesti noudateta, se pannaan täytäntöön ulosotossa". Kuvaamasi vahvistus saatavalle haetaan siis vasta siinä vaiheessa, kun velallinen ei itse vapaaehtoisesti maksa velkaansa. Mikään automaatio se ei käräjäoikeuden jälkeen ole. Pitää erottaa käräjäoikeuden päätös ja ulosmittaus toisistaan, sillä ne ovat kaksi eri asiaa. Virkamiesprosessilla en tarkoittanut mainitsemaasi ulosmittausta, vaan nimenomaan käräjäoikeuden päätöstä, jolla velallisen todetaan olevan velkaa velkojalleen.

Sitä paitsi, kuten tekstini huolellisesti lukeneena näet itsekin, en ole aiempaa väittämääni maksuhäiriöstä ja luottotietojen menetyksestä mitenkään varmana kertonut. Päinvastoin, kerroin vain asiasta ns. musta tuntuu -pohjalta (mutu juu nou) ja omiin, vähäisiin kokemuksiini pohjaten. Tänne Klubbariin tulee kirjoiteltua paljonkin kaikenlaista ilman, että tarkistan jokaista sanaa/lausetta tietosanakirjasta. Juuri sen takia käytinkin termiä "mutu-pohjainen tieto".

Edit: Edelleen ihmettelen sitä, miten luottotiedot voi menettää, jos velkoja ehtii vetää haasteensa pois käräjäoikeudesta. Siihen ei sullakaan näytä olevan ratkaisua.
Twist

Posts: 925

#6803 • • Twist Team Kemuttajat

astaroth, 17.8.2006 22:40:
---
mekaanikko, 17.8.2006 22:33:
No vaikkapa siksi, että hyttynen ei ime verta kuin kerran eläessään.

---

oliko näin? jos häätää hyttysen kesken veren imemisen, niin eikö se enää yritä imeä uudemman kerran enempää? itse muistelin, että kyllä

(tällainen kaupunkilaistollo mitään tiedä)



Eikös hyttynen kuole ku se on kerran imenyt ..
devisss

Posts: 345

#6804 • • Edited devisss superhero.

Peppi,

Edit: Edelleen ihmettelen sitä, miten luottotiedot voi menettää, jos velkoja ehtii vetää haasteensa pois käräjäoikeudesta. Siihen ei sullakaan näytä olevan ratkaisua.



En kerkeä selata keskustelua taaksepäin, jotta selviäisi, onko kyseessä saatava, josta tarvitaan käräjäoikeuden päätös luottohäiriömerkinnän saamiseksi. On kuitenkin olemassa sellaisiakin luottohäiriömerkintöjä, joihin ei käräjäoikeuden päätöstä tarvita. Tällaisia ovat esimerkiksi korttiluottoihin ja kulutusluottoihin liittyvät LKP- ja OSP -merkinnät. Jos omissa tiedoissa on luottohäiriömerkintä, jonka synnystä ei ole tarkempaa tietoa, kannattaa kysyä Asiakastiedosta, kuka merkinnän on ilmoittanut ja milloin, ja ottaa yhteyttä merkinnän ilmoittaneeseen tahoon asian selvittämiseksi.

Edit. Tuolta http://www.asiakastieto.fi/pdf/kaytannesaannot.pdf löytyy lista kaikista maksuhäiriömerkinnöistä, ja siitä, missä tilanteessa niitä käytetään.

--
if i was dressed in my best defenses
would you agree to meet me for coffee?

duvin

Posts: 582

#6805 • • duvin Jay v/d Veen

Peppi, 17.8.2006 23:21:
Lisäksi ulosottoa ei kaikissa tapauksissa todellakaan käynnistetä, jos velallinen kätäjäoikeuden päätöksen jälkeen itse osoittaa valmiutensa hoitaa velan pois. Esimerkiksi www.oikeus.fi -sivuilta löytyy tieto, jonka mukaan ulosotto alkaa vasta siitä vaiheessa, kun käräjäoikeuden päätöstä ei vapaaehtoisesti noudateta: "Oikeudenkäynnissä tutkitaan velkojan saatavan oikeellisuus ja määrätään velallisen maksuvelvollisuudesta. Jos oikeuden tuomiota ei vapaaehtoisesti noudateta, se pannaan täytäntöön ulosotossa". Kuvaamasi vahvistus saatavalle haetaan siis vasta siinä vaiheessa, kun velallinen ei itse vapaaehtoisesti maksa velkaansa. Mikään automaatio se ei käräjäoikeuden jälkeen ole. Pitää erottaa käräjäoikeuden päätös ja ulosmittaus toisistaan, sillä ne ovat kaksi eri asiaa. Virkamiesprosessilla en tarkoittanut mainitsemaasi ulosmittausta, vaan nimenomaan käräjäoikeuden päätöstä, jolla velallisen todetaan olevan velkaa velkojalleen.



Joo eli tarkoitin "ulosotossa olemisella" sitä, kun asia tulee ulosottoviraston käsittelyyn (eli yleensä välittömästi käräjäoikeuden vahvistuksen jälkeen - koska sitä varten se vahvistus yleensä haetaan). Sen jälkeen on vielä ulosmittaus, mikä on siis ulosottoviraston täytäntöönpanokeino, mihin harvemmin mennään. Yllä lainaamasi teksti koskee nimeomaan ulosmittaukseen siirtämistä.
Bio

Posts: 4,429

#6807 • • Bio The Bullies / Pinky
Perjantain tyhmä kysymys:

Jos on ammeessa ja tulee pieru, ja pierukuplat nousee vedenpintaan niin haiseeks ne vai imeytyyks se haju veteen?

ps. en viitti kokeilla
hrdkvr

Posts: 3,929

#6809 • • hrdkvr KURGO

Bio, 18.8.2006 14:21:
Perjantain tyhmä kysymys:

Jos on ammeessa ja tulee pieru, ja pierukuplat nousee vedenpintaan niin haiseeks ne vai imeytyyks se haju veteen?

ps. en viitti kokeilla



kyl ne haisee

--
-keep it hard-

domi

Posts: 7,069

#6810 • • Edited domi Työn sankari.

Bio, 18.8.2006 14:21:
Perjantain tyhmä kysymys:

Jos on ammeessa ja tulee pieru, ja pierukuplat nousee vedenpintaan niin haiseeks ne vai imeytyyks se haju veteen?

ps. en viitti kokeilla


<hlj> tulee ilmaan
<hlj> yleensä haisee pahalle
<hlj> sytkäriä vois joskus tarjota siihe veden pinnalle
Bio

Posts: 4,429

#6811 • • Bio The Bullies / Pinky
hehe, kiitti nopeista vastauksista *lmao*
Fyrisch

Posts: 4,525

#6812 • • Fyrisch

Bio, 18.8.2006 14:21:
Perjantain tyhmä kysymys:

Jos on ammeessa ja tulee pieru, ja pierukuplat nousee vedenpintaan niin haiseeks ne vai imeytyyks se haju veteen?

ps. en viitti kokeilla



Ei imeydy!

köyhänmiehen lol poreallas
Bio

Posts: 4,429

#6813 • • Bio The Bullies / Pinky

Fyraett, 18.8.2006 14:25:
köyhänmiehen lol poreallas



Jeah, pitää vaan kattoa ettei oo ripulia.. muuten on mutakylpy :DD
Fyrisch

Posts: 4,525

#6815 • • Fyrisch
Monesko perjantai on tänään?

eli koska oli eka perjantai ever?
wiwi

Posts: 1,575

#6816 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

domi, 18.8.2006 14:17:
Haluaisko joku tehä mun todennäköisyyslaskennan tehtävät?


Toki. Pistä vaan tänne päin.


Nimim. Lukion lyhyt matikka ja sekin päin vittua.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

domi

Posts: 7,069

#6817 • • domi Työn sankari.

wiwi, 18.8.2006 14:41:
---
domi, 18.8.2006 14:17:
Haluaisko joku tehä mun todennäköisyyslaskennan tehtävät?

---

Toki. Pistä vaan tänne päin.


Nimim. Lukion lyhyt matikka ja sekin päin vittua.


Mä olin kyl ihan tosissaan *uuh*

Ei vaan, kolme vuotta omista kursseista, vähän vaikee muistella enää niitä. Nyt oottais ~50 tehtävää :D
wiwi

Posts: 1,575

#6818 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava

domi, 18.8.2006 14:59:
---
wiwi, 18.8.2006 14:41:
---
domi, 18.8.2006 14:17:
Haluaisko joku tehä mun todennäköisyyslaskennan tehtävät?

---

Toki. Pistä vaan tänne päin.


Nimim. Lukion lyhyt matikka ja sekin päin vittua.

---

Mä olin kyl ihan tosissaan *uuh*

Ei vaan, kolme vuotta omista kursseista, vähän vaikee muistella enää niitä. Nyt oottais ~50 tehtävää :D



Ai ihanaa, matematiikka on *sydän* Ainoa oppiane, josta olen joskus saanut hylsyn. Ja muisteleminen on mun kohdalla ihan turhaa, kun en ole mitään oikein sisäistänytkään. Mutta onnea yritykseen:)



Mä en varmasti laskenut koko lukioaikana yhteensä ~50 tehtävää.

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Lauruska

Posts: 821

#6819 • • Lauruska nihkee
Miksi aina se josta kiinnostuu, ei kiinnostu takas. Ja sitkun joku kiinnostuu musta, niin mä en kiinnostu siitä.
littlebig

Posts: 753

#6820 • • littlebig aaat-chi kung

domi, 18.8.2006 14:17:
Haluaisko joku tehä mun todennäköisyyslaskennan tehtävät?


laita tulee, ne on hauskoja pähkinöitä *pepsodent*

--
straight ______

gay ^______^