Mikä ärsyttää?

14,184 posts, 710 pages, 4,623,847 views

sapeli

Posts: 11,768

#12921 • • sapeli jokukukamikä?

Replying to Mikä ärsyttää?:

Annakins, 21.7.2009 13:57:
Jos puhut pysäkkikohtaisista aikatauluista, et lähtöajoista päättäriltä, niin nehän arvioituja ohitusaikoja. Eihän siin olis mitään järkee et liikenteen sujuessa bussi nököttää minsan joka pysäkillä *ding*

Vai ymmärsinks mä ny ihan väärin?



Kyllä ymmärsit ihan oikein, ja olen itse sitä mieltä että istukoon bussi jokaisella pysäkillä vaikka sitten sen minuutin että ei ole etuajassa. Myöhästymisiä sattuu, sille ei voi mitään, mutta etuajassa olemisen voi välttää.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Freja

Posts: 8,775

#12922 • • Freja Sihteeri

Replying to Mikä ärsyttää?:

sapeli, 21.7.2009 14:09:
---
Annakins, 21.7.2009 13:57:
Jos puhut pysäkkikohtaisista aikatauluista, et lähtöajoista päättäriltä, niin nehän arvioituja ohitusaikoja. Eihän siin olis mitään järkee et liikenteen sujuessa bussi nököttää minsan joka pysäkillä *ding*

Vai ymmärsinks mä ny ihan väärin?

---


Kyllä ymmärsit ihan oikein, ja olen itse sitä mieltä että istukoon bussi jokaisella pysäkillä vaikka sitten sen minuutin että ei ole etuajassa. Myöhästymisiä sattuu, sille ei voi mitään, mutta etuajassa olemisen voi välttää.



Ite oon hokassut ainakin tiettyjä linjoja käyttäessäni, että kun bussi ajaa normaalinopeutta niin noita "etuaikoja" ei tule. Joskus sitten bussi kyl menee nopsaan kun kaahaa niin että koko bussi tärisee ja pelkään et ikkunat hajoo, ja itelleni tästä ei oo ollut kuin pari kertaa haittaa (ja nekin ollut siis vain 1-2 min etuajassa mun pysäkillä, ja oon ite lähteny suht myöhään liikkeelle. 5 minuutin etuaika on jo kyl liikaa varsinkin reitin alkupäässä, jos puhutaan viimeisestä ~1-5 pysäkistä niin ei oo sillee paha koska ne on yleensä just niitä mis jengi ei enää hyppää kyytiin/mistä menee miljoona bussilinjaa minuutin sisään eikä silloin ole vaikutusta niille jotka niiltä pysäkeiltä kyytiin hyppäisivät).

Olinkohan ny selvä vai epäselvä?

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

isokeksi

Posts: 260

#12923 • • isokeksi iskekosi
Kello on jo kymmenen australiassa niin en viitsi soittaa isännöitsijälle, ettei heittäis mun postia roskiin.
Avatar
#12924 • • opmdevil Guest
Eniten vituttaa kaikki
isokeksi

Posts: 260

#12925 • • isokeksi iskekosi

Replying to Mikä ärsyttää?:

Freja, 21.7.2009 14:21:
---
sapeli, 21.7.2009 14:09:
---
Annakins, 21.7.2009 13:57:
Jos puhut pysäkkikohtaisista aikatauluista, et lähtöajoista päättäriltä, niin nehän arvioituja ohitusaikoja. Eihän siin olis mitään järkee et liikenteen sujuessa bussi nököttää minsan joka pysäkillä *ding*

Vai ymmärsinks mä ny ihan väärin?

---

Kyllä ymmärsit ihan oikein, ja olen itse sitä mieltä että istukoon bussi jokaisella pysäkillä vaikka sitten sen minuutin että ei ole etuajassa. Myöhästymisiä sattuu, sille ei voi mitään, mutta etuajassa olemisen voi välttää.

---
Ite oon hokassut ainakin tiettyjä linjoja käyttäessäni, että kun bussi ajaa normaalinopeutta niin noita "etuaikoja" ei tule. Joskus sitten bussi kyl menee nopsaan kun kaahaa niin että koko bussi tärisee ja pelkään et ikkunat hajoo, ja itelleni tästä ei oo ollut kuin pari kertaa haittaa (ja nekin ollut siis vain 1-2 min etuajassa mun pysäkillä, ja oon ite lähteny suht myöhään liikkeelle. 5 minuutin etuaika on jo kyl liikaa varsinkin reitin alkupäässä, jos puhutaan viimeisestä ~1-5 pysäkistä niin ei oo sillee paha koska ne on yleensä just niitä mis jengi ei enää hyppää kyytiin/mistä menee miljoona bussilinjaa minuutin sisään eikä silloin ole vaikutusta niille jotka niiltä pysäkeiltä kyytiin hyppäisivät).

Olinkohan ny selvä vai epäselvä?



Ne ajat ovat "arvioituja ohitusaikoja, joita ennen bussi ei ohita pysäkkiä". Joten kyllä niissä pitäisi järjen mukaan pysyä. Itsellänikin on kokemusta tästä ja se on ihan perseestä.

Ja joku mainitsi myös bussikuskien kaahailun. Ei ole oikein, että matkustajat joutuvat pelkäämään bussin kyydissä. Sanotaanko, että on tehnyt mieli valittaa HKL:lle näistä asioista liiankin usein, mutta enpähän ikinä saa aikaiseks, saatika ole hyvä kirjoittamaan.
Ja jos rehellisiä ollaan, niin onhan meillä joukkoliikenne aika pirun hyvällä mallilla!

Vituttaa silti *pepsodent*
sapeli

Posts: 11,768

#12926 • • sapeli jokukukamikä?

Replying to Mikä ärsyttää?:

Freja, 21.7.2009 14:21:
Olinkohan ny selvä vai epäselvä?



Kyl mie ymmärsin. *hymy*

Ja onhan tämä pienestä nipottamista, ja tiedän että 5 min etuajassa pysäkillä oleminen ratkaisisi ongelman, mutta se ei helpota sitä nakertamista mikä seuraa siitä kun juoksee junasta bussipysäkille tietäen että jos bussi menee etuajassa joutuu odottamaan 30 min yöllä seuraavaa, tai sitä kun liukahtaa 5 min etuajassa töistä (eli firman puhelinasiakaspalvelu sulkeutuu ennen aikojaan tämän takia) että ehtisi bussiin, joka sitten kuitenkin livahtaa naaman edestä.

Ärsyttää.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Amma

Posts: 2,383

#12927 • • Amma Hapanimelä. On-Off. Kennurupoliisi tungelissa.

Replying to Mikä ärsyttää?:

sapeli, 21.7.2009 11:53:
Ekana ärsyttää bussit jotka menee etuajassa. Siis mitä vittua?!


Hmmm. Ei ttua. Ymmärrän sinänsä potutuksen, mutta nehän on vain pysäkkikohtaisia arvioita niin kuin Annakins jo sanoikin. Ja jossen ihan väärin muista, niin ne arviot on olleet esim. pk-seudulla käytössä vasta alle 10 vuotta. Sitä ennen katsottiin moneltako dösä lähti ekalta pysäkiltä ja yritettiin siitä arpoa moneltako se ois omalla pysäkillä.

Ainoa tieto, jonka ns. kuuluu pitää paikkansa on lähtöaika ensimmäiseltä pysäkiltä. 20 min vuoroväli taitaa olla paljon monelle kaupunkilaiselle (joillekin jopa 5-10 min), mutta jossain maalla kun yks dösä menee ohi, niin seuraavaa saattaa saada odotella 1-2 h ellei enemmänkin. Kaikki on niin suhteellista. ;)

--
*etsiskel*

sapeli

Posts: 11,768

#12928 • • sapeli jokukukamikä?

Replying to Mikä ärsyttää?:

Amma, 21.7.2009 14:46:Hmmm. Ei ttua. Ymmärrän sinänsä potutuksen, mutta nehän on vain pysäkkikohtaisia arvioita niin kuin Annakins jo sanoikin.



Ei niiden tarvisi olla. Kyllä kuskeillakin kellot on käytössä, ja varsinkin "tärkeillä" pysäkeillä kuten Pasilan asemalla olisi ihan syytä busseilla lähteä silloin kun on suunniteltu.

Ainoa tieto, jonka ns. kuuluu pitää paikkansa on lähtöaika ensimmäiseltä pysäkiltä. 20 min vuoroväli taitaa olla paljon monelle kaupunkilaiselle (joillekin jopa 5-10 min), mutta jossain maalla kun yks dösä menee ohi, niin seuraavaa saattaa saada odotella 1-2 h ellei enemmänkin. Kaikki on niin suhteellista. ;)



On toki, ja jos asuisin maalla niin kulkisin varmaan enemmän pyörällä, tai sopisin tapaamiset yms. menot väljemmin. Täällä kuitenkin aika ON kortilla (kirjaimellisestikin), ja ärsyttää tuhlata aikaa kun se oikeasti olisi ihan mahdollista noudattaa niitä aikatauluja, vaikka se ei mikään laki olekaan.

Tämä ei ole sellainen asia mistä lähettäisin HKL:lle tai millelie palautetta koska en usko että siitä seuraisi mitään, ja totta kai niissä aikatauluissa lukee että ajat ovat arvioita. Mutta "aikaistelut" ärsyttävät koska ne voitaisiin helposti välttää, ja siitä seuraa itselleni usein kohtuuttoman tuntuista ajan menetystä.

Ärsyttää yhä.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Lyylikki

Posts: 2,975

#12929 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Replying to Mikä ärsyttää?:

sativa, 15.7.2009 17:00:
Mulla on pari "kaveria", jotka ei ikinä kysele multa että mitä mulle kuuluu, eivätkä yhtään kuuntele mitä mulla olis sanottavaa jos saan puheenvuoron jossain kohtaa. Sitten kun jossain vaiheessa iltaa kyllästyn kuuntelemaan tauotta ja meen kyllästyneenä omaan kuoreeni sisään, haluan lähteä kotiin niin ne kertoo mulle miten ihana mä oon ja miten ne RAKASTAA mua ja että miten me varmaan tullaan aina pitämään yhteyttä. *igor* Kiusallisia tilanteita, en oo sanonut niille kertaakaan mitään tohon takaisin, koska se olis valehtelua. Tekis mieli sanoa, että miten te voitte mua muka rakastaa kun ette edes tunne mua. Ehkä mä ens kerralla sanon, jos sitä ens kertaa edes tulee. Yrittävät siis sanoillaan ostaa mun ystävyyttä. Ärsyttää.



Mä NIIN tiedän ton tunteen. Musta on vaan tullu niin sairaan hyvä kuuntelija, että välillä itseänikin vituttaa *hmph*

Ei siinä, ettenkö mä voisin muitten huolia kuunnella ja kommentoida, mutta sitten kun ne samat ihmiset ei jaksa kuunnella mun tarinoita ollenkaan vaan alkaa vain omia juttujaan kertoilemaan siihen päälle, niin saattaa tulla surku olo. Ehkä se osaltaan johtuu siitäkin, että en mä osaa jotenkin omia asioitani tuoda aina esiin, eikä mulla kyllä juuri huolia tai mielenmurheita olekaan. Mutta välillä, jos on...
W

Posts: 1,049

#12930 • • W
Tuli mieleen noista aiemmista viesteistä sellanen suht ärsyttävä ilmiö johon törmää loppujen lopuksi aika usein bileissä, nimittäin että selität jollekulle jotain about 1min pituista (omasta mielestäsi) mielenkiintoista stooria niin kesken kaiken, kesken lauseen lähtee tämä kuunteleva osapuoli vaan kävelemään pois. *nauru*

Nykyään sen vuoksi oon lyhentänyt bilestoorini about max 20 sek pituisiksi että ihmiset jaksaa kuunnella loppuun asti. *nauru*
nichrome

Posts: 24

#12931 • • nichrome Lurkkeri
Vanhojen, pölyisten ja skraaduisten valokuvien skannaaminen ja putsaaminen *grr*

--
Moniulotteinen superolio.

Tiinuliinu81

Posts: 510

#12932 • • Tiinuliinu81 Säätäjä

Replying to Mikä ärsyttää?:

Lyylikki, 21.7.2009 15:09:
---
sativa, 15.7.2009 17:00:
Mulla on pari "kaveria", jotka ei ikinä kysele multa että mitä mulle kuuluu, eivätkä yhtään kuuntele mitä mulla olis sanottavaa jos saan puheenvuoron jossain kohtaa. Sitten kun jossain vaiheessa iltaa kyllästyn kuuntelemaan tauotta ja meen kyllästyneenä omaan kuoreeni sisään, haluan lähteä kotiin niin ne kertoo mulle miten ihana mä oon ja miten ne RAKASTAA mua ja että miten me varmaan tullaan aina pitämään yhteyttä. *igor* Kiusallisia tilanteita, en oo sanonut niille kertaakaan mitään tohon takaisin, koska se olis valehtelua. Tekis mieli sanoa, että miten te voitte mua muka rakastaa kun ette edes tunne mua. Ehkä mä ens kerralla sanon, jos sitä ens kertaa edes tulee. Yrittävät siis sanoillaan ostaa mun ystävyyttä. Ärsyttää.

---


Mä NIIN tiedän ton tunteen. Musta on vaan tullu niin sairaan hyvä kuuntelija, että välillä itseänikin vituttaa *hmph*

Ei siinä, ettenkö mä voisin muitten huolia kuunnella ja kommentoida, mutta sitten kun ne samat ihmiset ei jaksa kuunnella mun tarinoita ollenkaan vaan alkaa vain omia juttujaan kertoilemaan siihen päälle, niin saattaa tulla surku olo. Ehkä se osaltaan johtuu siitäkin, että en mä osaa jotenkin omia asioitani tuoda aina esiin, eikä mulla kyllä juuri huolia tai mielenmurheita olekaan. Mutta välillä, jos on...



Mä taidan olla juuri tuollainen mistä puhutte. Ja mä väittäisin, että se asetelma on tullut tottumusten kautta mun kohdallani. Ehkä ystävyyden alkuvaiheessa mulla on ollut huolia ja toinen on "saanut" kuunnella mun murheita, niin seuraavallakin kerralla on ollut helppo siihen ystävään tukeutua. Ja tällaiset kuuntelijoiksi uhrautuvat ihmiset eivät osaa itse puhua usein helposti omista asioistaan/huolistaan vaan käsittelevät ne usein yksin tai ehkä muiden ystävien kanssa. Mulla ainakin on tavallaan erikseen sellaiset kaverit kenelle avaudun ja taas toiset ketä kuuntelen. Ja kaikki kuitenkin yhtä tärkeitä. Se on vain jäänyt sellaiseksi tavaksi...


Itseasiassa mulla oli juuri tästä asiasta keskustelua yhden ystäväni kanssa joka auttaa mua aina, kun mulla on murheita (yleensä miesten kanssa...). Ja se sanoi, että on itse sellainen, että kaikesta pitää selviytyä yksin, koska ei halua rasittaa muita tmv. Jokin sen käytöksessä tekee sen, ettei siltä edes osaa kysyä tyyliin miten sulla menee, kun on olevinaan niin vahva. Sanoinkin sille, että elämäsi helpottuisi huomattavasti, kun avautuisit joskus jollekin, kuin että kannat yksin kaiken ja vielä lisäksi muidenkin murheet.

--
Jos oisit kohtelias, hyvätapainen
jos oisit vähemmän vittumainen
tai äiti Teresan sukulainen...

Avatar
#12933 • • Equalizer Guest
netti ihmeellinen paikka..täällä vittuillaan mut miks ei livenä ikinä..mä haluan kaiken!!
Avatar
#12934 • • Edited Equalizer Guest
tarjoisin kaljan jos sanottas et oon aika paska jätkä
Avatar
#12937 • • Edited Equalizer Guest
jukebox takas
sts

Posts: 7,969

#12938 • • sts Sama pyynti aitta!

Replying to Mikä ärsyttää?:

sapeli, 21.7.2009 11:53:
-clips-



Mua ärsyttää ihmiset jotka itkee internetsissä vaikka itse eivät jaksa liikuttaa persettää tarpeeksi ajoissa bussipysäkeille.

Huomaathan että pk-seutujen pysäkkien aikataulut ovat "Arvioituja aikoja pysäkillä" tarkista vaikka seuraavan kerran kun seisot siinä pysäkilläsi. Vain päätepysäkkien aikataulut ovat "pitäviä" tähän tietenkin forcemajuret (ruuhkat yms).
Avatar
#12939 • • Edited niomic Guest

Replying to Mikä ärsyttää?:

sts, 21.7.2009 22:35:
---
sapeli, 21.7.2009 11:53:
-clips-

---


Mua ärsyttää ihmiset jotka itkee internetsissä vaikka itse eivät jaksa liikuttaa persettää tarpeeksi ajoissa bussipysäkeille.

Huomaathan että pk-seutujen pysäkkien aikataulut ovat "Arvioituja aikoja pysäkillä" tarkista vaikka seuraavan kerran kun seisot siinä pysäkilläsi. Vain päätepysäkkien aikataulut ovat "pitäviä" tähän tietenkin forcemajuret (ruuhkat yms).



Heh, tarpeeks ajoissa. Alkaa menee vähän tehokkuus hommasta ku bussi voi mennä 10min etuajassa ja seuraava 5-15min myöhässä. nimim. useamman kerran kököttäny pysäkillä 30-40min vaikka ollu 5min etuajassa. Tää ei ois niin paha jos toi ois helpommin ennakoitavissa esim. kellonaikojen mukaan. Jossain määrinhän se on ja varmasti monilla linjoilla huomattavankin helppoa. Itse nyt on tullut käytettyä linjaa, jossa olen keskivälin jälkeen, lenkki on pitkä ja ruuhkaisten paikkojen läpi ennen kuin minä hyppään kyytiin. Toisekseen käytin linjaa aika vaihtelevina aikoina aamupäivällä, joten ei senkään puolesta tullut oikein hyvää tilastoa tietyn kellonajan keskimääräisestä edistämisestä tai myöhästymisestä.

Enpä muista milloin ois ykskään bussin myöhästyminen vituttanu niin paljo ku vituttaa lähes joka kerta ku tuun pysäkille hyvissä ajoin vain nähdäkseni et siinä se bussi menee jo. Sama painotus vaikuttaa olevan myös kaikilla, joiden kanssa olen asiasta keskustellut. Tiedän ettei ole helppoa ratkoa tämänlaista tilannetta ja tuo venailu / hitaammin ajaminen ei välttämättä ole monilla linjoilla käytännössä edes mahdollista.

Loppupeleissä yksinkertaistettuna ainakin omalle kohdalleni seuraava kuvio vaan vituttaa:
Meet 10min etukäteen, ehdit aika satavarmasti dösään, mutta voi olla et venaat siellä 25min


Mut pitäis oppia kuuntelee faijaa ja olla vittuuntumatta asioista mihin ei voi erikoisemmin vaikuttaa. Osaispa.
sapeli

Posts: 11,768

#12940 • • Edited sapeli jokukukamikä?

Replying to Mikä ärsyttää?:

sts, 21.7.2009 22:35:
---
sapeli, 21.7.2009 11:53:
-clips-
---
Mua ärsyttää ihmiset jotka itkee internetsissä vaikka itse eivät jaksa liikuttaa persettää tarpeeksi ajoissa bussipysäkeille.



Ja mua ärsyttää ihmiset jotka replyää lukematta toisten postauksia aiheesta loppuun saakka. *vink*

edit: asetellaanpa ärsyke eri lailla, katsotaan josko saataisiin herneet pois nenistä.

Mua ärsyttää se, että ainoa bussi joka tästä meidän työpaikan läheltä menee Pasilaan ja Sörkkään menee 31 yli ja mun työvuoron loppuu 30 yli (eli puhelinlinjojen ja koneen olisi oltava vielä 30 yli auki). Pari kertaa kun on jotain sovittua menemistä olen lähtenyt 5 minuuttia aiemmin (mitä ei saisi tehdä), mutta about joka toinen kerta bussi iloisesti silti huristelee menemään ennen arvioitua aikaa. Kyse oli viimeksi 4 minuutin etuajasta.

Mua ärsyttää myös se, että juna millä tulen peli-illoista Puistolasta on Pasilassa vain pari minuuttia ennen ainoan meille päin lähtevän bussin arvioitua lähtöaikaa, ja yleensä tuleekin juostua pysäkille. Kaksi kertaa bussi on ollut siinä ennen arvioitua aikaa, ja toisella kerralla ei edes pysähtynyt vaikka juostiin vähän matkaa perässä. Kyse tosin tässä on vain yhdestä tai kahdesta minuutista.

Molemmissa (toistuvissa) tapauksissa päädyn odottamaan 20 tai 30 minuuttia seuraavaa bussia, ja myöhästyn joko pelitapaamisesta sen ajan (tai enemmänkin, vaihdoista riippuen) tai nukkumaanmeno lykkääntyy (ja kotiväki häiriintyy, jos jo nukkumassa).

Ehkä olisi järkevämpää olla ärsyyntynyt omalla kohdalla huonoista aikatauluista, mutta kyllä se aina kismittää että jos bussit sattuisivat onnenkaupalla osumaan niihin arvioihin (tai olemaan edes myöhässä!) niin menisi elämästä vähemmän minuutteja hukkaan odotteluun. Eikä tosiaan ole omasta laiskuudesta kyse.

*piis*

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.