Replying to Mikä ärsyttää?:
Jone, 22.12.2009 10:57:
Sain eilen postia ravintola Mount Everestiltä ja olin hieman yllättynyt. Kuori näytti päällepäin laskulta ja sitähän se olikin - lasku jostain ruokailusta, jonka olen oletettavasti tehnyt ko. raflassa viime vuoden marraskuun alussa. Korttimaksupääte ei kuulma ole toiminut kunnolla, joten ruokailua ei ole veloitettu. Mitään tällaista en ole itse havainnut ja oon aika haka spottaamaan kummallisuuksia tilien saldoissa.
Kuumottavaa. Laskussa ei selvennetä ruokailua mitenkään vaan pyydetään vaan maksamaan tietty summa tietylle tilille. Olen kyllä syönyt Mount Everestissä useampaan otteeseen, mutta mulla ei ole oikein mitään keinoa selvittää olenko syönyt siellä väitettynä ajankohtana.
Jos itseltäni jäisi joku lasku roikkumaan yli vuodeksi, niin mulla ei olis kyllä pokkaa lähettää sitä asiakkaalle enää senkään takia, että sen jälkeen asiakas olisi entinen asiakas. Niin tässäkin tapauksessa.
Tulee sellainen fiilis, että about mikä tahansa satunnainen ravintola Helsingin keskustasta voisi vaan lähetellä laskuja ympäriinsä silloin kun itseä huvittaa, laittaa niihin satunnaisen summan selventämättä sitä ja sanoa et "joo, se oli kato silloin 2007 heinäkuussa."
WTF. Saatana.
Itse sain viime viikolla (vai oliko jo toissa viikolla...hups, oon unohtanut maksaa sen) laskun Ylläsravintoloilta, jossa oli tehty 2 kpl 6,70 euron ostoksia Ylläksen rinneravintolassa 27.12.2008. (Jallukaakaota on nautittu
)
Heti tietty soittamaan äitille, että pitääkö mun maksaa tää (entinen pankintäti). Äiti myös oli vähän sitä mieltä, että jos on palvelua tuolla summalla saanut, niin kyllä se pitää maksaa. Totesi myös, että jos olisi itsellä ajantasainen kirjanpito, niin olisi kyllä huomannut tuon 13 euron olevan ylimääräistä tilillä. Kysyn vaan, että kenellä nuorella aikuiselle nykyään on sellainen kirjanpito, jossa jotkut muutaman euron ravintolalaskut huomaisi, jos ne jäisi velottamatta
Eli kyllähän tuo tuntuu aika erikoiselta, että puuttuvia rahoja huomataan noinkin pitkän ajan päästä, mutta ei mitenkään tavatonta. Eikä pankki ole enää tietyn ajan jälkeen velvollinen veloittamaan summia asiakkaan tililtä eli pakko mennä laskutuksen kautta.
Äkkiseltään voisi tosin kuvitella, että tuollaisen 13,60 euron summan veloittaminen jälkikäteen laskulla tuskin tuottaa ravintolalle kovinkaan paljon enää voittoa. Ehkä ne on päättäneet, että yli 10 euron summat laskutetaan. En tiedä.