mehukatti, 30.6.2008 22:32:
Nyt vuoden jälkeen on kyllä huomannut, että painoa voi oikeestaan lisätä enää enimmäkseen kilon kiekoilla. Tosin kyykyissä ei meinaa mahtua enää tarpeeksi painoa tankoon (nyt 45kg).
Pidä jalat koko ajan liikkeessä ja mene alemmaksi... toi 45kg kuulostaa aika hurjalta määrältä, esportissa tollasilla painoilla vääntää yleensä jääkaapin kokoiset karjut ja yleensä tosi epäpuhtaalla suorituksella :/
Noin ylipäätään oon huomannut, että pumpissa kannattaa muutenkin pyrkiä mahdollisimman jatkuvaan lja puhtaaseen liikkeeseen sen sijaan et lataa hirveän määrän painoja ja vääntää ne ylös väärillä lihasryhmillä. Jalat ja hauikset on tästä ehkä parhaita esimerkkejä:
Kyykyissä 3-1 liikesarjoissa monet on takaisin ylhäällä kolmosen kohdalla, sit huilataan sekunti ja sen jälkeen liike lähtee alaspäin. Jos tekee niin, että venyttää oikeasti kolmoseen ja nousee hitaalla ykkösellä ylös, tossa ei tule yhtään huilaamisaikaa. Samalla tavalla kun vetää koko sarjan läpi, jalat ei pysähdy kertaakaan (pl tauot). Siten jaloissa on koko ajan pieni jännitys / työ käynnissä ja sen huomaa sarjan jälkeen aika mukavasti :)
Haukkareissa taas monet tankkaa hirveitä kilomääriä ja unohtaa kokonaan pitää kyynärpäät lähellä vartaloa, kädet suorata eteenpäin ja kyynärpäät paikoillaan: mitä pidemmälle tunti menee, sitä leveämmälle kädet liikkuu ja siten vipuvoima punteissa vähenee. Lisäksi monet nykäisee (viime perjantaina myös ohjaaja, joka oli imo pohjanoteeraus) kyynärpäät taakse, jolloin suurin osa tehosta häipyy ihan muualla kuin hauislihakseen....
Mä en tarkkaan muista kuinka pitkään pumpissa on tullut käytyä, mut veikkaisin että ehkä joku 1.5v. Tänä aikana painot on kyllä kasvaneet, mutta ei kuitenkaan hirveitä määriä. Enemmän olen keskittynyt siihen, et suoritukset tekee oikein, joka vastaa aika moista määrää lisäpainoja. Tärkeämpiä on kuitenkin tulokset kuin se, että lataa tankoon salin suurimmat painot.