dOrKA, 21.2.2007 21:13:
Totta, kontrastin säätämisen takia on voinut palaa puhki naamat ja muut. Mitä taas tulee ylivalottamiseen niin niin sanana voi olla hyvinkin väärä, mutta se on palanut puhki. Joskin mun on mahdotonta tosta kuvasta sanoa onko se kontrastin säätämisen takia vaiko ylivaloittamisen takia palanut puhki juuri noista paikoista SILLÄ kuvaa on retusoitu niin paljon et esim. värit on jätetty pelkästään henkilöön mut taustasta tehty mv.
Mitä nyt pikaisesti vilkaisin tosta isommasta kuvasta silmämääräisesti, niin mä en näe kuvassa ensimmäistäkään aluetta jonka puhkipalamisesta olisin varma ilman Photarilla tsekkaamista. Mun mielestäni se kertoo aika paljon missä mennään (eli kuva on niin lähellä sitä typerää rajaa, että ylivalottuneisuudesta puhuminen niinkuin se olisi kuvassa merkittävässä osassa on täyttä knoppailua) tai sit sulla on vaan kouliintuneempi silmä kuin mulla.
Makuasia, niin kuin itse sanoin joten mikä tässä on nyt mennyt sitten pieleen? Omasta mielestäni liikaa, mutta painotin et toi on makuasia.
Että oikein PAINOTIT?
Kyllä se mulle tuli läpi ihan väitteenä, ei mielipiteenä vai miten toi sun suhteellisen suora tyylisi noissa kommenteissa pitäis ymmärtää? Ton lopun slaidinko pitäs olla se painotus?
Jos sä olisit mun näkemykseni mukaan vaan esittänyt tuolla mielipiteen, niin mä en kiusaisi sua koko asialla.
Saturaatiota on omasta mielestäni vähennetty radikaalisti, osasta kuvaa tehty mv joten ei ole OMASTA MIELESTÄNI kyse mistään suotimesta todellakaan.
Ootko sä nähnyt alkuperäisen kuvan kun osaat sanoa vähennyksen olevan radikaali? Toi väite edellyttää vertailupohjaa, jota ainakaan mulla ei ole. Epäilen ettei ole sullakaan ja siinä tapauksessa puhut puutaheinää, jolla on sama mahdollisuus olla oikeassa kuin nopalla on saada parillinen silmäluku.
Siinä voit ihan hyvin olla oikeassa ettei tossa ole käytössä valmis filsu - kokonaan tai ollenkaan. Sen mä kuitenkin esitin ihan puhtaana veikkauksena silmämääräiseen tsekkiin perustuen.
Eivät ole korjaustyökaluja, mutta huonolaatuisista kuvista saa katseltavampia edelleen omasta mielestäni nostamalla kontrastia, vähentämällä saturaatiota ja ehkä pistämällä kuva puhki osittain jostain kohtaa.
Galtsuteepeet on sun kanssa ihan samaa mieltä. Tekeekö se tosta asian, jota kannattaa huudella ympäriinsä? Hyvä et kuitenkin tässä vaiheessa tää on enää sun mielipiteesi eikä "fakta."
Mun aloittelevan amatöörin mielipide on et ei oo kyl mikään valmissuodin minkä läpi ko. kuva on vedetty läpi. Edellä olevista syistä eli et tausta on mv kun taas kohde (tyttö) on värillä joskin saturaatiota vähennettynä.
Heitin kuvan fotariin ja masterin saturaation ääripäästä toiseen - oot oikeassa; kuvasta osa on puhtaasti mustavalkoinen vaikka se mun silmääni kellersi. Tämä on tietty asia, joka sulkee ainakin pelkän valmissuotimen käytön melko tehokkaasti ulos.
Ainoa ristiriita on ylivaloittamis termin kanssa, jossa voin hyvinkin olla väärässä - joskin fakta on se et osittain kuva on palanu. Jos yhden termin takia nostat moisen haloon niin suosittelen kyllä rauhoittavien ottamista jos meinaat kuvauksesta tehdä todellakin ammatin.
Kyllä noita ristiriitoja on musta aika paljon enemmän ja eniten mua kismittää nimenomaan se, että mua ei todellakaan huvittanut tulla tänne luennoimaan valokuvauksesta tänään. Sua kuitenkin näköjään huvitti ja kun mun mielestäni sun puheet on tärkeilevää paskaa, jossa painotus on sanalla paska niin ei pitäis olla ihme että vedän siitä muutaman vuoden enemmän harrastaneena ihmisenä herneen nenääni. Kuvaaminen on myös osittainen elinkeinoni, mutta ammattia yksin siitä en ole itselleni tekemässä - kiitoksia vaan turhanpäiväisistä suosituksista siis.
Tarkoitus ei kuitenkaan ollut eikä ole tehdä tästä pippelinvenytyskilpailua, koska A) pippelinvenyttely ei mua kiinnosta ja B) aasialaista vastaan se ei taitais olla reilua. Tarkoitus oli ja on tulla huomauttamaan sulle ja muille samaa harrastaville kamerapettereille tosta yksin harrastetusta pippelinvenyttelystä, joka tapahtuu musta sun kohdallasi eri asioissa ja yhteyksissä sen verran usein että sen voi sanoa olevan jatkuvaa.
Joskin remotion voi heittää tänne alkuperäisen kuvan niin sitten kummankaan ei tarvise arpoa.
Mulla on jotenkin sellainen kuva et minä ja remotion ei olla puheväleissä (voisitko uskoa et joku ei halua puhua tällaisen lämminhenkisen veijarin kanssa?), joten jos haluat analysoida lisää niin joudut lähestymään miestä itse - mä oon ollut ignoressa vissiin sitten omien synttärieni. Analysointi ei kuitenkaan edelleenkään ollut se pointti vaan se, että musta sun olis hyvä analysoida mieluummin vaikka itseksesi kuin julkisesti kunnes noissa puheissasi on enemmän tolkkua ja vähemmän virheitä.