Digitaalikamerat / kuvaus

856 posts, 43 pages, 432,178 views

Karski

Posts: 6,049

#461 • • Karski Pomon kätyri
Tän keskustelun toivottavimpana seurauksena
on se, että mitään tässä esitettyjä näkemyksiä
ei enää oteta vakavasti eikä kukaan tuu tähän
topikkiin etsiin ohjeita digikuvaamiseen. Tai jos
tulee, niin ei ainakaan helvetissä rupee mitään
histogrammeja tiiraileen.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Avatar
#462 • • Dorka Guest

Caro², 22.2.2007 13:38:
Histogrammiin se vaikuttaa :)

Tässä erään toisen kuvan kohdalla histogrammia. Ensiksi alkuperäinen kuva, sen alla kuva jossa sävyeroja on tasoitettu sekä muutos histogrammiin - ja viimeisenä kuva jossa on koko kuvan valotus nostettu ylös ja vaikutus histogrammiin. Kyseessä oli valokuvaskaban kisakuva - jonka nyt editoin tähän tarkoitukseen. Huomatkaa editoinnista johtuvat piikit histogrammissa.

histogrammi.jpg


Tuota noin, ei se välttämättä vaikuta histogramiin (tasoihin, jos se nyt on sama sana kuin levels). Jos editoit kuvaa 16 bittisenä niin se säilyttää nuo kuvan tiedot paljon paremmin tai sitten jos käsittelet RAW tiedostona niin ko. ongelmaa ei esiinny samassa mittakaavassa (tai ollenkaan).

Ymmärtääkseni ko. "ongelma" (tuossa mallin mukaisessa määrin) mitä selostit tulee ainoastaan jos editoi 8bittisiä kuvia.
remotion

Posts: 5,283

#463 • • Edited remotion nostatus guru

Caro², 22.2.2007 13:38:
remotion, 22.2.2007 12:37:
Sanoisin sekä Dorkalle että Carolle että imekää kalapuikkoa (tai vaihtoehtoisesti ukkoparsaa) jos ei oo parempaa tekemistä. Hassua muuten tuo munan venyttely näin sivusta seurattuna.

---

Herralta jäi nyt näemmä mitä ilmeisimmin hieman humoristisävytteisyys huomaamattaa tuosta postauksestani. Ihme vihamielistä asennoitumista. ilmeisesti tarvitsen huomattavasti harjoitusta huumorin vaikealla saralla kun se ei tuntunut aukeavan..

---

Laitoin lähes alkuperäisen kuvan jakoon tämän postin loppuun, joten siitä voi bittinikkari lukea kaiken oleellisen exif datan.

---

Kyllä ne EXIF-tiedot on saatavilla ihan tuosta klubbaristakin imastavista olevasta kuvasta *hihu*


---

ps. caro2, exif data kertoo vain alkuperäisen kuvan tiedot, ei sen jälkeisiä muutoksia.

---

Ai, elä helvetissä, "empäs tienny".. Histogrammista näet sen verran, että onko kuvaa editoitu vai ei. Myönnän virheeni kyllä tässä vaiheessa kokemuksen puutteesta johtuen. Katselin histogrammia jonkun aikaa ja tuumailin onko pienet minimaaliset piikit (jota kuvassa oli koko histogrammin matkalla) editoinnista johtuneita vai "luonnollisia" - tarkistin muutamat muutkin siun kuvat joissa oli samanlaisia piikkejä - ihmettein myös histogrammista sitä, että se oli vajaa molemmista päistä joka yleensä on tunnusmerkki siitä, ettei kuvan tasoja (levels) ole korjattu. Tulin virheellisesti siihen lopputulokseen, että kuvaa ei ole käsitelty.



ei se kalapuikko tai parsa nyt niin kovin vihamielisiä ja huumorin tajuttomia ilmauksia ole jos vähän funtsit pidemmälle. Eli kyllä sitä huumoriakin ymmärrettiin.
Ite teen usein kokeeksi shift+ctrl+L jotta saan hyvää osviittaa siitä miltä kuvan ehkä pitäs näyttää. mutta aina ei ole syytä tiivistää koko histogrammia, varsinkin jos meinaa vielä pelata kontrastien kanssa, koska täysin tiivis histogrammihan tarkoittaa sitä, että kuva on automaattisesti jonkun pikselin osalta sekä täysin musta että valkoinen.

EXIF data heiton tarpeellisuuden (huom, humoristisen sellaisen) selitit tuossa itsekin koska luotit siihen liikaa.

mut tää tästä ja loput muualta.
Jone

Posts: 8,258

#464 • • Edited Jone Archibald Haddock
...ja neppailu näköjään jatkuu. Saadaankohan seuraavaksi kuulla kylppärin hanoista vai äänentoistojärjestelmistä?

-

Edelliseen viestiini liittyen:

rautalankakera.gif

Kummankin värin kylläisyyden muutos on absoluuttisesti ajatellen tismalleen sama, eli täydet -100%. Visuaalinen muutos vaan on näiden kahden esimerkkivärin tapauksessa aivan toiselta planeetalta.

Vieläkö jotain siis kiinnostais heitellä yksinään merkityksettömiä tärkeilylukuja kehiin?

edit: sama viesti vielä ihan valokuvina.

kerro_se_kuvin_ja_rakkaudella.jpg

PS. Eiks toi alempi oo kivan emokid-kuva?
Caro²

Posts: 5,301

#465 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

dOrKA, 22.2.2007 13:49:
- clip -


Kokeileppa itse ensin. Kyllä se histogrammi nousee "piikeille" vaikka editoit sen 16bittisenä - tai suoraan teet muutokset RAW:n. Samoin vaikka editoit 16bit niin valotuksen nostaminen levelseistä (em. kuva), hajottaa kyllä histogrammin ihan samalla tavalla.
Jone

Posts: 8,258

#466 • • Jone Archibald Haddock

Caro², 22.2.2007 14:11:
Kokeileppa itse ensin. Kyllä se histogrammi nousee...



Mä kokeilin laittaa mun pappatunturini tankkiin ysivitosta kun pojat sanois et niin saisin sen keulan nousemaan mut se ei toiminut. *poks*
Tapi

Posts: 1,437

#467 • • Tapi Dreamstate
Mä jo ton hetken hiljaisuuden jälkeen pelkäsin, et tää topiikki hiljentyy, mut onneks olin väärässä.

popcorn-machines-cit.jpg

bella_bergamo.jpg

2_karhu3.jpg
ville

Posts: 3,780

#469 • • ville olen oikeasti ujo

remotion, 22.2.2007 13:21:
vai että huoralookki vielä kaiken lisäks*ding**nukkuu*sitä sitte...



No just semmonen, että saadaan silmien rajaukset ja kulmakarva näyttämään samalta kun olisi laitettu pakkelia enemmän kuin normihenkilö käyttää vuodessa. Homma viimeistellään ihonvärillä, joka tuo mieleen lähinnä nörtin, joka ei ole nähnyt päivänvaloa pariin vuoteen.

Ei kohteessa mitään vikaa ole, päinvastoin. Kaunis kohde pilattu käsittelyllä.
remotion

Posts: 5,283

#470 • • remotion nostatus guru
ja jotta ei tapilta ja kumppaneilta hupi loppuis nii taidan ottaa joskus toistekin kameran mukaan bileisiin, ja jotta homma ois selkee kaikille, ni esitetään sama kuvin:
miss_egypt_party_1.jpg
+
konica-c35-small.jpg
=
Zombie.jpg
Jone

Posts: 8,258

#471 • • Jone Archibald Haddock
En oo ehkä hetkeen pudonnut näin pahasti. *lmao*

Ei vittu, en pysty oleen enää. Nyt on pakko mennä partsille nauramaan. *nauru*

Kiitti tästä hei! *jiihaa*
lohikarme

Posts: 1,730

#472 • • Edited lohikarme RitariVittupää
Tää on nyt vissii se soppa mihin mä en lusikkaani uita?

--
Qualis artifex pereo

Juhgu

Posts: 7,921

#473 • • Edited Juhgu Virnistelijä
gfight.jpg

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Avatar
#474 • • Dorka Guest
Olen syvästi loukkaantunut Jonen henkilökohtaisista viittauksista millä oikeasti ei ole mitään tekemistä kuvaamisen kanssa eikä oikeastaan minkään muunkaan kanssa. Voit tietysti jatkaa samaa linjaa, kukas sinua sitä estää. Olen pahoillani niiden puolesta joita olen loukannut forumeilla kirjoittamillani viesteillä. Anteeksi niistä.

Minua ei kiinnosta julkinen tai yksityinen riiteleminen ja vaikka asioista ollaan väitely niin Jonen kirjoittamat henkilökohtaiset viittaukset eivät ole millään tavalla näihin asioihin liittyviä joista oletan saavani anteeksipyynnön. Etnisyyteeni en voi vaikuttaa enkä myöskään perheeni taustoihin - ne ovat aiheita jotka toivon jättäväsi rauhaan ellen itse ole aiheessa ne tuonut esille (jota en ole tehny tämän asian tiimoilta).
OCS

Posts: 1,828

#475 • • OCS

remotion, 22.2.2007 12:37:
Tarkoitus oli tehdäkin tunnelmaltaan melko hämyn näköinen kuva jos kasvojen kauniit piirteet korostuu hieman. Kuvaan osui monta sinistä ja vihreää spottia ja kakkoslayerista jäi väsymyksessä tekemättä sinisen syaanin ja vihreän kanavan alasajo jotka tein alunperin päälayeriin silloin kun se ei vielä ollut mustavalkoinen, joka sitten tulkittiin nopeasti kalmaksi :D doh, oli miten oli, emäntä tuosta kuvasta tykkää ja munkin mielestä siitä tuli ihan vekkulin näköinen...


Mun on pakko kompata villeä ( postaus).
Ok, sun tarkoitus oli tehdä kuvasta taidepläjäys, mutta IMO tuo editointi meni metsään ja lujaa. Tästä esimerkistä näkee miten ihan ok kuva voidaan pilata. Ilmeisesti tämä taiteellinen näkökulma on ohittanut itsekritiikin täysin.

Mä en olisi julkaissut koskaan kyseistä kuvaa näin editoituna. Jos haluat vastaisuudessakin luoda yhtä hämyisiä ja "rumia" kuvia ( enkä nyt tarkoita, että kohde itsessään olisi ollut ruma ), niin katso esimerkkiä esim. Andrzej Draganin ( linkki ) töistä :) Tämä kuva vaan tökkii niin pahasti mun estetiikan makua vastaan, että alkaa päätä särkemään.
Jone

Posts: 8,258

#476 • • Jone Archibald Haddock

dOrKA, 22.2.2007 16:09:
Olen syvästi loukkaantunut Jonen henkilökohtaisista viittauksista millä oikeasti ei ole mitään tekemistä kuvaamisen kanssa eikä oikeastaan minkään muunkaan kanssa.



...ja mä haluan esittää niistä pahoitteluni. Keskustelu oli mun puoleltani osin varsin asiatonta, joskin mulla oli siihen syyni. Pyydän anteeksi aiheuttamaani mielipahaa. *piis*

dOrKA, 22.2.2007 16:09:
Minua ei kiinnosta julkinen tai yksityinen riiteleminen ja vaikka asioista ollaan väitely niin Jonen kirjoittamat henkilökohtaiset viittaukset eivät ole millään tavalla näihin asioihin liittyviä joista oletan saavani anteeksipyynnön. Etnisyyteeni en voi vaikuttaa enkä myöskään perheeni taustoihin - ne ovat aiheita jotka toivon jättäväsi rauhaan ellen itse ole aiheessa ne tuonut esille (jota en ole tehny tämän asian tiimoilta).



Kirjoitin anteeksipyynnön jo ennen tämän kappaleen lukemista. Kyllä, viittaukset esim. japanilaisuuteesi olivat kohtuuttomia ja mun ei pitäis tollasia asioita sörkkiä enkä haluis vastaavassa tilanteessa niin myöskään itselleni tehtävän. Sen paremmin tolle kuin perhetaustallesi et tosiaan voi mitään ja miksi sun pitäisikään voida?

Perhetaustaasi otin esille, koska mä oikeasti näen sitä jonkin verran selittävänä tekijänä kun mietin ulosantiasi. Perhe on kuitenkin itsellenikin pyhä asia ja oikeastaan ainoat kunnon kilarini viimeisten vuosien aikana oon vetänyt tilanteissa, jossa tätä asiaa on loukattu. Siispä anteeksi siitäkin ja vastaisuudessa en puutu näihin asioihin muutoin kuin mahdollisesti suoraan kanssasi yksityisesti kommunikoidessa.

Ruman pelin pelaaminen ei ollut itsetarkoituksellista vaan keino saada huomiosi kohdistumaan tiettyihin asioihin, jotka olisit muuten mitä todennäköisimmin sivuuttanut. Näin toimin usein muutenkin, mutta myönnän ettei se ole korrektia - se on vaan tavattoman helppoa ja tehokasta. Tästä huolimatta sitä tulisi luonnollisesti välttää, koska ihmisten mielten pahoittamisessa ei ole mitään gloriaa.
Lyylikki

Posts: 2,975

#477 • • Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Loppuko tää nyt tähän? Eihän se nyt niin voi mennä *iloinen*
tuisku

Posts: 256

#478 • • tuisku tomboy girleygirl
... olipa kiva lukea. Ja jos sen verran tässä "työnnän lusikkani soppaan" ,niin täytyypi sanoa että mä olin joskus jollain tasolla tehnyt päätelmän, että jone vaikuttaa hyvältä tyypiltä.. mutta oli toi sen verran ilkeää tekstiä että pisti vähän miettimään. aika lapsellista isolta mieheltä vittuilla noin henkilökohtaisista asioista julkisella foorumilla. Vaikka sananvapaus onkin hieno asia niin olis se viel hienompaa että ihmisillä olis käytöstapoja. Onko se todellakin vaan niin hienoa päästä haukkumaan toista ihmistä mahdollisimman nasevien sanankäänteiden ja mahdollisimman loukkaavien vertauskuvien avulla. Onko todella kadonnut se taito tehdä muille mitä toivoisi itselleen tehtävän. Tai edes yrittää. *uuh*

--
*sydän* Yksikään lumihiutale ei ikinä putoa väärään paikkaan *sydän*

Jone

Posts: 8,258

#479 • • Edited Jone Archibald Haddock

tuisku, 25.2.2007 01:58:
... olipa kiva lukea. Ja jos sen verran tässä "työnnän lusikkani soppaan" ,niin täytyypi sanoa että mä olin joskus jollain tasolla tehnyt päätelmän, että jone vaikuttaa hyvältä tyypiltä.. mutta oli toi sen verran ilkeää tekstiä että pisti vähän miettimään. aika lapsellista isolta mieheltä vittuilla noin henkilökohtaisista asioista julkisella foorumilla. Vaikka sananvapaus onkin hieno asia niin olis se viel hienompaa että ihmisillä olis käytöstapoja. Onko se todellakin vaan niin hienoa päästä haukkumaan toista ihmistä mahdollisimman nasevien sanankäänteiden ja mahdollisimman loukkaavien vertauskuvien avulla. Onko todella kadonnut se taito tehdä muille mitä toivoisi itselleen tehtävän. Tai edes yrittää. *uuh*



Viimeinen ot-postaus tähän topiciin tällä erää:

Mä en edelleenkään allekirjoita sitä usein käytettyä väittämää että vittuilu olisi lapsellista. Sitä kun se ei mun mielestäni ole muuta kuin erittäin yksinkertaisella lällättelytasolla (jota kyl harrastaa valitettavan monet aikuisetkin - sellaisen vittuilun kuuntelu on aika puuduttavaa) ja olenkin jo eräälle Klubituksen käyttäjälle maininnut hieman harkitsevani astumista kilpatasolle tossa asiassa (en kyl odota minkäänlaista menestystä alkuun), koska se on yksi niistä asioista joissa mä pärjään suht hyvin useimmille ihmisille tilanteesta huolimatta. *vink*

Mut joo, kuten tossa anteeksipyynnössäni ilmaisinkin, niin tolla tasolla vittuileminen on törkeän epäasiallista ja tiettyjä nappeja ei pitäis painella vaikka tietäisikin, että niillä saa toisen kiihtymään. Mä valitettavasti siitä huolimatta satunnaisesti teen niin, koska sillä saavutetaan tietynlaisissa tilanteissa tuloksia. Se ei kuitenkaan mitenkään oikeuta moista käytöstä ja olen asiasta ihan rehellisen pahoillani - kuten myös jo näin etukäteen seuraavan moisen myllytyksen kohteeksi joutuvan henkilön puolesta.

Koko totuus asiasta makaa kuitenkin verhojen takana. Molemminpuolisen loukatuksi tulemisen tunteen ja suuntaan jos toiseenkin heiteltyjen tarpeettomien ja osin epätosienkin koukkujen jälkeen puhuimme Okan kanssa jo torstaina viineistä ja perjantaina El Baleariumeissa karheudesta oli enää varjo jäljellä.

Et *piis* vaan.
AlexS

Posts: 1,389

#480 • • Edited AlexS kummasetä
Uutta kameraa olisin hankkimassa.
Tällä hetkellä kiinnostaisi eniten: CANON PowerShot S3 IS
Mielipiteitä, kokemuksia? Olisiko tuossa hintaluokassa (300-500e) parempia / järkevämpiä sijoituskohteita?

Toinen kysymys...minkälaisia kokemuksia löytyy pixmania.com kaupasta?
Ilmeisesti on ihan luotettava kauppapaikka.

--
I hear songs that should never end...
in places I cant comprehend.