Savuton baari ja muuta itseään jalkaan ampumista

343 posts, 18 pages, 78,234 views

#21 • • djkopernikus Guest
Savuttoman puolella olen itse. Tosin paras asia olisi jos ko paikka olisi jaettu kahteen osaan, eli savuttomaan ja savulliseen. Vaikka en itse mikään bilehiiri ja baareissa istuskelija olekaan, tiedän että se tupakansavu on tosi epämiellyttävää kun kunnolla kohdalle osuu. Tästäkin asiasta ollaan montaa mieltä, mutta kun en itse röökaa niin mielipide oli helppo kaivaa taskusta.
#22 • • miikkah Guest
tupakkikoppi eli dj-koppi... vai oletteko joskus nähneet savuttoman disko-jukan?
#23 • • eletrik Guest
savuttomiksi vaan kaikki. Vituttaa ku aina ku barissa puhaltelen savui ulos suusta ni ne menee aina silmään kaikki ku missään saatanan baarissa ei toimi mikää valtakunnan ilmastointi koskaan. Ja sit toinen mitä oon huomannu... Tunkkasissa tupakansavuisissa baareissa (kaikki) tulee ainaki mulle aina helvetin huono olo, kun taas savuttomissa tiloissa (mis niit on?) ei koskaan. It oon röökannu viimeset seittemän vuotta norttia ym. vahvaa röökia ja aina vituttaa baarissa ku omat savut menee silmiin ja kirvelee sit niin vitusti ja muitten savut saa olon huonoks.

... Vielä ku vois ite lopettaa kokonaa ni menis hyvin. :scared:
#24 • • Taedium Guest

Minkälaisia ovat sitten ne ihmiset, jotka eivät salli savuttomien ihmisten hengittää raitista ilmaa, koska haluavat itse tuprutella? Itse olet täysin samanlainen, mutta edustat vain toista ääripäätä. Kompromissiahan tässä tarvitaan.

Luitko mun toista postausta heti ekan perään? Lueppa se minun ehdotukseni. Se toimii täällä Amsterdamissa loistavasi. Missään raflassa ei ole sankkaa savua. Ei edes coffeeshopeissa.

Ok, aiheuttaahan se keuhkosyöpää

Niin tekee, ei hyvä juttu, mutta olen tietoisesti valinnut polttamiseni.

sisältää paaaaaljon kaikkea skeidaa.

Ei mun rööki. Mun röökissä ei ole näitä aineita. Jos kuolen keuhkosyöpään, haluan että se tulee tupakasta, eikä kaikesta skeidasta.
#25 • • master bator Guest

Minkälaisia ovat sitten ne ihmiset, jotka eivät salli savuttomien ihmisten hengittää raitista ilmaa, koska haluavat itse tuprutella? Itse olet täysin samanlainen, mutta edustat vain toista ääripäätä. Kompromissiahan tässä tarvitaan.

Luitko mun toista postausta heti ekan perään? Lueppa se minun ehdotukseni. Se toimii täällä Amsterdamissa loistavasi. Missään raflassa ei ole sankkaa savua. Ei edes coffeeshopeissa.

Kyllä luin ja hyvä ilmastointi olisi kieltämättä askel parempaan suuntaan.

Itse poltan siis tupakkaa ja ymmärrän sen, että kaljan kanssa maistuu rööki. En vaan käsitä mikä siinä on ongelmana siirtyä muutama askel sivummalle kessuttelemaan. Ei sitä yleensä pidetä ongelmana jos kyseessä on jonkun asunto. Poltatko kotona sisällä? Valitatko kaverillesi jos olet käymässä ja hän kieltää sinua polttamasta sisällä? No en sinusta tiedä, mutta varmasti suurin osa niistä joiden mielestä ravintolassa kuuluu kessun palaa, ei polta kotonaan sisätiloissa. Tekopyhää sanon minä.
#26 • • Loopy Guest

tupakkikoppi eli dj-koppi... vai oletteko joskus nähneet savuttoman disko-jukan?

_o/
(tosin mä en enää soita)

Lisäksi tunnen erään päälle 15 vuotta levyjä soittaneen ravintola-jukan, joka ei polta.
#27 • • Quu Guest
Poltan itse, ja odotan että tupakointi kiellettäisiin julkisilla paikoilla kokonaan. Sit ei auttais edes ulos meneminen ja tulisi varmaan lopetettua melko nopeasti.
#28 • • RaisuSport Guest
Vaikka tehokkaan ilmastoinnin asentaminen varmaankin olisi ravintoloitsijoille mieluisin ratkaisu tupakointikysymykseen, se ei käytännössä ole useimmille baareille taloudellisesti mahdollista, edes uutta baaria perustettaessa. Koska työpaikat ravintola-alalla pyritään säilyttämään uuden lainsäädännön tullessa voimaan, ravintolalla tulisi pitää mahdollisimman paljon liikkumavaraa lain soveltamisessa. Kukin ravintoloitsija katsokoot tuleeko edullisemmaksi juoksuttaa asiakkaita ulkona, joka kenties johtaa ovihenkilökunnan lisäämistarpeeseen vai ottaako yksi ilmastoitu, pieni huone tupakointikäyttöön.

Itse työskentelen baarissa neljästä viiteen yötä viikossa. Olen päätynyt alalle vahingon, en tietoisen päätöksen kautta. Olen viihtynyt ammatissani erinomaisesti ja edennyt hyvin joten olisi mieletöntä vaihtaa työpaikkaa. Siksi arvostan sitä että ulkopuoliset haluaisivat suojata minua työstäni koituvilta terveyshaitoilta ja hurraan kovaan ääneen jos ja kun uusi tupakkasäädös menee läpi.
#29 • • Lara C Guest
Miikkah: olen nähnyt/tuntenut montakin tiskijukkaa jotka eivät polta. Samoin monta muuta ravintolatyöntekijää.

En oikein ymmärrä tota hikeentymistä siitä miksi jossain ei saisi polttaa. Kukin tehköön itselleen mitä lystää niin kauan kuin se ei häiritse muita. Mutta kun tupakointi nimenomaan häiritsee muita! Siltä on mahdoton välttyä jos joku vetää röökiä viereisessä pöydässä. Olen töissä ravintolassa turvallisuushommissa, enkä koe lainkaan tarpeelliseksi joutua altistumaan syöpäkärylle. Jokaisen oma valinta jos lähtee savun keskelle viettämään vapaa-aikaansa, mutta kyseessä nimenomaan on työntekijöiden terveys mistä syystä tupakointi halutaan kieltää ravintoloissa. Päiväsaikaan olen sairaalassa töissä -tulisiko kenellekään mieleenkään vetää röökiä ilmoittautumisluukulla!? Ei helvetti, eri ympäristö, sama asia!!!
#30 • • ville Guest
poltan viikonloppuisin ja kannatan tupakoinnin kieltoa yleisissä tiloissa

ravintoloilla tulisi olla mahdollisuus rakentaa erillinen koppi jossa voi käärylettä vetäistä, mutta sen rakentaminen ei tulisi olla pakollista.

käsittääkseni ruotsissa kielto on parantanut ravintoiloiden myyntiä. Monet tykkäävät käydä siellä yhdellä tuopilla ilman, että tarvii seuraavana päivänä pestä kaikki vaatteet.

täyskielto myös auttaisi tupakoinnin vähentämisessä, mikä kuitenkin on lopulta enemmän kuin järkevää.
#31 • • Quu Guest

käsittääkseni ruotsissa kielto on parantanut ravintoiloiden myyntiä.

Kummallista, sillä irlannissa ja jenkeissä se on yksinkertaisesti romahduttanut ravintoloiden myynnin.
#32 • • ville Guest

käsittääkseni ruotsissa kielto on parantanut ravintoiloiden myyntiä.

Kummallista, sillä irlannissa ja jenkeissä se on yksinkertaisesti romahduttanut ravintoloiden myynnin.

Aika kummallisesti sanottu jos vertaa esim tähän artikkeeliin:

http://www.viisitahtea.fi/content/view/619/49/

tässä parhaita paloja:

Johtopäätösten teko Irlannin savuttoman vuoden seurauksista on vaikeaa, sillä yhteneväistä informaatiota ei ole saatavilla. Tulokset vaihtelevat sen mukaan, kuka tai mikä taho on äänessä.

Ravintoloiden myynnin pudotus vaihtelee 3,5 prosentista (Irlannin Tilastokeskus / Central Statistics Office) yhdeksään prosenttiin (Dublinin anniskeluravintoloiden yhdistys / Licenced Vintners Association). Harvaan asutuilla alueilla myynninpudotus on jopa 30 prosenttia.

Päinvastaistakin tietoa on. Irlannin anniskelulupayhdistyksen (Irish Off Licence Association) mukaan alan myynninkasvu on ollut seitsemän prosenttia.

Dublinin anniskeluravintoloiden yhdistys LVA kuitenkin muistuttaa, että sen myynninlaskuluvuissa näkyy myös kuluttajakäyttäytymisen trendi, jonka mukaan pubeissakäyminen on vähentynyt vuodesta 2000 lähtien vuosittain noin kolome prosenttia.

Kaikki ei LVA:n mukaan johdu vain uudesta tupakkalaista. Olutanniskelun laskusuuntauksessa näkyvät kriittisten äänten mukaan myös oluen käytön väheneminen yleensäkin sekä kolpakoiden korkea hinta, joka perustuu pubien lyhytnäköisyyteen kannattavuuden edessä. Myös panimot päättivät nostaa ravintoloitsijoiden vastalauseista huolimatta oluen hintaa, joka siirtyi anniskeluhintoihin.

klip

Samaan aikaan, kun pubien ja baarien myynti on laskenut, anniskelupaikat, joilla on ns. beer garden eli suomalaisittain terassi, näyttävät pärjäävän. Osittain jopa reilusti myyntiä lisäten. Parhaimmillaan viikonloppumyynnit ovat jopa tuplaantuneet - ja henkilökuntaa on pitänyt palkata lisää.

En löytänyt tuota ruotsin uutista. Kuulin sen radiosta ja ajankohta oli syyskuun alku. Siihen mennessä myynti oli lisääntynyt. Uutisessa ennakoitiin että myynnin laskua voi tulla talvella, kun jengi ei halua mennä ulos tupakoimaan.

Toisaalta eipä jengi usein omassa kämpässään tupakoi, eli ulkona sitä kessua kuitenkin vedetään.

Edit: ja vielä sen verran, että ruotsissa asiaan saattaa vaikuttaa nuuskaajien suuri määrä

Edit ja vielä lisää:

Anniskelupaikkojen liikevaihto (tarkoittaa alkoholin myyntiä) on laskenut Irlannissa neljän viime vuoden aikana eikä mahdollinen liikevaihdon väheneminen tupakointikiellon voimaan tulon jälkeen johdu tupakointikiellosta, vaan koko ravintola-alaa koskevista muista tekijöistä (Central Statistics Office, 2004).

Ennen liikevaihdon laskun alkua Irlannin talous kasvoi voimakkaasti, väestössä oli paljon nuoria eli ulkona käyviä ikäluokkia ja anniskelupaikkojen juomat olivat halpoja tulotasoon nähden. Nyt väestörakenne on muuttunut ja asuntojen hinnat ovat nousseet erittäin paljon. Ulkona käyntiin ei ole enää niin paljon vapaata rahaa
kuin neljä vuotta sitten ja juomien hinnatkin ovat nousseet rajusti (Marie Killeen, Office of Tobacco Control, 2004).

Samanlaisia juttuja löysin myös jenkeistä, harmittavasti selain kaatui ennenkuin kun yritin kopioida tekstiä ...

Eli ei voida ihan suoraan sanoa miten homma on vaikuttanut. Näyttää siltä, että tutkimuksen tekijällä näyttää olevan aika pirun suuri vaikutus siihen onko myynti lisääntynyt vai ei. Noin keskimääräin sanoisin että yleensä puhutaan myynnin noususta, ei laskusta.
#33 • • Sunflower Guest

Hassuimmalta tuo rajoittaminen tuntuu paikoissa, joissa henkilökuntakin polttaa. Joko siinä tiskillä tai sitten vähän syrjemmässä, jos ehtii. Rajoittamisessa kysehän on käsittääkseni ensisijaisesti työsuojelusta. Tällaisissa tapauksissa terveysvaikutukset jää saamatta mutta tupakoivien työntekijöiden työolot sensijaan heikentyvät. Ja asiakkaat ihmettelevät, että saakos tässä tiskillä polttaa..

Ei nyt ihan sama asia polttaa kahdeksan tunnin työvuoron aikana tupakka tai kaksi tai sitten vaihtoehtosesti olla kahdeksan tuntia tupakan savussa.

Savuttomaksi vain. Kyllä siihen totutaan. Tietysti käytännön ongelmiakin tulee ja paljon ja niiden ratkaisu ei ole ihan niin helppoa. Kuka esimerkiksi vastaa kadulla ravaavien kännisten ihmisten turvallisuudesta tai miten vessat saadaan pysymään edes jollain tapaa toiminnassa (wc-kopissa tulee varmaan tuolloin tupakoimaan yksi jos toinenkin ja kun varsinkin naistenvessoissa noita jonoja riittää ihan muutenkin..). Mutta juu, onneksi mun ei tarvitse ratkaista noita propleemeja.-)

Tupakointi on jokaisen oma asia, niin kauan kuin se pidetään omana asiana. Ehkä oon sitten tyly ämmä, mutta mun mielestä se ei enää ole vain oma asia, jos savutellaan yleisissä tiloissa tai jos esim. raskaana oleva nainen polttaa.

Ja juu, olen itse polttanut liian monta vuotta ja edelleen sorrun ravintolassa miltei aina eli totuttelua tuo savuttomuus vaatisi itseltäänkin.
#34 • • Funkatronik Guest
Itse en oikein ymmärrä miksei tätä voida hoitaa ihan vaan esimerkiksi antamalla savuttomille baareille jonkinlainen veronalennus. Elämme kuitenkin markkinataloudessa ja täällä pitäisi olla sekä yksityisillä ihmisillä että yrityksillä mahdollisuus tehdä mitä haluavat niin kauan kun lakia ei vaan rikota. Jos bisneksen konsepti on tila jossa ihmiset juovat olutta ja polttavat tupakkaa ja molemmat asiat ovat laillisia niin en ymmärrä miten valtiolla olisi oikeus moinen kieltää. Lisäksi, mikäli ihmiset oikeasti haluaisivat savuttomia ravintoloita niin niitä olisi huomattavasti nykyistä enemmän. Tupakka ei kuitenkaan ole ravintoloille mikään erityisemmin voittoa tuottava myyntiartikkeli, luulisi että ravintoloitsijat iloiten perustaisivat savuttomia ravintoloita. Jos siis ihmiset sellaisia haluaisivat.

Ajatus siitä että valtio jotenkin pakolla suojelisi kansalaisia joltain pahalta jota nämä himoitsevat ei oikein kuulosta demokraattiselle valtiolle sopivalta toiminnalta.
#35 • • ken-guru Guest

Ajatus siitä että valtio jotenkin pakolla suojelisi kansalaisia joltain pahalta jota nämä himoitsevat ei oikein kuulosta demokraattiselle valtiolle sopivalta toiminnalta.

Joo aamen, mutta kun se paha ei rajoitu pelkästään siihen yhteen henkilöön, joka sitä PAHAA polttaa.
#36 • • LindaGP Guest

Tupakka ei kuitenkaan ole ravintoloille mikään erityisemmin voittoa tuottava myyntiartikkeli

Miten niin? Ihan hillittömiä hintoja ainakin pitävät, että katteet ovat kohdallaan.
#37 • • ShapeShifter Guest
tehkää kuten useimmat kahvilan omistavat huoltoasemat- erillinen puoli tupakoitseville, mutta mittasuhteiden piää olla järkevät. Kumminkin suurin osa ei koe tupakansavussa olemista mitenkään extreme-inhottavana joten eiköhän tuo jako olisi aika tasan. Ja kyllä. Tupakoin. Tämä juttu, että pistetään polttajat ulos hytisemään on idioottimainen. Kuka se mahtoi olla kun kiukutteli siitä että jää pöytään vahtimaan tuoppeja? No vaihtoehtoina on että menet mukaan ja taas olet savussa tai sitten vaan jäät siihen pöytään tuon idean mukaan.

Vaikka ihmiset valittavat siitä, että on niin ja niin paljon savua siellä ja siellä. No mikä pakko on mennä sinne esim kahvilan savulliselle puolelle? Yleisellä paikalla tupakointi? No se ulottuisi sitten ulkopuolelle asti ja siitähän sitä passivista tupakointia tuleenkin kun seisot muutaman metrin päässä tupakoitsijasta, iik. :panic:

Jaa mitä sitten tulee siiehn etten ole koskaan syöpäpotilasta nähnyt? Asuin yhden kanssa noin 9 vuotta ja kyseinen nainen kuoli noin 3m päässä musta, siihen on turha vedota. Se on vaan tyhmyyden huippu pakottaa toiset kokonaan pois kyseisitä tiloista tupakalle, kun sama lopputulos voidaan saavuttaa x-määrällä pleksiä ja ilmastoinnilla.
#38 • • Edited Dirt Guest
äh, ei mittän. sekoilua.
#39 • • Funkatronik Guest

Tupakka ei kuitenkaan ole ravintoloille mikään erityisemmin voittoa tuottava myyntiartikkeli

Miten niin? Ihan hillittömiä hintoja ainakin pitävät, että katteet ovat kohdallaan.

Kate on aika kova, mutta ei sitä tupakkaa montaa askia illassa myydä, verrattuna oluen myyntiin. Tuskinpa yksikään ravintola tappiota alkaisi tekemään vaikka tupakkaa ei enää siellä myytäisikään.
#40 • • nipa Guest
savuton ravintola :(
oon kyllä lopettanu tupakoinnin mut pari hyvää sikaaria on mukava
poltella siinä illan aikana ja sehän ei lienee onnistune savuttomassa
raflassa vaan pitäs mennä ulos polttelemaan :angry:
ja tupakoivia immeisiä ajatellen ihan persiistä oleva ajatus..
omat tilat tupakoiville ja ei tupakoiville ok.