Savuton baari ja muuta itseään jalkaan ampumista

343 posts, 18 pages, 78,070 views

#1 • • Taedium Guest
Viikon linkissä oli juttua tästä savuton ravintola-ideasta.

Suoraan sanottuna idioottimainen keksintö.

Olen ollut suurimman osan elämästäni, myös suurimman osan ravintoloissakäyntielämästäni savuttomana, enkä silti haluaisi poistaa tupakoitsijoiden nautintoa. Olen ollut niin allerginen, että kylmällä säällä tunnen nenässäni sen, kun joku astuu sisään bussiin ja hengittää viimisiä savuja ulos keuhkoista, vaikka istuisin takapenkillä. Silti en halua vainota tupakoitsijoita ravintoloissa. - Kirjastot, virastot, julkiset paikat, ruokaravintolat jopa, ei mitään väliä minulle - mielelläni olen savutta. Voin odottaa sen verran, että pääsen ulos sieltä. Mutta uskon, etten puhu pelkästään itseni puolesta, kun haluan polttaa tupakkaa samalla kun juon olutta. Pubit, klubit, diskot, anniskeluravintolat ja muut missä olutta myydään haluan savullisena. Vaikken polttaisikaan. Se paikka ei ole mikään porkkananpureskelupaikka. Jos terveellistä ympäristöä hakee, mene kasvattamaan luomuperunoita mieluummin kuin ahdistelemaan tupakoitsijoita.

Onko kellekkään ravintolaan töihin hakijalle ollut yllätys, että siellä myös tupakoidaan? Kuka ei ole koskaan kuullut / nähnyt / kokenut kenenkään polttavan tupakkaa ravintolassa? Jos on allerginen kissoille, älä hae leijonankesyttäjäksi.

Ennen tupakoinnin aloittamistani tiesin, että joillekkin se olut tuo mukanaan sen, että tekee röökiä mieli. Moni ystäväni tupakoitsee ainoastaan kun juo olutta ravintolassa. Nyt kun poltan _ymmärrän_ tämän.

En tiedä mitä muut menevät ravintolaan tekemään, mutta minä pidän hauskaa. Ehkä olen jotenkin outo, mutta kun pidän hauskaa, vahvistaa sitä tunnetta se, että ystävillänikin on hauskaa. Ne jotka ei polta, niin niiden naamoille ei puhalleta savuja. Se tulee automaattisesti. Ne jotka polttaa, tarvitsevat sen röökin silloin tällöin kaljan yhteydessä. On se nikotiini niin pirullinen myrkky. En halua mennä ravintolaan kiduttamaan itseäni nikotiinituskalla tai räntäsateella.

Mitä sitten tapahtuu? _Kaikilta_ irlantilaisilta ystäviltäni, sekä tupakoitsevilta, että tupakoitsemattomilta olen kuullut säädöksestä pelkästään negatiivista sanottavaa.

Tupakoitsijoita harmittaa mennä ulos tupakalle vähän väliä ja vielä enemmän tupakoitsemattomia häiritsee se, että kun muut menevät röökille, tämä tupakoitsematon (-mattomat) jää pöytään vahtimaan tuoppeja yksin (tai pienessä ryhmässä), eikä näin ollen voi oikein poistuakkaan siitä ja kun tupakoitseva ryhmä palaa, on keskustelun aihe jo aivan eri missä oltiin ennen röökille menoa.

On raportoitu myös enemmän rähinöitä, ja ne alkavat nyt uuden lain myötä jo ennen kuin baarit suljetaan!

Tämä uusi laki on johtanut Irlannissa monien pienten ravintoloiden kaatumiseen, eräskin ystäväni, joka asuu pienessä kylässä, jossa oli vain 7 pubia, oli näistä 4 mennyt nurin puolessa vuodessa ja yksi oli hakemassa konkurssia.

Hienoa, siis savuton ravintola on saattanut ystäviä erilleen, aiheuttaa väkivaltaisuuksia ja kaataa ravintoloita. Menenpä tästä allekirjoittamaan... tai sitten en. Haukun, leimaan ja luokittelen kaikki tuon vetoomuksen allekirjoittajat egoistisiksi paskiaisiksi.

Mitä vikaa on savuttomassa puolessa allergisille tai aircossa?

Pistän vielä loppuun: :angry:
#2 • • Taedium Guest
Ihminen on hullu eläin - vangitsee itse itsensä.

Kävin hermosauhuilla ja koitan kirjoittaa jotain rakentavampaa.

On se ok, että tiskin edessä on metrin hajurako. Kohteliasta baarihenkilökuntaa kohtaan, joka hakiessaan töitä kuitenkin tiesi, että baarissa poltetaan.

Ja savuton puoli on ihan ok.

Jos savuttomille ravintoloille on oikeasti näin suuri kysyntä, niin miksi juuri tässä tapauksessa kysynnän ja tarjonnan laki ei toimi? Ehkä yrittäjät eivät uskalla ottaa sitä riskiä, että se savuton baari ei toimikkaan. Ehkä kysyntä ei ole riittävä. Ehkä se laki kuitenkin saadaan läpi, kun riittävän monta kamppanjaa tuodaan esille. Saivat ne kamppanjoilla irlantilaisetkin vapaaehtoisesti korottamaan röökiaskin hintaa 50c, ja kaikki pitivät sitä hyvänä ideana.

Jos pelätään sitä, että ne savuttomat raflat ei ottaisikaan tulta alleen, niin miksei vaikka verohelpotuksia savuttomille rafloille? Jos perustat raflan jossa ei saa polttaa maksat vähemmän veroja. Jos on savullinen rafla, joudut panostamaan ilmastointilaitteistoon ja maksamaan enemmän veroja. Sillähän niitä kokeilijoita tulisi. Ja sitten saa ravintoloitsija itse päättää ja asiakas valita missä rahansa tuhlaa. Kyllä minä maksan sen 20c - tai jopa 50c enemmän tuopista, jos vain saan polttaa röökiä samalla.

Käykääpä joskus Amsterdamissa. Täällä ei ole yhdessäkään ravintolassa edes pientä osaa siitä savumäärästä mitä keskivertokuppilassa Suomessa. Ja tässä maassa poltetaan jos jonkinnäköisiä savukkeenmallisia juttuja. Miksei ole savua? Täällä on uusi ja mahtava keksintö käytössä, jota näköjään italialaiset, eikä irlantilaiset tiedä. Nimittäin: Ilmastointilaite!

Jopa Coffeeshopin ohi kulkiessa kun aurinko osuu oikeassa kulmassa voi nähdä sankan yhtäjaksoisen savun tulevan ulos ovesta, mutta sisään astuttaessa ei siellä ole ollenkaan tunkkainen ilma. (Niissä myydään hyviä mehuja, joita ei saa kaikista rafloista.) Siellä on ilmastointilaitteet.
#3 • • Roz Guest
Savuttomiksi kaikki raflat vain minun puolestani. En oikein näe mitään järkevää syytä, miksei moinen voisi toimia. Passiivinen tupakointi noin ylipäätään v*tuttaa muutenkin niin paljon, että moinen olisi suuri askel parempaan suuntaan. Minulla on tupakointiin hieman saman suuntainen suhtautuminen kuin uskontoonkin. Niin kauan kun se ei minua häiritse, harrastakoon kukin mitäkin ken tahtoo.
#4 • • kukaan Guest

myrkky.

Mä veikkaan, et tää ^ on avainasemassa tässä asiassa. Sä kirjoitit allergiasta tossa tekstissäsi, mutta kun ei se tupakka aiheuta vaaraa vain astmaatikoille. Se on ihan oikeasti myrkyllistä ja karsinogeenista. Kyse ei ole vain ammatinvalinnasta, vaan työterveydestä.

Samankaltainen tilanne on minunkin tulevassa työssäni kemikaalien keskellä. Olen valinnut ammattini, musta tulee kemisti. Tiedän, että jo opiskeluaikanani joudun käsittelemään myrkyllisiä kemikaaleja. Silti en halua työskennellä niiden kanssa siten, että siitä aiheutuu minulle vaaraa. En halua saada syöpää. En halua kuolla. Baarimikkokaan tuskin haluaa kokea tuollaista. Tai kukaan muukaan.

Se, onko täydellinen savuttomuus baarissa hyvä vai huono asia, sitä en osaa sanoa. Varmasti parempiakin vaihtoehtoja olisi, kuin se, että on mentävä ulos savukkeelle. Tietenkin voidaan järjestää ravintolaan savuton puoli, mutta itse savuttomana henkilönä löydän itseni usein istumassa sen inhottavan savun keskellä, koska kaverini/seuralaiseni polttaa. Ehkä juuri tehokkaammat ilmastointilaitteet olisivat ratkaisu.

Jos haluan ystävilläni olevan hauskaa ja sallin heidän polttaa ympärilläni, mikseivät he halua, että minulla on hauskaa - polttaisivat muualla.

Minä en aio mitään vetoomuksia allekirjoittaa ihan jo siksi, etten usko niiden vaikuttavan mihinkään mitenkään.
#5 • • pie Guest
Ainakin nykyinen käytäntö on täysin perseestä. Ravintolan pitäjille noista "savuttomien" tilojen ilmastointijärjestelyistä tulee helvetinmoiset laskut kun niitä rakentelee ja kuitenkin ravintolassa käynnin jälkeen haisee röökille vaikka kuinka olisi olevinaan savutonta. Ei ihmiset katso onko joku puoli savutonta vai eikö ole.

Eikös voisi laittaa ravintolat savuttomiksi ja sinne sitten joku tupakointikoppi missä voi välillä käydä syöpäkääryleellä.
#6 • • master bator Guest

Eikös voisi laittaa ravintolat savuttomiksi ja sinne sitten joku tupakointikoppi missä voi välillä käydä syöpäkääryleellä.

Vaikka tupakkamies olenkin, tätä vaihtoehtoa pidän järkevimpänä. Silloin tupakoitsijoiden ei tarvitse mennä ulos hytisemään, eikä savuttomien ihmisten tarvitse kärsiä savusta. Everybody wins.
#7 • • Homegrove Guest
Mua ei haittais yhtään vaikka kiellettäis vaikka poltan itse.
#8 • • Daniel Braun Guest
Mua haittais kyllä.
Tupakoin kyllä, jos joku sitä kysyy...

Niin.
Ok, onhan se passiivinen tupakointi persiistä.
Ja kun olin "tauolla" röökistä ja raflassa töissä niin häiritsihän se.
Mutta itse olin työni valinnut.
Eihän se tupakansavu kenestäkään ole mukava asia.
Mutta kyllä mun raflailtaan se tupakki kuuluu yhtälailla nautintoaineena kuin alkoholikin.
Ei hirveästi inspirois jonottaa johonkin 5m x 5m koppiin röökaamaan & todennäköisesti sinne ei edes juomia vois ottaa mukaansa.
Ja minen mihinkään ulos lähde hytisemään...

Tiedän että asenteeni ei ole varmaan paras tässä asiassa.
Mutta ajatelkaapa asiaa näin:
Noin kuusissakymmenissä oleva herrasmies ottaa aterian jälkeen jälkiruuaksi konjakin & sikarin.
Kyllä, sikari on tietyllätapaa niitä tuprutteleville "jälkiruokaan" verrattava nautintoaine.
Tämä kaksiriviseen pikkutakkiin pukeutunut iäkäs mies menee nauttimaan sikarinsa siihen pikkuiseen koppiin... :scared:
Ok, kärjistetty.
Mutta niin on koko lakikin.
Niinkuin tälle ikämiehelle on sikari nautintoaine, niin sitä on rööki mulle & monelle muulle.

Onhan se prkleen ikävää että baari-illan jälkeen kuteet pitää nakata pesuun samointein ja tupakoimaton on saanut 4 tunnin kestosavut passiivisena...
Mutta kyllä kaikki sen tietää mitä siellä baarissa on.
Savuttomat puolet on jees.
Niillä itsekkin hengaan silloin kun haluan olla "raittiissa ilmassa" :eek:

Mitäköhän 50v päästä huomataan?
Alkoholista haihtuu hengitysilmaan erilaisia yhdisteitä.
Ne aiheuttavat pitkällä tähtäimellä maksan tuhoutumisen...
Enää ei saa juottolassa enää juomaakaan... :D:D
#9 • • master bator Guest

...liirumlaarum...

Kuka sanoi, että sen kopin täytyisi olla kooltaan 5x5m ja että sinne ei saisi ottaa juomia mukaan? Pienellä kehittelyllä röökikoppisysteemistä saisi varmasti ihan toimivan. Johan siitä on tehty vaikka mitä tutkimuksia, että se passiivinen tupakointi on erittäin vakavasti otettava asia ja tuo "jos et kestä tupakansavua, älä käy baareissa"-asenne nyt on täysin naurettavaa.

Niinjoo ja tästä Taediumin kommentista:

Haukun, leimaan ja luokittelen kaikki tuon vetoomuksen allekirjoittajat egoistisiksi paskiaisiksi.

Minkälaisia ovat sitten ne ihmiset, jotka eivät salli savuttomien ihmisten hengittää raitista ilmaa, koska haluavat itse tuprutella? Itse olet täysin samanlainen, mutta edustat vain toista ääripäätä. Kompromissiahan tässä tarvitaan.
#10 • • Daniel Braun Guest

...liirumlaarum...

Kuka sanoi, että sen kopin täytyisi olla kooltaan 5x5m ja että sinne ei saisi ottaa juomia mukaan? Pienellä kehittelyllä röökikoppisysteemistä saisi varmasti ihan toimivan. Johan siitä on tehty vaikka mitä tutkimuksia, että se passiivinen tupakointi on erittäin vakavasti otettava asia ja tuo "jos et kestä tupakansavua, älä käy baareissa"-asenne nyt on täysin naurettavaa.

Jepsjoo.
Toisille toi kärjistäminen ei nähtävästi mee läpi.
Se 5m x 5m oli lähinnä karrikoitu esimerkki, tosin varmaan tuon kokoisia koppeja tullaan näkemään koska "ei haluta tuhlata tilaa & rahaa"...
Nakataan vaan ne röökaajat ulos taskupullojensa luokse.

Pasiivisen tupakoinnin vaaroja en kiistäkkään.
Mutta samalla sitä sit voitais kieltää tupakointi ulkona.
Ja autolla ajo.
Ja koirien ulkoiluttaminen jätöksistä tulevien metaanipäästöjen takia.
Rakennetaan prkl sit viel suuri metallikupoli taivaalle jottei UV säteily pääse maahan...

Mua pistää vituttamaan se että aina jaksataan paasata jostakin ja pitää jotakin "pahana".
Mistä me oikeesti tiedetään että mitä mikäkin aiheuttaa?
Jos esim alkoholi olisi tämän päivän keksintö, olisi se laiton huumausaine todennäköisesti.
Tupakka on ja pysyy.
Tuskin siitä koskaan maailmanlaajuisesti eroon päästään.
Ja miksi täytyisi?
Ok, aiheuttaahan se keuhkosyöpää & sisältää paaaaaljon kaikkea skeidaa.
Mut oikeesti...

Kohta mä en enää saa pihviä ravintolasta.
Kun paistossa aiheutuneen käryt voivat aiheuttaa minulle & kanssaruokailijoilleni syöpää :/
#11 • • kukaan Guest

Pasiivisen tupakoinnin vaaroja en kiistäkkään.
Mutta samalla sitä sit voitais kieltää tupakointi ulkona.
Ja autolla ajo.
Ja koirien ulkoiluttaminen jätöksistä tulevien metaanipäästöjen takia.
Rakennetaan prkl sit viel suuri metallikupoli taivaalle jottei UV säteily pääse maahan...

Mua pistää vituttamaan se että aina jaksataan paasata jostakin ja pitää jotakin "pahana".
Mistä me oikeesti tiedetään että mitä mikäkin aiheuttaa?
Jos esim alkoholi olisi tämän päivän keksintö, olisi se laiton huumausaine todennäköisesti.
Tupakka on ja pysyy.
Tuskin siitä koskaan maailmanlaajuisesti eroon päästään.
Ja miksi täytyisi?
Ok, aiheuttaahan se keuhkosyöpää & sisältää paaaaaljon kaikkea skeidaa.
Mut oikeesti...

Hyvä vaan jos kieltäisivät alkoholin.

Sä et ole vissiin ikinä nähnyt syöpäpotilasta jos syöpä on sun mielestäsi pikkujuttu. Jos ihmisten ruokaan sekoitettais ainetta, joka aiheuttaa syöpää, olisivat kaikki kieltämässä sitä, todennäköisesti myös sinä. Miksi tupakka on jotenkin eri asia?

Kyllä, elämä on kuolemaan johtava sukupuoliteitse tarttuva sairaus, mutta miksi siitä pitää tehdä ehdoin tahdoin tappavampaa? Miksi sä Daniel haluat esim tappaa mut, joka en ole sulle ikinä mitään pahaa tehnyt? Mäkin voisin mennä baariin mun pieleen menneen syanidinaamioinnin kanssa ja tappaa koko porukan syaanivedyllä, mitäs väliä sillä on? Kielletään samantien suolakurkut ja marttakerhot!

Ja kyllä: mä tiedän ettei yhestä savukkeesta saa syöpää.
#12 • • Daniel Braun Guest
Tässä oli aluksi monta riviä lässytystä, ininää, äksyilyä & turhaa läpinää.
Väsyneenä ei pitäis kirjoittaa tällaisista asioista joten jatketaan huomenna.

Mä olen yrittänyt useasti päästä tupakan poltosta eroon.
Se ei ole todellakaan hyvä juttu, mutta minkäs teet...
Mutta vaikka lopettaisinkin, en näe järkeä sille miksi ravontolatilasta pitäisi tehdä savuton.
Mun mielipide, ihan sama.
Toisella toisenlainen...

Mut edelleenkin.
Väsyneenä tulee asiat sanottua epäselvästi (voinko mä ne edes virkeänä sanoa selvästi? :D ) joten parempi men nukkumaan...
#13 • • ipe Guest

Sä et ole vissiin ikinä nähnyt syöpäpotilasta...

Yllättävän moni ei ole. Sitäpaitsi syöpähän ei todellakaan ole se ainut iso ongelma tässä. Mä nään työni puolesta päivittäin esimerkiksi potilaita joilla on lähinnä tupakoinnin takia paha keuhkoahtaumatauti (COPD). Varsinkin naiset (joita ravintola-alalla työskentelee käsittääkseni enemmän kuin miehia?) ovat vielä alttiimpia sairastumaan tähän viheliäiseen tautiin. (näin siis wikipedian mukaan)

http://www.hyvaterveys.fi/sivu.asp?path=1;614;708;918

Tupakointi on keuhkoahtaumataudin (COPD) tärkein aiheuttaja. Tupakoivista miehistä arviolta 35 prosenttia sairastuu tautiin. Mitä runsaampaa altistuminen tupakansavulle on, sitä suurempi on taudin todennäköisyys. Keuhkoahtaumataudin yleisyys vaihtelee 20 vuoden viiveellä tupakointitapojen mukaan. Yli 34-vuotiailla suomalaisilla oli vuonna 2001 noin 13 000 hoitojaksoa ja 110 000 sairaalahoitopäivää keuhkoahtaumataudin vuoksi.

Vittumaista kun tauti etenee siihen pisteeseen että keuhkot toimii niin huonosti että joutuu kokoajan kulkemaan happipullo kainalossa.

PS. kävin allekirjoittamassa, vaikka poltankin baarissa. En polta kuin siis muuten kuin kaljoitellessa joten tulis ehkä lopetettua kokonaan jos baarit olis savuttomia.

Toivottavasti Suomella on munaa tehdä joku oikeesti järkevä ratkaisu asian suhteen. Näissä asioissa vaan yleensä tuppaa käymään niin että tulee taas joku ihmeen kompromissi kuten alkoholiverotuksen kanssa kävi ja sit jälkeenpäin ihmetellään että ei tän vissiin näin pitäny mennä...!?

just my 2 cents

edit: linkki ja quote vaihdettu
#14 • • punaParta Guest
Kansanterveydellisistä syistä tupakointi pitäisi kriminalisoida.
Caro²

#15 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Tähän tilanteeseen on tultu. Siitä voi syyttää tupakoitsijat ja ravintoloitsijat vain itseään, vain ja pelkästään.

Mikäli edellisen lakiesityksen mukaan olisi toimittu: baaritiskillä ei polteta, eikä muuallakaan savuttomilla alueilla. Eikä esm ilmastointiasioissa olisi joustettu, ei lakia todennäköisesti tarvitsisi muuttaa.

Edellisen lakimuutoksen jälkeen tupakoitsijat sekä ravintoloitsijat viis veisasivat uudesta laista ja jatkoivat samaa mallia mitä ennenkin. Lopputulos tästä tyhmyydestä ei tulisi olla yhtään sen vähempää kuin täyskielto tupakoinnille ravintolassa.

Niin se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Tämä tiedettiin jo 1800luvulla. Mihinkäs ne vanhat totuudet olisi vaihtunut. Helppoa sitä on syyttää muita, katselkaa vaan peiliin.
#16 • • Tapi T Guest

Se paikka ei ole mikään porkkananpureskelupaikka. Jos terveellistä ympäristöä hakee, mene kasvattamaan luomuperunoita mieluummin kuin ahdistelemaan tupakoitsijoita.

Koska sinua polttavana henkilönä tupakansavu ei häiritse, niin sen ei saa häiritä ketään muutakaan? Jos joku menee baariin nauttimaan epäterveellisiä alkoholijuomia, niin hänen tulee myös hyväksyä kaikki muutkin epäterveelliset seikat? Ja tämä silloinkin, kun muut epäterveelliset asiat ovat toisten ihmisten aiheuttamia?

Kuka ei ole koskaan kuullut / nähnyt / kokenut kenenkään polttavan tupakkaa ravintolassa? Jos on allerginen kissoille, älä hae leijonankesyttäjäksi.

Paskanmarjat. Kissaeläimet eivät voi hallita mitenkään säädellä turkkinsa hilseilyä, joka yleensä aiheuttaa reaktioita allergisille. Tupakoitsijat voivat sen sijaan jättää norttinsa polttamatta tai painua ulos kessulle, jolloin kenellekään ei tule ongelmia.

Tupakoitsijoita harmittaa mennä ulos tupakalle vähän väliä ja vielä enemmän tupakoitsemattomia häiritsee se, että kun muut menevät röökille, tämä tupakoitsematon (-mattomat) jää pöytään vahtimaan tuoppeja yksin (tai pienessä ryhmässä), eikä näin ollen voi oikein poistuakkaan siitä ja kun tupakoitseva ryhmä palaa, on keskustelun aihe jo aivan eri missä oltiin ennen röökille menoa.

Te tupakoitsijat jätätte siis ystävänne yksin vartioimaan juomianne, kun menette porukalla röökille. Minkä vitun takia sen savuttoman henkilön tulee jäädä yksin pöytään ja kärsiä samalla teidän ongelmastanne? Kuinka sä voit hyvillä mielin kertoa tälläistä ja samassa postauksessa haukkua toisia egoistisiksi paskiaisiksi?

On raportoitu myös enemmän rähinöitä, ja ne alkavat nyt uuden lain myötä jo ennen kuin baarit suljetaan!

Ja tämä johtuu siis tupakkakiellosta vai? :D

Tämä uusi laki on johtanut Irlannissa monien pienten ravintoloiden kaatumiseen, eräskin ystäväni, joka asuu pienessä kylässä, jossa oli vain 7 pubia, oli näistä 4 mennyt nurin puolessa vuodessa ja yksi oli hakemassa konkurssia.

Vai johtuisikohan tämä ehkä siitä, että 7 pubia pienessä kylässä on ihan helvetin paljon ja että pubeilla on ylitarjontaa? Tupakoinnin kielto ravintolatiloissa tulee varmasti näkymään jonkin aikaa pienoisena asiakaskatona, mutta koska tupakoitsijat tottuvat savuttomaan ravintolaan varmasti hyvinkin nopeasti, niin en näe tässä ongelmaa.

Haukun, leimaan ja luokittelen kaikki tuon vetoomuksen allekirjoittajat egoistisiksi paskiaisiksi.

Pakko palata tähän kommenttiin vielä kerran. :heart:

Minulle ei sinun tai kenenkään muun tupakointi ole ongelma. Mutta siinä vaiheessa kun teette sitä tiloissa, jossa minäkin oleskelen tulee teidän ongelmastanne tulee myös minun ongelmani. Hengitysilman laatu heikkenee, silmiä kirvelee ja vaatteet joutavat pyykkikoriin jo n. 30min altistumisen jälkeen. Ja tämä kaikki vain ja ainoastaan siksi, että te teette asiaa, jonka voisitte hyvin jättää tekemättä.
#17 • • Salla Guest
(Tässä postauksessa ei puututa terveysseikkoihin, nehän on jo kaikkien tiedossa ja turha niitä on enää tässä ladella.)

Tää koko homma on nyt taas vaa tätä kun kaikessa pitää olla niin hiton poliittisesti korrekti.

Kuitenkin aika rankkaa vaan ravintoloiden pitäjille kun lähdetään (jos siis lähdetään) perinpohjaisesti muuttamaan niiden elinkeinossa jotain sellasta mikä siihen on aina kuulunut. Alkoholin hinnan laskukin on jo karsinut ihmisiä ravintoloista, kyllä tämäkin asia osaltaan tekisi samoin.

Onhan noita savuttomiakin ravintoloita kai jo jonkun verran. Tupakkaa inhoavat vois mennä niihin istuskelemaan ja hengittelemään vaikka pullotettua happea.

tää on mahdollisesti vain muutosvastarintaa mun kohdalta, koska asiat on vain aina ollut niin, eli rööki+viina on aika käsi kädessä ravintoloissa. ehdottomuuksiin meneminen ei ainakaan ikinä tyydytä kaikkia osapuolia. Miksi tupakointia ravintoloissa vastustavat ihmiset ei vois tehdä kompromissia ja tulla vastaan noissa röökikoppijutuissa, eikä vaatia ehdottomia kieltoja että kaikki rööki pois?
Ulkona röökaaminen ainakin aiheuttaisi ravintoloissa kauheeta ovissa ramppaamista. eli ellei ylimääräisiä ovia löydy niin poket vois olla aika hiilenä ovella.[/i]
#18 • • ken-guru Guest
On kyllä niin saatanan ykssilmäistä touhua tää röökaajien vaatimus tupakointiin ravintoloissa jotka luettaneen yleisiksi tiloiksi.

Ei kyllä kukaan normaalin logiikan omaava voi tulla kirkkain silmin puhumaan tupakoinnin oikeudesta tai muusta rapa-ribasta.

Jos on itselleen moisen ristin hommannut, hoitakoon sitä myös omissa oloissaan eli esimerkiksi ulkona.

Itsellä ei tuu nykyään lähdettyä kovinkaan usein baareihin ihan vain sen vuoksi ettei keuhkot ja kurkku kestä passiivista tupakointia kovinkaan hyvin.
#19 • • miikkah Guest
Hassuimmalta tuo rajoittaminen tuntuu paikoissa, joissa henkilökuntakin polttaa. Joko siinä tiskillä tai sitten vähän syrjemmässä, jos ehtii. Rajoittamisessa kysehän on käsittääkseni ensisijaisesti työsuojelusta. Tällaisissa tapauksissa terveysvaikutukset jää saamatta mutta tupakoivien työntekijöiden työolot sensijaan heikentyvät. Ja asiakkaat ihmettelevät, että saakos tässä tiskillä polttaa..

Itse aihe on kai itselleni aika sama. Kaikkeenhan sitä tottuu. Toisaalta kaikenlainen 'niuhottaminen' alkaa yleisesti ottaen mennä vähän turhan pitkälle. Ihmiset kävelee koirien perässä ja poimiii käsin niiden paskat kadulta, tiskillä ei saa polttaa, mutta kun ottaa askeleen taaksepäin, niin saa, pyöräilykypärät, veden juonti lounaalla, abt kaikki alkoholiin liityvä (anniskeluaikojen sännöstely, ravintola-annokset, mainonnan rajoitukset) jne..
#20 • • Homegrove Guest
Turussa ainakin Apteekin baarimikkoihin sattuu varmaan aika pahasti sydämeen jos täyskielto tulee. Tai kun se tulee. Pojat vetää meinaan siihen tyyliin säpäkkää ketjussa että heikompia hirvittää. :D