Savuton baari ja muuta itseään jalkaan ampumista

343 posts, 18 pages, 78,148 views

#41 • • pluralisti Guest
Ihan jees posti Dirt, humalassa on hyvä olla.

Jees poks pum kyllähän toi savuttoman raflan idea hieman epäilyttää vaikken itse poltakaan. Olisko sittenkin parempi ratkaisu antaa ravintolatyöntekijöille naamarit. Kyllä mä ainakin ymmärtäisin jos niitä pitäis, mut jengi nyt vaan haluu olla sekasin.
#42 • • Yallu Guest
Savuttomiksi kaikki. Itse olen aina harrastanut oluen kanssa tupakointia ja pidän sitä erittäin tyhmänä ja turhana tapana. Työskentelen myös ravintolassa, joten joudun kärsimään passiivisesta tupakoinnista. Työnantajamme teki mielestäni järkevän päätöksen ja kielsi henkilökunnalta sisätiloissa tupakoinnin, askel oikeaan suuntaan. Vielä kun saisi asiakkaat ymmärtämään ettei tupakansavussa ole kiva työskennellä.. Miltä susta tuntuis jos minä ja 100 tuttavaani tultaisiin SUN työpaikalle ja poltettais sun ympärilläs ketjussa, koko työvuoron ajan? Jos muilla aloilla painetaan duunia 8 tuntia ja pidetään sinä aikana kolme taukoa, jolloin ehtii polttamaan noin 5 savuketta; niin ravintola-alalla sä painat 8 tuntia töitä (melko usein jopa pidempään) ja saat kolme taukoa tupakansavusta. Ei kiva.

Jokaisen PITÄISI tehdä itse päätös polttaako vai ei. Nykylainsäädännön mukaan tämä ei ole mahdollista.

Jos päädytään siihen, että ravintolasta poistutaan ulos tupakalle, niin mun mielestä ne jotka poistuvat ravintolasta, jonottavat kiltisti takaisin sisälle. Näin äkkiä ajateltuna ihmiset viettävät ravintolassa aikaa maksimissaan 6 tuntia kerrallaan, niin jos ei pysty sitä aikaa olemaan polttamatta, niin kannattaa vakavasti harkita laitoshoitoa..
#43 • • Kaino Guest
en ole itse muodostanut asiaan mitään kantaa vielä oikeastaan. vähän vaiheilla vielä, mutta olen miettinyt, että millaiseksi ympäristöksi esimerkiksi kallio muuttuu entisestään tällaisen uudistuksen myötä? jos baareista vaivautuu perjantai yöllä paljonkin ihmisiä tupakoimaan kadulle.
#44 • • mr.ana Guest
Kävin moikkaan systeriä Dublinissa tossa pari kuukautta sitten ja parin harhasytytyksen jälkeen pubissa bissen imeminen ja ulkonapolttaminen sai ihan uusia ulottuvuuksia.

kaikissa baareissa missä me käytiin oli röökinpolttomestat duunattu joko sisäpihalle, vanhaan bissevarastoon, välikatolle, terassille, whereever.
röökimestoilla kävi ihan järjetön kuhina, juttu luisti ja uusia tuttavuuksia tuli solmittua ihan eri malliin kuin sisällä missä ei saanut polttaa.

oli oikeasti freesiä kun illan jälkeen vaatteet ei haisseet 2kk vanhalle tuhkakupille ja röökiäkin oli mennyt vähemmän kuin normaali iltana.

mietityttää vaan miten paljon toi täyssavuttomuus oikeasti houkuttelee ei-tupakoivia lisää ravintolaan. ravintolassa/baareissa käymiseen on perinteisesti liittynyt kaikki mahdollinen 'epäterveellisyys' ja 'dekadenssiys' , ja ravintolan kannattavuuten luonnollisesti myynnin voluumi. kasvaako raflojen myynti siitä että ne saavat ehkä mahdollisesti muutaman asiakkaan lisää ja pahimmassa tapauksessa menettävät enemmän?

tää on todella kaksiteräinen miekka tää keskustelu. itseäni ainakin jännittää vidusti miltä soitto maistuu jahka toi kielto lävähtää päälle.

nuuskaa? ei helvetti.

lopettaminen? hmmm....
#45 • • Taedium Guest

Koska sinua polttavana henkilönä tupakansavu ei häiritse, niin sen ei saa häiritä ketään muutakaan? Jos joku menee baariin nauttimaan epäterveellisiä alkoholijuomia, niin hänen tulee myös hyväksyä kaikki muutkin epäterveelliset seikat? Ja tämä silloinkin, kun muut epäterveelliset asiat ovat toisten ihmisten aiheuttamia?

Kun ravintolassa ollaan poltettu, en mina ole mikaan siihen sanomaan, etta nyt yhtakkia ei olekkaan normaalia, vaan huomenna kuolemaa vakavampaa. Ihmiset, jotka haluavat nauttia paheista yhdessa, eli tupakkaa ja alkoholia, saavat puolestani tehda niin poltin itse tai en.

Paskanmarjat. Kissaeläimet eivät voi hallita mitenkään säädellä turkkinsa hilseilyä, joka yleensä aiheuttaa reaktioita allergisille. Tupakoitsijat voivat sen sijaan jättää norttinsa polttamatta tai painua ulos kessulle, jolloin kenellekään ei tule ongelmia.

Kumpi oli ennen, tupakansavu raflassa, vai kuka tahansa talla hetkella raflassa tyoskenteleva?

Te tupakoitsijat jätätte siis ystävänne yksin vartioimaan juomianne, kun menette porukalla röökille. Minkä vitun takia sen savuttoman henkilön tulee jäädä yksin pöytään ja kärsiä samalla teidän ongelmastanne? Kuinka sä voit hyvillä mielin kertoa tälläistä ja samassa postauksessa haukkua toisia egoistisiksi paskiaisiksi?

Onneksi en ole itse joutunut viela jattamaan kaveria poytaan yksin, kun muutin Irlannista kolme viikkoa ennen lain voimaanastumista. Mutta kylla minakin oluen kanssa roolin pari tulen polttamaan. Ja sita varten mennaan ulos. Ja kun joku muu polttaa, polttavan ihmisen rupeaa tekemaan mieli kanssa polttaa. Ja silloin kun olen nauttimassa olostani, en aio kiduttaa itseani sen takia, etta jonkun herkka nena karsii paikassa, jossa talla hetkella ja jo ennen syntymaani on ollut normaalia polttaa.

Ja tämä johtuu siis tupakkakiellosta vai? :D

Erm, joo. Tai no siis jos on irlantilaisiin sanomalehtiin uskomista.

Vai johtuisikohan tämä ehkä siitä, että 7 pubia pienessä kylässä on ihan helvetin paljon ja että pubeilla on ylitarjontaa?

Irlantilainen kulttuuri on hieman eri kun Suomen. 7 pubia ei ole paljon. Asuin 150 ihmisen kylassa, jossa oli 2 pubia. Ja jokainen irkku jolle olen sanonut kylan nimen, eika tunnista ja sitten olen maininnut, etta kaksi pubia siella, ne on kasittaneet kuinka pieni kyla se on.

Hengitysilman laatu heikkenee, silmiä kirvelee ja vaatteet joutavat pyykkikoriin jo n. 30min altistumisen jälkeen. Ja tämä kaikki vain ja ainoastaan siksi, että te teette asiaa, jonka voisitte hyvin jättää tekemättä.

Voisit jattaa laittamatta suolan ruokaasi. Voisit jattaa oluen juomatta. Voisit jattaa autolla ajelun ja pyorailla. Voisit muuttaa munkkiluostariin. Voisit myos juoda olutta jos silta tuntuu ja tupakoida, jos valitsetkin hieman itsetuhoisemman reitin. Ei tupakkaa tarvitse, paitsi addiktionsa yllapitamiseen. On vain niin, etta talla hetkella poltan, koska tykkaan siita. En tekisi sita jos vihaisin sita. Minun ei _tarvitse_ tehda niin, mutten ole niin vaittanytkaan. Rafloihin ei ole pakko menna jos ei tykkaa, ja jos ne muuttuu savuttomiksi, lopetan dokaamisen tai dokaan vain himassa. Enka siirry rafloihin edes jos lopetan tupakoinnin. Rajoitteita on riittavasti muutenkin. Tupakka tappaa, tiedan, mutta tupakointi on valintani. Jos savuttomille rafloille on kysyntaa, perustakaa. Kylla mina voin menna viereiseen raflaankin.

Ja haisee ne vaatteet. Mutta tiesin sen jo etukateen raflaan mentaessa ennen kuin poltin tupakkaa. Ja siksi pistinkin sellaiset vaatteet, jotka menee pesuun huomenna.

On savu ottanut pahasti, mutta en ole silti koskaan raflassa kehdannut sanoa, etta jonkun on nautittava vapaaillastaan ja oluenjuonnistaan jollain tietyilla ehdoilla.

Niin ja kylla, tupakoin kotona. Minut on tavattu jopa suihkusta polttamassa. Rooki suussa ottaa shamppoot ja muut mukaan, haarailee huoneessaan, menee suihkuun ja huomaakin, etta on rooki suussa vielakin...) Mutta jos olen kaverin luona, joka ei polta, en polta hanen kotonaan, vaikka han antaisi luvan. Osaan menna ulos polttamaan. Jos taas kaverin kamppis polttaa sisalla, voin itsekin. Ja niin kauan en polta hanen seurassaan, kunnes ollaan baarissa tai diskossa. Edes ruokaravintolassa en pista heti ruokailun jalkeen tupakaksi, ellei seurue muuten polta. Pyrin olemaan polttamatta lasten edessa julkisilla paikoilla. (Joka on lahiaikoina muuten ollut helppoa kun liikun ja asun alueella johon ei lapsia pitaisi tuoda - ja jos tuodaan on se vanhempien vika, eika se minun tupakointi ole paheista lahellekkaan se pahin mille lapsi altistuu.)
#46 • • putteh Guest
Eipähän tarvitsisi enää vähäänkään ruuhkaisemmissa bileissä (tai baareissa yleensäkään) väistellä jatkuvasti näitä idiootteja, jotka sohivat palavan röökin kanssa tanssilattialla ja ahtailla kulkuväylillä.

Eiköhän toi ravintoloiden savuttomuus tule väistämättä. Varmasti se alkuun kirpaisee, mutta isoille muutoksille pitää antaa riittävästi aikaa. Pitkällä aikavälillä tämä on varmasti viisas kehityssuunta. En vastusta.
#47 • • miikkah Guest
mutta mitäköhän kielletään sitten seuraavaksi? ja sen jälkeen?
#48 • • Hege Guest

no toivottavasti muutakin yhtä hyödyllistä, kuten vaikka yksityisautoilu keskustassa.

p.s. tämä ei ollut trolli
#49 • • drS Guest

juu, eiköhän kohta mummot äkkää että ne konemusiikkibileetkin voidaan kieltää ku tupakointikin saatiin pois ravintoloista. konemusabileistähän tulee kauheesti melusaastetta ja se lisää huumeongelmaa jne jne...
#50 • • Hasse G Guest

Itse en oikein ymmärrä miksei tätä voida hoitaa ihan vaan esimerkiksi antamalla savuttomille baareille jonkinlainen veronalennus. Elämme kuitenkin markkinataloudessa ja täällä pitäisi olla sekä yksityisillä ihmisillä että yrityksillä mahdollisuus tehdä mitä haluavat niin kauan kun lakia ei vaan rikota. Jos bisneksen konsepti on tila jossa ihmiset juovat olutta ja polttavat tupakkaa ja molemmat asiat ovat laillisia niin en ymmärrä miten valtiolla olisi oikeus moinen kieltää. Lisäksi, mikäli ihmiset oikeasti haluaisivat savuttomia ravintoloita niin niitä olisi huomattavasti nykyistä enemmän. Tupakka ei kuitenkaan ole ravintoloille mikään erityisemmin voittoa tuottava myyntiartikkeli, luulisi että ravintoloitsijat iloiten perustaisivat savuttomia ravintoloita. Jos siis ihmiset sellaisia haluaisivat.

Ajatus siitä että valtio jotenkin pakolla suojelisi kansalaisia joltain pahalta jota nämä himoitsevat ei oikein kuulosta demokraattiselle valtiolle sopivalta toiminnalta.

Paras tähänastinen kommentti tässä keskustelussa.

Tilannehan on nyt se, että vaikka eristetyn ja ilmastoidun savullisen puolen pykääminen raflaan olisi kaikkien kannalta paras vaihtoehto (minun mielestäni), ei ravintoloitsijoita ilmeisesti kuitenkaan kiinnosta sijoittaa moisiin, kun nykytilanne vaikuttaa siltä, että savuttomat tulevat pakon edessä kavereiden perässä savulliseen raflaan kun muita vaihtoehtoja ei oikein ole. Potentiaalista etua savuttomien kosiskelusta ei nähdä, mutta tuo mainittu veronalennus tekisi siitä ihan konkreettisen.

Se on myös ongelma, miten savuttomien ravintoloiden kannattajat saavat äänensä esille. On vähän paha pitää kirjaa esim. porukasta jotka jättävät baari-illan väliin siksi kun kaverit menevät kuitenkin paikkaan jossa poltetaan. Varmaan ihan jollain adressilla tai jotain. En mä tiedä.

ps. poltan.
#51 • • kenth Guest
Tuossa kesällä kävin tukholmassa ja siellä näytti hyvin toimivan, porukka kävi kyllä ihan kiltisti ulkona polttamassa.

Käsittääkseni ravintolan (suomessa) pitää olla 50% savuton, kuitenkin monet polttaa esim. tanssilattialla.
Mun puolesta, ravintolat savuttomaksi ja joku lämmitetty alue jossa saa polttaa...

Sainpa tämän sanottua, nyt baarin! ;)
#52 • • RaisuSport Guest

Itse en oikein ymmärrä miksei tätä voida hoitaa ihan vaan esimerkiksi antamalla savuttomille baareille jonkinlainen veronalennus.

siksi koska veronalennus ei suojelisi työntekijöitä baareissa joissa tupakointi on sallittua.
#53 • • ShapeShifter Guest
ja ihminenhän ei saa valita mihin menee töihin, eihän...
#54 • • Sunflower Guest

ja ihminenhän ei saa valita mihin menee töihin, eihän...

Justjust.. Ja dj:t soittaa levyjä saadakseen olla tupakansavussa ja huonontaakseen kuulonsa liian lujaa soivalla musiikilla?

Joka ammatissa on haittapuolensa, mutta eipä kukaan varmaan niiden takia ammattiaan valitse ja varmaan harvempi myöskään valittaa, jos joku haittapuoli saadaan poistettua. Mutta tämäpä onkin taas tätä yleistä "oma perse ensin" -ajattelua.
#55 • • R24 Guest
+ Voi mennä yhdelle ilman, että vaatteet pitää toimittaa ongelmajätelaitokselle poltettavaksi.

- Tulee käytyä useammin "yhdellä".
#56 • • jUSSi Guest
Minä haluan nauttia olutta ravintolassa ilman tupakansavua, joten kaikki itserakkaat savuttelijat voivat puoleastani mennä ulos tai kopppiin polttamaan.

Minua ei kiinnosta millainen taloudellinen vaikutus täyskiellolla on, koska mielestäni terveydellä tai turvallisella työpaikalla ei ole hintaa.

Minua ei myöskään kiinnosta missä tupakoitsijat polttavat syöpäkääryleensä, sillä tupakointi on oma valinta. Tällä hetkellä niille, jotka haluavat olutta ravintolassa/pubissa joutumatta passiivisiksi tupakoitsijoiksi, ei ole annettu tätä valinnan mahdollisuutta.
#57 • • Taedium Guest

Noin keskimääräin sanoisin että yleensä puhutaan myynnin noususta, ei laskusta.

Vastaan quotella tekstistäsi:
Harvaan asutuilla alueilla myynninpudotus on jopa 30 prosenttia.

(Kaupunki != Maa)

Savuttomiksi kaikki. Itse olen aina harrastanut oluen kanssa tupakointia ja pidän sitä erittäin tyhmänä ja turhana tapana.

Tupakointi on tyhmä ja turha tapa. Siitä en olekkaan aloittanut keskustelua. Vaan kyse on siitä, että vapaa-ajallaan haluaa jatkaa samalla lailla tehtyä hauskantekokaavaa, kun ennekin. Eikä siis oteta erillisiä sääntöjä, että "saat pitää hauskaa, jos..."

Miltä susta tuntuis jos minä ja 100 tuttavaani tultaisiin SUN työpaikalle ja poltettais sun ympärilläs ketjussa, koko työvuoron ajan?

Jos ilmastointi on toteutettu järkevästi, kuten noin 0,1% ravintoloista Suomessa jo tekeekin, niin mikäs siinä. Tulkaa toki.

Jos päädytään siihen, että ravintolasta poistutaan ulos tupakalle, niin mun mielestä ne jotka poistuvat ravintolasta, jonottavat kiltisti takaisin sisälle.

=Pysyn kotona. Ravintola ei tällöin tarvitse rahojani, enkä itse nauti ravintolassa olosta, joten turha kiusata itseään ja maksaa siitä.

Näin äkkiä ajateltuna ihmiset viettävät ravintolassa aikaa maksimissaan 6 tuntia kerrallaan, niin jos ei pysty sitä aikaa olemaan polttamatta, niin kannattaa vakavasti harkita laitoshoitoa..

Pystyminen ja haluaminen on eri juttuja.

Eipähän tarvitsisi enää vähäänkään ruuhkaisemmissa bileissä (tai baareissa yleensäkään) väistellä jatkuvasti näitä idiootteja, jotka sohivat palavan röökin kanssa tanssilattialla ja ahtailla kulkuväylillä.

Bissen ja röökin vieminen tanssilattialle voisi minun puolestani olla kiellettyä. Ihan turvasyistä jopa.

Bisse=Vaatteilla - maksaa pestä vaatteita & Lattialla - liukasta.
Rööki=Vaatteilla - maksaa ostaa uusia & Iholla - sattuu.

Tällä hetkellä niille, jotka haluavat olutta ravintolassa/pubissa joutumatta passiivisiksi tupakoitsijoiksi, ei ole annettu tätä valinnan mahdollisuutta.

Hollannissapa on. Joka paikassa. Sekä tupakoitsijoille, että tupakoimattomille. Ovat osanneet hyväksikäyttää sellaista laitetta, josta Suomessa - tuossa muuten niin kehittyneessä maassa - ei olla kuultukaan. Ilmastointilaite. Ei haise. Talvella lämmin, kesällä viileä, eikä koskaan savua.

Tiedetäänkö Suomessa mikä on ilmastointilaite?
#58 • • Lara C Guest

Kumpi oli ennen, tupakansavu raflassa, vai kuka tahansa talla hetkella raflassa tyoskenteleva?

No hei haloo! Kumpi oli ennen, ravintolahenkilökunta vai asiakkaat siellä tuottamassa sitä savua?
#59 • • Taedium Guest

No hei haloo! Kumpi oli ennen, ravintolahenkilökunta vai asiakkaat siellä tuottamassa sitä savua?

Sitä juuri sanoinkin. Kuka tahansa siellä ravintolassa tällä hetkellä työskentelevä on töihin hakiessaan tiennyt, että siellä poltetaan tupakkaa.

En itse kehtaisi mennä esimerkiksi rakentamaan pilvenpiirtäjää ja sitten kun perusta on valmis ja joutuu menemään telineille, ruveta valittamaan, että mä en tykkää korkeista paikoista. Tiesin, että pilvenpiirtäjästä tulee korkeampi kuin yksikerroksinen jo töitä hakiessani.
#60 • • jUSSi Guest

Hollannissapa on. Joka paikassa. Sekä tupakoitsijoille, että tupakoimattomille. Ovat osanneet hyväksikäyttää sellaista laitetta, josta Suomessa - tuossa muuten niin kehittyneessä maassa - ei olla kuultukaan. Ilmastointilaite. Ei haise. Talvella lämmin, kesällä viileä, eikä koskaan savua.

Tiedetäänkö Suomessa mikä on ilmastointilaite?

Hollanti != Suomi

Miten olit ajatellut saada ravintoloitsijat sijoittamaan rahansa kunnolliseen ilmastointiin? En usko, että se onnistuisi muuten kuin lainsäädännöllä ja silloin voidaan jo samantien kieltää tupakointi ravintoloissa kokonaan.