Savuton baari ja muuta itseään jalkaan ampumista

343 posts, 18 pages, 78,193 views

#61 • • Lara C Guest

No hei haloo! Kumpi oli ennen, ravintolahenkilökunta vai asiakkaat siellä tuottamassa sitä savua?

Sitä juuri sanoinkin. Kuka tahansa siellä ravintolassa tällä hetkellä työskentelevä on töihin hakiessaan tiennyt, että siellä poltetaan tupakkaa.

Niin, huom tällä hetkellä. Sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä että historiassa ei tarvitse kovinkaan kauas mennä taaskepäin kun ravintolassa ei vielä saanut savutella. Eli kumpi oli ensin.

En itse kehtaisi mennä esimerkiksi rakentamaan pilvenpiirtäjää ja sitten kun perusta on valmis ja joutuu menemään telineille, ruveta valittamaan, että mä en tykkää korkeista paikoista. Tiesin, että pilvenpiirtäjästä tulee korkeampi kuin yksikerroksinen jo töitä hakiessani.

Toi nyt on vähän eri asia. Siellä pilvenpiirtäjässä on ehkä paljon muutakin tehtävää kuin roikkua telineillä. Ravintolassa työskennellessä tupakansavu on jokseenkin väistämätöntä, sun on pakko olla siinä tilassa missä asiakkaatkin savuineen.

Tupakoitsijat varmaankin sitten ihan omaehtoisesti haluavat rahoittaa ravintoloihin kunnollisen ilmastoinnin, sinä mukaanlukien.

Hyvä vaihtoehto tosiaan olisi rakentaa selkeästi savullinen ja savuton puoli erikseen. Työntekijät sitten saisivat valita kummalla puolen ovat töissä. Olisivatko tupakoitsijat yhä savuttelemassa jos koko henkilökunta kieltäytyisi riskeeraamasta terveyttään?

Oma perse tärkein.
#62 • • sixtus Guest

Kuka sanoi, että sen kopin täytyisi olla kooltaan 5x5m ja että sinne ei saisi ottaa juomia mukaan?.

No toi näytti olevan malli ainakin Stokiksessa, missä tuli viime perjantaina käytyä. Koonsa puolesta ihan riittävä sen kokoseen paikkaan missä oltiin, mutta täysin yli mun ymmärryksen meni se, et miksei sinne saanu ottaa sitä olutta mukaan. Varmastikin lakipykälien takia, mut minkä ihmeen takia sellanen pykälä pitää olla.

Mun ratkasu on sama, mitä muutama muukin on täällä tarjonnut. Pidetään kaikki ravintolat joko savullisina tai täysin savuttomina. Ja savullisissa vaaditaan vielä se toimiva ilmastointi. Savuttomille vielä verohelpotuksia, koska eivät edistä kansanterveydellisesti vaarallista tupakointia.

Valitkoon tän jälkeen jokainen oman mestansa. Itse haluun sen röökin bissen kanssa polttaa, mutta ymmärrän helvetin hyvin myös niitä, joita käryttely baareissa rassaa.
#63 • • pie Guest

täysin yli mun ymmärryksen meni se, et miksei sinne saanu ottaa sitä olutta mukaan. Varmastikin lakipykälien takia, mut minkä ihmeen takia sellanen pykälä pitää olla.

Et käydään vaan polttamassa se rööki eikä jäädä sinne tupakkahuoneeseen/koppiin muuten seurustelemaan?
#64 • • Edited miikkah Guest

täysin yli mun ymmärryksen meni se, et miksei sinne saanu ottaa sitä olutta mukaan. Varmastikin lakipykälien takia, mut minkä ihmeen takia sellanen pykälä pitää olla.

Et käydään vaan polttamassa se rööki eikä jäädä sinne tupakkahuoneeseen/koppiin muuten seurustelemaan?

Koska, jotta koppiin saisi viedä alkoholia, sen tulisi olla anniskelualue, jossa taas pitäisi olla henkilökuntaa valvomassa. Henkilökunta joutuisi altistumaan tupakansavulle ja sitä ei haluta.

edit: tämä oli siis ruotsissa, mutta luultavasti siellä on tästä vastaava laki kuin suomessakin.
#65 • • miikkah Guest

historiassa ei tarvitse kovinkaan kauas mennä taaskepäin kun ravintolassa ei vielä saanut savutella.

voitko vähän selventää? mikä maa, mikä aika? ihan mielenkiinnosta, kun itse olen luullut sen olevan ihan päinvastoin..

nimim. tietämätön
#66 • • sixtus Guest

No tuskin kukaan haluu jäädä mihkään täyteen ängettyyn 5x5m huoneeseen vaan seurustelee? Tai no, en minä ainakaan.

Koska, jotta koppiin saisi viedä alkoholia, sen tulisi olla anniskelualue, jossa taas pitäisi olla henkilökuntaa valvomassa. Henkilökunta joutuisi altistumaan tupakansavulle ja sitä ei haluta.

Ok, kiitos infosta. Mut V***n tyhmää toi silti on.
#67 • • miikkah Guest

Mut V***n tyhmää toi silti on.

niinpä. joskus ne vielä kieltää nuo tupakkakopitkin ja tupakoivien hotellihuoneet, kun jotkut raukat joutuvat niitä siivoamaan. ei se ilmastointi kuitenkaan ihan kaikkea sieltä vie.

eniten silti otti päähän, kun kävin tutustumassa punavuoren sohoon. tupaten täyttä etubaaria lukuunottamatta missään ei saanut itse polttaa, mutta joka tilassa suitsukkeet kärysi ja silmät valui ja lopuksi vaatteet haisi paitsi pahalle niin ehkä hieman epäilyttävälle... ihme hippiluola. :angry: :D
#68 • • mekaanikko Guest

No hei haloo! Kumpi oli ennen, ravintolahenkilökunta vai asiakkaat siellä tuottamassa sitä savua?

Sitä juuri sanoinkin. Kuka tahansa siellä ravintolassa tällä hetkellä työskentelevä on töihin hakiessaan tiennyt, että siellä poltetaan tupakkaa.

Jo on mahtava perustelu. Vertaa: kuka tahansa kaupan kassaksi töihin menevä tietää, että kauppa voi joutua ryöstetyksi ja siinä voi pahimmassa tapauksessa päästä hengestään. Ihan turha siis itkeä jos kauppoja ryöstellään että pitäisi panostaa työntekijöiden turvallisuuteen.

Minusta olisi mukava, jos tämä asia voitaisiin hoitaa ilman kieltoja. Kuitenkin, kummallista kyllä, empiiristen havaintojeni mukaan tilanne ravintoloissa on nykyisen lain, joka edellyttää että vähintään 50% ravintolan alasta on savutonta, aikana aivan sama kuin se oli ennen sen voimaan astumista: jengi polttaa aivan kaikkialla. Missähän mahtaa olla se 50% pinta-alasta oleva savuton puoli vaikka Rose Gardenissa, La Tourissa tai Erottajalla?

Toinen käytännön juttu on se, että silloin kun seurueessa on sekä tupakoijia että tupakoimattomia, mennään jokseenkin poikkeuksetta paikkaan, jossa saa polttaa. Eilen esimerkiksi olin ystäväni kanssa sellaisessa poikkeuksellisessa baarissa, jossa oikeasti on savuton puoli (no ei sekään kyllä 50% asiakaspaikoista kata mitenkään, ehkä puolet koko ravintolasta jos siihen lasketaan kuuluvaksi vessat ym. tilat). Hän polttaa, minä en. Röökipuoli oli täynnä, joten menimme savuttomalle puolelle. Mutta heti kun toiselta puolelta vapautui pöytä, siirryimme sinne.

Asia on yksinkertainen: tupakoijalle nikotiinin puutteen aiheuttama tuska on suurempi kuin savuttomalle tupakansavun aiheuttama haitta. Niinpä jos savuton ihminen haluaa pitää asialliset välit tupakoiviin ystäviinsä, mennään tasan sen mukaan että he voivat röökata kun haluavat. Tässä selitys sille, miksi savuttomat ravintolat "eivät ole menestyneet" (tosiasiassa myös yrityksiä on ollut mitättömän vähän, siis jos puhutaan tällaisista dokauspainotteisista mestoista ruokapaikkojen sijaan).

Minun puolestani ihmiset voivat polttaa tupakkaa ihan vapaasti. Itse asiassa annan kavereitteni polttaa tupakkaa jopa asunnossani, jos tekevät sen avoimen ikkunan ääressä. Mutta useimmissa rafloissa tupakansavua on häiritsevän paljon ja altistus on jatkuvaa kun sitä tulee jatkuvasti joka puolelta, ei vain omilta röökavilta kavereilta. Tämä on seikka, jonka olen oppinut hyvksymään: käyn siitä huolimatta paljon ulkona rafloissa. Jos kuitenkin tätä altistusta saisi reilusti karsittua, olisin hyvin tyytyväinen. En näe siihen mitään muuta tapaa kuin tupakoinnin kiellon ravintoloissa, koska millään muulla en usko ihmisten asenteita saatavan muutettua. Kieltohan voisi olla vaikka väliaikainen, voisi katsoa syntyisikö vaikka 5 vuoden tupakointikiellon (siis edelleenkin puhun vain ravintoloista) aikana muutosta huomaavaisempaan ravintolatupakointikulttuuriin. Ja totta kai ravintoloilla tulisi olla mahdollisuus anoa poikkeuslupaa tupakoinnin sallimiseen (esim. sikaripaikat), vähän niinkuin nykyisin jotkut paikat saavat erityisluvalla olla pitempään auki kuin toiset.
#69 • • Taedium Guest

Hollanti != Suomi

Ai niin, ei sitten oteta mallia mistään muusta toimivasta... Jos Hollanti olisi Suomi, niin voisi ottaa mallia, mutta kun ei ole, niin ei oteta? Häh? Voitko selventää mitä meinasit?

Miten olit ajatellut saada ravintoloitsijat sijoittamaan rahansa kunnolliseen ilmastointiin? En usko, että se onnistuisi muuten kuin lainsäädännöllä ja silloin voidaan jo samantien kieltää tupakointi ravintoloissa kokonaan.

Juu-u. Ja samallahan me kielletään alkoholi. Se on perkeleen maan päälle tuoma juoma. Kieltolaki kuitenkin toimi Suomessa hyvin.

Ei järjestetä niin, että molemmille on hyvä, vaan se on pakko olla joko/tai. Ja kirves perään.

Montako kertaa vuodessa tarvitsee ostaa se ilmastointilaite? Onko ne Suomessa kertakäyttötavaraa? Hollannissa ne toimii pidempään...

Toi nyt on vähän eri asia. Siellä pilvenpiirtäjässä on ehkä paljon muutakin tehtävää kuin roikkua telineillä.

No mene raksalle ja sano pomolle, että kaikkea muuta teen, paitsi...

Ja kato kauanko sulla on duuni.

Tupakoitsijat varmaankin sitten ihan omaehtoisesti haluavat rahoittaa ravintoloihin kunnollisen ilmastoinnin, sinä mukaanlukien.

Lainaan itse itseäni. (Koko threadin toisesta postauksesta.)

Kyllä minä maksan sen 20c - tai jopa 50c enemmän tuopista, jos vain saan polttaa röökiä samalla.

Jo on mahtava perustelu. Vertaa: kuka tahansa kaupan kassaksi töihin menevä tietää, että kauppa voi joutua ryöstetyksi ja siinä voi pahimmassa tapauksessa päästä hengestään. Ihan turha siis itkeä jos kauppoja ryöstellään että pitäisi panostaa työntekijöiden turvallisuuteen.

Vertaatko tupakoitsijaa kaupan ryöstäjään? No en minä rikollisena ole itseäni ajatellut. Ihan oikeesti.

Ja vaikka olisikin, niin huomaappa sanamuoto:
Kauppa VOI joutua ryöstetyksi. Ja ryöstetyksi tuleminen ei ole se normaali olotila. Ei se ole mikään kansallinen harrastus.
Ravintolassa TULLAAN tupakoitsemaan. Ruokaravintolassa tullaan juomaan nesteitä, vaikka sen nimi viittaakin kiinteään. Raviradalla TULLAAN syömään nakkisämpylöitä.

Minun puolestani ihmiset voivat polttaa tupakkaa ihan vapaasti. Itse asiassa annan kavereitteni polttaa tupakkaa jopa asunnossani, jos tekevät sen avoimen ikkunan ääressä. Mutta useimmissa rafloissa tupakansavua on häiritsevän paljon ja altistus on jatkuvaa kun sitä tulee jatkuvasti joka puolelta, ei vain omilta röökavilta kavereilta. Tämä on seikka, jonka olen oppinut hyvksymään: käyn siitä huolimatta paljon ulkona rafloissa. Jos kuitenkin tätä altistusta saisi reilusti karsittua, olisin hyvin tyytyväinen. En näe siihen mitään muuta tapaa kuin tupakoinnin kiellon ravintoloissa, koska millään muulla en usko ihmisten asenteita saatavan muutettua.

Tässä ollaan täysin eri linjoilla. En tupakoi tupakoimattoman kaverin kotona, vaikka hän antaisi luvan.

Kieltohan voisi olla vaikka väliaikainen, voisi katsoa syntyisikö vaikka 5 vuoden tupakointikiellon (siis edelleenkin puhun vain ravintoloista) aikana muutosta huomaavaisempaan ravintolatupakointikulttuuriin. Ja totta kai ravintoloilla tulisi olla mahdollisuus anoa poikkeuslupaa tupakoinnin sallimiseen (esim. sikaripaikat), vähän niinkuin nykyisin jotkut paikat saavat erityisluvalla olla pitempään auki kuin toiset.

Mitä vikaa on niissä ilmastointilaitteissa? Kyllä se savuton puoli ja vaikka osa ravintoloista verohelpotuksen avulla savuttomiksi ja vaikka mitä muita kompromissejä kelpaisi, kunhan voin juoda jossain edes olutta savukkeeni kanssa. Tupakoitsemattomat alkavat vaikuttaa pikkusen kireiltä. "Kaikki tupakoitsijat koirankoppiin polttamaan ja kiellot joka paikkaan ja hoitoon hakeutuminen on järkevää jos ei voi olla ravintolailtaa polttamatta."

Tarvii hermosauhut.
#70 • • Lara C Guest

Toi nyt on vähän eri asia. Siellä pilvenpiirtäjässä on ehkä paljon muutakin tehtävää kuin roikkua telineillä.

No mene raksalle ja sano pomolle, että kaikkea muuta teen, paitsi...

Ja kato kauanko sulla on duuni.

Kyllä tollanen asia on sovittavissa. Raksalla on kumminkin duunissa äijää kun pipoo. Ehkä on sovittelutaidoissa hiomisen varaa jos ei siihen pysty.
#71 • • jUSSi Guest

Ai niin, ei sitten oteta mallia mistään muusta toimivasta... Jos Hollanti olisi Suomi, niin voisi ottaa mallia, mutta kun ei ole, niin ei oteta? Häh? Voitko selventää mitä meinasit?

Hollannissa on erilainen kulttuuri muutenkin, jossain maassa toimiva ratkaisu ei aina ole sellaisenaan siirrettävissä toiseen maahan.

Juu-u. Ja samallahan me kielletään alkoholi. Se on perkeleen maan päälle tuoma juoma. Kieltolaki kuitenkin toimi Suomessa hyvin.

Sillä pienellä erolla, että alkoholi vaikuttaa vain alkoholin nauttijaan, ei ympärillä oleviin, toisin kuin tupakka.

Ei järjestetä niin, että molemmille on hyvä, vaan se on pakko olla joko/tai. Ja kirves perään.

Eikö Suomessa ole tällä hetkellä voimassa laki, jonka mukaan 50% ravintoltilasta täytyy olla savutonta? Se ei toimi, mikään ei ole muuttunut. Jos tällaisen toteuttamiseen ei löydy halua, niin ei siinä jää paljon vaihtoehtoja. Jos kompromissin suorittamiseen ei löydä ravintoloiden puolelta halua, niin kompromissi ei ole enää mahdollinen.
#72 • • Taedium Guest

Hollannissa on erilainen kulttuuri muutenkin, jossain maassa toimiva ratkaisu ei aina ole sellaisenaan siirrettävissä toiseen maahan.

Yritätkö nyt kirkkain silmin selittää, että jos ilmastointilaitteen kantaa Hollannista Suomeen, niin se fyysinen laite toimii jotenkin erilailla, kun Hollannissa sen takia, että täällä on erilainen kulttuuri?

Eikö Suomessa ole tällä hetkellä voimassa laki, jonka mukaan 50% ravintoltilasta täytyy olla savutonta? Se ei toimi, mikään ei ole muuttunut.

Jos ravintolan remppaa saa sekäsavutonta 100%, että tupakoitsevan puolen 100%. Oikeesti, ottakaa selvää mitä ilmastointilaite tekee.
#73 • • Lara C Guest
Sitten on vielä sellanenkin seikka että mihin sen ilmastointilaitteen asettaa. Tällä hetkellä suurimmassa osassa ravintoloita se sijaitsee henkilökunnan puolella tiskiä, jolloin se nimenomaan ei poista savua siitä tilasta vaan vetää sen sinne mistä se pitäisi pois saada.

Tupakointikielto ravintoloissa on ollut Suomessa joskus ennen minun aikaani.
#74 • • Taedium Guest

Sitten on vielä sellanenkin seikka että mihin sen ilmastointilaitteen asettaa. Tällä hetkellä suurimmassa osassa ravintoloita se sijaitsee henkilökunnan puolella tiskiä, jolloin se nimenomaan ei poista savua siitä tilasta vaan vetää sen sinne mistä se pitäisi pois saada.

Eli laitteen väärä asennustapa korjataan lakimuutoksella? Tehdään virheestä standardi ja asetetaan pannaan? Microsoftilta kuulosta..
#75 • • phace Guest

Asia on yksinkertainen: tupakoijalle nikotiinin puutteen aiheuttama tuska on suurempi kuin savuttomalle tupakansavun aiheuttama haitta.

mun mielestä asia ei oo ihan noin yksinkertanen.
eihän tässä tupakoitsijoilta niitä kessuja pois viedä vaan osoitetaan paikka niitten vetämiselle.
itte kuulun tupakoivien joukkoon ja jos itte pystyn hyväksymään sen että baarissa/ravintolassa ollessani meen ulos hinuttamaan sen tupakkani (kyse kuitenkin on vaan suht harmittomaan tapaan totuttautumisesta) niin kyllä mä uskon et siihen pystyy kuka vaan.
baarissa kuitenki kuluu sitä röökiä aina joku viisinkertanen määrä normaaliin savuttelemiseen niin mun mielestä toi vois olla ihan aiheellistaki.

senpä näkee sitte mitä ne sedät ja tädit päättää mutta aika neutraali oon itte asian suhteen ja ymmärrän sinänsä molempien kannan.
#76 • • miikkah Guest
ehkä tämä osaltaan edistää kotibilekulttuuria, privaattiklubeja ja ug-paikkoja.

lupa juoda vaikka omia juomia, lupa polttaa tai kieltää polttaminen, lupa pitää auki silloin kuin haluaa ja niin kauan kuin haluaa, lupa soittaa niin kovalla kuin haluttu saundi vaatii jne..

mitä enemmän sääntelyä, sitä useampia alkaa kiinnostamaan sääntelyn kiertäminen. mikä tietysti saattaa alkaa jossain vaiheessa kiinnostamaan poliisia, verottajaa ja muita tahoja, mutta se on sitten oma tarinansa.

katsotaans, jos joskus vielä kieltävät alkoholintarjoilunkin kokonaan... nythän se vielä on sallittua, jos luvat on kunnossa, valvonta pelaa, juomaa ei viedä kotiin tai esim vessaan ja asiakas on selvä ja 18 v täyttänyt. paitsi yöllä ei tietenkään saa tarjoilla kenellekään, mutta ketäs sitä nyt neljän aikoihin janottaisikaan.
#77 • • kukaan Guest
Hauskaa huomata, että oli kyse sitten kannabiksen laillistamisesta tai tupakan kieltämisestä, aina joku vetää sen alkoholikortin hihasta.

(Ehkä itse kuulun myös heihin, en tunnusta mitään.)

Mun mielestä alkoholia ja röökiä ei voi vertailla toisiinsa mitenkään. Joku jo perustelikin sen hyvin tuossa aiemmin: alkoholin juonti ei vaikuta vieruskaveriin mitenkään, mutta röökin poltto vaikuttaa.
#78 • • master bator Guest

mitä enemmän sääntelyä, sitä useampia alkaa kiinnostamaan sääntelyn kiertäminen. mikä tietysti saattaa alkaa jossain vaiheessa kiinnostamaan poliisia, verottajaa ja muita tahoja, mutta se on sitten oma tarinansa.

Joo hei, ei aseteta mitään sääntöjä, että kenenkään ei tarvitse kiertää niitä. Anarkia toimii.
#79 • • Lara C Guest

Eli laitteen väärä asennustapa korjataan lakimuutoksella? Tehdään virheestä standardi ja asetetaan pannaan? Microsoftilta kuulosta..

Laitteet_jotka_on_asennettu_lakimuutosta_silmällä_pitäen. Eli kun laki vaatii sitä savuttomuutta, asenneltiin niitä ilmastointilaitteita jotta työntekijöiden työturvallisuus paranisi. Mutta asenneltiin päin helvettiä.
#80 • • Edited sonni Guest

Sillä pienellä erolla, että alkoholi vaikuttaa vain alkoholin nauttijaan, ei ympärillä oleviin, toisin kuin tupakka.

sori offtopic, mutta etkö muka ole saanut juomia niskaasi/syliisi ikinä?)

ja pakko kanssa lisätä sekin ääliöpointti, että väkivaltarikoksetkin tehdään
yleensä kännissä itselle..

meikä on ilmastoinnin kannalla, sekun meinaan oikeesti toimii. ja mikäs
pakko on laittaa joku älykääpiö visioimaan sen korrektin käyttötavan?