Hollanti != Suomi
Ai niin, ei sitten oteta mallia mistään muusta toimivasta... Jos Hollanti olisi Suomi, niin voisi ottaa mallia, mutta kun ei ole, niin ei oteta? Häh? Voitko selventää mitä meinasit?
Miten olit ajatellut saada ravintoloitsijat sijoittamaan rahansa kunnolliseen ilmastointiin? En usko, että se onnistuisi muuten kuin lainsäädännöllä ja silloin voidaan jo samantien kieltää tupakointi ravintoloissa kokonaan.
Juu-u. Ja samallahan me kielletään alkoholi. Se on perkeleen maan päälle tuoma juoma. Kieltolaki kuitenkin toimi Suomessa hyvin.
Ei järjestetä niin, että molemmille on hyvä, vaan se on pakko olla joko/tai. Ja kirves perään.
Montako kertaa vuodessa tarvitsee ostaa se ilmastointilaite? Onko ne Suomessa kertakäyttötavaraa? Hollannissa ne toimii pidempään...
Toi nyt on vähän eri asia. Siellä pilvenpiirtäjässä on ehkä paljon muutakin tehtävää kuin roikkua telineillä.
No mene raksalle ja sano pomolle, että kaikkea muuta teen, paitsi...
Ja kato kauanko sulla on duuni.
Tupakoitsijat varmaankin sitten ihan omaehtoisesti haluavat rahoittaa ravintoloihin kunnollisen ilmastoinnin, sinä mukaanlukien.
Lainaan itse itseäni. (Koko threadin toisesta postauksesta.)
Kyllä minä maksan sen 20c - tai jopa 50c enemmän tuopista, jos vain saan polttaa röökiä samalla.
Jo on mahtava perustelu. Vertaa: kuka tahansa kaupan kassaksi töihin menevä tietää, että kauppa voi joutua ryöstetyksi ja siinä voi pahimmassa tapauksessa päästä hengestään. Ihan turha siis itkeä jos kauppoja ryöstellään että pitäisi panostaa työntekijöiden turvallisuuteen.
Vertaatko tupakoitsijaa kaupan ryöstäjään? No en minä rikollisena ole itseäni ajatellut. Ihan oikeesti.
Ja vaikka olisikin, niin huomaappa sanamuoto:
Kauppa VOI joutua ryöstetyksi. Ja ryöstetyksi tuleminen ei ole se normaali olotila. Ei se ole mikään kansallinen harrastus.
Ravintolassa TULLAAN tupakoitsemaan. Ruokaravintolassa tullaan juomaan nesteitä, vaikka sen nimi viittaakin kiinteään. Raviradalla TULLAAN syömään nakkisämpylöitä.
Minun puolestani ihmiset voivat polttaa tupakkaa ihan vapaasti. Itse asiassa annan kavereitteni polttaa tupakkaa jopa asunnossani, jos tekevät sen avoimen ikkunan ääressä. Mutta useimmissa rafloissa tupakansavua on häiritsevän paljon ja altistus on jatkuvaa kun sitä tulee jatkuvasti joka puolelta, ei vain omilta röökavilta kavereilta. Tämä on seikka, jonka olen oppinut hyvksymään: käyn siitä huolimatta paljon ulkona rafloissa. Jos kuitenkin tätä altistusta saisi reilusti karsittua, olisin hyvin tyytyväinen. En näe siihen mitään muuta tapaa kuin tupakoinnin kiellon ravintoloissa, koska millään muulla en usko ihmisten asenteita saatavan muutettua.
Tässä ollaan täysin eri linjoilla. En tupakoi tupakoimattoman kaverin kotona, vaikka hän antaisi luvan.
Kieltohan voisi olla vaikka väliaikainen, voisi katsoa syntyisikö vaikka 5 vuoden tupakointikiellon (siis edelleenkin puhun vain ravintoloista) aikana muutosta huomaavaisempaan ravintolatupakointikulttuuriin. Ja totta kai ravintoloilla tulisi olla mahdollisuus anoa poikkeuslupaa tupakoinnin sallimiseen (esim. sikaripaikat), vähän niinkuin nykyisin jotkut paikat saavat erityisluvalla olla pitempään auki kuin toiset.
Mitä vikaa on niissä ilmastointilaitteissa? Kyllä se savuton puoli ja vaikka osa ravintoloista verohelpotuksen avulla savuttomiksi ja vaikka mitä muita kompromissejä kelpaisi, kunhan voin juoda jossain edes olutta savukkeeni kanssa. Tupakoitsemattomat alkavat vaikuttaa pikkusen kireiltä. "Kaikki tupakoitsijat koirankoppiin polttamaan ja kiellot joka paikkaan ja hoitoon hakeutuminen on järkevää jos ei voi olla ravintolailtaa polttamatta."
Tarvii hermosauhut.