mitä ruokaa inhoot?

754 posts, 38 pages, 152,623 views

Philly

#521 • • Philly AIM HIGH!
asiaa koskien on taas tehty tutkimustyötä...

Ruokamieltymykset määräytyvät jo varhain

Brittitutkimuksen mukaan makumieltymyksemme johtuvat lapsuudessa kehittyneestä makuprofiilista, kerrotaan Birminghamin yliopistosta. Tutkimuksen mukaan lapsille rakentuu niin sanottu näkemiseen perustuva malli ruuista, joita he haluavat syödä. Tämän seurauksena lapset kieltäytyvät jopa ilman maistamista ruuista, jotka eivät kuulu tähän malliin.

Birminghamin yliopiston psykologit havaitsivat, että muun muassa korppujen makuun totutetut vauvat syövät myöhemmin mielellään vaaleanruskeita ruokia, kuten perunalastuja ja raskanperunoita.

Sen sijaan lapset, jotka on totutettu ensimmäisen ikävuotensa aikana esimerkiksi hedelmiin ja kasviksiin, pitävät myöhemminkin näistä mauista

Kliininen psykologi Gillian Harris Birminghamin yliopistosta suosittelee, että vanhemmat antaisivat lapsilleen samaa ruokaa kuin itse syövät. Tämä kuitenkin edellyttää, että vanhempien ruokavalio on on tasapainoinen ja sisältää paljon kasvikunnan tuotteita. Näin lapset tottuvat uusiin väreihin, muotoihin ja koostumuksiin

Lapselle maistuu tutulta näyttävä ruoka

Tutkimuksen mukaan keksistä pitävä lapsi suostuu maistamaan uutta ruokaa, jos se näyttää keksiltä ja aikuinen kertoo sen olevan keksi. Jos taas vaikkapa ruusukaalia kutsutaan suklaakeksiksi, sen syömisestä kieltäydytään, koska se on niin erinäköinen kuin keksi. Myös jos uusi ruoka maistuu samanlaiselta kuin jo tunnettu ruoka, uusi kokemus lisätään lapsen pidettyjen ruokien listalle.

Kahden vuoden iässä lapsi tunnistaa jo ruokia, joita se on syönyt ja joista se on pitänyt aikaisemmin. Se myös alkaa hyväksyä pieniä muutoksia ruuan ulkonäössä, esimerkiksi rikki menneen keksin. Vaikka pienet muutokset ruuan ulkonäössä sallittaisiin, ruoka joka ei vastaa näköön perustuvaa mallia, jätetään syömättä edes maistamatta.

Äskettäin on myös saatu viitteitä, että jokaisella ihmisellä on oma erilainen makureseptorien joukkonsa ja että maun kehittyminen johtuu vain yhdestä geenistä. Ihmisillä on esimerkiksi erilainen kyky maistaa joitain karvaita yhdisteitä.
Karski

#522 • • Karski Pomon kätyri

Philly:
Äskettäin on myös saatu viitteitä, että jokaisella ihmisellä on oma erilainen makureseptorien joukkonsa ja että maun kehittyminen johtuu vain yhdestä geenistä. Ihmisillä on esimerkiksi erilainen kyky maistaa joitain karvaita yhdisteitä.

Kappas, täähän selittäis sen, minkä
takia ihmiset katsoo mua aina kieroon
kun tarjoan niille suosikkivihannestani,
varsiselleriä *nauru* Herkullista sellaisenaan ^___^

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Freja

#523 • • Freja Sihteeri
hernekeitto. se löyhkäkin mikä siitä lähtee... yörgh. *sars*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

vaavu

#524 • • vaavu vara-vana

Philly, 30.3.2005 10:50:
asiaa koskien on taas tehty tutkimustyötä...
Ruokamieltymykset määräytyvät jo varhain

Tämähän on oikein mielenkiintoinen tutkimus. Yleensähän lasten ruokailuun suhtaudutaan ihan vastakkaisella tavalla: lapsille syötetään aikuisten ruoista poikkeavia, mauttomia peruspöperöitä, ja hoetaan että kyllä se lapsi isona oppii syömään monimuotoisempaa ruokaa. Tuon tutkimuksen mukaan tällaisella ruokapolitiikalla tekee melkein hallaa lapselleen.

Pitää varmaan jo pienestä pitäen syöttää omille lapsille samaa ruokaa kuin itsekin syö, niin lapsi oppii pitämään monenlaisista ruoista.
UnityF

#525 • • UnityF joo just se

vaavu
Pitää varmaan jo pienestä pitäen syöttää omille lapsille samaa ruokaa kuin itsekin syö, niin lapsi oppii pitämään monenlaisista ruoista.

Ainakin kun kreikassa asuin niin siellä alettiin syöttää lapsille samaa ruokaa mitä aikuset syö tosin lapsien ruokaa tuli vähemmän suolaa alkuun ja vähemmän mausteita mut muuten ihan samaa pöperöö.. kun tarpeeksi pieneksi pilkkoo niin kyllä se suusta alas menee. Esim Mavrovossa jossa mä asuin niin siellä "dissattiin" valmiita ruokia ja vauanruokia koska me elettiin niin maalla että kaikki tehtiin itte. Ehkä sen takia mä olen itsekkin aika epäileväinen edelleen kaikkia mikroruokiin ja kaiken maailman kastikejuttuihin johon pitää tyyliin lisää vain vesi.. tjsp...

*makuja elämään mikro / valmisteruuat roskiin*
Mai

#526 • • Edited Mai Villikisu
Ryynimakkaraa, mustaa makkaraa, braatvurstia, sieni ja maksaruokia ja silliä!*sars*
Mellu-

#527 • • Mellu-
kalaaa *yök* *sars*

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Jutu

#528 • • Jutu Blondi

UnityF, 30.3.2005 16:49:

Ehkä sen takia mä olen itsekkin aika epäileväinen edelleen kaikkia mikroruokiin ja kaiken maailman kastikejuttuihin johon pitää tyyliin lisää vain vesi.. tjsp...

Jep. Mäkään en tykkää noista valmispöperöistä koska niissä ei musta ole mitään makua. Ne jo näyttääkin epäilyttävältä *eiei* Ainoa valmisruoka jota syön on Saarioisten perinteinen maksalaatikko *joo*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

hallucinogen

#529 • • hallucinogen Edain

Mellu-, 15.5.2005 20:28:
kalaaa *yök* *sars*

Ei voi ymmärtää =D takassa hiillostettu kirjolohi on niin hyvää et aiai ja sit leivityt ahvenfileet jotka on paistettu voissa *kuolaa*

--
pikku-*possu*

#530 • • infiana Guest
mä vihaan karvasmantelin makua. Muuten pidän kaikesta jossain määrin= kaikkea voi syödä. Tosin äidilläni oli joskus semmonen "kokeiluvaihe", ja se teki kaneliseitiä*sars*. Se oli aika bad experience.
Mellu-

#531 • • Mellu-

hallucinogen, 15.5.2005 20:37:
---
Mellu-, 15.5.2005 20:28:
kalaaa *yök* *sars*

---

Ei voi ymmärtää =D takassa hiillostettu kirjolohi on niin hyvää et aiai ja sit leivityt ahvenfileet jotka on paistettu voissa *kuolaa*

mut niis on ruotoja ja kaikkee epämäärästä hötöä *sars*

--
Mellu lähti lahdesta, mutta lahti ei lähtenyt Mellusta -enrg-
Lentopallokenttien Dennis Rodman

TPYOMASTER

Jutu

#532 • • Jutu Blondi

Mellu-, 15.5.2005 20:39:

Sinä ja sun hötös. Laita silmät kiinni niin sä et nää niitä *hih* Kala on oikeesti hyvää ja se ei edes haise kuvottavalle niin kuin raaka liha.

--

hallucinogen

#533 • • hallucinogen Edain

Mellu-, 15.5.2005 20:39:

Mitä ihmeen epämääräistä hötöä? :D kalan filehän on paljon "puhtaampi" kuin esim naudanfile jossa on rasvaa =D Ja joissakin kaloissa on vähemmän ruotoja kuin toisissa, ja jos osaa nätisti ottaa selkäruodon pois niin ei loheen nyt niin kamalasti jää sitä. Lohessa saattaa löytyä hivenen sellasta harmaan näköistä rasvaa jota mun mutsi ei suostu syömään mut mä kyl vedän senkin naamariin =D

--
pikku-*possu*

Jarsseli

#534 • • Jarsseli
kaikkee missä on sieniä, oliiveja, + muita liskoja
hallucinogen

#535 • • Edited hallucinogen Edain

Jutu, 15.5.2005 20:41:
Sinä ja sun hötös. Laita silmät kiinni niin sä et nää niitä *hih* Kala on oikeesti hyvää ja se ei edes haise kuvottavalle niin kuin raaka liha.

Jos liha ei oo pilaantunut niin ei se millekään haise, kala kylläkin tuoreena mut eipä se mua haittaa :)

Ehdottomalla ei listalla taitaa olla ainoastaan porsaan ja naudan sisäelimet ja erilaiset kaalit, osa kaaleista maistuu tuoreena mut kypsennettynä ei. Rusinoiden pointtia mä en oo koskaan ymmärtäny, ne ei sovi mihinkään ruokaan ja miksi syödä paljaaltaan niitä kun voi syödä viinirypäleitä tuoreena, ei nahistettuina :D

--
pikku-*possu*

Jutu

#536 • • Jutu Blondi

hallucinogen, 15.5.2005 20:44:
---
Jutu, 15.5.2005 20:41:

---

Jos liha ei oo pilaantunut niin ei se millekään haise, kala kylläkin tuoreena mut eipä se mua haittaa :)

No haisee se liha pahalla vaikka se ei edes oo pilalla. Kato kun sen ottaa pakastimesta ja sulattaa sitä niin siitä lähtee sellanen kuvottava haju. Yöks. Kalan haju ei edes oo mikään kovin paha.

--

hallucinogen

#537 • • hallucinogen Edain

Jutu, 15.5.2005 20:46:
No haisee se liha pahalla vaikka se ei edes oo pilalla. Kato kun sen ottaa pakastimesta ja sulattaa sitä niin siitä lähtee sellanen kuvottava haju. Yöks. Kalan haju ei edes oo mikään kovin paha.

Pakastamaton liha ei ainakaan haise tai sit mun nenä on kumma =D

--
pikku-*possu*

skywalker

#538 • • skywalker mr.miyagi
maksaa.*grr*

--
you don`t know the power of the dark side

Jutu

#539 • • Jutu Blondi

hallucinogen, 15.5.2005 20:48:
Pakastamaton liha ei ainakaan haise tai sit mun nenä on kumma =D

Sun nenä on varmaan tukossa, tai sitten mun nenässä on jotain vikaa *nauru*

--

hallucinogen

#540 • • hallucinogen Edain

Jutu, 15.5.2005 20:50:
Sun nenä on varmaan tukossa, tai sitten mun nenässä on jotain vikaa *nauru*

Te ootte pidelly teidän lihoja jossain lämpösessä, pari kesää ollu kaupan lihatiskillä ja ei ne lihan haissu millekään jos eivät lämpöä keränny liikaa tai muuten menny vanhaksi :)

--
pikku-*possu*