Analogiset rumpusyntikat

65 posts, 4 pages, 8,859 views

Avatar
#1 • • Happo Guest
Onkos kellään kokemusta JoMoXin rumpusyntikoista? Mä olen ajatellut hankkia sellaisen korvaamaan vanhan Novationin Drumstationin. Kyllähän Drumstation on myös mainio rumpusyntikka, mutta JoMoXit ovat kaikkien arvostelujen mukaan vielä parempia... Kyllähän aito analogi yleensä digitaalisen mallinnuksen voittaa. Jomoxissa on myös enemmän synteesiparametreja (esim. basarissa 8 vs. 4).

Ongelmana on lähinnä ottaako XBase09 vai AirBase99.

XBasen etuna on knobit ja sekvensseri. Ohjaan tota kuitenkin enimmäkseen tietokoneelta, joten sekkarille ei ole hirveästi käyttöä. Knobit olis kyllä hyvä lisä. Kokemuksesta tiedän että MIDI-kontrollereilla tai PC-editoreilla ei tule tviikattua laitteita läheskään yhtä paljon.

XBasessa on kuitenkin vain 3 äänen polyfonia: analogibasari, -snare ja 6-bittiset hihat samplet (samat kuin 909:ssa) analogienvelopeilla. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä että pelkkä XBase ei riitä rumpuihin vaan Drumstationista pitäisi edelleen ottaa tomit, clapit, rim shotit, cymbaalit jne. AirBase sensijaan mahdollistaisi Drumstationin siirtymisen eläkkeelle. AirBasessa on 9 äänen polyfonia, enemmän sampleja, analogiset 909:sta kopioidut tomit(!!), analoginen resonoiva low pass ja high pass filtteri haitsuissa, näppärä 1U koko, ja vieläpä vähän halvempi hinta.

Tällä hetkellä olen siis kallistumassa tuon AirBasen suuntaan, mutta vaikea päätös tuo on... Ehkä ostan lopulta molemmat. :)

Niin ja jos joku omistaa tuollaisen ja haluaa siitä luopua, niin viestiä tähän suuntaan ennen kun pistän ton tilaukseen Saksasta...
Avatar
#2 • • Daniel Braun Guest
Kokemusta noista ei ole, mut "budjettiversio" MFB Kult 502 on.
Kiva laite.
Sopivan rouheet ja rapeat soundit.
Uppoaa muhun kyllä tosi hyvin.

Käyttö nyt hiukka hankalaa, mut toisaalta noita minimini-nuppeja ei tartte kovinkaan useasti tviikkailla, ni ei toi nyt niin paha oo.
Ja sitä tulee kuitenkin ohjailtua ulkoisesti sequlla.
Avatar
#3 • • Happo Guest

Kokemusta noista ei ole, mut "budjettiversio" MFB Kult 502 on.
Kiva laite.
Sopivan rouheet ja rapeat soundit.
Uppoaa muhun kyllä tosi hyvin.

Käyttö nyt hiukka hankalaa, mut toisaalta noita minimini-nuppeja ei tartte kovinkaan useasti tviikkailla, ni ei toi nyt niin paha oo.
Ja sitä tulee kuitenkin ohjailtua ulkoisesti sequlla.


Joo tuo Kult-502 on myös tosi mielenkiintoinen laite. Mäkin olen ajatellut hankkia sellaisen tuon Jomoxin kaveriksi. Jomoxia se ei korvaa, koska se tuottaa vain 808 ja 606 tyylisiä soundeja. 909-soundeihin tarvitaan joko aito TR-909, Drumstation tai Jomox. Ja mähän en voi ELÄÄ ilman 909 basaria ja haitsuja. :)

Toki Jomoxit kykenevät paljon muuhunkin kuin pelkästään 909:n matkimiseen. Basarisynasta saa kuulemma helposti myös 808 tyylisen basarin + tietenkin paljon muita soundeja. Ja Airbasesta löytyy 909-samplejen lisäksi samplet 808:sta ja CR-78:sta.

Laitapa Daniel joskus lisää käyttökokemuksia tosta 502:sta...
Avatar
#4 • • R24 Guest
Analoginen rumpusyna?
Mulla on neljä, missään ei oo sekua kun ne on vaan synia:
Amdek PCK-100
Asama DS-30
Pulser Synplus
Pearl syncussion SY-1

Kaikissa muissa paitsi asamassa on trigger innit, joten triggailen noita 707:lla jonka saa midi synkkaan. Tulee melko friikkejä soundeja
Avatar
#5 • • Happo Guest

Amdek PCK-100
Asama DS-30
Pulser Synplus
Pearl syncussion SY-1


Mielenkiintoisia laitteita. :) Varmasti lähtee aika persoonallisia soundeja...

Laitoin sitten kuitenkin ton XBase09:n tilaukseen. Aloin miettimään että jos tota AirBasea joutuu käyttämään MIDIn kautta PC-editorilla, niin samantien voisi sitten pyörittää koneella jotain softarumpusynaa. Esim. Linplug RMIV tuli hankittua jokin aikaa sitten ja se on ihan ok syna myös. Nykyisessä setupissa en kuitenkaan käytä mitään muuta softaa kuin sekvensseriä (Renoise!) enkä haluaisi rumpujen takia alkaa taas noiden VSTiden kanssa säätämään.

Mietin tossa jossain vaiheessa myös Electronin Machinedrumia, joka tosin olisi ollut tota XBasea vielä tuplasti kalliimpi. Monessa paikassa on kuitenkin kritisoitu että vaikka tuo on tosi monipuolinen syntikka kolinaan ja kilkutukseen, 909:n korvikkeeksi siitä ei ole. Noi härösoundit saan tarvittaessa Korg ER-1:sta, Vermonan DRM-1:sta tai sitten tosta RMIV:stä.
Avatar
#6 • • bulk Guest

Vermonan DRM-1



Kerrotko hieman lisää tuosta Vermonasta, millainen on saundiltaan (demoja), kuinkas hyvin nuo nupit nappaa itse saundiin ja mikä tärkeintä, onko siitä mihinkään? On hinnaltaan aika kiehtova värkki ja noin suurinpiirtein spekseiltään.
Avatar
#7 • • Happo Guest

Kerrotko hieman lisää tuosta Vermonasta, millainen on saundiltaan (demoja), kuinkas hyvin nuo nupit nappaa itse saundiin ja mikä tärkeintä, onko siitä mihinkään? On hinnaltaan aika kiehtova värkki ja noin suurinpiirtein spekseiltään.


Vermona DRM-1 mk2:sta löytyy 8 erillistä rumpusyntikkaa: 3 identtistä "Drum"-osiota basareihin, tomeihin yms., 2 "Cymbal"-osiota haitsuihin ja muihin pelteihin (molemmat voi trigata joko open tai closed moodissa), sekä "Multi", "Snare" ja "Clap" -osiot

Jokaisessa synassa on 7 synteesiparametria + volume ja pan, kaikille on oma nuppi. Eli yhteensä 72 nuppia -> tviikkaajan unelma. :) Minkäänlaisia muisteja ei ole, eikä parametreja voi ohjata MIDIllä.

Koska parametreja on noin paljon, syna on suhteellisen hankala tviikata kuulostamaan hyvältä. Alkuun on hyvä pitää manuaalin lohkokaaviot lähellä ja opetella ymmärtämään miten laitteen sisuskalut toimivat. -> ei siis voi suositella sampleihin tottuneille n00bielle. :D

Basareista saa ihan ok kuuloisia ja bassoa löytyy niin että sillä voi tainnuttaa pieniä eläimiä. Tietynlaista napakkuutta basarista kuitenkin puuttuu. Eli TR-x0x soundeja tuolla on aika vaikea emuloida. Syy on osittain siinä että basarissa on sama decay-envelope volumelle ja pitchille. Jos siis haluaa nopean pitch-sweepin, volume/amp -decay lyhenee liikaa ja basarin häntä häviää. Esim. ER-1:ssa toi on tehty oikein ja siitä löytyy 2 envelopea: toinen pitchille ja toinen volumelle. Tolla drum-synalla voi kuitenkin tehdä paljon muutakin kuin basareita. Kaikille kolmelle drum-osiolle on oma distortion-efekti, josta on iso plussa.

Haitsuja kehutaan monesti realistisiksi ja ne muistuttuvatkin yllättävän paljon oikeita peltejä. Mutta juuri tuosta syystä mä en ole keksinyt niille mitään käyttöä. ;)

Snare-osio on mun mielestä tuon laitteen kaikkein vahvin puoli. Todella upea, persoonallinen ja jämäkkä soundi, jota on helppo tviikata. Clap on myös ihan ok. Hyvän soundin löytäminen tosin saattaa ottaa aikaa ja clapin saa helposti kuulostamaan tylsältä koiran haukunnalta. Multi-osiolla saa tehtyä ihan käyttökelpoisia metallisia kilahduksia ja cow bell -tyyppisiä soundeja.

Sampleja ja lisätietoa löytyy varmaan kuukkelilla...
Avatar
#8 • • bulk Guest


ei siis voi suositella sampleihin tottuneille n00bielle. :D



Hmm. Olikohan tää mulle. Toivottavasti ei.


Eli TR-x0x soundeja tuolla on aika vaikea emuloida. Syy on osittain siinä että basarissa on sama decay-envelope volumelle ja pitchille. Jos siis haluaa nopean pitch-sweepin, volume/amp -decay lyhenee liikaa ja basarin häntä häviää.



Eiks tän voi kiertää kompuralla?

Saamari, tuossa olis yks drm-1 myynnissäkin, mutta en oikeen löydä audiodemoja mistään (laiska etsimään) ja missään Suomessa ei tasan pääse testaamaan. Pitääpä pistää kuitenkin korvan taakse tuollaisen hankkiminen. :)
Avatar
#9 • • Happo Guest

Olikohan tää mulle.


Sori, ei tietenkään. :) Veikkaan että toi DRM sopis sulle oikein hyvin.

Itse varmaan luovun tosta kun saan ton Jomoxin. Alkaa olla noissa rumpusynissa niin helkkaristi rahaa kiinni että jostain pitää luopua...


Eiks tän voi kiertää kompuralla?


Kyllä kompura auttaa asiaan, mutta ei sillä tota kuitenkaan saa täysin korjattua. Tai sitten mä en vaan ole osannut. :)
Avatar
#10 • • bulk Guest
Haha oonpas mä ollut päivällä kärttynen. :hah:

Jomoxin koneet on ilmeisesti aika kovassa huudossa, jos ei ihan aitoa 909:ää halua ostaa.

Yksi asiallisen kuuloinen värkki on MAM:n analogirumpuvehje, partteja vähän vähemmän kuin Vermonassa, mutta saundidemot, joita olen kuullut, ovat olleet aika vakuuttavia etenkin snaren osalta. Jostain syystä se on poistettun Music And Moren valmistuslistalta, oliskos vehkeessä ollut liikaa rikkimeneviä osia. Aftermarkettina noita näkyy aina välillä ebayssä.

Oma tarve olisi saada nimenomaan aika tweakattavissa oleva kone alle, joka saundaisi vielä suhteellisen paksulle. Kultit, pienempinumeroiset TR:t ja muut tuommoiset varmaan tarjoilevat aika autenttisia hihat-soundeja, mutta veikkaan, että ne pystyy hoitelemaan samplella. Snarea ja bassaria ei vaan saa jotenkin "lätisemään" kuin aidosta analogipiiristöstä.
Avatar
#11 • • spintonik Guest
Tätähän nyt EI haettu, mutta mites ois Waldorf Attack joko räkkiversiona tai osana sitä Waldorf Collection -plugaripakettia joka maksoi thompalla ainakin kesällä 52 euroa?

Mulla on toi VST-versio itsellä.

Rupesin opettelemaan sen käyttämistä kun lupasin puolivahingossa tehdä biisin ilman yhtään samplea tai presettisoundia. Ensivaikutelma on kyllä että basarit tulee silmille, mutta snaret ja haitsut vaatii työtä paljo enemmän ennenkuin toimii. Mutta kun pääsee itse tekemään soundit, niin ne kuulostaa (omaan korvaan) hyvältä ilman efektejäkin.

Tuun kohkaamaan tänne foorumeihin _jos_ koskaan saan sen biisin valmiiksi.

-Mikko
Avatar
#12 • • Happo Guest

Yksi asiallisen kuuloinen värkki on MAM:n analogirumpuvehje, partteja vähän vähemmän kuin Vermonassa, mutta saundidemot, joita olen kuullut, ovat olleet aika vakuuttavia etenkin snaren osalta. Jostain syystä se on poistettun Music And Moren valmistuslistalta, oliskos vehkeessä ollut liikaa rikkimeneviä osia. Aftermarkettina noita näkyy aina välillä ebayssä.


Eikös tuo MAM ole lopettanut toimintansa, tai ainakin myynyt osan tuotteistaan Terratecille? Esim. legendaarinen "kolkkiklooni" MAM MB33 mk2 myydään nykyään nimellä "Terratec Sine MB 33 II".
Avatar
#13 • • bulk Guest

Tätähän nyt EI haettu



True dat.


mutta mites ois Waldorf Attack joko räkkiversiona tai osana sitä Waldorf Collection -plugaripakettia joka maksoi thompalla ainakin kesällä 52 euroa?

Mulla on toi VST-versio itsellä.



Jopa softaksi toi on aika rupinen saundiltaan, en löytänyt tolle oikein mitään käyttöä. Kaataa VST-hostin helposti ja päivityksiä ei ole tulossa varmaan koskaan Waldorfin mentyä nurin.

Mä en tuosta tykkää, mutta muistaisin jonkun vähän kehuneenkin tota.

Tuota Hapon mainitsemaa MAM/Terratec -linkkiä en ole koskaan kuullutkaan, ainakin MAM:n sivut ovat viellä omalla nimellään pystyssä?
Avatar
#14 • • pakana Guest



Jopa softaksi toi on aika rupinen saundiltaan, en löytänyt tolle oikein mitään käyttöä. Kaataa VST-hostin helposti ja päivityksiä ei ole tulossa varmaan koskaan Waldorfin mentyä nurin.

Mä en tuosta tykkää, mutta muistaisin jonkun vähän kehuneenkin tota.



Soundi on subjektiivinen käsite ;)

Orkkisversio on vakaa ku stemari, ja mulle täysin korvaamaton plugari :)
Avatar
#15 • • timppa^ Guest


Tuota Hapon mainitsemaa MAM/Terratec -linkkiä en ole koskaan kuullutkaan, ainakin MAM:n sivut ovat viellä omalla nimellään pystyssä?



Voihan olla, että kyseessä on joku uudelleenbrandays/alihankinta -kuvio, mutta katsos:

http://audioen.terratec.net/index.php?pgid=2
Avatar
#16 • • whuf. Guest
Hmm juup.. Tarvinee sanoa että erillisestä rumpukoneesta on kyllä hyötyä, mutta siinä vaiheessa kun se alkaa oleen semmonen nuppihirmu mitä mainitsitte ja vielä ilman muisteja niin kannattaa jättää vaan jonnekkin kaupan nurkkaan pölyttyyn. Twiikkajan unelmasta ei todellakaan puutu muistit!.
Sampleillakin saa sitäpaitsi todella hyvää matskua aikaan. Kautta aikojenhan lähes kaikki techno/house/dnb/trance/ym ym ym artistit on käyttäneet just nimenomaan samplereita ja sampleja(joskin ne samplet on aika usein samplattu noista alkuperäsistä kolinabokseista).
Ite en oikeen tajunnut tota analogibasariläppää kun musta noi "vanhat" basarit just kuulostaa löysiltä ja huonoilta. Toki niitäkin pystyy muokkaamaan... ja samplaamaan :happyroll:

Joku kasiparttinen(8 outtinen) samplerisyna vois olla kätevämpi ja monipuolisempi kun vanha(tai uus) analoginen rumpusyna. Esimerkkinä vaikka Casio RZ1, 12 bittinen samplerirumpukone. Editoit pc:llä samplesi ja samplaat 12 bittisten a/d:itten läpi. Rousk.
No juu.. myös MachineDrum kuulosti loistavalta ja vielä näyttikin upeelta. Muokkausmahollisuuksia varmasti 100x enemmän kun jossain analogissa, paljon enemmän muistia(vrt. nolla) ja soundi kirkkaampi.
Joo.. et tälleen.

Terratecin Sine linja on tosiaan sama kun mamin tuotteet. Ollut jo tosi pitkään. Mut eipä sitä varmaan oo tullu huomanneeks muut kun ne jotka niitä sivuja on selailleet esim ajureita hakiessaan.
Avatar
#17 • • Happo Guest

Twiikkajan unelmasta ei todellakaan puutu muistit!.


Millä tavalla tuo muistien määrä vaikuttaa twiikattavuuteen? Esim. SH-101:ssa ei ole muisteja ja sitä on tullut väänneltyä aivan perkeleesti vuosien varrella. Samoin Juno-106:sta, jossa on kyllä muistit, mutta en käytä niitä oikeastaan ikinä, koska ohjelmoin soundit yhtä nopeasti uudestaan kuin etsin niitä muistista. Jos ei sairasta dementiaa tai ole kovin kännissä, niin rumpukoneen muutaman nupin asento on hyvinkin mahdollista muistaa, varsinkin jos ymmärtää miten ne vaikuttavat soundiin.

Noita vintagelaitteita säätäessä on aina ollut hauskaa ja sehän tossa musaharrastuksessa on pääasia. :) Sampleriä hiirellä tökkiessä ei mulle tule samanlaista fiilistä kuin vanhoista analogeista, as simple as that. Ymmärrän kyllä että sillä tavalla saa helposti ja nopeasti tehtyä ok rummut. Kyse on vain siitä miten haluaa työskennellä. Varmasti alan ammattilaiset suosivat muita helpompia menetelmiä. Jos pitää julkaista biisi viikossa että saa laskut maksettua niin tuskin löytyy innostusta alkaa tappelemaan _minkään_ analogin kanssa. :D

Siitä olen erimieltä että rummut olisi technossa ja housessa tehty kautta aikojen samplereillä. Kyllä TR-x0x olivat konemusan perusta koko 80-luvun ja pitkälle 90-luvulle.

Ite en oikeen tajunnut tota analogibasariläppää kun musta noi "vanhat" basarit just kuulostaa löysiltä ja huonoilta.


Hmm... mitäköhän laitteita olet testaillut? Tossa nopeasti tehty demo tosta mun uudesta JoMoXista, joka on siis täysin analoginen 909 "klooni":
http://www.sunpoint.net/~analog/jomox_demo.ogg (3MB)
Avatar
#18 • • whuf. Guest


Millä tavalla tuo muistien määrä vaikuttaa twiikattavuuteen?



Ei suoranaisesti mitenkään, mutta jos haluat oikeasti -tehdä- niillä laitteilla jotain etkä vaan seisottaa nurkassa ja runqsia niitten päälle pari kertaa viikossa ääniä säätäen. Siis twiikkaaja joka tekee omat soundinsa EI todellakaan halua joutua tekemään kaikkia tuhansia soundejaan uudestaan.


Jos ei sairasta dementiaa tai ole kovin kännissä, niin rumpukoneen muutaman nupin asento on hyvinkin mahdollista muistaa, varsinkin jos ymmärtää miten ne vaikuttavat soundiin.



Tuo kertonee jo paljon sinun rumpukoneiden käyttökokemuksesta.
Jos olisit tehnyt muutaman biisin olisit jo huomannut kuinka pienetkin pitchin säädöt esim eri haikoissa vaikuttavat kokonaisbalanssiin.
Toki saat tehdä ne kaikki säädöt joka kerta uusiks, mutta en kyllä suosittele.. ainakin jos haluat tehdä jotain hyvän kuulosta.


Noita vintagelaitteita säätäessä on aina ollut hauskaa ja sehän tossa musaharrastuksessa on pääasia. :)



Jep. Olen samaa mieltä :)


Siitä olen erimieltä että rummut olisi technossa ja housessa tehty kautta aikojen samplereillä. Kyllä TR-x0x olivat konemusan perusta koko 80-luvun ja pitkälle 90-luvulle.


Niin.. Eli et lukenut mitä postasin.


Hmm... mitäköhän laitteita olet testaillut? Tossa nopeasti tehty demo tosta mun uudesta JoMoXista, joka on siis täysin analoginen 909 "klooni":
http://www.sunpoint.net/~analog/jomox_demo.ogg (3MB)


Iteltä löytyy Novationin Drumstation(jep ei tarvi kertoa että se ei ole analoginen tai että siinä on paska basari muutenkin.. tiedän) jonka lisäksi löytyy iso kasa sampleja tr-38:sta tr-909:n ym ym.
Mut tarvineepa kuunnella toi jomoxi demo..
Avatar
#19 • • rhedlund Guest
menee offtopic vähän mut jos jotain kiinnostaa ni oon myymäs omia vehkeitä pois eli tarjoolla olis,

Vermona DRM-1 MkII (sininen malli)
Korg Electribe ER-1 (mk1)

jos kiinnostaa niin mailia voi heittää [email protected]

- Rasmus
Avatar
#20 • • bulk Guest

blaa blaa



Ootkos sä koskaan whuffi kuullu moniraitanauhoituksesta? Tai yleensäkään siitä, että biisiä tehdessä vedettäisiin jotain audioksi kovolle?