Analogiset rumpusyntikat

65 posts, 4 pages, 8,892 views

Avatar
#41 • • bulk Guest
Gerry ja Whuf,

olkaa ihan rauhassa 2000-luvun digitaalikasvatteja ja mitä nyt lienettekään, mutta nyt lapset takaisin laatikkoon.

Miettikääpä, miksi tulee kärkevää palautetta, kun threadissa, jossa yritellään keskustella analogisista rumpukoneista, jätkät tulee laukomaan, että

a) analogirumpukoneet on turhia ja perseestä
b) muistipaikattomien analogien käyttäjien työtavat on perseestä.
Avatar
#42 • • Edited :t:c: : : Guest
Yeah.. Whufille vielä sen verran, et jos mä tekisin jotain saksaelektroo tai lofi dubii yhel nauhakaiulla, en välittäis paskan vertaa equtuksesta, säädöistä ja muista. Mut ku pääosin tulee chilliä ja progetavaraa, siel vaan pitää saundit olla hiottuja (ei, pelkkä pomppiva sawlead ei siis tee biisiä hollannin/saksan listapopin tyyliin).

Pääasiahan on miltä se kuulostaa. Se on yks hailee jos baunssatessa lähtee jonkun 'editointimahkut', sen voi aina baunssaa uudestaan tai tehdä miljoonalla muulla tavalla. Piruuttani laskin (jossain ihme mielenhäiriössä) ja mä oon saanut nyt valmiiks asti n. 15 biisiä tänä vuonna. Toinen viistoista-kakskyt on varmaan kesken koneella, ellei enemmänkin. Olis varmaan tullut tuotettua reippaamminkin, mutta kesän pari livesettiä pakotti purkaan studion ja näinollen pari kuukautta oltiin tekemättä mitään uutta. Ja kaikki just sillä nypläystyylillä ;) Eikö siis loppupeleissä määrää se mihin on tottunut (ihan pääteltävissä ilman vertailujakin)? Mietityttää myös mitä sä olit opastamassa täällä (kun nyt nakkaat hanskat naulaan)? Oli pakko lukea ihan koko ketju läpi ja ilmeisesti sitten tuo 'hanki parempi rumpukone' mentaliteetti oli sitä? :)

Mut joo eipä hätiä, ihmetyttää vaan kommentit :)


Ja Gerry, mikä ihmeen salaliitto whufia vastaan!? Kai nyt kärkkäistä kommenteista voi palautetta antaa, vai voiko? (: Menee vähän ihme kaiveluks kyl nyt... :o
Avatar
#43 • • :t:c: : : Guest
äh tuplat
Avatar
#44 • • 1005 Guest

Nykyään käytetään joko VST rumpusynia tai sit samplelevyjä (samplatut rumpukoneet).


ehkä tossa teidän kiksussa.
Avatar
#45 • • OSC8 Guest
Joo eiköhän tässä topicissa kaikki ole jo saaneet ilmaista mielipiteensä & makunsa digitaalisuudesta, analogisuudesta ja kiksusta. Niinkuin bulk sanoi; täällä kuitenkin yritetään keskustella analogisista rumpukoneista.

Musta on äärimmäisen ikävää rajoittaa keskustelua, mutta täällä rupeaa olemaan jo pienen fleimisodan makua joten loput threadin otsikon ulkopuoliset viestit löytykööt muualta. Privatkaa tai perustakaa uusi softa vs. rauta vs. analog vs. digital -topic, ihan sama.
Avatar
#46 • • whuf. Guest

Joo eiköhän tässä topicissa kaikki ole jo saaneet ilmaista mielipiteensä & makunsa digitaalisuudesta, analogisuudesta ja kiksusta. Niinkuin bulk sanoi; täällä kuitenkin yritetään keskustella analogisista rumpukoneista.

Musta on äärimmäisen ikävää rajoittaa keskustelua, mutta täällä rupeaa olemaan jo pienen fleimisodan makua joten loput threadin otsikon ulkopuoliset viestit löytykööt muualta. Privatkaa tai perustakaa uusi softa vs. rauta vs. analog vs. digital -topic, ihan sama.



Oon täysin samaa mieltä. Enkä ole missään vaiheessa sanonut etteikö analogilla sais parempaa soundia(en jaksa quotee itteeni, mut sieltä sitä juttua löytyy ylempää).
Ja täs nyt sitten pikku klippi novationin(va)rumpukoneesta, ettei ihan eksytä:
www.students.tut.fi/~kotala2/novationbasari.mp3
Tossa on siis aluks 909:a ja lopummassa 808:a. Tää on ihan hyvää referenssimatskua jos miettii analogirumpukoneen hankkimista. No joo.. tai sit ihan turha klippi, mut tulipahan tehtyä kun lupasin :)
Toinen järkevä vaihtoehto digitaalimaailmasta on Elektronin Machinedrum. Onko kukaan tutustunut? Kallis, mutta todella monipuolinen.
Vai meneekö pahasti metsään jos keskustellaan myös VA:ista?
Avatar
#47 • • bulk Guest
On toi drumstationkin aikansa idoli, mutta vähän uupuu esmes hapon esittämän jomoxin botnea.

Mitään sellaista, jota ei voisi kompuralla, eq:lla ja huolellisella twiikkaamisella säätää ei ole havaittavissa. :)

Joskus aikanaan kuuntelin tuota novationia hyvinkin paljon frendin studiolla ja onhan se hiton paljon parempi paketti kuin 909 hintaisekseen, mutta vaatii vähän avustusta ainakin nykyään peräänsä.
Avatar
#48 • • Happo Guest

Enkä ole missään vaiheessa sanonut etteikö analogilla sais parempaa soundia(en jaksa quotee itteeni, mut sieltä sitä juttua löytyy ylempää).

Ite en oikeen tajunnut tota analogibasariläppää kun musta noi "vanhat" basarit just kuulostaa löysiltä ja huonoilta.


No joo... mutta lopetetaan vänkääminen ja aletaan keskustelemaan. Laitan tähän vielä tiivistetysti oman mielipiteeni asiasta.

Lopputuloksen kannalta ei varmaan ole merkittävää eroa käyttääkö analogista vai digitaalista (SW) rumpusynaa vai sampleja. Sen jälkeen kun soundit on säädetty, prosessoitu ja miksattu hyvin, tuskin kukaan osaa sanoa mikä oli alkuperäinen äänilähde. Mutta niin kuin sanoin, kyse on vain siitä miten haluaa työskennellä. Ite olen tehnyt paljon juttuja samplereilla ja softilla. Tiedän mitkä ovat niiden edut. Mulla on tossa läppärissä edelleen erillinen softastudio, jota käytän reissuilla. Siinä rummut tehdää RMIV:llä sampleista ja syntesoimalla.

Nykyään olen vaan alkanut arvostamaan entistä enemmän sitä fiilistä mikä rautasynien twiikkaamisesta saa. Varmasti aika on kullannut muistoja, mutta tuntuu siltä että silloin kun tota konemusaharrastusta aloteltiin 90-luvun alussa (ilman minkäänlaista softaa, ei edes softasekvensseriä) toi tekeminen oli hauskempaa kuin nyt. Softalla tekeminen on tietenkin paljon helpompaa ja vaivattomampaa, mutta toisaalta jos haluaa musaa helposti, sen voi ostaa kaupasta CD:llä. :) Kun lopputuloksen eteen on nähnyt enemmän vaivaa, se on ehkä palkitsevampaa.

Jos väittää että rumpukoneet ovat historiaa, vain siksi että itse käyttää softaa, antaa itsestään hiukan yksinkertaisen kuvan. Pelkästään se että rumpukoneita (sekä analogisia että digitaalisia) edelleen valmistetaan ja ostetaan, todistaa sen että noita vielä käytetään. Analogilaitteita valmistaa ainakin Jomox, Vermona, Analogue Solutions, MFB ja MAM. Digilaitteita Electron, Korg, Boss, Zoom, Alesis... Vanhoista TR-x0x laatikoista saa edelleen maksaa itsensä kipeäksi, jos sellaisen sattuu jostain löytämään.

Todellakin, pitää ymmärtää että asioita voi tehdä eritavalla. Toisenlainen tapa voi sopia paremmin tietynlaiseen musatyyliin, työskentelytapaan tai tietyn tyyppiselle henkilölle. Jos joku perustaisi tänne threadin rumpusamplereista, tuskin kukaan tulisi sinne meuhkaamaan että te pojat teette hommat täysin väärin ja että kaikkien pitäisi käyttää analogirumpusynia. :) Mä en ainakaan, koska niin kuin sanoin, ymmärrän hyvin myös softan ja samplejen käyttäjiä ja keskustelisin mielelläni myös tuosta aiheesta.

Mun puolesta voidaan keskustella myös VA:sta. Mäkin olen omistanut Drumstationin siitä lähtien kun se tuli markkinoille. Tosiaan aika mainio laite sekin. Esim. SPL Charisma putkisärön läpi ajettuna kuulostaa edelleen aika mahtavalta. Samoin tohon MachineDrumiin olen tutustunut aika hyvin. Onhan se tosiaan todella monipuolinen, mutta pitää miettiä kuinka suurta osaa noista featureista oikeasti tulisi oikeasti käytettyä ja kuinka suuren osan toiminnoista voi korvata softalla.
Avatar
#49 • • gerry Guest
Juu, pahoitteluni myös omalta osaltani OT:kista.... Väänsin vaan kirjoituksillani rautalangasta mitä whuf. aiemmin sanoi.....


Tarkoitus ei siis ollu mollata rumpukoneita, puhuttiin työskentelytavasta ja sekin liittyi em. rautalangavääntelyyn mut joo, ei siitä sen enemppää :)
Avatar
#50 • • whuf. Guest

Enkä ole missään vaiheessa sanonut etteikö analogilla sais parempaa soundia(en jaksa quotee itteeni, mut sieltä sitä juttua löytyy ylempää).


Ite en oikeen tajunnut tota analogibasariläppää kun musta noi "vanhat" basarit just kuulostaa löysiltä ja huonoilta.



Noniin nyt sen tein ja quotesin itteeni :D Mut siis pointtina se etten tykkää noista rumpukoneitten raaoista basareista. Ja kyllähän sen noista demoista huomas mitä laitettiin että VA kuulosti köyhemmältä kun analogi. Että en mä mitä tahansa hurumömmöö puhu vaikka välillä siltä saattaa vaikuttaa ;)


Musta se syy miks niitä rumpukoneita yhä tehdään ja käytetään on se että kun sä luot sen soundin niillä parametreilla, vaikka niitä ei paljoa oliskaan, niin saat tehtyä siitä soundista just oikeanlaisen. Snap decay on just sopiva, pitchi täydellinen(ilman softien paskoja transponointialgoritmibugeja) ja pituus säädettävissä. Sen lisäks sitä soundia pystyy muokkaamaan lennossa biisin soidessa niiden parametrejen rajoissa..
No ehkä se on muille tunnejuttu, mut itse näen asian noin. Samplereilla ei saa niin hyvää otetta siihen soundiin että pystyis vaikka jotain snappi-filtteriä säätämään oikeanlaiseks. Samplelle voi tehdä vaan aika rajotetun määrän juttuja ja siinä se. Jos ei toimi niin pitää vaihtaa samplee(se tosin ominaisuus jota rumpukoneista ei usein löydy.. paitsi tietty samplerirumpukoneista :) ).

Ja se taas että syntetisoi samplerilla niitä soundeja on jo ihan eri asia. Se on vielä monipuolisempi tapa tehdä soundeja, mutta myös aika vaikea kun sitä raakasamplemateriaalia voi olla vaikea saada tai generoida. Ite tosin teen basarini tuolla tavalla.. tai oikeastaan yhdistelen fm-, va- ja wavetable-synteesejä. :scared: Toivottavasti edes joku tajusi mitä tolla tarkotin.
:excellent:

Omalta osaltani voin ainakin sanoa että ton machinedrumin ominaisuudet olis kovassakin käytössä. :hearts:
Niin ja tästä pääseekin hyvällä aasinsillalla noihin haikkaosuuksiin. Minkäslaiset haikkaominaisuudet noissa Jomoxeissa oli? Muistelisin että jotain kivaa niissä oli liittyen filtteröintiin ym.
Machinedrumissa oli hyvänä ominaisuutena just se että pystyy syntesoimaan monella eri tavalla soundeja. Oliko jomoxeissa 909-samplejen lisäks noiset ja pitci/filtteri-modulaatiot muokkausta varten? Toi Novation on ainakin siinä mielessä tosi rajottunut että löytyy vaan joku 4 parametria ja muuten se "soundinluomisalgoritmi" on lukittu. No se onkin vaan "tr-809" emulaatio..
Avatar
#51 • • ajj Guest
Herätelläänpäs pikkuisen tätäkin topikkia hieman aiheeseen liittyvällä kysymyksellä.

Eli, millaisia virityksiä ihmiset mahtavat käyttää midittömien ja sekvensserittömien analogirumpumoduliensa (esim. tama techstarit, simmonsit ym) triggeröimiseen. Kelpaako tuohon tarkoitukseen joku useamman ulostulon omaava halpis-rumpukone, vai onko tuota varten olemassa jotain erillisiä midi-to-trigger-vimpaimia?

Jos joku viitsisi paljastaa oman patenttiratkaisunsa, niin se olisi ihan kiva juttu.

Kiitos.
Avatar
#52 • • Happo Guest
Tälläinen kaunotar tulossa Jomoxilta ensi vuoden alussa... Eli päivitetty XBase09 jossa AirBase99:n toiminnot (analogitomit, paljon lisää sampleja ja polyfoniaa), user wavet ja analogifiltteri ulkoisen audion prosessointiin. Toivottavasti hinta ei ole aivan järkyttävä. :hearts:

http://www.jomox.de/xbase999.html

XB999_3big.jpg
XB999_2big.jpg
XB999_4big.jpg
XB999_1big.jpg
Avatar
#53 • • bulk Guest

Tälläinen kaunotar tulossa Jomoxilta ensi vuoden alussa... Eli päivitetty XBase09 jossa AirBase99:n toiminnot (analogitomit, paljon lisää sampleja ja polyfoniaa), user wavet ja analogifiltteri ulkoisen audion prosessointiin. Toivottavasti hinta ei ole aivan järkyttävä. :hearts:

http://www.jomox.de/xbase999.html

http://www.jomox.de/images/XB999_3big.jpg
http://www.jomox.de/images/XB999_2big.jpg
http://www.jomox.de/images/XB999_4big.jpg
http://www.jomox.de/images/XB999_1big.jpg



Varmaan tulee olemaan toista tonnia alkuun, ainakin ne vanhemmat 09-spesiaalit maksaa sen 899e ja niissä ei oo lähellekään samoja ominaisuuksia ku tossa.

Tulis vielä räkkikoossa, ni vois jopa harkita.
Avatar
#54 • • Happo Guest


Varmaan tulee olemaan toista tonnia alkuun, ainakin ne vanhemmat 09-spesiaalit maksaa sen 899e ja niissä ei oo lähellekään samoja ominaisuuksia ku tossa.


Joo, veikkaan myös hinnaksi 1000-1200, mutta kyllä mä sen tollakin hinnalla todennäköisesti hankin. Eihän nuo Jomoxin laitteet ole halpoja, mutta laadusta pitää maksaa.


Tulis vielä räkkikoossa, ni vois jopa harkita.


Mä voin myydä sulle oman AirBaseni sitten kun olen tuon hankkinut.
Avatar
#55 • • bulk Guest


Mä voin myydä sulle oman AirBaseni sitten kun olen tuon hankkinut.



Kunhan vaan sopuhintaan, niin totkai. Varattu mulle. :)
Avatar
#56 • • TL Guest

Herätelläänpäs pikkuisen tätäkin topikkia hieman aiheeseen liittyvällä kysymyksellä.

Eli, millaisia virityksiä ihmiset mahtavat käyttää midittömien ja sekvensserittömien analogirumpumoduliensa (esim. tama techstarit, simmonsit ym) triggeröimiseen. Kelpaako tuohon tarkoitukseen joku useamman ulostulon omaava halpis-rumpukone, vai onko tuota varten olemassa jotain erillisiä midi-to-trigger-vimpaimia?

Jos joku viitsisi paljastaa oman patenttiratkaisunsa, niin se olisi ihan kiva juttu.

Kiitos.



Mä en ole vielä keksinyt vaikeampaa ratkaisua tohon triggaukseen kun laittaa useampi äänikortti koneeseen ja kytkeä ne plugi-rca-piuhalla rumpumoduliin.
Sekvensserissä sitten paneroi ulostulon aina toiseen nurkkaan ja näin pystyy yhdellä kortilla aina trigata kahta ääntä.
Joku midä totteleva triggeriboxi olisi kyllä mannaa... :)
Avatar
#57 • • Happo Guest


Varmaan tulee olemaan toista tonnia alkuun


No nyt voi Jomoxin sivuilta tehdä ennakkotilauksia 1499e hintaan! :panic: Prkl, tolla hinnallahan sais melkein Alesis Andromedan (nykyään enää 1999e T-kaupassa).
Avatar
#58 • • Tuppu_ Guest

No nyt voi Jomoxin sivuilta tehdä ennakkotilauksia 1499e hintaan! :panic: Prkl, tolla hinnallahan sais melkein Alesis Andromedan (nykyään enää 1999e T-kaupassa).


No huh mikä hinta. Pitäsköhän ostaa toinen varaosiks. :D
Avatar
#59 • • bulk Guest


No huh mikä hinta. Pitäsköhän ostaa toinen varaosiks. :D



Noo, eihän se kallis oo ku rahalla saa. :P
Avatar
#60 • • Tuppu_ Guest


No huh mikä hinta. Pitäsköhän ostaa toinen varaosiks. :D



Noo, eihän se kallis oo ku rahalla saa. :P


Alkaa olee aika hyvä hinta androsta. Eihän tuota toista tietenkään viitsi ostaa, mutta joskus on tullut mietittyä, että kuinka kauan toi syna kestää ja jos olis liikaa rahaa, niin varmasti hommaisin toisen kaappiin odottamaan sitä kauheaa päivää. Oikeesti kyllä hajoan sinä päivänä, kun toi lakkaa toimimasta. Noo, ehkä olen vain paranoidi. Pitäs varmaan lopettaa tollasen miettiminen. :panic: