Joo kävipä tossa laitekierrossa MFB-502 ja on kyllä niin Lofi-kone, ettei oikeen mun makuun napannut.
Tai siis jos diggaa täysin juntista suunnittelusta (audioliitännät 3,5mm MONOplugeilla), vitunmoisesta häiriötasosta ja tosi käpysestä käyttöliittymästä, ni toi voi olla sun kone.
Ja saundi oli analoginen, mutta mä vääntelen itekin aikaseks tollasia naks poks ping -analogipiirejä, noin beissi saundi uppoo varmaan miksiin johonkin taustalle, mutta mitään repäsevää ei saa irti.
Sekkari oli lopulta aika iisi käyttää, mutta alkuun pääsemiseks joutu kyllä tankkaamaan kohtuullisen paljon käyttöohjetta, koska käyttöominaisuudet oli aika kryptisten näppäinyhdistelmien takana. Laatuvaikutelma oli myös aika heikko ja tollasia muovipurkkeja oon viimeksi nähny jonkun kouluprojektien ympärillä. Tosin voihan toi tuoda jollekulle jotain autotallipaja-uskottavuutta, mutta ei kyllä tuonut mulle.
No myin koneen helevettihin ja ostin tilalle laatua, eli nyt pöydällä lepäilee kaksi Jomoxia:
Eli Mbase 01 joka mulla oli jo aikaisemmin, eli kohtuullisen ekstensiivinen analogibassorumpumoduuli, josta irtoaa kyllä niin tymäkkää tyminää, että pienoiset puutteetkin sulattaa, eli ohjelmointi ei ole kauhean intuitiivista, vaikka valikot on tosi matalia. Knobeja saisi vaan olla vähän enemmän. Ja ulkoinen virtalähdeklunssi ottaa pikkuisen päähän, tosin niitä on tuolla pöydän alla jo niin monta, että sinne se uppoaa muiden joukkoon.
Sen rinnalle jommasin tän jokapojan perusmoduulin XBase 09:n, ainakin sen soisi olevan:
Kone on siis kolmiääninen 909-tyyppisellä sekkarilla ja täydellä midi-implementaatiolla varustettu analogirumpumoduuli. Hihatsupuoli on samankaltaista 6-bittistä perua kuin 909:ssä, pahin puute on ehkä se, ettei haihatteja saa kuin yhden soimaan kerrallaan ja samalta sample-osastolta pyörii mm. rimshotit ja handclap, joten se ihan pikkuisen haittaa, mutta ei kovin paljoa, sampleritkin on keksitty.
909-tyylinen bassari ei ole ihan niin läski kuin Mbasessa, mutta täydentää sitä hyvin ja paras puoli laitteessa, eli helkkarin autenttinen analogisnare on kyllä kovaa tavaraa. Sekkari on myös nopsa ja iisi käyttää ja kohtuullisen intuitiivinen ja osaa tallettaa myös step-by-step -kontrollerimuutokset, joten tolla saa tehtyä vaikka kuinka orgaanista koneluuppia vain.
Ite käyttelen konetta pääasiassa tietokoneen persiissa, joten täysi midituki kaikille kontrolleille on kyllä just sitä mitä pitää nykyaikaisessa synassa ollakin. Voin suositella konetta aika varauksetta, pyörivät tuossa 300-400 ekulissa käytettynä. Tosin tossakin on se veemäinen ulkoinen virtalähde, senkin kyllä sulattaa.
Mut mut, kai sitä pitää poistaa se aito 909 sitten kun sellanen tosta kävelee sopivasti vastaan, mutta en mä noitakaan pois heitä, ainakaan ennen. :)