Analogiset rumpusyntikat

65 posts, 4 pages, 8,902 views

Avatar
#61 • • doc Guest


Alkaa olee aika hyvä hinta androsta. Eihän tuota toista tietenkään viitsi ostaa, mutta joskus on tullut mietittyä, että kuinka kauan toi syna kestää ja jos olis liikaa rahaa, niin varmasti hommaisin toisen kaappiin odottamaan sitä kauheaa päivää. Oikeesti kyllä hajoan sinä päivänä, kun toi lakkaa toimimasta. Noo, ehkä olen vain paranoidi. Pitäs varmaan lopettaa tollasen miettiminen. :panic:



Onko Andromeda niin epäluotettavan oloinen/ihmeellinen, että toisen hankkiminen varalaitteeksi olisi perusteltua ajatuksen tasolla?
Avatar
#62 • • Tuppu_ Guest

Onko Andromeda niin epäluotettavan oloinen/ihmeellinen, että toisen hankkiminen varalaitteeksi olisi perusteltua ajatuksen tasolla?


Tuo mun heitto oli pohjimmiltaan läppä tietenkin. Mutta vastaten tuohon kysymykseen, niin kyllä, Andromeda on hieman epäluotettavamman oloinen ja ihmeellisempi kuin esim. va-synat tai jotkut simppelimmät nykyanalogit. Sen huomaa hieman pidemmässä käytössä, mutta laitteesta irtoaa sen verran hyvät soundit, että täytyy yrittää nauttia siitä niin kauan kuin sitä riittää (mielellään sen 50 vuotta).

Ihan gay kyllä toi uusi hinta. Suosittelen. Saa nähdä kauanko tuota enää myydään. :)
Avatar
#63 • • ajj Guest


Mä en ole vielä keksinyt vaikeampaa ratkaisua tohon triggaukseen kun laittaa useampi äänikortti koneeseen ja kytkeä ne plugi-rca-piuhalla rumpumoduliin.
Sekvensserissä sitten paneroi ulostulon aina toiseen nurkkaan ja näin pystyy yhdellä kortilla aina trigata kahta ääntä.
Joku midä totteleva triggeriboxi olisi kyllä mannaa... :)



Paljastettakoon nyt sitten oma viritelmäni, jonka olen tässä kuluneen vuoden aikana ehtinyt "keksimään":

Rumpukoneen äänet erillisulostuloista mikserin eri kanaville ja mikserin direct outeista synkattavan aparaatin triggeri-sisäänmenoihin. Helppoa ja hauskaa.
Avatar
#64 • • bulk Guest


Mä en ole vielä keksinyt vaikeampaa ratkaisua tohon triggaukseen kun laittaa useampi äänikortti koneeseen ja kytkeä ne plugi-rca-piuhalla rumpumoduliin.
Sekvensserissä sitten paneroi ulostulon aina toiseen nurkkaan ja näin pystyy yhdellä kortilla aina trigata kahta ääntä.
Joku midä totteleva triggeriboxi olisi kyllä mannaa... :)



Jos äänikortissa sattuu olemaan useampi ulostulo vapaana, niin oikeaoppinen tapa on ajaa niistä kanttiaaltoa trigger-sisäänmenoihin. Toki muukin audio varmaan toimii, mutta kantilla ne on varmaan suunniteltu toimivaksi, ainakin liipausun hetki voidaan määrittää tarkimmalla mahdollisella tavalla.

Ihan gay kyllä toi uusi hinta. Suosittelen. Saa nähdä kauanko tuota enää myydään. :)



Toi hinta enteilee tosiaan sitä, että sen myynti loppuu kohta, vikat romut myydään "alihintaan" pois.
Avatar
#65 • • bulk Guest
395727406j00.jpg

Joo kävipä tossa laitekierrossa MFB-502 ja on kyllä niin Lofi-kone, ettei oikeen mun makuun napannut.

Tai siis jos diggaa täysin juntista suunnittelusta (audioliitännät 3,5mm MONOplugeilla), vitunmoisesta häiriötasosta ja tosi käpysestä käyttöliittymästä, ni toi voi olla sun kone.

Ja saundi oli analoginen, mutta mä vääntelen itekin aikaseks tollasia naks poks ping -analogipiirejä, noin beissi saundi uppoo varmaan miksiin johonkin taustalle, mutta mitään repäsevää ei saa irti.

Sekkari oli lopulta aika iisi käyttää, mutta alkuun pääsemiseks joutu kyllä tankkaamaan kohtuullisen paljon käyttöohjetta, koska käyttöominaisuudet oli aika kryptisten näppäinyhdistelmien takana. Laatuvaikutelma oli myös aika heikko ja tollasia muovipurkkeja oon viimeksi nähny jonkun kouluprojektien ympärillä. Tosin voihan toi tuoda jollekulle jotain autotallipaja-uskottavuutta, mutta ei kyllä tuonut mulle.

No myin koneen helevettihin ja ostin tilalle laatua, eli nyt pöydällä lepäilee kaksi Jomoxia:

image001.jpg

Eli Mbase 01 joka mulla oli jo aikaisemmin, eli kohtuullisen ekstensiivinen analogibassorumpumoduuli, josta irtoaa kyllä niin tymäkkää tyminää, että pienoiset puutteetkin sulattaa, eli ohjelmointi ei ole kauhean intuitiivista, vaikka valikot on tosi matalia. Knobeja saisi vaan olla vähän enemmän. Ja ulkoinen virtalähdeklunssi ottaa pikkuisen päähän, tosin niitä on tuolla pöydän alla jo niin monta, että sinne se uppoaa muiden joukkoon.

Sen rinnalle jommasin tän jokapojan perusmoduulin XBase 09:n, ainakin sen soisi olevan:

XBase-09.jpg

Kone on siis kolmiääninen 909-tyyppisellä sekkarilla ja täydellä midi-implementaatiolla varustettu analogirumpumoduuli. Hihatsupuoli on samankaltaista 6-bittistä perua kuin 909:ssä, pahin puute on ehkä se, ettei haihatteja saa kuin yhden soimaan kerrallaan ja samalta sample-osastolta pyörii mm. rimshotit ja handclap, joten se ihan pikkuisen haittaa, mutta ei kovin paljoa, sampleritkin on keksitty.

909-tyylinen bassari ei ole ihan niin läski kuin Mbasessa, mutta täydentää sitä hyvin ja paras puoli laitteessa, eli helkkarin autenttinen analogisnare on kyllä kovaa tavaraa. Sekkari on myös nopsa ja iisi käyttää ja kohtuullisen intuitiivinen ja osaa tallettaa myös step-by-step -kontrollerimuutokset, joten tolla saa tehtyä vaikka kuinka orgaanista koneluuppia vain.

Ite käyttelen konetta pääasiassa tietokoneen persiissa, joten täysi midituki kaikille kontrolleille on kyllä just sitä mitä pitää nykyaikaisessa synassa ollakin. Voin suositella konetta aika varauksetta, pyörivät tuossa 300-400 ekulissa käytettynä. Tosin tossakin on se veemäinen ulkoinen virtalähde, senkin kyllä sulattaa.

Mut mut, kai sitä pitää poistaa se aito 909 sitten kun sellanen tosta kävelee sopivasti vastaan, mutta en mä noitakaan pois heitä, ainakaan ennen. :)