Enkä ole missään vaiheessa sanonut etteikö analogilla sais parempaa soundia(en jaksa quotee itteeni, mut sieltä sitä juttua löytyy ylempää).
Ite en oikeen tajunnut tota analogibasariläppää kun musta noi "vanhat" basarit just kuulostaa löysiltä ja huonoilta.
No joo... mutta lopetetaan vänkääminen ja aletaan keskustelemaan. Laitan tähän vielä tiivistetysti oman mielipiteeni asiasta.
Lopputuloksen kannalta ei varmaan ole merkittävää eroa käyttääkö analogista vai digitaalista (SW) rumpusynaa vai sampleja. Sen jälkeen kun soundit on säädetty, prosessoitu ja miksattu hyvin, tuskin kukaan osaa sanoa mikä oli alkuperäinen äänilähde. Mutta niin kuin sanoin, kyse on vain siitä miten haluaa työskennellä. Ite olen tehnyt paljon juttuja samplereilla ja softilla. Tiedän mitkä ovat niiden edut. Mulla on tossa läppärissä edelleen erillinen softastudio, jota käytän reissuilla. Siinä rummut tehdää RMIV:llä sampleista ja syntesoimalla.
Nykyään olen vaan alkanut arvostamaan entistä enemmän sitä fiilistä mikä rautasynien twiikkaamisesta saa. Varmasti aika on kullannut muistoja, mutta tuntuu siltä että silloin kun tota konemusaharrastusta aloteltiin 90-luvun alussa (ilman minkäänlaista softaa, ei edes softasekvensseriä) toi tekeminen oli hauskempaa kuin nyt. Softalla tekeminen on tietenkin paljon helpompaa ja vaivattomampaa, mutta toisaalta jos haluaa musaa helposti, sen voi ostaa kaupasta CD:llä. :) Kun lopputuloksen eteen on nähnyt enemmän vaivaa, se on ehkä palkitsevampaa.
Jos väittää että rumpukoneet ovat historiaa, vain siksi että itse käyttää softaa, antaa itsestään hiukan yksinkertaisen kuvan. Pelkästään se että rumpukoneita (sekä analogisia että digitaalisia) edelleen valmistetaan ja ostetaan, todistaa sen että noita vielä käytetään. Analogilaitteita valmistaa ainakin Jomox, Vermona, Analogue Solutions, MFB ja MAM. Digilaitteita Electron, Korg, Boss, Zoom, Alesis... Vanhoista TR-x0x laatikoista saa edelleen maksaa itsensä kipeäksi, jos sellaisen sattuu jostain löytämään.
Todellakin, pitää ymmärtää että asioita voi tehdä eritavalla. Toisenlainen tapa voi sopia paremmin tietynlaiseen musatyyliin, työskentelytapaan tai tietyn tyyppiselle henkilölle. Jos joku perustaisi tänne threadin rumpusamplereista, tuskin kukaan tulisi sinne meuhkaamaan että te pojat teette hommat täysin väärin ja että kaikkien pitäisi käyttää analogirumpusynia. :) Mä en ainakaan, koska niin kuin sanoin, ymmärrän hyvin myös softan ja samplejen käyttäjiä ja keskustelisin mielelläni myös tuosta aiheesta.
Mun puolesta voidaan keskustella myös VA:sta. Mäkin olen omistanut Drumstationin siitä lähtien kun se tuli markkinoille. Tosiaan aika mainio laite sekin. Esim. SPL Charisma putkisärön läpi ajettuna kuulostaa edelleen aika mahtavalta. Samoin tohon MachineDrumiin olen tutustunut aika hyvin. Onhan se tosiaan todella monipuolinen, mutta pitää miettiä kuinka suurta osaa noista featureista oikeasti tulisi oikeasti käytettyä ja kuinka suuren osan toiminnoista voi korvata softalla.