Analogiset monosynat

121 posts, 7 pages, 37,764 views

Avatar
#1 • • Happo Guest
Aloitan tälle uuden threadin kun juttu menee niin kauas alkuperäisestä "Samplerisäätö live-keikalla" -aiheesta...


Hemuista en tiedä...
Mutta HeMu:n osoitteen löydät täältä ;)

BTW: tossa sivulla onkin heti kättelyssä aikas mielenkiintoinen laite...
Studio Electronics ATCX-QFX & Studio Electronics SE-1X
:) Ainkakin vaikuttais kokeilemisen arvoisilta laitteilta...



Jep, pitänee käydä kokeilemassa. Noi SE:n laitteet ovat legendaarisia, mutta hiukan kalliita. Kyselin mielenkiinnosta noiden hinnat...
SE-1X: 1798e
ATC-X: 1765e

Eli aika kovia hintoja monosynista. :( Mutta laatu tietenkin maksaa. Käyttäjälista on aika vakuuttava, mm. Britney Spears käyttää kuulemma tota SE-1X:ää. Aika vaikea on tosin kuvitella neitiä itse vääntelemässä laitteen nuppeja. :D

Hiukan pienemmällä budjetilla uutta analogista monosynaa hankkivan kannattaa katsella näitä:

Spectral Audio Neptune II (583e)

MFB Synth 2 (498e)

Tuossa hintaluokassa liikkuvat käytettynä myös mm. Waldorfin Pulse ja Roland SH-101/MC-202. Kaikki loistavia monosynia! :D
Avatar
#2 • • bulk Guest
Kävin itseasiassa tänään HeMussa blokkaamassa itselleni uudet kuulokkeet (AKG K271) ja samalla kävin takahuoneessa kurkistamassa tota ATCX-QFX:ää. Käyttöliittymä on ainakin TOSI karun oloinen, mutta saundihan se on mikä ratkaisee. Kaupan jäbä kehui SE-1X:n ihan maasta taivaisiin, joten hyväsaundinen se kai on.

Mua kiinnostais kanssa info noista vähän halvemmista päristimistä. Tupulla muistaakseni ainakin on ollut MAM:n jotain vehkeitä? Vois vähän kuunnella lisääkin fiiliksiä niistä.

Vermonalla on kanssa jotain houkuttelevia vehkeitä.

Mitäs jos vaihdettais muuten topikin nimi silleen, että voitais yhdistää tähän muitakin analogipäristimiä (mua kiinnostaa infot filttereistä ja jopa moniäänisistä synista).

Vanhat analogivehkeet on kyllä käsitelty x^y kertaa, joten niistä ei tarvinne jauhaa.
Avatar
#3 • • Tuppu_ Guest
Jou, kyllähän mulla oli mam mb33 mk2 (hapolla on tietääkseni vieläkin), joka on todella hyvä natinakone. Monipuolinen soundi, kun siinä on se sub-oskillaattorikin. Just sopiva filtterisoundi ja särö auttavat boksista saamaan ulos aika kivaa "tb-tyylistä", tosin julmempaa jurmuutusta. Aion ostaa kyseisen laatikon vielä tässä lähiaikoina uudestaan. Sen verran ollu ikävä sitä ja kun muutenkin enemmän oikeisiin analogeihin tässä oon tykästyny. Waldorfin pulsen olen onnistunut säilyttämään räkissä ja niin päätin jo silloin alkujaankin, kun se soundi on niin loistava. Teinpä tossa vielä tempauksen, että möin läjän digisynia ja mikserin veke ja ostin a6:n. Ei kaduta yhtään, soundi on kyllä sen arvoinen. :)
Avatar
#4 • • Mitro Guest
Tuppu teehän siitä Andromedasta arvostelu sinne sun kotisivulle. Lueskelin aikoinaan sun vanhalta sivulta MAMin arvostelun ja sen perusteella ostin itse mokoman talteen. :)
Avatar
#5 • • :t:c: : : Guest
Must tuntuu et voyager olis se juttu :)

voyager_sig_w.jpg
Avatar
#6 • • Tuppu_ Guest
Mitro: Tarkoitus on tehdä tonne sivuille hieman lyhennettyinä ja tärkeimmät asiat mainiten uudet arvostelut synista, myös androsta. Myös sivujen ulkoasu on hieman laimea vielä. Parannusta tulee, kun joudan tekemään.

Olishan toi moog kyllä aika hieno vehje (kun näin monosynista puhutaan), mutta esim. toi a6 on aika pitkälle moogista pöllittyä tekniikkaa ja samaan hintaan saa 16 ääntä polyfoniaa ja paljon enemmän featureja. Moogin ja SEMin filsut on kummatkin hyviä tossa a6:ssa, mutta enemmän tulee sitä moogin kopiota käytettyä. rocks! Huomaa käyttäessä muuten, että vehje on analogi, eikä feikki, kun se on välillä niin pahasti epävireessä, että edes ukkonooa ei kuulosta oikealta! Ja taas auto-tune huutaa... :D
Avatar
#7 • • Mitro Guest
Asiaa! Analogien kuuluukin viirata ja viskoa. MAMin sai vireestä hyvin ku laitoin sen räkkiin kompuran päälle, joka kuumeni käytössä laittoman paljon. Mut toisaalta mun CS-15 ei oikein mene vireestä ei sitten millään, jos ei sitten 12h pidä sitä päällä putkeen.
Avatar
#8 • • R24 Guest

Mut toisaalta mun CS-15 ei oikein mene vireestä ei sitten millään, jos ei sitten 12h pidä sitä päällä putkeen.


Itseasiassa se menee silloin vasta vireeseen ;)

Aikanaan kun tuli käytettyä paljon anlogeja, niin niissä pidettiin virrat päällä 24/7. Silloin vire pysyy tarvittavan stabiilin-epästabiilina.
Avatar
#9 • • rhedlund Guest
heitänpä off-topicis ja mainitten että ostin tossa taannoin Vermonan analogisen rumpumoduulin eli DRM-1 mkII. Tarvii kyllä sanoa että itse olen ollut todella tyytyväinen kyseiseen laitteeseen. Ulostulosta lähtee niin perinteiset basarit ja congat a'la 606/808/909 kuin myös todella häröt ja erikoiset blipit yms. All-in-all hyvä laite ja täysin analoginen, suosittelen.
Avatar
#10 • • timppa^ Guest
poltin joskus näppini polysixin takalevyssä :scared::scared:
Avatar
#11 • • Happo Guest
Jep, multa löytyy tuo MB33 mk2. Se on niin loistava kone että olen pitkään ajatellut ostaa toisen samanlaisen sen seuraksi. Onhan tuo kyllä aika yksinkertainen syna. Perus 303 säätöjen lisäksi löytyy vain tuo sub-oskilaattori, särkijä ja PWM envelopella.

Waldorfin Pulsekin multa löytyy ja se on paljon paljon monipuolisempi. Myös soundiltaan aika mainio, erityisesti bassoissa. Pulse olisi lähes täydellinen monosyna jos siinä olisi parempi käyttöliittymä. Kyllähän nykyinenkin menettelee ja PC-editori auttaa tossa aika paljon.

MFB Synth 2 on ollut ostolistalla myös, mutta toi SA:n Neptunekin kiinnostaisi. Vermonan MARSia mietin joskus, mutta siinä näyttää olevan kummallisia rajoituksia, mm. oskilaattorien tasoja ei voi säätää eikä pulssin leveyttä muuttaa tai moduloida, ja muutenkin laitteesta puuttuu paljon featureita mitkä MFB:stä ja Neptunesta löytyvät.

Oon miettinyt myös että pitäiskö sittenkin hankkia oikea modulaarinen syna esim. Doepferilta. Siinä olis tyyliä. :D Thomannilla on myynnissä kaksi versiota suhteellisen edullisesti: Mini (943e) ja Basic (1490e).

Noissahan on se hyvä puoli että niitä voi ajan myötä laajentaa lähes rajattomasti ja rakentaa niistä mieleisensä lisäämällä tai poistamalla moduuleja. Esimerkiksi erilaisia filttereitä löytyy paljon: Moog, TB, WASP, SSM2044 ja uusimpana moduuli josta löytyy legendaarisen Oberheim Matrix-12/Xpander filtterimoodit + paljon paljon muuta (~30 moodia). Kaikki siis 100% analogisia kopioita alkuperäisistä. Filttereiden lisäksi löytyy iso valikoima erilaisia waveshapereita, modulaattoreita yms. Jos jaksaisi niin tohon voisi melko helposti myös itse väsätä uusia moduleja!

Tämä otsikko on jo sinällänsä aika laaja, eikä sitä varmaan kannata lähteä laajentamaan. Ehdotan että tehdään tämän lisäksi oma threadi noille uusille analogisille polysynille (Andromeda, SE:n Omega 8, JoMoX SunSyn jne)... Onko tuon Andromedan hintaa muuten laskettu?? Ihmettelin kun Into-Luthmannilla mainostavat sitä alle kolmella tonnilla vaikka heillä on yleensä (kuvastoissaan) ryöstöhinnat. ;)

Edit: HeMussa A6:n hinta vain 2850e!!
Avatar
#12 • • jk73 Guest
(moderaattori poistaa tämän jos haluaa mutta:)

nyt kun puhutaan mono-analogeista niin allekirjoittaneella on myynnissä yksi kappale ok-kuntoista Rolandin SH-101:aa Huuto.netissä.
The real thing siis, 8.)

http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=10555
Avatar
#13 • • Mitro Guest
Toivottavasti ei mene kovin topicin aiheesta hutia, mutta ajattelin kysyä mitä mieltä olette Jomox XBase09-rumpumasiinasta? Onhan siinä sentään analoginen basedrum ja snare. Bassdrumin decayta voi kai säätää pitkäksikin, joten se ajaisi myös synan virkaa. Olen tässä vähän miettinyt, että hommaisiko novation d-stationin vai tuon jomoxin. Kummassakin olisi roland DIN-sync, mutta vain jomoxissa sekvensseri... :confused:
Avatar
#14 • • Kalle Karvanen Guest

Toivottavasti ei mene kovin topicin aiheesta hutia, mutta ajattelin kysyä mitä mieltä olette Jomox XBase09-rumpumasiinasta? Onhan siinä sentään analoginen basedrum ja snare. Bassdrumin decayta voi kai säätää pitkäksikin, joten se ajaisi myös synan virkaa. Olen tässä vähän miettinyt, että hommaisiko novation d-stationin vai tuon jomoxin. Kummassakin olisi roland DIN-sync, mutta vain jomoxissa sekvensseri... :confused:



Mitä olen itse kuullut käyttäjiltä kommentteja niin tuo pärjää aika mainiosti TR-909:lle. Kannattaa tosin hommata räkkiversio jossa on tomit, jotka tuosta pöytämallista puuttuu. Tämän lisäksi räkkiversiossa on polyfonia muistaakseni 9, kun se tuossa pöytämallissa on vain 3 :(

Niin ja valmistajalle lähtee propsit din-syncistä vaikka ei sillä mitään väliä olekaan, koska aina voi hommata synkkaboxin, jolloin saa midin käännettyä din-synciksi.
Avatar
#15 • • Mitro Guest
Mjoo, täytyy katella sitä Airbasea sitte. XBasessa ois kyllä sekvensseri ollu mukava. Airbasessa on vaan ikävä, kun knobbeja ei liikaa ole käytettävissä. PC-editori on kait olemassa, mutta mitenkähän se toimii w2k:n / XP:n kanssa?
Avatar
#16 • • Happo Guest

Olen tässä vähän miettinyt, että hommaisiko novation d-stationin vai tuon jomoxin.


Mä valitsisin noista mielummin ton JoMoxin. D-Station on myös mainio laite, mutta sisuskalut ovat täsmälleen samat kuin Novationin vanhassa (vm -96) Drumstationissa ja niitä saa käytettynä 200-300e:lla.

JoMoXin pienen polyfonian takia tarvitset todennäköisesti toisen rumpukoneen tai softan sitä täydentämään. Ehkä voisit siis hankkia ton Jomoxin seuraksi käytetyn Drumstationin? :)

Tuo räkkiversio on myös erittäin varteenotettava vaihtoehto isomman polyfonian ja ulostulojen takia. Räkissä on myös enemmän analogisesti tuotettuja soundeja (basarin ja snaren lisäksi hi ja low tom). Mutta räkistä sitten puuttuu potikat (!!!) ja se sekvensseri.

Yksi vaihtoehto olisi myös ostaa XBase09:n sijasta JoMoxin uusi MBase01, jossa on pelkästään monofoninen bassorumpusyntikka, joka tosin vaikuttaa todella monipuoliselta: http://www.jomox.com/mbase.html
Avatar
#17 • • rhedlund Guest

Yksi vaihtoehto olisi myös ostaa XBase09:n sijasta JoMoxin uusi MBase01, jossa on pelkästään monofoninen bassorumpusyntikka, joka tosin vaikuttaa todella monipuoliselta: http://www.jomox.com/mbase.html



hmm, toi mbase vaikuttaa aika kovalta...onko näkyny jossain myynnissä jo? mitähän sillä on hintaa?
Avatar
#19 • • rhedlund Guest
huh, no johan oli hintaa...tuntuu että jomoxin vehkeet on muutenkin ihan liian kalliita spekseihin verrattuna. Ok, onhan tossa MBasessa kovat shitit mutta tuo 333,- (mikäli se ei siis tuosta laske) on imho vähän liian kova. Moisesta pelistä olisin valmis pulittamaan korkeintaan 200e. Ja mitä tulee muihin jomoxeihin niin xbase olisi hintansa arvonen jos siinä tosiaan olisi muutama instrumentti lisää ja jossei naurettavan kolmen äänen polyfonia tekisi siitä liian epäkäytännöllistä :(.

noh, pitää kuitenkin pidellä tuota mbasea korvan takana jos vaikka hinta olisi joskus tullut tarpeeksi alas :)
Avatar
#20 • • Happo Guest
Juu onhan toi aika kova hinta... Varsinkin kun 749e:llä irtoaa jo tuo XBase09 tai AirBase99 jotka sisältävät MBasen toiminnot + paljon muuta.

Ovathan noi JoMoXin laitteet yllättävän kalliita. Esimerkiksi heidän polyfoninen analogisyna SunSyn on kalliimpi kuin Alesisin Andromeda, vaikka se on huomattavasti yksinkertaisempi.

Pitää kuitenkin muistaa että JoMoX on pieni firma ja noi laitteet tehdään varmaan pitkälti käsityönä.