Eläimet

150 posts, 8 pages, 24,050 views

#61 • • kouma Guest
JIHUU!

olen aina tullut paremmin toimeen eläinten kuin ihmisten kanssa. miksiköhän! no. joka tapauksessa sinä aikana kun asuin vanhempien luona, ehdin asua ties minkälaisten eläinten kanssa. lintuja, kissoja, kaneja, hamstereita, hiiriä, kaloja, rapuja, vesiliskoja ja ajoittain hoidossa koiria ja erinäisiä jyrsijöitä. akvaarioita oli muutamia sisätiloissa ja ulkona kesäisin pihalampi. :) unohdinkohan jotain. hevoset ovat myös <3. kaikki eläimet ovat kyllä ihania! (joo joo ihan kaikki)

tällä hetkellä samasta taloudesta kanssani löytyy 70 litran akvaario ja kolme kämppiksen omistamaa hirviömarsua. viikon päästä kommuuniimme saapuu neljä rottavauvaa.. en malta odottaa!

oma rottani, jonka itse kävin valitsemassa kasvattajan luona, on albiino laboratoriorotan näköinen punasilmä. en ole vielä päättänyt nimeä. jännittää vähän kun se on niin ihana!

olen pitkään jo haaveillut fretistä. ovat muuten aivan liian veikeitä otuksia. valloittavia. :D kissat on kivoja. lurjuskoirat on kivoja. en tykkää sellaisista koirista jotka koko ajan 'palvovat' sokeasti vieressä, ehkä sen takia kissamainen itsenäisyys viehättää.

eläinkokeet? elän siinä uskossa, että ne nykyteknologialla eivät ole tarpeellisia, joten: vastustan.

ja sit tykkään pojista ja tytöistä kans.
#62 • • Ana-- Guest

Sun tunteettomuudelle ei näytä löytyvän mitään rajoja...onnea!

Argh! Lueppa uudestaan mitä ITSE kirjoitit.. Mun mielestä tollanen
typerä vaan-söpöt-eläimet-saa-elää - tyylinen eläinsuojelu on to-
della tyhmää, sillä jos periaatteena on eläinkokeitten vastustami-
nen ja eläinten oikeudet, niin minkä helvetin takia se raja vede-
tään siihen onko se eläin SÖPÖ vai ei? Vähän itsekritiikkiä ennen
kuin alat vetämään ihmisistä johtopäätöksiä

nimim. kolme vuotta kasvissyöjänä
#63 • • phanatic Guest

Originally posted by kouma
eläinkokeet? elän siinä uskossa, että ne nykyteknologialla eivät ole tarpeellisia, joten: vastustan.

Humm..käsittääkseni ainakin osa eläinkokeista on "tarpeellisia" (riippuen siitä mitä tarpeellisella tarkoitetaan. Vaikka pidänkin ihmisiä ja muita eläimiä samanarvoisina niin kuitenkin näen laboratoriorotan kuoleman pienempänä pahana kuin ihmisen kuoleman).
Muistan lukeneeni jostain miten jotkut lääkeaineet olisivat koeputkessa, soluviljelmässä tms. tepsineet taudinaiheuttajiin mutta koe-eläimelle aiheuttaneetkin kuoleman.
Tämä ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa että ylivoimaisesti suurin osa eläinkokeista olisi korvattavissa muilla menetelmillä.
#64 • • Edited upee Guest
nahkainen kissa eli sfinksi.

moinen eliö saapuu meidän talouteemme kahden viikon päästä :)

sherka.jpg
#65 • • Taedium Guest
Koiria meillä on ollu. Opettelin kävelemään saksanpaimenkoiraa vasten.

Nyt ei tässä maassa oo ollu ku kulkukoira jonku aikaa. Sit se taas lähti jonnekkin. Viikko sit se käväs syömässä. Mut tällä kertaa sitä ei tarvinnu pestä.

Mun ehdoton lempieläin on kuitenkin valkohai.

Mun taas jääkarhu, vaikka sitä nyt ei lemmikkinä voi pitää.

Jääkarhut on kovii jätkii. Sellanen voi huitasta 10% omasta painostaan raakaa lihaa puolessa tunnissa. Mulla ei ainakaan menis 8.5kg raakaa valmiiksi jauhettuakaan lihaa 30 minuuttiin.

Ja niiden karva on vähä ku valokuituu. Tietokonenörtille sopiva elukka. (Musta iho ja läpikuultavat, valoa johtavat karvat takaavat jääkarhulle maksimaalisen hyödyn vähäisestäkin auringonvalosta.)
#66 • • Lara C Guest
Ah, saadapa himaan Bengalin (valkoinen) tiikeri!
Pitänee kuitenkin tyytyä noihin "australialaisiin varvasrottiin" (kiitos vaan nimityksestä) eli gerbiileihin...
#67 • • ---[-]--- Guest

Argh! Lueppa uudestaan mitä ITSE kirjoitit.. Mun mielestä tollanen
typerä vaan-söpöt-eläimet-saa-elää - tyylinen eläinsuojelu on to-
della tyhmää, sillä jos periaatteena on eläinkokeitten vastustami-
nen ja eläinten oikeudet, niin minkä helvetin takia se raja vede-
tään siihen onko se eläin SÖPÖ vai ei? Vähän itsekritiikkiä ennen
kuin alat vetämään ihmisistä johtopäätöksiä

nimim. kolme vuotta kasvissyöjänä

Ööhhh....mitä olen puhunut söpöistä eläimistä? Olenhan myöskin todennut ristiriitani ilmoittamalla, että kaikki kuitenkin tunnemme kipua. Inhimillisyydestä puhuin, joka näyttää olevan sinulle vaikea pala. Vaikea minun on kokea samaa tuskaa koiran tai muurahaisen tappamisesta. Tuskinpa siinä nyt mitään ihmeellistä on....ainakaan, että se pitäisi noin tuoda julki.
#68 • • Pete Input Guest

Pitänee kuitenkin tyytyä noihin "australialaisiin varvasrottiin" (kiitos vaan nimityksestä) eli gerbiileihin...

Häh? Olexsää hylänny Kallen?
#69 • • JussiS Guest

Onks se poikakissa? Mä haluun nähdä miten toi risteytyis Riston kanssa ;)
#70 • • Lara C Guest

Häh? Olexsää hylänny Kallen?

Kalle on oletusarvo. Sitä ei tarvitse erikseen mainita.:017:
#71 • • upee Guest

Onks se poikakissa? Mä haluun nähdä miten toi risteytyis Riston kanssa ;)

onhan tuo, tosin leikattu eli ns. gti-malli. taisi (k)risto jäädä vähän kylmäksi nyt :|
#72 • • insertxox Guest
Liisa:On Kissa joka on elännyt mun "lapsena" noin 7-8 vuotta.
Ja Kaveri on tulossa lähiaikoina.

Söpö::Mites ton nahan kanssa pitääkö rasvata, ja voiko silittää normaalisti, eikö siinä ole ihan pientä karvaa..Niin kuin just ajetussa kaljussa.
#73 • • te i nie m mi Guest

Söpö::Mites ton nahan kanssa pitääkö rasvata, ja voiko silittää normaalisti, eikö siinä ole ihan pientä karvaa..Niin kuin just ajetussa kaljussa.

siinä on sellanen pieni lyhyt karva eli kisu tuntuu lämpimältä säämiskältä. jotkut sanoo että persikaltakin mut mä kyl kallistun ton säämiskän kannalle. ei se kuitenkaan ninkun nihkeältä ja nahkaiselta tunnu, vaan ihan pehmeeltä ja mukavalta :).
ja nahkaa ei saa rasvata. tosin se pitää pestä aina välillä, kun muuten kertyy rasvaa pintaan ja sitten se likaa kaikki paikat.
tiedän tämä kaiken siis siksi, että toi nimenomainen kissa on puoliks mun (:
#74 • • Ryvon DJ Guest

Originally posted by Mixa
Inhimillisyydestä puhuin, joka näyttää olevan sinulle vaikea pala. Vaikea minun on kokea samaa tuskaa koiran tai muurahaisen tappamisesta.

Itseasiassa esimerkiksi moni karski murhaaja ei henno tehdä mitään ilkeätä vaikkapa kissoille, koirille tai muille vaarattomille eläimille, mutta voi sivumennen teloittaa naapurinsa, eikä koe siitä mitään tunnon tuskia. Samoin suurinkin ihmisystävä voi muuten olla todella eläimiä vihaava henkilö.
"Inhimillisyys" ei ole välttämättä sidottu ihmisyyteen, vaan johonkin muuhun tekijään.

Logiikka hellyytemme takana on yleensä nisäkkään toverintuntoa toista samanlaista kohtaan.
Mitä enemmän jokin eläin muistuttaa itseämme isoine silmineen, pentuineen ja muine "inhimillise" piirteineen, sitä varmemmin se saa ihmisten sympatiat puolelleen. Mutta heti kun eläimessä alkaa ilmetä liian "vieraita" ominaisuuksia itseemme nähden, voi suhtautumisemme muuttua radikaalistikin. Harva tuntee todellista sympatiaa syvyyksissä elävää lonkeroista kalmaria, tai viidakon isoa limaista hämähäkkiä kohtaan, vaikka järki ja moraali sanoo että noita lajeja ei pidä tappaa sukupuuttoon.
#75 • • Gi@na Guest
Koska pildekin kommentoi, niin kommentoin minäkin :P
Meillä on kissapeto kotona, hurja eläin.
Ja sit ois yks hepoinen kulkuneuvona, ei omistettuna.
Ja sit yks "Kotikolli", hyvin koulutettu ja sisäsiisti ;)
#76 • • Taedium Guest

Harva tuntee todellista sympatiaa syvyyksissä elävää lonkeroista kalmaria, tai viidakon isoa limaista hämähäkkiä kohtaan, vaikka järki ja moraali sanoo että noita lajeja ei pidä tappaa sukupuuttoon.

Jos joku tarpeettomasti saattaa eläimen hyvinvoinnin vaaraan, niin tämä eläin saa sympatiani. Oli se sitten muurahainen tai se syvyyksien lonkeroinen kalmari. Jos taas tarvetta on, niin bummer. Vahvempi voitti.

No ihmiset on taas sitten asia erikseen... Riippuen tapauksesta kyllä joskus minulta sympatiaakin heruu.
#77 • • ---[-]--- Guest

Itseasiassa esimerkiksi moni karski murhaaja ei henno tehdä mitään ilkeätä vaikkapa kissoille, koirille tai muille vaarattomille eläimille, mutta voi sivumennen teloittaa naapurinsa, eikä koe siitä mitään tunnon tuskia. Samoin suurinkin ihmisystävä voi muuten olla todella eläimiä vihaava henkilö.
"Inhimillisyys" ei ole välttämättä sidottu ihmisyyteen, vaan johonkin muuhun tekijään.

Logiikka hellyytemme takana on yleensä nisäkkään toverintuntoa toista samanlaista kohtaan.
Mitä enemmän jokin eläin muistuttaa itseämme isoine silmineen, pentuineen ja muine "inhimillise" piirteineen, sitä varmemmin se saa ihmisten sympatiat puolelleen. Mutta heti kun eläimessä alkaa ilmetä liian "vieraita" ominaisuuksia itseemme nähden, voi suhtautumisemme muuttua radikaalistikin. Harva tuntee todellista sympatiaa syvyyksissä elävää lonkeroista kalmaria, tai viidakon isoa limaista hämähäkkiä kohtaan, vaikka järki ja moraali sanoo että noita lajeja ei pidä tappaa sukupuuttoon.

Kyllä. Lajin määrä vaikuttaa myös yleisen tason suhtautumiseen. Inhimillisyydellä tarkoitin juuri eleitä yms, joita voin seurata esim. koiralla, mutta murkulla nämä eleet ovat itseni näkymättömissä. Käärmeitä en tapa koskaan, vaikka ne koetaan iljettäviksi joidenkin mielestä. Rotat ovat taas minun mielestäni kuvottavia, vaikka se olisikin arveluttava moraalinen suhtautuminen. Eläimet ovat erilaisia niinkuin ihmisetkin.
#78 • • ---[-]--- Guest

Jos joku tarpeettomasti saattaa eläimen hyvinvoinnin vaaraan, niin tämä eläin saa sympatiani. Oli se sitten muurahainen tai se syvyyksien lonkeroinen kalmari. Jos taas tarvetta on, niin bummer. Vahvempi voitti.

No ihmiset on taas sitten asia erikseen... Riippuen tapauksesta kyllä joskus minulta sympatiaakin heruu.

Entäpäs hyttynen, joka iloisesti pörrää käsivarrellesi. Ottaa hyvän asennon ja alkaa imeä sinun vertasi. Sinua ehkä hieman pistää imetysajan loputtua ja muutamien tuntien kuluttua saatat tuntea pientä kutinaa. Miten suhtaudut?

Suoranaista haittaahan hyttysestä ei ole. Oma kutinasikin on pientä toisen hengenlähtöön nähden. Eikö hyttysen tappaminen ole moraalisesti arveluttavaa tai heruuko sinulta sympatiapisteitä kuolleelle itikalle vai elossaolevalle?

:)
#79 • • ---[-]--- Guest

Jääkarhut on kovii jätkii. Sellanen voi huitasta 10% omasta painostaan raakaa lihaa puolessa tunnissa. Mulla ei ainakaan menis 8.5kg raakaa valmiiksi jauhettuakaan lihaa 30 minuuttiin.

Ja niiden karva on vähä ku valokuituu. Tietokonenörtille sopiva elukka. (Musta iho ja läpikuultavat, valoa johtavat karvat takaavat jääkarhulle maksimaalisen hyödyn vähäisestäkin auringonvalosta.)

Jääkarhu on makee. Tavallinenkin on must todella päällikkö. Mua kiehtoo kyl noi valkohait, ku niil on suupielet koko ajan alaspäin. Ja sit se esihistoriallisuus ja se, et se on niin immuuni....mut löytyyhän eläinkirjasta svaiks mitä...barracuda kiehtoo kanssa. Sen liha on välillä myrkyllistä ja välillä ei. :confused: :confused: :confused:
#80 • • Edited Taedium Guest

Rotat ovat taas minun mielestäni kuvottavia, vaikka se olisikin arveluttava moraalinen suhtautuminen.

Itse pidän kuvottavina eläiminä loisia. Symbioottiset eliömuodot eivät ole ollenkaan kuvottavia, mutta loiseläjät ovat periaatteena erittäin huono asia. Jos ei yksin selviydy, niin kuolisivat pois eivätkä takertuisi johonkin muuhun eliömuotoon. Toinen joka on häiritsevä tekijä on minun reviirilleni tunkeutuvat eläimet. Eli jos kotiin tulee seinien sisälle asumaan rotta, on se poistettava. Jossain kaupungilla kävellessä roskisten välistä putkahtava rotta kulkekoon omia polkujaan ja minä omiani. Rotta pistää vastaan kotoani pois ajettaessa, joten valitettavasti tappaminen on helpompi vaihtoehto. Olen harkinnut sen äänikarkottimen hankkimista kyllä, mutta se on kovin tyyris.

edit:

Entäpäs hyttynen, joka iloisesti pörrää käsivarrellesi. Ottaa hyvän asennon ja alkaa imeä sinun vertasi. Sinua ehkä hieman pistää imetysajan loputtua ja muutamien tuntien kuluttua saatat tuntea pientä kutinaa. Miten suhtaudut?

Melkein vastasin jo tuossa ylläolevassa tekstissäni etukäteen.

Mutta mä en tapa hyttysiä ihan vaan huvikseni. Jos se alkaa imemään minun vertani, niin tokihan minulla on oikeus puolustautua. Vaan silti koitan vain huitasta hyttysen pois. Kotona ollessani yritän saada sen ulos. Olen kantanut melkosen monta hyönteistä meidän kämpästä. Vaan sitkeiden tapausten varalta on minulla myös Raid purkki. Kun se vaan on helpompi suihkauttaa korkeuksiin, kuin hakea tikkaat ja kiivetä kattolampun päälle pyydystämään.

Hauska, että mainitsit muuten hyttysistä. Juuri tunti sitten käytiin kämppiksen kanssa duunin pihalla tupakoitsemassa ja hyttynen laskeutui sormelleni. Tutkimme sitä siinä hetken aikaa ja kun se aikansa etsi paikkaa josta imeä, sitä kuitenkin löytämättä, lensi se pois. (Pitäskö mun loukkaantua? Eikö mun veri kelpaa, hä?) Jos olisi ruvennut pukkaamaan sitä kärsäänsä ihon sisään, olisin tässä poistamisoperaatiossa käyttänyt keuhkojeni nopeaa kasaanpainumista aseenani.