Äänikortit

647 posts, 33 pages, 227,581 views

Avatar
#61 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Leikkaamo:
Mulla on Athlon 1.33GHz Asuksen A7V133-emolevyllä ja käyttiksenä on win98. EWX:n manuaalissa suositellaan kyllä nimenomaan win98:n (ja erityisesti win98 SE) käyttöä, vaikka muuten käyttiksenä se onkin syvältä. Ongelmat Athlonin kanssa ei kait johdu oikeastaan Athlonista, vaan monissa Athlon-emolevyissä olevasta VIA:n chipsetistä, joka tuossa A7V133:ssakin on. Eli Athlon AMD:n omalla chipsetillä pitäisi kyllä olla ihan toimiva yhdistelmä.



Jees. Mulla on TB 1.4GHz, VIA:n piirit myös Asuksen emossa.
Ainakin omassa BIOSissa saan väännettyä VIA:n pois päältä
tarpeenvaatiessa. Oletko kokeillut auttaako?
Avatar
#62 • • T [Aux Send] Guest

Originally posted by CosmicMan:
Jees. Mulla on TB 1.4GHz, VIA:n piirit myös Asuksen emossa.
Ainakin omassa BIOSissa saan väännettyä VIA:n pois päältä
tarpeenvaatiessa. Oletko kokeillut auttaako?




ööh toi meni kyllä nyt vähän vanhan mikrotukihenkilön ymmärryksen yli? siis saa kytkettyä VIA:n pois päältä?tarkennusta kiitos...
Avatar
#63 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by T [Aux Send]:

ööh toi meni kyllä nyt vähän vanhan mikrotukihenkilön ymmärryksen yli? siis saa kytkettyä VIA:n pois päältä?tarkennusta kiitos...



Heh, menin hieman sekasin itsekin. Siis itse käsitin puhuttavan
emolevyyn integroidun VIA-äänikortin ongelmista
Äänikortinhan saa kytkettyä BIOSista pois
VIA Audio tmv: Enabled -> Disabled

Itse chipsetejä ei saa tietysti poism kuin kolvaamalla ne
irti, jonka jälkeen kannattaakin käydä ostaa uus emo
Avatar
#64 • • Leikkaamo Guest
Huh, löytyipä EWX:n rätinään viimein ratkaisu. Syynä oli muutama virheellinen asetus BIOSissa. Nyt homma rokkaa. Olisi pitänyt vaan jo aikaisemmin lueskella emolevyn manuaalia...

Originally posted by T [Aux Send]:
Leikkaamo, http://www.networking.tzo.com/net/software/dl03.asp?FILE=vlatency_v019.zip

tolla patchilla poistuu 99.9% varmasti kaikki VIA-piirisarjojen aiheuttamat ongelmat.



Kiitoksia, pitääpä kokeilla vielä tuotakin.
Avatar
#65 • • phear Guest

Originally posted by jUSSi:
Terratec DMX-Xfire 1024

onko ihmisillä kokemuksia ko. äänikortista? Tuli ajatuksena mieleen vaihtaa SB 5.1 tuohon, kun menee hermot Creativen kanssa... Muuten, kuinka tarkka äänikortti on systeemivaatimusten kanssa? Spekseissä lukee, että vähintään Pentium II tai AMD K6 500? Käyttääkö tämä ääänikortti koneen prossutehoja koko ajan, pelkästään surround/3D -ääneen vai käyttääkö se ollenkaan? Yleensä äänikortti on kyllä itsenäinen, joten onko tuo speksien vaatimus kenties mukana tuleville softille?



Joo, aiemminkin olen tainnut kyseistä korttia hypettää. Eli onhan se ihan jees, pieksee ainakin noi halvemmat SB:t mennen tullen sämpläyksen laadussa. Digi-inputti ei vain oikein halua aina toimia oikein, eivätkä ne suostu siihen mitään ajuripäivitystä tekemään...
Systeemispekseistä ei kannata niin paljon välittää, ainakin se suostui ihan hyvin pelittämään 233MMX:ssä, tosin ei missään kovin raskaassa käytössä. Kai ne meinaa jotain softia.

Mutta. Osta ennemmin Audiowerk-2 (siis jos jotain musasettejä meinaat tehdä, 3D-peli-audiota ei tuosta taida irrota). Thomannilta jotain sadan euron paikkeilla.

Tai hei, loistoidea ! Osta multa toi DMX, niin mä saan ostettua ton Audiowerkin.

edit: ohisektoriin meni, ei sitä Audiowerkkiä enää saakaan...

[ 30 January 2002: Message edited by: phear ]
Avatar
#66 • • jUSSi Guest

Originally posted by phear:
Joo, aiemminkin olen tainnut kyseistä korttia hypettää. Eli onhan se ihan jees, pieksee ainakin noi halvemmat SB:t mennen tullen sämpläyksen laadussa. Digi-inputti ei vain oikein halua aina toimia oikein, eivätkä ne suostu siihen mitään ajuripäivitystä tekemään...
Systeemispekseistä ei kannata niin paljon välittää, ainakin se suostui ihan hyvin pelittämään 233MMX:ssä, tosin ei missään kovin raskaassa käytössä. Kai ne meinaa jotain softia.



jep, tuli ostettua ja hyvin pelittää. Mitä nyt Wintoosa haluaa asentaa Game Device:n kahteen kolmeen kertaan (koska CrystalWaren DOS softa ei suostu latautumaan), josta seuraa muutama laiteristiriita... mutta kaikki muu pelittää ja kortti vaikuttaa mulle ihan riittävältä.
Avatar
#67 • • MikkiHiiri Guest
Noniin. Ei enää vikoja.. EWX24/96 toimii täydellisesti.
Latenssi ASIO:lla 4ms @ 48Khz, 2ms @ 96KHz (toimii ainakin Reasonissa hyvin). Voin vain suositella korttia.

[ 30 January 2002: Message edited by: CosmicMan ]
Avatar
#68 • • xybo Guest
Entä onko kellään mitään kokemusta ulkoisista
äänikorteista (esim usb-liittimellä läppäriin).
Mikä niiden latency on?

-- xybo
Avatar
#69 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by xybo:
Entä onko kellään mitään kokemusta ulkoisista
äänikorteista (esim usb-liittimellä läppäriin).
Mikä niiden latency on?



Kiinnostais aiheeseen liittyen myös, onko kokemuksia
läppärien äänikorttien kohinatasoista? Vois asennella
autoon cd-soittimen tilalle. Mahd. halpa tietysti pitää olla
Avatar
#70 • • onnela Guest

Originally posted by xybo:
Entä onko kellään mitään kokemusta ulkoisista
äänikorteista (esim usb-liittimellä läppäriin).
Mikä niiden latency on?

-- xybo



Jostain muistan lukeneeni, että nopeusero pci-korttien ja usb väylään asennettavien äänilähteiden välillä olis joku 20 %. Eli aikas paljon loppujen lopuksi. Toisaalta, esim. SB Extigy (Siis usb-väylään asennettava audigy) on ilmeisesti siitä huolimatta varsin ripeä laite. Tosin hyvin kallis sellainen...

Nopeustestistä en muista, että oliko kyseessä peli- vai joku muu testi. Myöskään latenssista tuossa testissä ei puhuttu.
Avatar
#71 • • vinha Guest

Originally posted by soundMark:
Jostain muistan lukeneeni, että nopeusero pci-korttien ja usb väylään asennettavien äänilähteiden välillä olis joku 20 %. Eli aikas paljon loppujen lopuksi. Toisaalta, esim. SB Extigy (Siis usb-väylään asennettava audigy) on ilmeisesti siitä huolimatta varsin ripeä laite. Tosin hyvin kallis sellainen...

Nopeustestistä en muista, että oliko kyseessä peli- vai joku muu testi. Myöskään latenssista tuossa testissä ei puhuttu.



harmi kun ei ole tässä mitään faktatietoa esillä, mutta luulisin että ero on suurempi kuin 20%, vaikka USB-laitteita olisikin vain yksi. Voitteko kuvitella esimerkiksi USB-pohjaista näytönohjainta?

Kun tuo SB Extigy on kerran niin kallis, niin täytyy sanoa etten ikimaailmassa sijoittaisi Creativen äänikorttiin yli 1500mk.. ja USB-laitteet tuntuvat vieläkin jotenkin hankalilta, etenkin kun ainakin pöytäkoneissa on niiden kanssa esiintynyt runsaasti ongelmia.. tuolla 1500mk:lla saa jo hyvän PCI-äänikortin pöytäkoneeseen (esim. Hoontech / StAudion kortin).
Avatar
#72 • • Anonymous Guest
Itse en ostaisi Extingyä koska se ei tue ASIOta.

Tässä urlissa vähän infoa usb1.1:sestä, näyttäisi siirtävän 900k/s -> http://www.usb.org/developers/usbfaq.html#band1 Tuo ei riitä grafiikan puskemiseen, mutta äänelle riittää ihan hyvin.

Itse en kyllä usko tuohon 20% eroon, jos pistetään sama hardis usb:n ja pci:n taakse. 20% ero voisi löytyä ehkä siirtoväylien latensseissa, mutta äänenmuodostuksen kannalta uskon että tuo on vain murto-osa lopullisesta latenssista. En kyllä tiedä löytyykö samanlaista hardista usb- ja pci-väyliin että tuota testiä voisi suorittaa kunnolla. Olisi kiva kyllä nähdä tuosta se faktatieto =)

Oman tietämykseni perusteella odottaisin siihen että firewireportit yleistyvät ja firewirelaitteita tulee markkinoille. Siirtonopeus ja latenssit ovat hyvin pieniä ja joskus se mLan tulee käyttöön (toivottavasti).
Avatar
#73 • • T'0'T Guest

Originally posted by CosmicMan:
Kiinnostais aiheeseen liittyen myös, onko kokemuksia
läppärien äänikorttien kohinatasoista? Vois asennella
autoon cd-soittimen tilalle. Mahd. halpa tietysti pitää olla



Mulla on käytössä Compaqin Armada M700 läppäri ja voin sanoa, että audiosignaaliin tulee häiriöitä kun kovalevy surraa tai selaimella rullaa sivuja.

Tosin samaan olen törmännyt Compaqin pöytäkoneissa joissa on liitäntä koneen etupaneelissa.

Tiedä sitten onko ongelma sama muiden valmistajien koneissa.
Avatar
#74 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by T'0'T:
Mulla on käytössä Compaqin Armada M700 läppäri ja voin sanoa, että audiosignaaliin tulee häiriöitä kun kovalevy surraa tai selaimella rullaa sivuja.



Mitenhän asia on ulkoisissa, esim. USB -äänikorteissa?
Luulisi häiriöetäisyyden olevan ainakin parempi
Avatar
#75 • • vinha Guest

Originally posted by olio:
Tässä urlissa vähän infoa usb1.1:sestä, näyttäisi siirtävän 900k/s -> http://www.usb.org/developers/usbfaq.html#band1 Tuo ei riitä grafiikan puskemiseen, mutta äänelle riittää ihan hyvin.



entäs esimerkiksi useamman stereo-kanavan nauhoittaminen yhtäaikaa? Ainakaan Midimanin ja Emagicin USB-äänikorteissa ei taida olla tavallisiin PCI-ratkaisuihin verrattavissa olevia ominaisuuksia, kuten yli kahden stereokanavan 96kHz/24bit nauhoitus yhtäaikaa. Tosin näitä tarvitsee varmaan aika harva.

Okei tuskin monikanavaiset USB-äänikortit ihan huijausta ovat, kun niitä kerran tosissaan tehdään. Usein keskusteluryhmissä vain törmää sellaisiin tilanteisiin, että joku on tehnyt topicin missä kysytään kokemuksia laitteesta, ja kukaan ei vastaa tai vastaa kuulopuheiden perusteella. Näin esimerkiksi cubase.net:n keskusteluissa on monesti käynyt.

Itse kannatan yhä kannettavan käyttöä lähinnä ideoiden pikaisessa tallentamisessa, kun harvemmalla on varaa sijoittaa esim. RME:n kalliiseen FireWire-systeemiin.

[ 18 February 2002: Message edited by: vinha ]
Avatar
#76 • • onnela Guest
Aika nihkeästi tuntuu löytyvän noiden usb-korttien suorituskyvystä tietoa. Veikkaisin kuitenkin, että pääkohderyhmänä ei tosiaankaan ole musiikintekijät.

Jossain pelitestissä oli ainakin esiintynyt Extigyllä välillä osan äänistä poisjäämistä.

Hyvin suppeasti tietoa eräästä pelitestistä

Ei lupaa hyvää mun mielestä.

Extigy ei taida olla ainakaan full duplex-kortti ja asio-ajurit tosiaan uupuvat. Ainakaan en mistään korttia koskevista jutuista löytänyt mainintaa noista ominaisuuksista.
Avatar
#77 • • 120mg Guest
Ostin tossa vähän aikaa sitten TerraTec DMX 6Fire 24/96 kortin ja täytyy sanoa että harppaus SB Live!:stä on aikamoinen! Eikä minkäänlaisia ongelmia ole ainakaan vielä tullut vastaan. Käyttiksenä on XP ja alustana toimii epox 8kta3(via kt133a) ja athlon 900.
Avatar
#78 • • Timmy Guest
Sain viimeviikolla käsiini tilaamani M-Audion Audiophile 2496:sen. Sen kanssa on Win XP:ssä kiusallinen ongelma: se rutisee ja paukkuu todella paljon riippumatta ajureista (MME, DX, ASIO), kaikkia on kokeiltu.

Konekokoonpano: Duron 650MHz, MSI-K7T Pro, 512 megaa muistia, Voodoo 3 2000.

Lisäksi olen säätänyt mm. seuraavaa, minkään auttamatta asiaa:

- Päivitin kortin ajurit uusimpiin ensimmäisenä.
- Kokeillut kaikkia DMA-buffer asetuksia.
- Mikään kortin hradware settings-sivulla oleva ei vaikuta asiaan.
- Huomattuani sen, että kortti jakaa useita keskeytyksiä, kytkin ACPI:n pois sekä biosista että XP:stä jonka jälkeen sain kortille oman IRQ:n.
- Mitään ylimääräisiä oheislaitteita, kuten usb:tä, tietoliikenneportteja tai emon omaa kohinapiiriä ei ole päällä.


Seuraavat mietityttää:

- Auttaisiko korttipaikan vaihto? Kortti on tällä hetkellä reunimmaisessa korttipaikassa.
- Jokin muu resurssiristiriita kuin IRQ? Mitkä asetukset voisivat olla sillä tavoin ristissä että haittaavat kortin toimintaa.


Ääni siis rutisee ja paukkuu asetuksista riippumatta. Jossakin vaiheessa huomasin, että usb:n kautta kytketyn midi-keyboardin potikoiden punominen aiheutti lisää rutinaa ääneen. Sama jatkui myös kun kytkin sen midi:n kautta.

Joten missä voi enää olla vika?
Avatar
#79 • • kimik Guest
meil oli raks-poks-rutina ongelma, joka poistui näytönohjainta vaihtamalla...sit jos latencyn on asettanu liian alhaiseks, ni sekin voi aiheuttaa samantyyppisii ongelmii(mut sehän ei tässä tapauksessa ainakaan ole syynä yllämainitseman perusteella)...

[ 27 February 2002: Message edited by: kimik ]
Avatar
#80 • • ReQ Guest
Elikkäs tässä mun suositukset:

Jos tekee musaa _pelkästään_ softalla (eli ei tarvi äänittää mitään ulos koneesta tai sisään koneeseen) mikä nykyisin on jo erittäin mahdollista, niin olen todennut oikeestaan minkä tahansa SB:n Live/Audigy tai muun emu101k piirisarjaa käyttävän kortin olevan erittäin riittävä...nimittäin KX-ajureilla... Kyseiset ajurit ovat jatkoa vanhoille APSLive ajureille ja ovat mielestäni vielä huomattavasti toimivammat ja uusia päivityksiä tulee parhaimmillaan jopa useita kertoja viikossa! ASIO tuki löytyy (joka kai on pääasiallisin syy ton kx-projectin olemassa ololle) ja latenssin saa säädettyä vaikka 2.66ms (!) jos konetehoa riittää... Itselläni peruskäytössä toimii täysin ilman rätinöitä 5ms, jos jotain raskaampia systeemeitä (cputa yli 60% vieviä) käyttää niin 10ms. Lisäksi tulee joitain perus dsp-efektejä, joita ei tosin ole itse tullut käytettyä.
ko. Ajureihin/"projektiin" voi tutustua www.kxdev.com

Jos sitten tarvii vähän monipuolisempaa/pro:mpaa korttia ja on muutakin hardwarea kuin kone niin sitten hintalaatusuhteeltaan oon todennu parhaaksi Hoontech DSP2000...
Kortista löytyy:
-8 analog in/ 8 analog out (unbalanced)
-24bit/96khz
-digital spdif in/out coax
-2 mikkietuastetta gaineilla
-2 midi-in + 2 midi-out
-Ajurit erittäin toimivalla ASIO-tuella
-19" ulkonen rackmount paneeli johon tulee noi ulos/sisään ja muut piuhat...

Tämä kaikki www.thomann.de 2600mk !

Kaverilla on toi hoontech ja on ollut kyllä erittäin tyytyväinen...testeissäkin pärjännyt kortti mitä joskus noita enemmänkin tutkin.

-ReQ-