Äänikortit

647 posts, 33 pages, 226,412 views

Avatar
#41 • • jUSSi Guest
Suositelkaa jotain perusäänikorttia ihan pienimuotoiseen musiikin tekoon ja pelikäyttöön. Mielessä on ollut Soundblasterin ja Terratecin peruskarvalakkiversiot (about 40-60 e). Minulle riittää yksi RCA sisään- ja ulostulo nauhoiutusta varten sekä käytännöllisyys cd-burnereiden kanssa.
Avatar
#42 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by athmos:
Soundblaster Audigyssä on muuten paha pullon kaula..Pystyy käsitteleen audiota 24 bittisenä, mutta nauhoittaan vain 16 bittisenä..



Onkohan porukoilla mennyt 24-bittisyyden merkitys vähän metsään?

Suurin hyötyhän on siis siinä, kun raitoja miksataan päällekkäin, eli masterointivaiheessa yms.
Ääni on tarkempi siis miksausvaiheessa ja vaikutus ilmenee
myös vähempänä kohinana. Tarkkuutta parantaa vielä jos
näytteenottotaajuus on se 96kHz 44,1/48 sijaan.

Softat & hardwarehan käsittelevät itse ääntä 24-64bittisenä, ja ulostulovaiheessa se saattaa
olla hardwarella vaikka 16-20-bittistä, riippuen DA-muuntimesta, ja softilla se 16-bit, tai kortista riippuen vaikka se
24-bit.

En usko että bittisyydellä on aina merkitystä kohinaan,
esim. en usko että esim Audigyyn 24-bittinen sämpläys parantaisi kohinatasoa sitä muutamaa kymmentä dB:tä.
Avatar
#43 • • qqq Guest

Originally posted by jUSSi:
Suositelkaa jotain perusäänikorttia ihan pienimuotoiseen musiikin tekoon ja pelikäyttöön. Mielessä on ollut Soundblasterin ja Terratecin peruskarvalakkiversiot (about 40-60 e). Minulle riittää yksi RCA sisään- ja ulostulo nauhoiutusta varten sekä käytännöllisyys cd-burnereiden kanssa.



Laita vähän lisää rahaa niin saat kunnon kortin.
null
Tämä kortti maksaa [url=http://www.verkkokauppa.com:ssa]www.verkkokauppa.com:ssa[/url] 116.90e.

Soundblasterit ovat hyviä pelaajille, (halpoja ja hyvä tuki) mutta jos musiikkia meinaa tehdä/kuunnella niin osta joku muu. (Itsellä on 2 sbliveä. Jos olisin tiennyt tuosta kortista niin olisin ostanut sen)
Avatar
#44 • • :t:c: : : Guest
Audigyn ja Terratecin vertailuun vähän faktaa Tom's hardware guidesta (link)

16bits 44.1 asetuksin molemmat talletukset;

Ensin Terratec 24/96

dmxbp.gif

Ja sitten SB Audigy

audigybp.gif

Eiköhän se ole siinä :)
Avatar
#45 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Coma:
Audigyn ja Terratecin vertailuun vähän faktaa Tom's hardware guidesta .. Eiköhän se ole siinä



Huh, tilasin eilen ton Terratecin enkä jää siis katumaan
Arvasin että taajuusvaste on Blastereissa jotain aunaritasoa.
Avatar
#46 • • :t:c: : : Guest

Originally posted by CosmicMan:
Huh, tilasin eilen ton Terratecin enkä jää siis katumaan :D
Arvasin että taajuusvaste on Blastereissa jotain aunaritasoa.



Jeps, tavoitteena olis noita pari heittää rinnakkain näin kotipatenttina :)

Muutenkin tuol linkin takana haukutaan aika täysillä noi SB:n ylimääräiset hurinaimut jostain kosmisen säteilyn välistä ;)
Avatar
#47 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Coma:
Muutenkin tuol linkin takana haukutaan aika täysillä noi SB:n ylimääräiset hurinaimut jostain kosmisen säteilyn välistä



Hetkinen katoinki väärin. Tilasin sen Terratec EWX 24/96.. taitaa
olla samalla piirisarjalla kuitenkin?
Avatar
#48 • • :t:c: : : Guest
Samat piirit näyttäis olevan tollaisella pikafeaturecheckillä... Firessä on vaan toi surround/3d tuki on kohdallaan ja on toi 5.25 in/out boksi etupaneeliin.
Avatar
#49 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Coma:
Samat piirit näyttäis olevan tollaisella pikafeaturecheckillä... Firessä on vaan toi surround/3d tuki on kohdallaan ja on toi 5.25 in/out boksi etupaneeliin.



No hyvä.. tota EWX:ää ei ainakaan o haukuttu missään,
kyseessä varmaan sämpläysversio tosta DMX:stä tmv,
kuten aiemmin oli EWS-64S korteista EWS-64XL ja -88MT.

edit: lisäys..

joo.. eli Terratecin sivuilta:
"Based on the successful EWX®/EWS88® technology, DMX 6fire24/96 uses only the best in sound technology: 24Bit/96kHz transducer components for all inputs and outputs guarantee a straight frequency response and a signal-to-noise ratio beyond-100db!"

kyseessä siis samalla piirisarjalla toimiva sämpläys ku
EWX:ssä.

[ 24 January 2002: Message edited by: CosmicMan ]
Avatar
#50 • • CJDaft Guest

Originally posted by Mikkis:
Mitä mieltä ootte M-Audion Audiophile 24/96-äänikortista?Onko kellään kokemusta tästä äänikortista?



Joo itselläni moinen.
Ajuripuoli ei liene aivan ongelmaton vielä, mutta ainakin speksien ja omien kokemusten perusteella aika jees kortti hintaluokassaan (n.1500-1700mk)...tuon asio-ajureiden latenssin kanssa on ainakin itselläni xp:n päällä vähän niin ja näin, mutta onneksi softat osaa nykyään korjata arvoja parempaan suuntaan.
Aika peruskortti sanoisin, mutta huomattavan kohinaton, en vaihtaisi mihinkään SB paskaan

CJDaft
Avatar
#51 • • OSC8 Guest

Originally posted by qqq:
(Itsellä on 2 sbliveä. Jos olisin tiennyt tuosta kortista niin olisin ostanut sen)



Onko sulla molemmat sblivet samassa koneessa kiinni? Miten tuo onnistuu? (Joskus ollaan kokeiltu mutta ei millään saatu kahta toimimaan samaan aikaan)
Avatar
#52 • • Sumo Katami Guest
Mulla on kans Audiophile 2496 ja oikeastaan olen ollut tyytyväinen.
Mut tällainen juttu:

Olipa musiikinteko-ohjelma mikä tahansa, niin exportatessa audiotiedostoksi (16 bit, 44.1 kHz) äänenlaatu luonnollisesti dynamiikan takia heikkenee huomattavasti.

Jos on mahdollista, niin audiofile kannattaa exportata 24 bittiseksi ja käyttää ProToolsin Bounce to disc-funktiota hyväksi.

24 bit audiofile avataan PT:ssä, Bounce to disc-asetukset(best, better , 16 bit, etc.)

En tiedä teoreettisesti miten musasoftat exporttaamisen laskee, mutta PT soittaa audiotiedoston äänikortin digital-konvertterin kautta, joten audio soundaa paremmalta.

Jos joku osaa selittää miten homma tapahtuu, niin kertokaa.

Toi on kyllä erittäin jees juttu.

k
Avatar
#53 • • Tuppu_ Guest
Mulla ainakin oli 2 SB Live-korttia kiinni omassa koneessani. Platinum (siis se etulevyllinen) toimi creativen pelikäyttöön tarkoitetuilla ajureilla, kun taas se toinen toimi E-mun APS-ajureilla, joilla Cubasessa saa 8 ms latenssin. Silloin saattaa tulla onkelmia, jos yrittää asentaa 2 liveä creativen ajureilla. Mun tapauksessa kortit toimivat kivasti sovussa. APS-ajureilla toimivaa korttia käytin cubasessa, kun taas platinum toimi vain mikserinä syntikoilleni. Platinumin digitaaliulostulosta vedin piuhan APS-ajureilla toimivan liven sisääntuloon ja "nauhoittelu" toimi siis jälkimmäisellä. APS-ajureista on lisäksi se hyöty, että APS-mikseristä saa säätää 5:lle cubasen subgroupille max. 4 sbliven 10k1-piirin efektiä (APS-ajureilla efektit ovat parempia ja niitä on enemmän, mm. särö toimii paljon paremmin ja mukana on mm. parametrinen eq.).

Ehdin viikon verran käyttää konettani tollain, että siinä oli siis 2 liveä. Aloin vaan sitten kyllästyä siihen, että cubasessa en ainakaan minä saanut enempää kuin 4 stereoraitaa yhtäaikaa toimimaan. Cubase "mutetti" audio-raitojani minun tahtomatta. Tämä tarkoitti varmaankin sitä, että APS-asio-ajurin rahkeet loppuivat. Koneeni rahkeet eivät varmasti (athlon 1333, 512MB).

Ajattelin siirtyä käyttämään yhtä korttia, joten möin Platinum-version pois. Toi sb 5.1+hoontecin digital/midi-board on vielä mulla myynnissä hintaan 79 Euroa. Ne ovat uusia, siis vain viikon testattuja ja toimivat ok.

No ajattelin sitten vaihtaa kortin kerralla hyväksi. Ajattelin ostaa Terratecin 88 MT:n, mutta hinta oli hieman liian korkea. No hinnaltaan sopiva ja 2:lla MIDI-i/o:lla varustettu 88 Digital ei sisältänyt analogi-liitäntöjä, joten sekin putosi pelistä pois.
Ajattelin vakavasti ostaa hoontecin DSP 24 value+:n, tai terratecin EWX24/96, vai mikä onkaan, mutta näiden ominaisuudet olivat mielestäni hieman kalliit.
Samalla mietin, että kovollani lojui vielä yli giga soundfontteja, joiden käytöstä en vielä malttaisi luopua.

Joudun myöntämään, että menin ostamaan Creativen hypettämän Audigy Platinumin.

Odotin ajureiden asennuksen päästävän helvetin valloilleen, kuten joistain netin paikoista olin lukenut. Mutta ei, sain ajurit toimimaan ilman kovon formatointia ja käyttiksen (ME) uudelleenasennusta, hyvä niin. Asensin varulta samantien creativen audigy-päivityksen.

Ensimmäinen, mitä piti kokeilla, oli tietenkin Cubasen ASIO-tuki. Käytössäni on VST32 5.0 r4. Ajurin valinta vain kohtaan Creative EMU10Kx ASIO, ja homma käyntiin.
ASIO-control panelista saa säädettyä latenssin minimissään 2ms:iin. Kortti on ollut käytössäni vasta pari päivää, joten en ole ehtinyt tekemään laajempia tutkimuksia.
Kortin ajurit vaikuttavan olevan vakaammat kuin aluksi kuvittelin. 2ms latenssilla softasynat ja nauhoitus toimivat varmaankin johonkin saakka, mutta käänsin latenssiajan suosiolla 7 millisekuntiin, koska sekin on aika pieni latenssiaika ja mahdollistaa suuremman audio-raitamäärän ja softasynamäärän käytön ongelmitta. En ole ehtinyt kokeilla, kuinka monesta raidasta tai softasynasta audigy selviytyy vaivatta, mutta kuulemma pitäisi pystyä 24 audiokanavaa ajamaan yhtäaikaa, jos muu kone ei ole esteeksi. Bugeja en ole vielä löytänyt audigyn ajureista, mikä on positiivista. Toistaiseksi olen tyytyväinen ostokseeni, koska katselen koneellani dvd:itä ja pelaan kuitenkin joskus=kuitenkin todella harvoin. Kaukosäädin on hyvä juttu. Pro-plussana meikäläiselle ainakin tuli se, että vaikka missään audigyn tiedoissa en ollut nähnyt kahden ERILLISEN Midi-interfacen sisällyttämistä korttiin, oli tällainen ominaisuus todellakin audigyssä.
Kokeilin heti cubasessa, ettei tämä ollut taas creativen kusetusta, mutta eipä ollut. Sekä etulevyn MIDI In/Out ja lisäpaneelin (jossa tosin ei ole kuin peliohjain/midi-liitin, merkillistä) Midi-interfacet toimivat vallan mainiosti ja paljon nopeammin kuin minun AWE32-kortin portti, ei siten jää puolet arpeggioiden nuoteista pois.
Audigy ei halunnut minun toisen (sen jäljelle jääneen) SB Liven (APS-ajureilla) toimivan rinnallaan, vaan windows antoi joitain erroreita, joten otin liven suosiolla pois, nyt kun en ihan välttämättä tarvinnutkaan sen midi-porttia, kun audigyssä olikin niitä 2kpl.

Yksi asia vielä on kokeilematta, että latistaako audigy analogisisääntuloista nauhoitettua signaalia (siis kompressoi ja tallaa maahan) , kuten live teki.
Luin jostain netistä, että live pystyy nauhoittamaan ainoastaan 13-bittisenä dynamiikan jäädessä 79 dB:iin lopun 20-30dB:n sisältäen kohinaa ja pauketta. Jos audigy jatkaa samaa perinnettä, niin prkl! En ole vielä ehtinyt testata kummemmin, muutenkuin että samplasin mun MC303:n äänet koneelle, koska olen sitä myymässä. Ainakin noi äänet kuulostivat suhteellisen asiallisilta. Jos jollain on tarkempaa tietoa audigyn tallennusjutuista, niin olis kiva tietää.

No pitkästippäs tuli kirjoitettua, mutta mitenkäs muutenkaan sitä tulisi kulutettua jo typeräksi muodostunutta synttäri-iltaani.
Avatar
#54 • • Leikkaamo Guest
Minulla on Terratecin EWX 24/96, ja ainakin ajureiden kanssa on ollut ongelmia. EWX:n ASIO-ajureilla ääni klippaa ja rätisee sekä samplauksessa että toistossa, eikä mikään tunnu oikein auttavan. Syynä saattaisi olla Asuksen emolevy, jossa on VIA:n chipsetti. Noiden VIA:n chipsettien kanssa kun on kuulemma ollut ongelmia. Terratecin tech supportista ei ainakaan ole mitään apua. Äänenlaatu on kyllä loistava, kunhan vaan saisi tuon ASIO-ajurin toimimaan.

[ 26 January 2002: Message edited by: Leikkaamo ]
Avatar
#55 • • jUSSi Guest
no niin, ostin perjantaina budjettiäänikortin (Creativen SoundBlaster 5.1) ja asennus meni ihan mukisematta, mitä nyt Acrobat Reader 5.0 ei suostu enää toimimaan. Äänet tulee mkavasti ulos pelejä pelattaessa ja Fruitylla leikkiessä, mutta se kaikkein tärkein funktio minkä takia minä olen äänikortin ostanut ei sitten futaa... Eli line-in nauhoitus.

Ajattelin tuossa polttaa cd:t yhdestä miksauksestani ja törkkäsin minidiskin linjaan kiinni ja avasin Cool Edit Pro:n. Jeps, ei muuta kuin play ja musiikki virtaamaan kovolle. No, 74:n minuutin kuluttua nauhoitus seis ja kuuntelemaan lopputulosta. 74 minuuttia oikeassa kanavassa olevia äänipiikkejä, rahinaa ja muuta rutinaa. Ei musiikkia.

Hetki mietintää ja asetuksien tarkastelua. Jostain syystä äänikortin asennus oli asettanut oletuksena line-in sisääntulon mutelle. Erittäin fiksua...

No ei muuta kuin Record Control winukasta (win95) auki ja tsekkaamaan line-in:in asetukset. Melkein täysille ja mute pois. Testinauhoitus antoi jopa molemmille kanaville ääntä, mutta erittäin hiljasella toisin kuin oikeasta kanavasta edelleen löytyvä rätinä. Minidiskin volat on täysillä, mutta ei vaan tule mitään...

lisätään vielä, että creativen omalla diagnostic-softallakin nauhoitus menee ihan päin seiniä. Ohjelman pitäisi nauhoittaa 5 sekuntia siniaaltoa, jonka se kyllä tekee, mutta nauhoitettu siniaalto on täynnä häiriöitä. Rätinät yms. kuuluvat paljon lujempaa kuin siniaalto.

mainittakoot, että jollain tuntemattomalla creativen (128?)vanhalla äänikortilla ja muuten samalla kokoonpanolla kaikki on onnistunut aikaisemmin aivan mainiosti.

Äänikortin line-in ei voi olla rikki, koska ääni tulee täydellisenä kaiuttimista ulos, joten kyse on varmaan CEP:n tai Soundblasterin asetuksista. Olisiko jollain hieman kokeneemmalla antaa jotain neuvoa, jolla nauhoituksen volyymin ja S/N levelit sais kohdalleen? Vai onko SB sisältä susi? Viedäänkö vaihtoon?

Ja pienenä mielipiteenä mainittakoot, että voi jumalauta kun se creativen Audio HQ on syvältä ja jälkiviisautena, että ei pitäisi muuttaa toimivia kokoonpanoja...

[edit: sitä kuuluisaa oikeinkirjoitusta ja yksi lisäinfokappale]

[ 28 January 2002: Message edited by: jUSSi ]
Avatar
#56 • • jUSSi Guest
Terratec DMX-Xfire 1024

onko ihmisillä kokemuksia ko. äänikortista? Tuli ajatuksena mieleen vaihtaa SB 5.1 tuohon, kun menee hermot Creativen kanssa... Muuten, kuinka tarkka äänikortti on systeemivaatimusten kanssa? Spekseissä lukee, että vähintään Pentium II tai AMD K6 500? Käyttääkö tämä ääänikortti koneen prossutehoja koko ajan, pelkästään surround/3D -ääneen vai käyttääkö se ollenkaan? Yleensä äänikortti on kyllä itsenäinen, joten onko tuo speksien vaatimus kenties mukana tuleville softille?

[edit: hieman tarkennusta..]

[ 28 January 2002: Message edited by: jUSSi ]
Avatar
#57 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Leikkaamo:
Minulla on Terratecin EWX 24/96, ja ainakin ajureiden kanssa on ollut ongelmia. EWX:n ASIO-ajureilla ääni klippaa ja rätisee sekä samplauksessa että toistossa



Sanos mikä masiina sul on ja mikä käyttis? Athlonin kanssa on kuulemma
ilmennyt joissain asioissa ongelmia ja win98:n kanssa ei muuta
olekaan ku ongelmia.
Avatar
#58 • • Leikkaamo Guest

Originally posted by CosmicMan:
Sanos mikä masiina sul on ja mikä käyttis? Athlonin kanssa on kuulemma
ilmennyt joissain asioissa ongelmia ja win98:n kanssa ei muuta
olekaan ku ongelmia.



Mulla on Athlon 1.33GHz Asuksen A7V133-emolevyllä ja käyttiksenä on win98. EWX:n manuaalissa suositellaan kyllä nimenomaan win98:n (ja erityisesti win98 SE) käyttöä, vaikka muuten käyttiksenä se onkin syvältä. Ongelmat Athlonin kanssa ei kait johdu oikeastaan Athlonista, vaan monissa Athlon-emolevyissä olevasta VIA:n chipsetistä, joka tuossa A7V133:ssakin on. Eli Athlon AMD:n omalla chipsetillä pitäisi kyllä olla ihan toimiva yhdistelmä.

Minulla on ongelmana lähinnä äänen rätinä samplatessa, jos käytän Cubasessa EWX:n ASIO-ajuria. Tuohon ei oikein mikään virittäminen tunnu auttavan. Jos käytän Cubasessa ASIO-MME-ajureita, samplaus onnistuu, mutta latenssi on luonnollisesti hirveä.

[ 28 January 2002: Message edited by: Leikkaamo ]